Landeryds Gk - Vesterby

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
Post Reply
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Landeryds Gk - Vesterby

Post by kevin »

Landeryds ligger rett utenfor Linköping i Sverige. På hovedanlegget ligger 2x18 hullsbaner (og en 9-hullsbane), men så har de i tillegg Vesterby banan som ligger 20min lengre unna. Den ble ranket som nr.43 i Sverige av Golf Digest i 2011.

Den ligger ute på landet i gammelt gårdsmiljø og veien ut dit er litt kronglete og smal. Min GPS fant ikke fram til den, men bra skilting fra rv34 hjalp meg

Image

Flott klubbhus og område. En veldig fin restaurant og en stor flott terrasse hvor man sitter nære hull 18. Det finnes også gode bo-muligheter på området. Et par steder på backnine er det langt mellom hullene, ellers er banen veldig grei å gå. Turen langs vannet på kvelden etter hull 13, var fantastisk flott selv om det var en bit å gå.

Det er svært godt merket rundt banen og disse baneguidene på hver tee er det beste jeg har sett noen gang
Image

Banen er en ganske åpen bane, med store brede fairways. Virket å være gode grunnforhold. Bunkerne er dype og alle er opphøyde i front. lander man litt i "motbakke" der, ruller ballen helt ned i "bånn". Flott sand å slå fra.

Greener og greenområdene er rosinen i pølsa. Alle greener ligger opphøyde som litt store kuler. Områdene rundt virker å være dresset og svært kortklippet. Og det finnes knapt noen fringe, så greener og run-off går omtrent i ett. Det ruller svært godt der, det merket både innspillene mine og tralla mi, flere ganger (glemte bremsen). Områdene er kulete og ondulerte. Det samme er greenene, som er steinharde og lynraske. Jeg tippet vel et sted mellom 11 og 12 på stimp, lynraske iallefall. Litt tregere på slutten av runden, sent på kvelden. Slo et par gode bunkerslag, som dessverre rulla av greenen i bakkant, da var jeg ikke helt blid....

Hull 1, par 5 483m. Et ganske snillt åpningshull om man unngår bekken og rough (vannhinder) til venstre
Image

Klassisk greenområde på Vesterby

Image

Hull 15, par 3 160m. Landet litt for kort av greenen og ballen rulla ned til høyre :(

Image

Hull 17, par 3 125m. Et utrolig flott hull med en svær green, og mye vann i alle retninger.

Image

Image

Hull 18, par 5 494m. Inn mot greenen og klubbhuset i bakgrunnen. Mye vann fra tee og på innspillet her

Image

Banen var i fantastisk bra stand og anbefales på det varmeste :D

De er med på Viasat golf ordningen, som gir 40% på greenfee. Og presentasjon av banen finnes på hjemmesiden og sendes også på Viasat golf innimellom
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Landeryds Gk - Vesterby

Post by Yorkie »

Landeryd er notert på blokka Kevin. Flotte bilder og notater, men, hvorfor spiller du mitt på natta ;)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Landeryds Gk - Vesterby

Post by kevin »

he he, var vel ferdig kl.2130. Måtte jobbe først, gikk ut kl.1820 ca. ;) Raste forbi 4-5 grupper i løpet av runden :)
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Landeryds Gk - Vesterby

Post by Yorkie »

Da har altså jeg også vært på Vesterby, og det er ikke mye jeg er uenig med Kevin om, banen anbefales på det varmeste. 240,- SEK er skammelig billig (Man-Tor, eller med Viasat kort) (egentlig burde man betale 240 SEK bare for å få spille hull 17) . Pr. nå ranket #43 i Sverige iflg GD, men dette er en bane med potensiale til å ligge mye høyrere når finishen er på plass. Spilte med tre Landeryd medlemmer Norra banan dagen før og de fortalte at det hadde skjedd mye positivt i løpet av de siste to årene (Vesterby gikk konkurs og ble kjøpt av Landeryd), altså, greener og runoffs er som Kevin noterte tidligere i tråden helt på plass, det er jævlig hardt og raskt noe både jeg og mine to spillepartnere fikk oppleve ;) Her er det snakk om finetuning på veier, semi, litt fairwayer osv. Så litt bilder (jeg spilte altså ikke på natta, bare tok bilder sent på kvelden etter runden, er jo så fint med golfbaner i kveldslys må vite)

Image
Landeryd_Vesterby_H1

Image
Landeryd_Vesterby_H2

Image
Landeryd_Vesterby_H3

Image
Landeryd_Vesterby_H4

Image
Landeryd_Vesterby_H4_green

Image
Landeryd_Vesterby_H5

Image
Landeryd_Vesterby_H5_green

Image
Landeryd_Vesterby_H6

Image
Landeryd_Vesterby_H6_green

Image
Landeryd_Vesterby_H8

Image
Landeryd_Vesterby_H8_green

Image
Landeryd_Vesterby_H9

Image
Landeryd_Vesterby_H10_2

Image
Landeryd_Vesterby_H10_green

Image
Landeryd_Vesterby_H11

Image
Landeryd_Vesterby_H12_green

Image
Landeryd_Vesterby_H13_2

Image
Landeryd_Vesterby_H14

Image
Landeryd_Vesterby_H15_green

Image
Landeryd_Vesterby_H16

Image
Landeryd_Vesterby_H17_2

Image
Landeryd_Vesterby_H17_3

Image
Landeryd_Vesterby_H17_4

Image
Landeryd_Vesterby_H18

Image
Landeryd_Vesterby_H18_green

Som Kevin nevner, det er gode bo-muligheter på banen. Vesterby var engang en landbruksskole, så det er god plass til mange (noe for en juniorleir kanskje, var ivhertfall to gjenger med juniorer fra to forskjellige klubber når jeg var der) glimrende treningsområder, og en veldig bra restaurant. Og det er også andre bra baner i nærheten, Åtvidaberg, Landeryd Norra, Linköping, Omberg, Gränna (og mye fint til og fra Norje også :)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Landeryds Gk - Vesterby

Post by kevin »

Flott bilder Yorkie!

Godt å se at jeg ikke var helt off i min vurdering. Denne spiller jeg definitivt igjen neste gang jeg er i de trakter.
Post Reply