De beste fangst-plassene?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

De beste fangst-plassene?

Post by Snowman »

Her kan du legge inn gode tips for folk som ikke liker å kjøpe golfballer :lol: Hvor finner man flest av dem?

Noen tips fra meg:

Asker hull 11 og 17, begge steder i skogen oppe til venstre. På 11.hull er det altså andreslagene som havner opp der, og på 17.hull er det utslagene. Å finne 5-6 baller på stipulert letetid 5 min er bare gjennomsnitlig, for ofte finner man mer.

Holtsmark hull 13, der har jeg funnet en del i bakken oppe til høyre, men det var ingenting mot hva som fantes i det høye gresset litt kort for fairway nede til venstre. Anbefaler en tur der en gang i blant, for der fant jeg over 10 baller før min egen dukket opp, innenfor lovlig letetid.

Andre gode letesteder :-)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: De beste fangst-plassene?

Post by Golffreak »

Med fare for å virke blærete så orker jeg ikke traske rundt i skauen bare for å lete etter baller jeg kan finne... Med unntak av en og annen bra ball så er det stort sett top flite og andre møkkaballer, og vet ikke helt hvorfor jeg plukker opp sånne baller heller for jeg bruker dem jo ikke. Har vel kastet "møkka-lakeballene" i et par bæreposer som jeg har lagt i boden, og tømmer bagen for disse ballene innimellom. Spiller med litt bedre ball og skulle jeg slå bort 1-2 på en runde så overlever jeg... Når jeg leter etter kompisers, eller min egen, ball i tjukk rough så hender det jo at man finner noen baller og plukker dem jo opp som nevnt.. Burde jo også være fullt fokus på spillet fremfor å finne slitte Top Flite baller i skauen :)

På Holtsmark er det nok mange plasser du kan finne mange baller, i ravinen rett før bunkeren på hull 3 er sikkert et tips. Mange som choker og duffer ballen der... ;)

Det er veldig merkbart hvor mange flere Pro v1 etc du finner på f.eks. Mikla fremfor Østmarka. Det kunne vært et sosialantropologisk studie i seg selv... :D
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: De beste fangst-plassene?

Post by veggiss »

Jeg leter aldri etter baller med mindre jeg ser etter min egen eller andres i samme ball (ok da...så det blir ganske ofte alikevel), men plukker ikke opp noe annet enn min egen, evt en tilsvarende fin ball eller en ball jeg har lyst til å teste. Finner jeg andre baller så gir jeg de til de andre jeg går med, eller kaster de inn på banen slik at de som kommer bak kan ta de.

Verdens beste sted for å finne baller er foran green på hull 18 på Asker.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: De beste fangst-plassene?

Post by Snowman »

Det er flere dyre baller blant de man finner på Asker enn f.eks. på Kjekstad og Holtsmark, og ofte er de helt nye og fine, så jeg tror det må være prosentvis flere middelmådige spillere med god råd på Asker enn på Holtsmark og Kjekstad. (Subjektivt inntrykk, trenger ikke stemme:)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: De beste fangst-plassene?

Post by Kaffekannen »

Snowman wrote:Her kan du legge inn gode tips for folk som ikke liker å kjøpe golfballer :lol: Hvor finner man flest av dem?

Noen tips fra meg:

Asker hull 11 og 17, begge steder i skogen oppe til venstre. På 11.hull er det altså andreslagene som havner opp der, og på 17.hull er det utslagene. Å finne 5-6 baller på stipulert letetid 5 min er bare gjennomsnitlig, for ofte finner man mer.

Holtsmark hull 13, der har jeg funnet en del i bakken oppe til høyre, men det var ingenting mot hva som fantes i det høye gresset litt kort for fairway nede til venstre. Anbefaler en tur der en gang i blant, for der fant jeg over 10 baller før min egen dukket opp, innenfor lovlig letetid.

Andre gode letesteder :-)
Dette kan nesten tolkes som at man skal bruke fem minutter på å lete etter tapte baller fra andre spillere selv om man selv ikke har slått seg opp i området. Regner ikke med at det er det det er snakk om, men det ser nesten slik ut. I så fall håper jeg det gjøres på en tom bane.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: De beste fangst-plassene?

Post by Snowman »

Kaffekannen wrote:Dette kan nesten tolkes som at man skal bruke fem minutter på å lete etter tapte baller fra andre spillere selv om man selv ikke har slått seg opp i området. Regner ikke med at det er det det er snakk om, men det ser nesten slik ut.
Selvsagt ikke :-) ... man er der da for å spille golf, så letingen avsluttes jo når egen ball er funnet, og det letes selvsagt ikke andre steder enn der man kan finne sin egen. Ellers kan man jo like gjerne ta seg en blåbærtur :-)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: De beste fangst-plassene?

Post by kevin »

Hull 18 på Asker er nok ganske sikkert sted å finne baller, med litt "dykking".

Selv om frekvensen av runder ikke er like høy i Valdres vil jeg tro at antallet baller i vannet på hull 1 og 2 er noe av det største man finner. Et år hadde vi en kompis som gikk ut der og på et par timer fant han mer enn 300 baller og et 3`er jern...bra fangst :lol:

Hull 3 på Holtsmark, i ravinen, men ikke det letteste sted å lete. Men mest sannsynlig mange baller der. Tipper det ligger endel baller langs venstresiden på hull 15 også.

Hull 9 på Miklagard, langs høyresiden. Der havner nok mange utslag ut i skogen, og mange innspill på høyresiden av greenen der.

Hull 8 på Borre, mange drar venstre i krattet der. Ikke så lett å lete der, men noen steder ligger det baller helt åpent til.

Hull 9 på Borre, vannet. Her har mange hobbygolfere møtt sin skjebne, både 1 og 2 ganger pr runde. Men ikke et anbefalt sted å gå uti

Når jeg går på kveldstid og det er ingen bak, hender det at jeg går langs slike steder. Plukker med meg noen baller som jeg har som "backup" på dårlige dager. Slår jeg bort en drittball jeg har funnet, er ikke tapet så stort og jeg bruker ikke mye tid på å lete etter en sånn.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: De beste fangst-plassene?

Post by Snowman »

kevin wrote:... på et par timer fant han mer enn 300 baller og et 3`er jern...bra fangst :lol:
Et 3'er jern er som å fiske en stor uspiselig fisk, for det er jo en unyttig kølle som ikke virker. Sikkert derfor den lå der :lol:
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply