Tvangstanker og fobier i løpet av en golfrunde!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Tvangstanker og fobier i løpet av en golfrunde!

Post by LangJakke »

Merkelig med hvordan en legger seg til vaner og kanskje helst uvaner på golfbaner. Mange vaner er en del av rutinen, men en del andre vaner bærer mer preg av tvangstanker å fobier. Hull hvor man alltid slår det samme møkka utslaget, eller en bunker en alltid skal besøke...

Men her tenkte jeg det var litt spennende å dele litt tvangstanker man har lagt seg til på golfbanen. Kan begynne med et par av mine. Jeg foretrekker å bruke jern med oddetall, og ligger jeg på en lengde mellom to køller tar jeg så å si alltid den med oddetall! Jeg vasker heller ALDRI ballen før et utslag over vann! Helt idiotisk, men er en ubegrunnet frykt for at ballen vil tilbake til vann ved neste slag :D
User avatar
panserjohan
Forumvant
Forumvant
Posts: 63
Joined: 30 Jun 2011, 16:21
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Tvangstanker og fobier i løpet av en golfrunde!

Post by panserjohan »

Jeg må bruke retningspilen på ballen hver gang jeg putter. Den må peke dønn mot hullet. Mange som river seg i håret når jeg står der og fikler med ballen forran markøren.
Golf is a game in which you yell “fore,” shoot six, and write down five.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Tvangstanker og fobier i løpet av en golfrunde!

Post by Rotten »

Har vel ikke akkurat noen uttalte fobier, men har fått det for meg at 8-jernet ikke funker. (noe det seff. gjør, går ikke skjevere eller noe galt med det). Hater den kølla, må overbevise meg selv hver gang jeg skal bruke den at den er som alle de andre :-D
Hmmm...er visst en fobi ja...
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Tvangstanker og fobier i løpet av en golfrunde!

Post by sumo »

retningspilen er jo helt vanlig og bruke for og sikte inn linja. dette gjør jeg på 80 % av puttene mine på en runde.

ellers, så har jeg et skikkelig problem med 6i. dette jernet bruker jeg så lite som overhodet mulig. treffer aldri godt med det.
tror det er skikkeliga jinxa, men det er jo selvfølgelig bare i mitt hode det da :D
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Tvangstanker og fobier i løpet av en golfrunde!

Post by JanB »

sumo wrote:retningspilen er jo helt vanlig og bruke for og sikte inn linja. dette gjør jeg på 80 % av puttene mine på en runde.
Vær oppmerksom på en ting når det gjelder bruk av linje på ball eller ikke. Vi golfere deles nemlig inn i to helt forskjellige typer når vi snakker om sikte. Se det gjerne som høyre- vs venstrehjerne. Den ene gruppen bare MÅ ha en slik linje og justere etter, mens den andre absolutt ikke. Dersom du ikke vet hvem du egentlig er og TROR du er en slik som må ha linje på ballen og legge den i spilleretningen og du faktisk IKKE er slik, gjør du vondt verre. Du tror du gjør riktige ting og at du feiler skyldes helt andre ting. Det sanne er at du faktisk "forstyrrer" hjernen din.

Mitt råd er derfor å være helt åpen og forsøke begge metoder uten å si noe som helst. La deg føle hvor du skal spille eller la deg styre av øyet.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Tvangstanker og fobier i løpet av en golfrunde!

Post by Golffreak »

Har fått littegrann uvane med å måtte re-grippe en del ganger før jeg slår.. Irriterende, men klarer ikke å stille meg opp og slå før grepet føles perfekt ut. Har også fiklet litt med hvor sterkt jeg griper kølla, men ønsker jo å ha så nøytral som mulig.

Når jeg putter så må jeg ha en helt hvit side av ballen opp så jeg blir forstyrret minst mulig av linjer eller logoer, helt motsatt av andre her :). Bruker heller siktelinjen på putteren til å sikte mot et punkt ca 50cm frem jeg skal slå ballen over.

Er noen hull hvor en over tid har fått litt mental sperre.. For meg så har utslaget på hull 1 på Hakadal blitt litt sperre (hater at FW heller mot høyre samtidig som det er OB venstre..), og hull 7 på Holtsmark. Tror begge har sammenheng med at det ikke er en side av fairway hvor en "kan" misse og det er relativt smalt også. Fullt klar over at jeg ikke MÅ slå driver på utslaget.....

Prøver å jobbe litt med det mentale og ikke miste "huet" eller rytmen hvis jeg har slått noen dårlige slag. Prøver også å ikke være "redd" for ulike hull eller slag, men det er litt lettere sagt enn gjort når man står på et vanskelig utslag..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Tvangstanker og fobier i løpet av en golfrunde!

Post by veggiss »

Hull 7 på Holtsmark kan du jo misse så langt høyre som du bare orker!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Tvangstanker og fobier i løpet av en golfrunde!

Post by Golffreak »

veggiss wrote:Hull 7 på Holtsmark kan du jo misse så langt høyre som du bare orker!
;) . Sant nok, men er jo ikke akkurat drømmen å måtte slå seg over ravine, skog og bunkere fra fairway på hull 10 heller.. Er jo heller ikke alltid du finner den om du har slått i den lille skauen midt i mellom. Men ja, bedre å misse høyre enn venstre iallefall så skal kanskje tenke litt på det neste gang. Alternativt 3wood..... :P
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Goggskolt
Forumvant
Forumvant
Posts: 52
Joined: 04 Jan 2011, 12:00
Hcp: 19,2
Hjemmeklubb: Salten GK
Location: Trondheim

Re: Tvangstanker og fobier i løpet av en golfrunde!

Post by Goggskolt »

Har fått det for meg at jeg fra tee så å si kun funker med helt hvite umerkede pegger. Går jeg tom, men finner en blå, guk, rød el.l. i bagen, ja da slår jeg heller jern uten peg. Evt prøver å jokke det til med en knekt man finner like ved.

Etterstreber også å kun se hvite dotter på ballen både ved utslag og put. Jo færre forstyrrende elementer, jo bedre!

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk 2
Driver: Acer XK Ti Driver 12° (UST V2, reg)
Woods: Acer XK Fairway Wood 15° og 19° (Apollo FW Shadow Graphite, reg)
Jern: Acer XK Pro Irons 3-PW (Apollo Hump, reg)
Wedge: Acer XC Wedge 52°, 56°, og 60° (Apollo Hump, reg)
Putter: Acer MC1
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Tvangstanker og fobier i løpet av en golfrunde!

Post by sirandrew214 »

panserjohan wrote:Jeg må bruke retningspilen på ballen hver gang jeg putter. Den må peke dønn mot hullet. Mange som river seg i håret når jeg står der og fikler med ballen forran markøren.
Der er så sinnsykt irriterende med de som skal opp og ned flere ganger for å justere den forbannede linja. På 2-3-4-5 og videre meter er det umulig å sikte den inn uansett. En micrograd off, og du er utafor hullet(hvis man hadde sett det...).
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Tvangstanker og fobier i løpet av en golfrunde!

Post by BomBom »

MÅ ha en helt hvit ren side av ballen pekende mot meg på utslagene, blir helt feil om jeg ser logoen eller noe annet ved oppstilling.. Det er faktisk så "ille" at jeg har vurdert å bestille "custom-baller" som er helt hvite, uten noe som helst dill-dall på, foruten siktelinje, den MÅ jeg ha når jeg skal putte.. Har prøvd uten linje, og er ikke i nærheten av å sette putter uten.. Tør påstå jeg er flink til å finne linja da, og bruker ikke lang tid heller, så mine tvangstanker sinker ikke spillet i alle fall.. :)

Rart hvor mange sånne småting man ikke tenker på mens man spiller, men som man ikke kan være foruten.. Hjernen er en snodig sak ja..
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
panserjohan
Forumvant
Forumvant
Posts: 63
Joined: 30 Jun 2011, 16:21
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Tvangstanker og fobier i løpet av en golfrunde!

Post by panserjohan »

JanB wrote:
sumo wrote:retningspilen er jo helt vanlig og bruke for og sikte inn linja. dette gjør jeg på 80 % av puttene mine på en runde.
Vær oppmerksom på en ting når det gjelder bruk av linje på ball eller ikke. Vi golfere deles nemlig inn i to helt forskjellige typer når vi snakker om sikte. Se det gjerne som høyre- vs venstrehjerne. Den ene gruppen bare MÅ ha en slik linje og justere etter, mens den andre absolutt ikke. Dersom du ikke vet hvem du egentlig er og TROR du er en slik som må ha linje på ballen og legge den i spilleretningen og du faktisk IKKE er slik, gjør du vondt verre. Du tror du gjør riktige ting og at du feiler skyldes helt andre ting. Det sanne er at du faktisk "forstyrrer" hjernen din.

Mitt råd er derfor å være helt åpen og forsøke begge metoder uten å si noe som helst. La deg føle hvor du skal spille eller la deg styre av øyet.

Jeg spilte et par sessonger uten å bruke siktepilen, og puttet "så der..". Etter jeg startet med siktepilen, 2-putter jeg oftere enn før.
Den forbedringen jeg la mest merke til, var at ved lange putter, ligger jeg mye nærmere hullet ved bruk av siktepil. De puttene fra langt hold, hvor utfallet burde tilsi at en er sinnsyk i gjerningsøyeblikket, kommer sjeldnere og sjeldnere.
Golf is a game in which you yell “fore,” shoot six, and write down five.
Post Reply