Hvor langt driver du?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Hvor langt driver du?

Post by Sharky »

har faktisk aldri målt skikkelig på lengder med driveren. Har selvfølgelig en anelse, men det blir litt hipp som happ. har hatt noen slag på trackman, men da fikk jeg jo selvfølgelig ikke til å slå den forbanna ballen beint. Med en ballspin på ca 5000 me driveren og en fin slice, noterte jeg rundt 235 i carry. Tipper jeg ligger rundt 250 carry på en god dag.

under testingen lå driver svinghastighet på 106-110mph , men hadde crappy smash factor. 6jern swing speed ble målt til 91-94 mph og flere slag gikk ca. 180-185m +/- 1meter fra target(i retning) med en spinn på ca.7000 ish :)

Hvor langt du slår ballen varierer veldig med temperatur og værforhold, er nok ikke lenger enn 235-240 i kaldt vær (under 10 grader), men kan fort være oppe i 260 på en veldig varm og "tørr" dag. Jeg målte lengden på en drive sånn roughly på kart.gulesider, og den stopped på 283meter.

Hadde vært kult med litt info om svinghastigheten til folk istedenfor reine lengde, da vær og vind ofte har mye å si på hvor langt ballen går :)
"The more i practice, the luckier i get"
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Hvor langt driver du?

Post by radar1 »

User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Hvor langt driver du?

Post by BomBom »

radar1 wrote:http://www.pgatour.com/r/stats/info/?02401 om clubhead speeden på PGAtour.
Konge, det er meg og Rocco Mediate (kul fyr).. :lol: 108-ish mph

Hadde jeg prøvd meg på en Bubba med 127mph haddde vel ryggen røket tvers av - SNAP..!!

Og noe sier meg at jeg ikke alltid treffer sweetspot, da de fleste på touren driver vesentlig lenger enn meg.. :shock:
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Hvor langt driver du?

Post by radar1 »

Rocco er kul! :)


Veldig veldig mye info hos "hovedkilden".. Mistenker at Zach Johnsens høyeste spinn rate 8948 er det nærmeste jeg klarer å kopiere i det siste :lol:
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Hvor langt driver du?

Post by radar1 »

http://mytrackman.com/TrackMan.Online.D ... mbers.html

hmm nærmest gutta eller jentene? ...........
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvor langt driver du?

Post by veggiss »

BomBom wrote:
radar1 wrote:http://www.pgatour.com/r/stats/info/?02401 om clubhead speeden på PGAtour.
Konge, det er meg og Rocco Mediate (kul fyr).. :lol: 108-ish mph

Hadde jeg prøvd meg på en Bubba med 127mph haddde vel ryggen røket tvers av - SNAP..!!

Og noe sier meg at jeg ikke alltid treffer sweetspot, da de fleste på touren driver vesentlig lenger enn meg.. :shock:
Hjelper å spille på baner med perfekte fairways som gir god rull også.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Hvor langt driver du?

Post by BomBom »

veggiss wrote:Hjelper å spille på baner med perfekte fairways som gir god rull også.
Det hjelper nok litt ja, men så var det det der med å være god nok også da, føler jeg har noe å gå på der.. :lol:
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
AndersBj
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 30 Jun 2011, 21:57
Hcp: 8
Hjemmeklubb: Miklagard

Re: Hvor langt driver du?

Post by AndersBj »

Hvis det stemmer at folk her inne med over 20 i hcp snitter på 220-230.... Bruker en 5-6 slag de siste 100-150 meterene hver gang da? Slutt å bare stå på ranchen, bruk tiden på og rundt greenen! Det er mitt tips i hvertfall! Selv vil jeg tippe at jeg ligger på ca 215-225 i snitt og opp mot 250 med god treff.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Hvor langt driver du?

Post by sumo »

AndersBj wrote: Slutt å bare stå på ranchen
tror ikke det er så mange av oss som står på en ranch og svinger. er vel mer hester og kyr som vandrer der.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor langt driver du?

Post by furu »

:D

Handicap har null sammenheng med lengde. Absolutt null niks og ingenting. Det er heller motsatt. Vi lykkelige superduperhandicapere svinger det remmer og tøy holder. Jeg er ganske sikker på at det er der forskjellen ligger. Får man presisjon ved å svinge løs på den måten? Neppe. De fleste jeg har spilt med som virkelig har slått langt har hatt ganske høyt handicap.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvor langt driver du?

Post by kevin »

Jeg driver 170m fram og 50m til siden...nuff said! ;)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor langt driver du?

Post by furu »

Bruke bredden kevin. Det er veldig viktig det. Du har berømte breddeholdere som Gamst Pedersen med på laget.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Hvor langt driver du?

Post by spiderboy »

Njaaa, nå, joda. Jeg kjenner noen med hcp på 20 som driver sinnsykt langt. Problemet er at bare 1 av 6-7 eller kanskje 10 driver er kjempelang og rimelig rett. De fleste som konsistent slår langt og rett har ikke hcp på rundt 20. Så spørsmålet blir da om hva man regner som sin driverlengde? 1 av 7 slag på rangen som går 250 meter eller sin gjennomsnittslengde (evt det du er komfortabel med å carre en bunker på). De fleste med lavt hcp har nok en mer edruelig tilnærming til hva som er deres reelle lengde med driver. F.eks. en jeg spilte med tidligere i sommer som anslo at han drivet ca 250 meter og som senere på runden drivet en green på en 290 meters par 4 med carry over greenbunker. For ham var det et 1 av 10-slag, og hadde ingenting med hans reelle driverlengde å gjøre.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Kjell249
Rookie
Rookie
Posts: 26
Joined: 11 Jul 2012, 09:19

Re: Hvor langt driver du?

Post by Kjell249 »

furu wrote::D

Handicap har null sammenheng med lengde. Absolutt null niks og ingenting. Det er heller motsatt. Vi lykkelige superduperhandicapere svinger det remmer og tøy holder. Jeg er ganske sikker på at det er der forskjellen ligger. Får man presisjon ved å svinge løs på den måten? Neppe. De fleste jeg har spilt med som virkelig har slått langt har hatt ganske høyt handicap.
Mener du oppriktig dette? At teknikk ikke påvirker lengden på slagene? Eller mener du at hcp ikke har sammenheng med teknikk? Jeg har så og si aldri sett en spiller over 20 i hcp som driver mer enn 230 meter, og nesten alle under 4 i hcp jeg spiller med driver over 230 meter.

Jeg er litt nyskjerrig på hvordan folk måler lengden på driven. Jeg har ofte følt at jeg har slått et super slag, og når jeg måler med laser tilbake på gruppen bak som står på tee, så blir jeg ofte "skuffet" over lengden. Jeg har på følelse at noen måler lengde igjen til green og trekker fra oppgitt lengde på hullet og ikke tar høyde for at de har kuttet hullet litt, tee boksen står langt fremme, flagget står langt fremme på greenen, osv. I tillegg er "normal" lengde et slag som har blitt slått med orkan styrke i ryggen, nedoverbakke, truffet et sprinkellokk, osv. :))
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Hvor langt driver du?

Post by furu »

Kjell249 wrote:
furu wrote::D

Handicap har null sammenheng med lengde. Absolutt null niks og ingenting. Det er heller motsatt. Vi lykkelige superduperhandicapere svinger det remmer og tøy holder. Jeg er ganske sikker på at det er der forskjellen ligger. Får man presisjon ved å svinge løs på den måten? Neppe. De fleste jeg har spilt med som virkelig har slått langt har hatt ganske høyt handicap.
Mener du oppriktig dette? At teknikk ikke påvirker lengden på slagene? Eller mener du at hcp ikke har sammenheng med teknikk? Jeg har så og si aldri sett en spiller over 20 i hcp som driver mer enn 230 meter, og nesten alle under 4 i hcp jeg spiller med driver over 230 meter.

Jeg er litt nyskjerrig på hvordan folk måler lengden på driven. Jeg har ofte følt at jeg har slått et super slag, og når jeg måler med laser tilbake på gruppen bak som står på tee, så blir jeg ofte "skuffet" over lengden. Jeg har på følelse at noen måler lengde igjen til green og trekker fra oppgitt lengde på hullet og ikke tar høyde for at de har kuttet hullet litt, tee boksen står langt fremme, flagget står langt fremme på greenen, osv. I tillegg er "normal" lengde et slag som har blitt slått med orkan styrke i ryggen, nedoverbakke, truffet et sprinkellokk, osv. :))
Ja. Jeg er 100% sikker på at det er fullstendig umulig å finne en direkte sammenheng mellom lengde og handicap. Det finnes spillere i Norge med 25 i handicap som slår lengre enn proffer på PGA.

Jeg har ikke sagt at handicap ikke har sammenheng med teknikk. Kan ikke se at jeg har skrevet det noe sted.

Ja, det er nok ofte maxslaget som blir brukt som referanse på hvor langt man slår. Det tror jeg alle typer spillere gjør men de beste er nok flinkere til å være ærlig med seg selv.




Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
Kongletrampern
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 17 Aug 2011, 09:03
Hcp: 13,6
Hjemmeklubb: Grønmo

Re: Hvor langt driver du?

Post by Kongletrampern »

Tror jeg faktisk klarte å slå ca 200 m med en driver første gang jeg prøvde (dvs noen av mange slag på rangen)
Tror mange ferskinger kan klare å få til noen lange slag med en driver fordi man kan legge til mere kraft med høyrearmen siden man ikke trenger å slå ned på ballen...
Kan på en måte slå litt som med et balltre :-) Arrester meg om jeg tar feil....
Stikord: Natursti og ukvemsord....
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvor langt driver du?

Post by Franz »

@furu

Slutt å tull. Alle skjønner hva du prøver å si; det går fint an å slå ballen både bra og langt uten å score, og dermed ikke klare å senke seg. Men at det ikke går an å finne noen sammenheng? Dette er selvfølgelig tull.

Ta 50 stk 20-hcp'ere og 50 stk 4-hcp'ere. Hvem tror du snitter lengst? Hva tror du EGENTLIG?
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Hvor langt driver du?

Post by sirandrew214 »

Det var en tøff nøtt. Not. :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor langt driver du?

Post by furu »

Franz wrote:@furu

Slutt å tull. Alle skjønner hva du prøver å si; det går fint an å slå ballen både bra og langt uten å score, og dermed ikke klare å senke seg. Men at det ikke går an å finne noen sammenheng? Dette er selvfølgelig tull.

Ta 50 stk 20-hcp'ere og 50 stk 4-hcp'ere. Hvem tror du snitter lengst? Hva tror du EGENTLIG?
EGENTLIG :) Sannheten er vel at det ikke er rett å hevde det ene eller det andre. At resultatene ikke vil gi svar som viser at noen har rett. I en gruppe på 50 tror jeg 20 vs. 4 vil være svært jevnt. Hvis man kutter de korteste og lengste slagene vil kanskje snittet for 4 være litt lavere. Det beste resultatet for 20 og 4 vil kanskje være helt likt og kan tippe begge veier.

Jeg mener faktisk at det ikke vil være mulig å finne en tydelig sammenheng mellom lengde og handicap. Kurven vil ikke være automatisk stigende på lengde når man kommer ned i hcp.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Hvor langt driver du?

Post by CharlieB »

Det er vel enklere å hevde, (og finne bevis for), at en 4 handicapper vil være mer stabil både på lengde og retning enn en 20 handicapper.
Post Reply