Opplegg av Course management før spill

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Pointmonaco
Forumvant
Forumvant
Posts: 66
Joined: 05 Oct 2011, 20:47
Hcp: 8

Opplegg av Course management før spill

Post by Pointmonaco »

Hei,
Jeg må innrømme (som sikkert mange andre) at jeg synder greit på strategidelen av golfspillet. Nå har jeg rett og slett tenkt til å skjerpe meg litt... Å legge en strategi på en bane man kjenner godt er jo så sin sak, men det hender jo også at det spilles en turnering på en bane man ikke har gått før. Noen som prøver å legge en strategi basert på baneguiden før man har sett banen her inne?

Jeg føler det er mye lettere å ha lagt opp en strategi før jeg kommer til tee boksen, for der er det ofte driveren står å roper om den ikke har fått beskjed om å holde kjeft litt tidligere...
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Opplegg av Course management før spill

Post by Franz »

Absolutt fint å sjekke baneguide. Man kan også legge en mer generell game plan; f eks slå jern på alle hull kortere enn 380 meter, ikke forsøke å carre dritt på 200+, aldri gå for green fra 180+, kun gå for venstreflagg, lagge alle nedoverputter, aldri slå birdieputter kort...etc.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Opplegg av Course management før spill

Post by Golffreak »

Jeg synes det er vanskelig å legge en bombastisk strategi utfra baneguiden, iallefall når den ikke har breddemål på fairway og spillefelt, høydeforskjeller, hellinger på fairway, hvor dype bunkerne er, hvor tjukk roughen er etc etc. På baner jeg kjenner godt så slår jeg stort sett samme køllene under normale forhold, justerer litt kølla jeg bruker på utslaget etter hvor mye rull og sprett det er men stort sett det samme. Det gir trygghet føler jeg, og tenker du på å bytte strategi så er du automatisk usikker..

På nye baner så blir det en vurdering når jeg står på tee og ser i baneguiden og observerer hva jeg ser. Prøver også å se på andre hull når jeg passerer dem iløpet av runden. Som oftest er det noen hull du spiller annerledes etter første runde der, og synes det er vanskelig å bestemme seg for lengder e.l. En strategi på ny bane kan jo være å spille konservativt på de hullene du føler deg litt usikker på valget? Er du usikker på om du klarer å slå over bunkeren, så legg deg opp foran eller slå til siden. Kan jo være at du klarer å slå over 9 av 10 ganger, men vet du ikke så har du en dårlig følelse på utslaget.

Nesten ingen baneguider for oss vanlige dødelige har (god nok) informasjon om hellinger og hvor ballen kommer til å rulle. På ganske flate baner så funker de jo, men jo mer kupert og ondulert jo mindre utbytte som regel.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Opplegg av Course management før spill

Post by veggiss »

Veldig vanskelig å legge strategi ut i fra baneguide ja, men å gi seg selv noen spilleregler før runden slik som Franz beskriver er nok ikke dumt.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Opplegg av Course management før spill

Post by Golffreak »

Poenget mitt var at man bør/kan spille offensivt der det tillates, og konservativt der man er usikker og det er vanskelig. Tvinger du deg selv til å slå jern på ethvert par 4 under 380m, så kan du misse sjanser til å score bedre. Er jo alltid bedre å ha en wedge inn fremfor et 4-jern... En må vurdere hva som er det vanskelige slaget; er det utslaget eller innspillet? Safer du på et greit utslag og gir deg et veldig vanskelig innspill så spiller du jo ikke med mindre risiko... Hvor risk/reward det er på hullet må vurderes på forhånd, spesielt da på par 5. Mener du at det er for langt/stor risiko å nå hullet på 2 slag, så gir det jo ikke så mye mening å ta frem driveren.. Ved å slå FW el. hybrid på utslaget og et 5-jern på lay-upen, så skal du ha en grei kølle for innspillet samt at du har redusert risikoen underveis. Er det åpent og fint, men for langt for å nå helt inn, så kan man likevel slå et langt utslag for å gi seg en kort pitch og forsøke å få en kortere putt.

Min strategi er vel å spille "smart aggressive", og da må jeg vurdere hvert enkelt hull (og flaggplassering).
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Opplegg av Course management før spill

Post by veggiss »

Blir jo wedge inn med 4-jern ut på et 380 meter kort hull da ;)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Opplegg av Course management før spill

Post by Golffreak »

veggiss wrote:Blir jo wedge inn med 4-jern ut på et 380 meter kort hull da ;)
Hadde vi ikke en tråd om internettforum og slaglengder her ifjor....? ;)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Post Reply