Hvor langt driver du?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor langt driver du?

Post by furu »

Jeg må legge til at det at jeg hevder noe ikke betyr at det er riktig :) Det er godt mulig at jeg tar feil og det innrømmer jeg gjerne. Kanskje det hadde vært en ide å teste dette? Praktisk veldig vanskelig, men over tid bør det være mulig å få gode resultat som kan sammenlignes.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Hvor langt driver du?

Post by spiderboy »

Jeg tror vi sammenligner epler og pærer her. Snittlengden på turen er tatt ut fra enkelte hull, fairwaytreff og under reelle spilleforhold, det er ikke en gang sikkert at alle brukte driver på de målte hullene. Det er stor forskjell på hva man KAN klare og hva man faktisk har som SNITTlengde.
En kompis av meg har 22 i hcp og har vunnet longest drive en gang i en sponsorturnering. Men 70 prosent av drivene hans går 150 meter framover og 40 meter sidelengs. Han har maks 1 eller 2 bra driver pr 18 hull, men de bra drivene går til gjengjeld stygglangt. Han svinger det remmer og tøy kan holde og driver nok lett over 250 meter fra tid til annen. Men alle jerna går kort, han spiller SGI jern og slår 5-jern der jeg slår 7. Så ja Furu, klart det er mulig, men dersom denne kompisen hadde vært målt på samme måte som gutta på PGA-turen hadde han hatt et driversnitt på i beste fall 170 meter (han har ganske mange driver som går under 10 meter også, så det er kanskje litt optimistisk). :)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor langt driver du?

Post by furu »

Jeg skal roe meg ned litt. Det er epler og pærer ja. Jeg ser den. Jeg skal ikke være bombastisk og fastslå det ene eller andre.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvor langt driver du?

Post by veggiss »

furu wrote:
Franz wrote:@furu

Slutt å tull. Alle skjønner hva du prøver å si; det går fint an å slå ballen både bra og langt uten å score, og dermed ikke klare å senke seg. Men at det ikke går an å finne noen sammenheng? Dette er selvfølgelig tull.

Ta 50 stk 20-hcp'ere og 50 stk 4-hcp'ere. Hvem tror du snitter lengst? Hva tror du EGENTLIG?
EGENTLIG :) Sannheten er vel at det ikke er rett å hevde det ene eller det andre. At resultatene ikke vil gi svar som viser at noen har rett. I en gruppe på 50 tror jeg 20 vs. 4 vil være svært jevnt. Hvis man kutter de korteste og lengste slagene vil kanskje snittet for 4 være litt lavere. Det beste resultatet for 20 og 4 vil kanskje være helt likt og kan tippe begge veier.

Jeg mener faktisk at det ikke vil være mulig å finne en tydelig sammenheng mellom lengde og handicap. Kurven vil ikke være automatisk stigende på lengde når man kommer ned i hcp.
Tror du helt ærlig at 50 20-hcpere vil slå flere meter med driver enn 50 4-hcpere?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor langt driver du?

Post by furu »

Ja, jeg tror det er mulig. Jeg tror ikke det skjer i alle tilfeller men det er mulig. Jeg sier bare at det faktisk ikke kan trekkes noen definitiv konklusjon om handicap og lengde.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvor langt driver du?

Post by veggiss »

Selvfølgelig er det mulig, det er sikkert mulig å få griser til å fly også, en det er jo ikke det dette handler om.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvor langt driver du?

Post by Franz »

furu wrote:Jeg sier bare at det faktisk ikke kan trekkes noen definitiv konklusjon om handicap og lengde.
Joda.
Det kan det.
I snitt slår en bedre golfer lenger enn en dårligere golfer.
I spesielle situasjoner, som ikke har noe med spillet å gjøre - f eks long driving -
kan sikkert 50 20-hcp'ere drive ut 50 4-hcp'ere.

Den dagen bør du spille Lotto, furu :)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hvor langt driver du?

Post by Golffreak »

Har ikke fulgt diskusjonen helt, men ville vært veldig rart om 50 spillere med 20 i hcp skulle slå like langt (snitt, median eller lengste drives) som 50 spillere med 4 i hcp... Man utvikler teknikken og slår lengre rett og slett når man blir bedre og hcp går ned. Selvsagt kan en og annen med middels hcp slå langt (og lengre enn en med 4 i hcp), men hvis du tar en tilfeldig gruppe av 50 spillere i hver hcp gruppe så slår de ikke like langt uansett hvordan du måler det.. Nå snakker jeg om å måle gruppene mot hverandre.

Det er også helt sjanseløst å sammenligne sin egen lengde med driver mot statistikken på PGA-touren, da de ikke alltid slår driver etc. De måler vel på utvalgte hull per turnering såvidt jeg vet, men som vi vet så slår f.eks. Tiger mer 3W nå selv på lange hull. Det er også forskjeller i type baner og forhold de spiller på vs oss her hjemme. Måler de også avstanden til greenen istedetfor hvor langt slaget var i luftlinje, så blir man også litt lurt. Til slutt så KAN de slå ballen mye lengre med driver enn de ofte gjør vanligvis.. Det er bare et spørsmål om risiko. Oss hobbygolfere har en tendens til å ta i max uansett.... ;)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Hvor langt driver du?

Post by foffeey »

Med så utrolig mange variabler i spill er det vanskelig å gjøre en kvalitativ sammenligning av snittlengde til høy vs lavhandicappere. Alder, teknikk, smidighet, styrke er bare noen av dem.

Dersom man fjerner alle variabler som værforhold (der lavhandicappere vil være overlegne i forhold til å kunne forme ballbanen), spillernes alder, styrke, rull osv, vil jeg tro at en lavhandicapper fortsatt driver lenger enn en høyhandicapper på grunn av bedre utviklet grunnteknikk.

Mulig jeg er helt på jordet nå, men i mitt hode har teknikk såpass mye å si for hvor langt man evner å slå ballen..
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hvor langt driver du?

Post by Golffreak »

Enig med foffeey, men mitt poeng var at hvis man setter opp to grupper (med mange nok spillere) med tilfeldig valgte høy- og lavhandicappere som slo x antall baller under samme forhold så ville man få statistisk signifikant forskjell i lengder. Når man velger tilfeldige spillere så vil alder, kjønn og andre variabler fordele seg likt i begge grupper hvis man bare har store nok grupper. Kvalitativ sammenligning av lengde med driver (?!) vet jeg ikke helt hvordan skulle gjøres men...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Hvor langt driver du?

Post by foffeey »

Haha, godt poeng! Måtte ha vært ved x antall perfekte balltreff fra alle objekter i en eventuell undersøkelse. Altså, ekstremt vanskelig! Dessuten er kvalitativ et kult ord å bruke :)
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
Kjell249
Rookie
Rookie
Posts: 26
Joined: 11 Jul 2012, 09:19

Re: Hvor langt driver du?

Post by Kjell249 »

Kvalitativ er kult ord å bruke, enda kulere når det blir brukt riktig:) ordet han er ute etter er kvantitativ. Har du nok observasjoner og kjører en GLM analyse så kan du utelukke andre variable og få et signifikant forhold mellom lengde og hcp. For den finnes! Lengde skapes utenom kraft ved å "lagge" køllen og dette ligger det mye teknikk i å klare optimalt. Furu har allerede bekreftet sammenheng mellom hcp og teknikk. Så da kan vi nesten avslutte diskusjonen her:))
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Hvor langt driver du?

Post by sirandrew214 »

Alltid skal det komme en kjiping og ødelegge en god diskusjon med fakta! :)
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Hvor langt driver du?

Post by raffener »

Likte hvordan denne tråden gikk fra å være uten så altfor mye mening til fkatisk å bli underholdende... :)

Jeg kan støtte Furu på et punkt - hvis de som har 20 i hcp er gutter mellom 10 og 20 år, og de som har 4 i hcp er menn som allerede har noen år på baken i seniorklassen..
Bortsett fra det støtter jeg de siste postene her som sier at 4 handicaperne vil være lengst - særlig hvis det er flere observasjoner, og ikke kun et forsøk hver.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Hvor langt driver du?

Post by furu »

Kjell249 wrote:Kvalitativ er kult ord å bruke, enda kulere når det blir brukt riktig:) ordet han er ute etter er kvantitativ. Har du nok observasjoner og kjører en GLM analyse så kan du utelukke andre variable og få et signifikant forhold mellom lengde og hcp. For den finnes! Lengde skapes utenom kraft ved å "lagge" køllen og dette ligger det mye teknikk i å klare optimalt. Furu har allerede bekreftet sammenheng mellom hcp og teknikk. Så da kan vi nesten avslutte diskusjonen her:))
Jeg har bekreftet noe? Jeg har kommet med en påstand. Du klarer vel å se forskjellen? Kanskje jeg er veldig bastant, men allikevel er det en påstand. Andre synspunkt og påstander i tråden er like mye "bekreftet" men de nevnes altså ikke. Jeg skulle ikke vært så påståelig fra starten, det er en svakhet hos meg.

Du sier at "lag" er betydelig for å skape lengde og at dette kommer med god teknikk og altså lavt hcp. Er det en påstand? Eller er det en absolutt sikkerhet?

Kraft har lite å gjøre med saken. Da har du misforstått. Det er hastighet på kølle og ball som er viktigst.

De to siste setningene er bare forumtull og svada. Vær saklig. Fakta er at det ikke er noen som kan bevise noe i denne tråden. Alt blir påstander. Det er fullt mulig at jeg tar feil. Jeg skal prøve å finne ut mer om dette. Se om noen faktisk har gjort noen forsøk.

Jeg oppfatter innlegget ditt som litt nedlatende. Litt sånn "furu er ikke så smart så vi bruker noen store ord og kaller grafen GLM siden han ikke vet hva det er".


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Hvor langt driver du?

Post by eivaan »

Klart at teknikk, svinghastighet og handicap har sammenheng med lengde..men det hjelper jo ikke med stor svinghastighet hvis man ikke treffer ballen riktig, og treffer fairway 1 av 10 ganger.En spiller med lavere handicap har bedre balltreff(treffer sweetspott oftere) og totalen bør jo handler om hvor langt man driver i snitt på fairway(ikke på range/trackman)!!!! Gud og hvermansen kan jo i et heldig øyeblikk slå 300 meter med god rull, medvind og hjemlengsel..Føler at mange nybegynner og unge menn er alt for opptatt av lengde på slagene..spillet handler om å få ballen i koppen på ferrest mulig slag, treffe der man ønsker, og ikke om hvor lang 1 av 20 driver var..da de 19 andre havnet out of bounds...Tren på forming av slag, fade/draw, putting/chipp/pitch og gode balltreff. Jeg har selv en carry på mellom 240-260 i snitt(uten rull, medvind og sprett) og er stort sett i spill. Men driver er vel den kølla i bagen jeg fokuserer minst på, scorene kommer av slagene etterpå!!!!!
Last edited by eivaan on 22 Aug 2012, 17:38, edited 2 times in total.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvor langt driver du?

Post by Franz »

Image
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvor langt driver du?

Post by Franz »

Dette beviser selvfølgelig ingenting, men sier noe om at Titleist også oppfatter en viss sammenheng.
Kjell249
Rookie
Rookie
Posts: 26
Joined: 11 Jul 2012, 09:19

Re: Hvor langt driver du?

Post by Kjell249 »

furu wrote:
Kjell249 wrote:Kvalitativ er kult ord å bruke, enda kulere når det blir brukt riktig:) ordet han er ute etter er kvantitativ. Har du nok observasjoner og kjører en GLM analyse så kan du utelukke andre variable og få et signifikant forhold mellom lengde og hcp. For den finnes! Lengde skapes utenom kraft ved å "lagge" køllen og dette ligger det mye teknikk i å klare optimalt. Furu har allerede bekreftet sammenheng mellom hcp og teknikk. Så da kan vi nesten avslutte diskusjonen her:))
Jeg har bekreftet noe? Jeg har kommet med en påstand. Du klarer vel å se forskjellen? Kanskje jeg er veldig bastant, men allikevel er det en påstand. Andre synspunkt og påstander i tråden er like mye "bekreftet" men de nevnes altså ikke. Jeg skulle ikke vært så påståelig fra starten, det er en svakhet hos meg.

Du sier at "lag" er betydelig for å skape lengde og at dette kommer med god teknikk og altså lavt hcp. Er det en påstand? Eller er det en absolutt sikkerhet?

Kraft har lite å gjøre med saken. Da har du misforstått. Det er hastighet på kølle og ball som er viktigst.

De to siste setningene er bare forumtull og svada. Vær saklig. Fakta er at det ikke er noen som kan bevise noe i denne tråden. Alt blir påstander. Det er fullt mulig at jeg tar feil. Jeg skal prøve å finne ut mer om dette. Se om noen faktisk har gjort noen forsøk.

Jeg oppfatter innlegget ditt som litt nedlatende. Litt sånn "furu er ikke så smart så vi bruker noen store ord og kaller grafen GLM siden han ikke vet hva det er".


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Absolutt ikke mening å være nedlatende, og det er bare de siste setningene som er myntet på deg. Litt fasinert av at det er mulig å være så bastant på noe du umulig kan være så sikker på

"Ja. Jeg er 100% sikker på at det er fullstendig umulig å finne en direkte sammenheng mellom lengde og handicap. Det finnes spillere i Norge med 25 i handicap som slår lengre enn proffer på PGA. "

Jeg kan snu på det å si at jeg er 500% sikker på at ingen 25 hcper i Norge slår lengre enn de som slår lengst på PGA.

GLM (General Linear Model) er en måte å simultan simulere på som gjør at du kan isolere effekten to variable har på hverandre. I dette tilfelle hcp og lengde på en drive, og du kan utelukke alternative forklaringsvariabler som alder, balltype, driver, osv.

Kraft er en av faktorene som påvirker køllehastighet og ballhastighet. Cause and effect, der kølle og ballhastighet er "effect".
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Hvor langt driver du?

Post by halvorsen84 »

Lengste var vel rundt 275m, hull 5 på hhg med medvind.
Snitter ca 225
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
Post Reply