Frustrasjonstråd for utstyrsvalg...

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Frustrasjonstråd for utstyrsvalg...

Post by raffener »

Om dette kommer til å gi mening eller ikke, det vet jeg ikke, men det er ihvertfall et slags utløp for nåværende frustrasjoner...
Skal si det som det er. Jeg er fornøyd med min putter. Jeg er fornøyd med mine jern, og fornøyd med wedger.

Men de lengre køllene i baggen... Gulp... Både driver, 3-wood og hybrid er av eldre modeller (3år +), og jeg ser stadig vekk på nytt utstyr. Hver gang noen jeg spiller med har ordnet seg nytt utstyr sørger jeg for å teste, for å se om jeg finner noe som jeg liker, men følelsen er alltid at meh... Det er ikke den store forskjellen. Kanskje er det noen meters forskjell, men det kjennes mye mer ustabilt ut enn det jeg har.

Man hører mye om at folk er så fornøyde med det nyeste de har kjøpt - lenger, rettere etc, men jeg får sjeldent den følelsen. Jeg tenker at det enten er fordi jeg forventer for mye av nytt utstyr (da jeg byttet jernsett i fjor var det faktisk nirvana sammenlignet med mitt gamle, og akkurat det har gjort underverker..), eller at jeg på et eller annet vis har kommet meg inn på meget gode valg allerede.

Så hvorfor kan jeg ikke være fornøyd med det jeg allerede har? Jeg vet ikke. Jeg tror det har med lengde å gjøre - at jeg hele tiden savner en 10-15 meter. Ikke fordi jeg bryr meg noe om hvor langt jeg slår i antall meter, men hvilket jern jeg har på innspillet. Enklere å slå et 9'er jern enn en 7,8 jern osv..
Kanskje har det med svingen å gjøre - men om jeg sammenligner f.eks min distanse på et jern med noen som slår lenger enn meg med drive\wooder, så slår vi ofte like langt med jern. (samme loft etc)

I år rakk jeg ingen av demodagene rundt omkring, bortsett fra den på Fornebu, men da var svingen så rusten at det var ingen hensikt i å være der.

Jeg tror jo at det sannsynligvis er lengde å hente i nytt utstyr, men å faktisk finne noe som jeg føler passer... Det er det verre med..
Andre som kjenner til denne frustrasjonen? :P
Kanskje et par sidespørsmål.. Noen forslag på hvor det går ann å dra for å teste utstyr hvor selgere er både kunnskapsrike og interessert i å faktisk bruke tid på å finne ordentlig utstyr, eller må jeg helt opp på custom fitting-nivå?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Frustrasjonstråd for utstyrsvalg...

Post by veggiss »

Behold utstyret du har, og meld deg inn på Elixia...da får du de 10-15 meterne du savner etter hvert.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Frustrasjonstråd for utstyrsvalg...

Post by raffener »

Står heller og trener 100 1-meter på rad i pissregn enn å gå inn på et styrkerom.. Men trener nok generell styrke til at det ikke er der det sakl ligge.
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Frustrasjonstråd for utstyrsvalg...

Post by Sharky »

Tøying er nok ikke dumt å legge til.

Leste et tips fra en golfcoach på nettet tidligere idag hvor han sa at folk som ønsket 10-15 yards ekstra på slagene skulle ta "KUN" 12 baller i slutten av hver treningsøkt på rangen hvor de slo 110% med driveren uten å bry seg noe særlig om retning/lengde/balltreff. Dette kun for å trene om hurtigheten i musklaturen og få litt mer trøkk i slaget. Gjør dette et par ganger i uken i 1 måned og så mente han at du ville se litt mer lengde på utslagene dine :).

Virker som en konsept som kan være verdt å teste. Lurer på om jeg skal gjøre det selv og, ikke at lengde er mitt største problem, men det er alltid greit å ha litt ekstra å gå på ;)
"The more i practice, the luckier i get"
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Re: Frustrasjonstråd for utstyrsvalg...

Post by CharlieB »

veggiss wrote:Behold utstyret du har, og meld deg inn på Elixia...da får du de 10-15 meterne du savner etter hvert.
Hvis du i tillegg går til pro og etterhvert får bedre teknikk og balltreff....
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Frustrasjonstråd for utstyrsvalg...

Post by BomBom »

Kjøp en Rocketballz-driver. da får du 15m "gratis".. Herregud for ei kølle.. :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Frustrasjonstråd for utstyrsvalg...

Post by raffener »

Man kan jo si det sånn at jeg ikke slår kort til vanlig, det er ikke det reelle problemet - jeg bare tror\mener at jeg burde fått mer ut av utstyret. Med gode slag ligger jeg stort sett på green eller greenkant på 2 på hull 4 og 13 på mikla, eller 16 på hauger. Kan si at jeg stort sett vaker mellom 75 og 80 brutto i turneringsspill, og ligger rundt 48 % GIR i snitt denne sesongen.
Jeg mener selv at min fysikk ikke skal være problemet, men jeg skal ta en seriøs sjekk for å få det bekreftet.

De proene jeg har vært hos deler noe av min oppfatning, men de anbefalingene jeg har fått har vist seg vanskelig å teste .. F.eks en demo av RBZ tour med et stiff-skaft har ikke vært lett å finne, slår den vanlige utgaven altfor høyt.

Det var et tips jeg ikke har hørt før Sharky, det kan være verdt å prøve..
Eventuelt får jeg bare ta meg en tur til en av de bedre køllemakerne rundt omkring og få hjelp der - eller kanskje jeg rett og slett har lagd meg en skikkelig mental barriere på et vis.
MatsJ
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 05 Mar 2011, 16:43
Hcp: 11.7
Hjemmeklubb: Grønmo

Re: Frustrasjonstråd for utstyrsvalg...

Post by MatsJ »

Jeg har gått over til RBZ Tour med stiff nå, slår fortsatt høyt nok men med mindre spinn og derfor mindre slice og hooker. Lengden når man treffer og slår rett er veldig bra, tipper 20 meter lenger enn min forrige driver, og det er mye! Hadde vel snitt på 240m carry på simulatoren på golfsenteret, spinn under 3000 og kurant ballbane. Vil anbefale deg å teste den!
TM Tour Preferred MC Forged
Titleist Vokey + TM wedger
TM Rossa putter
TM RBZ Tour 9
TM Burner 3w og 4h
Cobra Baffler 3h
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Frustrasjonstråd for utstyrsvalg...

Post by Golffreak »

Er nok bare custom-fit som vil gjøre det noe i nærheten av klokere.. Kan godt være at utstyret du har passer deg bra, og at det er bra utstyr!? Personlig så har testet litt nytt på noen av demodagene, men hadde ikke følelsen av å slå lengre og langt mer ustabilt enn med de de woodene/hybriden jeg har idag. Tilvenning kan selvsagt være en faktor, men jeg syntes at mange av de nye køllene med "stock skaft" var altfor lette..

Jeg er litt motsatt, jeg slår vesentlig lengre enn kompisene med driver men jeg må ofte slå en jernkølle mer enn de samme gutta (har begynt å jevne seg litt nå da). Alle de andre har også nye drivere etc, men jeg tok en "tilpasning" på Custom golf. Det er nok ikke så langt inn i dybden som Tom på Losby, men dataene på simulatoren ble bedre (fikk ned backspin til mer optimalt nivå etc). Kan hende at det ligger noe der, men har nok også noe mer driversvingen å gjøre også. Vet at jeg har hatt flere protimer enn dem, og hvor vi også har jobbet spesifikt med driverslag.

Inn på 2 på hull 3 på Mikla er ikke så gærnt (regner med du mener fra 59 eller 63?), og du har vel ikke så mye å klage på da?;-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Frustrasjonstråd for utstyrsvalg...

Post by raffener »

Det jeg har fra før av var på sin tid noe av det bedre ja, men ut i fra hvor mye man hører om at kølleutviklingen tror jeg liksom at det skal være noe å hente der..

Nei, jeg klager i utgangspunktet ikke på at jeg slår kort - jeg bare mener at det bør være mer å hente. Morsomt å slå langt selvfølgelig, men primært er jo målet å alltid komme i bedre posisjon for innspillet..

Snakker i hovedsak om 59 da ja, det blir for langt fra 63 gitt, men det hjelper selvfølgelig på hull 4 mikla at jeg slår en draw som grunnslag - andre slaget blir jo worst case fanget av bunkerne.
Er heldigvis turneringspause i noen uker nå, så da blir det en treningsperiode med fokus på lengde.

Noen som har forslag på hvor det faktisk går ann å prøve en del utstyr hvor de har litt utvalg å ta av?
Det høres jo ut som om jeg ender på en fitting et sted, men har lyst å ha en anelse om hva jeg kan tenke meg før jeg drar dit..
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Frustrasjonstråd for utstyrsvalg...

Post by Kaffekannen »

raffener wrote: Noen som har forslag på hvor det faktisk går ann å prøve en del utstyr hvor de har litt utvalg å ta av?
Det høres jo ut som om jeg ender på en fitting et sted, men har lyst å ha en anelse om hva jeg kan tenke meg før jeg drar dit..
Jeg ville personlig valgt motsatt. Prøvd å klarne hodet og være mest mulig åpen før en fitting. Hvis man tror man slår bedre med en bestemt kølle eller en bestemt spesifikasjon så gjør man gjerne det der og da uten at det er utstyrets feil og uten at man nødvendigvis fortsetter med det i etterkant.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Frustrasjonstråd for utstyrsvalg...

Post by veggiss »

Er jo ikke vits å prøve å få en fitting hvis du allerede har bestemt deg for hva du ønsker å kjøpe.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Frustrasjonstråd for utstyrsvalg...

Post by raffener »

Jeg tenkte forsåvidt at man har en viss ide om hvilke køllehoder man liker eller ikke liker, og så får hjelp til å finne riktig skaft, men det er kanskje like greit å gå inn med helt åpent sinn.

Etter en ny protime igjen i går mente min pro at bevegeligheten er veldig god, og at styrken ikke er mitt direkte problem. Kan selvfølgelig trene mer spesifikk golf-styrke, så får vurdere det etter sesongen om jeg skal komme i gang.
Fant forsåvidt ut at jeg har en helt ok lag når jeg slår med jern, som jeg har klart å etablere etter å ha jobbet med å slå ned på ballen, men den var tilnærmet ikke-eksisterende på lengre køller. Så da har jeg ihvertfall en veldig spesifikk ting å jobbe med.
Av en eller annen merkelig grunn har jeg ikke klart å catche den tidligere, det var relativt flaut...
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Frustrasjonstråd for utstyrsvalg...

Post by Nerd »

Det er mange ganger mulig og hente ut både 15 og 20 meter ekstra av den driveren du har, uten styrketrening eller undervisning hos proen.
Antall FWH kan også heves betraktelig, SAMTIDIG som du får mere gjennomsnitts lengde
Det handler om noen enkle modifiseringer på din nåværende driver, som mange ikke er klar over, men som ALLE burde kjenne til.

Ved en fitting av utstyr starter ALT med skaft lengden, og den er for de fleste av oss ALT FOR LANG, til at man kan ramme den godt kontinuerlig.
Resultatet er både tap av ballspeed og derav lengde, men også uønskede fade/slice/draws/hooks på grunn av noe som omtales som "gear effekten"
Om dit skaft er for langt (noe jeg er sikker på at det er) vil dine impact være heel side (mot skaft siden av face)
Dette vil medføre at boldens spin akse tilter mot høyre = fade eller slice.
Kan du stadig slå en draw med denne, betyr det at du har kompensert VOLDSOMT i dit swing, noe som i seg selv ikke er godt (det er en swing feil)

Om du spiller standard lengde i dine jern, er passende driver 43.50-44.00 lang, mens de du finner i hyllen er 45.00-46.50
Du vil IKKE tape club speed med en kortere driver, og med bedre treff, heves PTR /Smashfaktor = større ballspeed og derav bedre lengde
Short cut, er derfor en avkorting av lengden på din driver til en lengde DU kan ramme godt i minst 8 av 10 slag

Om dit skaft slik det er nå, gir for meget spin og launch, bør deler av avkortingen skje fra tip, ikke alt fra butt siden
Man skal også ta hensyn til om der skal tilføres vekt på på køllehodet da det vil føles lettere når skaftet blir kortere (kraft x arm)

Skaff deg en "Whiteboard pen" en slik man kan viske bort fra en hvit tavle uten vansker.
Lag en DOT i boldens ekvator linje, og adresser denne direkte mod sweetspot ved adressering.
Slå bolden og se hvor på face du rammer
- Inn mot heel side /skaftets side = skaftet er for langt
- Ustabilt, du rammer litt her, noen ganger der = skaftet er for langt / SW balansen passer ikke
- De fleste ut mod toe side = skaftet er for kort
- Flere enn 7 av 10 innenfor en sirkel på 2 CM midt i face - skaft lengden passer

Bruk en tape og lag en "imaginer" avkorting av skaftet ved og "tape bort" det stykke du tenker og kutte av. Ta dit grip lavere som om dette stykket ikke var der og slå noen flere bolder med Whiteboard pen metoden. Dette vil gjøre det lettere og prøve den konstant samme lengde, og når du finner den som passer, har du et sikkert mål for hvor mye som skal bort.

Skaft lengden er altså #1 og over ruler absolutt alle andre parameter
#2 er skaft VEKT. Er skaftet for lett kan du ikke ramme godt. Et skaft som er for lett vil ikke hjelpe deg med et stabilt tempo, noe som skaper en "ubalance" i dit swing, og derav variabelt bold treff. Har du som så mange andre gått på limpinnen her, og valgt en ultralight skaft i den tro at det gav mere club speed er det her hunden ligger begravet, men fortvil ikke, det er lett og finne ut av det, og også dette kan endres UTEN og skifte skaftet.

Mål deg ned 35.5 Cm fra butt på køllen. Dette er køllens NEUTRALE balanse punkt
Om vi tilfører vekt her, bibeholdes køllens SW balance, vi roter KUN med total vekten.
Der skal ca 20 gram vekt difference til før man oppdager noen større endringer, så har du et 50 grams skaft, men egentlig burde ha et 70 gram skaft finner du ut av dette på et par minutter. Bly tape veier 2 gram pr 10 cm, så her går det med 1 meter. Legg denne rundt skaftet 35.50 cm ned fra butt
- Om det viser seg at her var det noe og hente (det er det ofte) er det IKKE nødvendig og skifte skaftet om det forøvrig er passende.
Det man da gjør er og fordele den vekt heving man finner tjenlig mellom grip siden og køllehodet etter følgende tommelregel
- For hver 2 gram du tilfører køllehodet, vil 5 gram på grippet få balance tilbake.
Om man da vil heve total vekten med 20 gram brukes 15 gram på grip siden og 6 gram på køllehodet. Totalvekten er da hevet, men balancen forblir som før endringen.

Ikke for at noen merker skal henges ut her, men Cleveland med Miyazaki er typisk for lett i totalvekt til mange av de som søker hjelp hos meg, SPESIELT de som har handlet Mashie Hybrid med 59 grams skaft. Skaft vekten skal gå progressivt opp når skaft lengden går ned, og spiller man stålskafter i sine jern på 120-130 gram, er et hybrid skaft på 60 gram totalt ubrukelig.

Det er derfor 2 parameter man enkelt kan teste og justere for og hente de siste meter på lengden
#1 Skaft lengden
#2 Skaft vekten eller total vekten om du vil

Når disse er som de bør være, vil du også eliminere et utall mishits, og derav forbedre antall fairway hits.

Om du er så naiv at du tror du kan finne den nål i høystakken som fungerer bedre enn det du har, er du fattig mann og pensjonert før du finner den køllen
Det er IKKE en eneste meter mere og hente, med mindre det er tilfeldigheter ute og går i at noe ved denne køllen passer bedre enn den du har. INGEN driver hoder slår lenger enn andre, det har USGA besørget med regel begrensninger så dette med at RBZ slår 15 meter lenger er ren svada.
(det er riktig nok, om man sammenligner tidligere modeller fra TM WOODS mot en ny RBZ WOOD (ikke driver), men årsaken er enkel og forklare.
TM har omsider, og mange år etter de andre laget en WOOD som har en COR verdi opp mot maks, men de er faktisk stadig IKKE på maks. Tidligere modeller var rett ut sagt foreldet her, med dårligere face så en gammel TM wood mot en ny RBZ wood = flere meter, men IKKE sammenlignet mot det meste annet der ute. RBZ wood har en COR verdi på 0.810 mens limit er 0.830 noe flere av de andre har, så flere woods er faktisk "hottere" enn RBZ, så TM kan godt dempe seg litt med reklamen som IKKE holder da de kun forteller halve sannheten. De ekstra meter er KUN sammenlignet mot tidligere TM modeller.)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Frustrasjonstråd for utstyrsvalg...

Post by veggiss »

Hva heter shopen din og hvor i Danmark holder du til?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Frustrasjonstråd for utstyrsvalg...

Post by Sharky »

+1 til den

Skulle gjerne likt å tatt turen innom en gang og sjekket litt specs
"The more i practice, the luckier i get"
User avatar
panserjohan
Forumvant
Forumvant
Posts: 63
Joined: 30 Jun 2011, 16:21
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Frustrasjonstråd for utstyrsvalg...

Post by panserjohan »

veggiss wrote:Behold utstyret du har, og meld deg inn på Elixia...da får du de 10-15 meterne du savner etter hvert.
Dette høres veldig "cocky" ut, og er forberedt på slakt; Jeg er rimelig fitness-interessert, og trener mye. Jeg er relativt fit, og sterk som en okse, noe jeg ikke føler jeg drar nytte av lengde messig ute på banen (eller på rangen) for den saks skyld.
Jeg slår konsekvent 10-15 meter kortere enn mange av mine kamerater med nært sagt alle jern. Driver mellom 190-220 meter.
Tror det er noe med svingteknikken min som ikke er 100%. Har en veldig rolig sving, og hver gang jeg skal smelle til (drar rolig bak, og prøver å piske ballen mer i nedsvingen), slicer/duffer/hooker jeg. Når jeg holder meg til "normal svingteknikk", slår jeg relativt rett. Kanskje en liiten push, men beint.

ca lengder på jern fra fairway: (ikke matte på range)

5 - jern = 140m
6 - jern = teller ikke, kan det ikke, vil ikke
7 - jern = 125m
8 - jern = 115m
9 - jern = 105 - 110m
SW = 45 - 55m (har ikke helt kontroll på hvor høyt den går, og mister ofte lengden)
Golf is a game in which you yell “fore,” shoot six, and write down five.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Frustrasjonstråd for utstyrsvalg...

Post by veggiss »

panserjohan wrote:
veggiss wrote:Behold utstyret du har, og meld deg inn på Elixia...da får du de 10-15 meterne du savner etter hvert.
Tror det er noe med svingteknikken min som ikke er 100%.
Uten å ha sett deg svinge, så kan jeg vel nesten garantere at du har rett.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Frustrasjonstråd for utstyrsvalg...

Post by raffener »

veggiss wrote:
panserjohan wrote:
veggiss wrote:Behold utstyret du har, og meld deg inn på Elixia...da får du de 10-15 meterne du savner etter hvert.
Tror det er noe med svingteknikken min som ikke er 100%.
Uten å ha sett deg svinge, så kan jeg vel nesten garantere at du har rett.
Sjeldent jeg er så enig med Veggiss...

Forøvrig, flott post Nerd! Det ga definitvt mye ny innsikt, og mye informasjon å fordøye.. Må bare lese den og de andre fra deg en 10-12 ganger til så begynner man kanskje å forstå noe :D
Vi får se hvordan det går
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Frustrasjonstråd for utstyrsvalg...

Post by Nerd »

panserjohan wrote:
veggiss wrote:Behold utstyret du har, og meld deg inn på Elixia...da får du de 10-15 meterne du savner etter hvert.
Dette høres veldig "cocky" ut, og er forberedt på slakt; Jeg er rimelig fitness-interessert, og trener mye. Jeg er relativt fit, og sterk som en okse, noe jeg ikke føler jeg drar nytte av lengde messig ute på banen (eller på rangen) for den saks skyld.
Jeg slår konsekvent 10-15 meter kortere enn mange av mine kamerater med nært sagt alle jern. Driver mellom 190-220 meter.
Tror det er noe med svingteknikken min som ikke er 100%. Har en veldig rolig sving, og hver gang jeg skal smelle til (drar rolig bak, og prøver å piske ballen mer i nedsvingen), slicer/duffer/hooker jeg. Når jeg holder meg til "normal svingteknikk", slår jeg relativt rett. Kanskje en liiten push, men beint.

ca lengder på jern fra fairway: (ikke matte på range)

5 - jern = 140m
6 - jern = teller ikke, kan det ikke, vil ikke
7 - jern = 125m
8 - jern = 115m
9 - jern = 105 - 110m
SW = 45 - 55m (har ikke helt kontroll på hvor høyt den går, og mister ofte lengden)
Fysisk stor styrke er ingen fordel i Golf, med mindre din muskulatur er eksplosiv og din teknik er god
Se på dame spillerne ute på touren, du kan sikkert løfte en av de på hver arm, men samtlige av disse slår lenger enn deg, så det er IKKE muskelkraft dette handler om, men kontroll og teknikk. Den feil de fleste menn gjør (meg selv inkl) er at vi tror at vi kan gi den litt ekstra, men det vi som oftest oppnår er et elendig boldtreff for vi har ikke kontroll på hva vi holder på med. Det andre er at mange av oss SLÅR bolden med køllen, og det er helt galt.
RELEASE eller stedet i dit swing der du åpner knekken i dine håndledd, og køllen ikke lenger peker rett opp med grippet ned, i det split sekund er "ladetiden" for og tilføre skaftet energi og fart over. Absolutt all bruk av muskelkraft etter dette split sekund reduserer køllens hastighet, altså motsatt av hva mange tror.
I dette split sekund skal dine muskler KOBLE HELT FRA, dit grip trykk skal løsnes litt opp, slik at det nå kun er den koniske fasongen og friksjonen i grippet som hindrer køllen fra og følge etter bolden mot green . Om du ofte blir stående med køllen over din venstre skulder uten at den kom så langt at den gav deg et rap i ryggen, har du bremset køllen igjennom bolden.

Den andre feil vi men gjør, er at vi tror vi er bedre enn hva vi er, så vi over swinger, altså bak swinget er for langt. Reduser dette til 3/4 og slipp køllen helt fri ved release, men husk og rotere dine hender i gjennom bolden, så skal du se der kommer lengde på. Kommer du svett inn fra en runde, missbruker du dine krefter, så bare spar på kraften, men puss godt på teknikken, for det er det det hele ligger.

Om du vil se hva jeg mener med stor muskelkraft og eksplosive muskler, kan du se litt på de som driver med Long driving.
Flere av disse ser ut som de har spist anabole siden 3 års alderen, men samtidig hatt gymnastikk undervisning, for de er smidige som en ål.
Det er når kraft og teknikk går opp i en høyere enhet at de store lengder kommer, men teknikken og et godt boldtreff er det det hele starter med.
Jamie Sadlowsky er et levende bevis for at selv en en mann med moderat muskelkraft kan slå usannsynlig langt.
Jeg er KUN Club fitter og Clubmaker, så spiller undervisning overlater jeg til en av de 3 PGA proer jeg samarbeider med, men jeg vet jo hva det handler om :-)

http://www.youtube.com/watch?v=0nU7-ssM ... re=related
Post Reply