Mage- og brystputtere synger på siste verstet...

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Mage- og brystputtere synger på siste verstet...

Post by veggiss »

Hvert fall hvis man skal tro på ryktebørsen. R&A skal sette seg ned og diskutere en evt regelendring som vil fjerne disse. Det mest aktuelle, og smarteste er å si at putteren skal være den korteste køllen i bagen. Da vil man eliminere alle mage- og brystputtere. Dette vil tidligst være gjeldende i 2016, da reglene bare endres hvert 4 år.

Hva tror dere?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Mage- og brystputtere synger på siste verstet...

Post by spiderboy »

Jeg tror ikke noe som helst, men satser knallhardt på at de ikke blir forbudt. Endelig har jeg begynt å putte litt halvbra, med mageputter - og så skal de jaggu forby skiten....makan.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Mage- og brystputtere synger på siste verstet...

Post by BomBom »

Tror nok et eventuellt forbud kun vil være gjeldende på de store tourene, altså for de som lever av å spille golf.. Den glade amatør kan nok bruke den redskap han ønsker.. :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Mage- og brystputtere synger på siste verstet...

Post by veggiss »

BomBom wrote:Tror nok et eventuellt forbud kun vil være gjeldende på de store tourene, altså for de som lever av å spille golf.. Den glade amatør kan nok bruke den redskap han ønsker.. :)
Regelendringer på utstyr gjelder såvidt jeg vet også for amatører, vi har heller ikke lov til å bruke køller lengre enn 48" eller drivere med 0.830 COR.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Mage- og brystputtere synger på siste verstet...

Post by kevin »

jeg tviler på at selve kølla blir forbudt, heller at det blir teknikken. Forankring mot arm, kropp, hake osv. På samme måte som krokket-teknikken.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Mage- og brystputtere synger på siste verstet...

Post by veggiss »

Uenig, for det kan føre til uklarheter.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Mage- og brystputtere synger på siste verstet...

Post by GunnarBull »

Jeg tror de kommer til å forby alle puttere over en viss lengde.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Mage- og brystputtere synger på siste verstet...

Post by kevin »

vet, det er derfor dette er vanskelig. Men utifra hva jeg har lest så tror jeg fortsatt det.

Tviler på at løsningen med å si at putteren skal være korteste kølle i bagen er veien å gå. Maks lengde kan være en løsning, men da endrer man nok bare på oppstilling og bøyer seg mer for å kunne kunne putte som før.

Under The Open siste dag var det 14.7% av spillerne som hadde lang/mage-putter. Tallet er litt lavere under en ordinær ET turnering
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Mage- og brystputtere synger på siste verstet...

Post by CharlieB »

Forbyr de kølla for proffene så forbyr de den for oss amatører også, det er det samme de har gjort i alle andre tilfeller. Vi glade amatører får som regel litt bedre tid på å omstille oss enn det proffene gjør. Men, følgen av ett forbud er nok uansett at produsentene stopper produksjonen siden de neppe får solgt mange etter ett forbud.

MEN, jeg synes hele greia virker litt merkelig. Er kosteskaftene støgge? Ja, uten tvil.. men hva er egentlig problemet? At spillere som har spilt med kost har vunnet noen majors? Adam Scott fikk orden på puttingen sin med kosteskaft, men han vant ikke the Open likevel. (Joda, Els vant med mageputteren sin, klar over det), Mickelson prøvde mageputter og fikk det ikke til og gikk tilbake til sin gamle putter. Jeg tror ikke det er så enkelt som å påby at putteren skal være den korteste kølla i baggen. Tror de vil slite med å gi en fornuftig saklig begrunnelse for det. Det er større sjans for at de vil gå løs på selve teknikken på samme måte som krokket forbudet, altså at kølla ikke skal forankres i kroppen - kun i hendene.

Men jeg er ikke overbevist om at kosteskaft gir en fordel til de som bruker dem, ei heller at de kommer til å dominere i the winners circle fremover heller.

For the record, så bruker jeg en Scotty Cameron Newport 2, 34'' og bruker rundt 30 putter pr runde. Og jeg kommer IKKE til å skaffe meg kosteskaft :-)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Mage- og brystputtere synger på siste verstet...

Post by Golffreak »

veggiss wrote:Uenig, for det kan føre til uklarheter.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Kan du utdype? Hva ville vært uklart med et forbud mot å ha kontakt med annet enn hendene? Definer det gjerne ned til svingen eller trefføyeblikket og i R&A terminiologi. men ser ikke problemet her..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mage- og brystputtere synger på siste verstet...

Post by furu »

Enig med veggiss i at en enkel, klar regel er veien å gå. Blir det nyanser og tolkninger så er forvirringen komplett.

Når det gjelder at regler for proffer også gjelder for amatører så ser vi på rillereglene at det ikke er helt svart-hvitt. Proffene har allerede forbudet mot gamle riller, vanlige amatører får det vel i 2024 eller noe sånt. Jeg tror de kan ende opp med en lignende løsning med tanke på det enorme salget av langputtere og ikke minst lageret produsentene sikkert har. Populariteten til golf er avhengig av at man ikke oppfattes som firkantet og vanskelig, derfor tror jeg forbudet blir veldig likt det vi har sett med riller.

Jeg var i begynnelsen veldig mot langputtere. Er det nok fremdeles men har slått meg til ro med at de er der og de er tilgjengelig for alle.

Var vel Ernie Els som sa noe sånt som at "jeg kommer til å bruke langputteren så lenge jeg kan, når de andre jukser så gjør jeg det og".
Instagram @christianfuru
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Mage- og brystputtere synger på siste verstet...

Post by Friedman »

Personlig synes jeg det er helt idiotisk å bruke tid og krefter på dette. Det er 100 andre regler som burde vært gjennomgått før saken om langputtere.

Hvis det hadde vært en uforholdsmessig fordel å bruke mage-/brystputter ville vel alle proffene ha brukt de? Spør Phil Mickelson om hvor fantastisk mageputter er...


Hilsen Friedman som spiller med 34'' stekepanne-putter med jumbo-grep.
No laying up
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Mage- og brystputtere synger på siste verstet...

Post by CharlieB »

Utfordringen i forhold til å forby lang-puttere er å definere hva en lang putter er. Er en lang putter 40" ? eller er den 45"? Ingenting av dette vil være brukbare mageputtere for en kraftig kar som Ernie Els, men for en liten sprett som Luke Donald? Hva med juniorer? Damer? Kanskje spesielt de korte asiatiske bertene? One size does not fit all, selv om du deler i dame og herreklasse, junior og elite ...

Vi blir kvitt kosteskaftene men ikke mageputterne, følgelig så er eneste løsning å se på hvordan du ytterligere kan begrense hva som er korrekt putte teknikk. Jeg er skeptisk til den løsningen også, vil det for eksempel gjøre at Matt Kauchar må endre sin teknikk?

Denne typen problemer lar seg lettest fikse hvis du bare lar de være i fred... dvs "dont fix it if it aint broke" og i dette tilfellet så mener jeg at det står litt igjen på å bevise at det faktisk er kaputt.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Mage- og brystputtere synger på siste verstet...

Post by veggiss »

CharlieB wrote:Utfordringen i forhold til å forby lang-puttere er å definere hva en lang putter er. Er en lang putter 40" ? eller er den 45"? Ingenting av dette vil være brukbare mageputtere for en kraftig kar som Ernie Els, men for en liten sprett som Luke Donald? Hva med juniorer? Damer? Kanskje spesielt de korte asiatiske bertene? One size does not fit all, selv om du deler i dame og herreklasse, junior og elite ...

Vi blir kvitt kosteskaftene men ikke mageputterne, følgelig så er eneste løsning å se på hvordan du ytterligere kan begrense hva som er korrekt putte teknikk. Jeg er skeptisk til den løsningen også, vil det for eksempel gjøre at Matt Kauchar må endre sin teknikk?
Er jo nettopp det som skjer hvis man bestemmer at putteren skal være den korteste køllen i bagen! Er ingen av de småasiatene som spiller med en LW som når dem til navlen.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Mage- og brystputtere synger på siste verstet...

Post by veggiss »

Golffreak wrote:
veggiss wrote:Uenig, for det kan føre til uklarheter.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Kan du utdype? Hva ville vært uklart med et forbud mot å ha kontakt med annet enn hendene? Definer det gjerne ned til svingen eller trefføyeblikket og i R&A terminiologi. men ser ikke problemet her..
Fordi det ikke er en klar grense for hvor hånden slutter og håndleddet begynner.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Mage- og brystputtere synger på siste verstet...

Post by Snowman »

CharlieB wrote: Jeg tror ikke det er så enkelt som å påby at putteren skal være den korteste kølla i baggen. Tror de vil slite med å gi en fornuftig saklig begrunnelse for det.
Jo, så enkelt er det faktisk, og det holder med å argumentere ut fra enkelhet og tradisjoner, kall det hva som helst, gjerne estetikk eller konservatisme.

Det er mange idretter som har tatt grep på regelsiden for å stoppe utvikling i uønskede retninger. Og da holder argumentet om at noe er uønsket.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Mage- og brystputtere synger på siste verstet...

Post by spiderboy »

Det er sikkert mulig å finne en smart løsning på å forby langputtere, både kosteskaft og mageputtere. Personlig synes jeg kanskje ideen om putteren som den korteste kølla i bagen er den enkleste og mest fornuftige. Den åpner ikke for så mange fortolkninger og tillegsregler i etterkant.

Men spørsmålet er vel egentlig hvorfor R&A skulle ønske å forby dem? Det er klare fordeler med dem kontra klassiske puttere, javisst. Men også klare bakdeler, blant annet lengdekontroll. Og så langt er det ikke majoriteten av golfspillere som bruker dem. En del spillere har også forsøkt langputtere en periode og så gått tilbake til den klassiske, blant annet Mickelson. Tiger er ingen tilhenger av langputter, men jeg garanterer at han har forsøkt dem.
Rilleregelen ble vel laget fordi R&A mente spillet hadde blitt endimensjonalt i og med at lengde var blitt viktigere enn treffsikkerhet, med de nye rillene har det igjen blitt viktig å treffe fairway og vi ser Tiger spille jern på mesteparten av utslagene i The Open. Så denne regelen har jo absolutt hatt noe for seg.
Men for å gjenta meg selv, hva er det man vil oppnå med å forby langputtere? Er det bare fordi det ser ekkelt ut når noen bruker dem?
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Mage- og brystputtere synger på siste verstet...

Post by Nerd »

veggiss wrote:
BomBom wrote:Tror nok et eventuellt forbud kun vil være gjeldende på de store tourene, altså for de som lever av å spille golf.. Den glade amatør kan nok bruke den redskap han ønsker.. :)
Regelendringer på utstyr gjelder såvidt jeg vet også for amatører, vi har heller ikke lov til å bruke køller lengre enn 48" eller drivere med 0.830 COR.
Her må jeg få lov og korrigerer deg litt.
En PUTTER har INGEN begrensning på lengde, begrensningen på 48" er for driver

I den mest ekstreme (teoretiske) variant, kan du stille med en 3 delt putter på 3x2 meter, så du har godt med "albueslag" når du skal droppe fri med 2 køllengder. Forutsetningen er at putteren ikke kan deles med "vanlig verktøy", det skal være en spesial skrue ala torx eller lignende.
Det mange IKKE vet når det kommer til LONG puttere (kosteskaft putter) er at denne IKKE må ha en lievinkel på mer enn 80 grader
For riktig mange er det for lite, og de vet ikke bedre enn at de bukker den til 82-83 grader, men da er den ikke lovlig.
(det er en lang remse med hensyn til målig av dette, men "generelt" er det slik jeg beskriver dette)

Noe annet er hva slags fordeler disse puttere gir. Det er nemlig IKKE slik at dette er en ubetinget fordel (foruten ved drop)
En Belly er for noen bedre på korte, for andre på lange, men jeg har ikke sett noen som oppnår fordeler på begge deler, så her er det litt "give and take" og det vet USGA, så jeg har ikke tro på noen revolution i reglene med det første.

Det er nok først når de som spiller en eller annen long variant, dominerer spillet, og kan vise til kontinuerlig bedre statistikk ved putting at de vil gjøre noe. De baserer ikke sine regler på "jante loven" men på statistikk og faktiske prøver, og der er ikke disse putterne noe bedre enn andre, ofte tvert om.
Jeg har selv spillet en modifisert Belly i 3 år, men droppet denne for 2 år siden, og spiller nå en 33 tommer klassisk blade putter, med betydelig bedre resultat.
For egen del var det de korte som ble bedre med belly, mens presisjonen på lange var heller dårlig, og misser du første puttet, ja da er det ikke det samme...
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Mage- og brystputtere synger på siste verstet...

Post by kevin »

Fra saken på golf.se
De styrande organen har bestämt sig för att belysa frågan ur synvinkeln ”metod för stroke” snarare än ”putterlängd”, vilket innebär att ett eventuellt förbud kommer att gå in i de generella golfreglerna istället för regler för utrustning.

- Hur puttern förankras är vad vi tittar på. Att änden förankras i en punkt i kroppen, så det handlar om själva stroket och inte längden.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Mage- og brystputtere synger på siste verstet...

Post by veggiss »

De kunne jo tatt seg bryet med å oversette riktig da, dette er hva som ble sagt:
Dawson said the discussion with the governing bodies has switched from an equipment issue to a rules issue.
"The initial determination has been that we are examining the subject from a method of stroke standpoint rather than length of putter standpoint, and that takes it into the area of the rules of play, the rules of golf, rather than the rules of equipment," he said.
The rules committees of the R&A and USGA are conducting the study, and each will make a recommendation.
Because it is being treated as a potential rule change, it would not become effective until 2016. The Rules of Golf are updated every four years.
Ergo tar de utgangspunkt i hvordan de ønsker at puttingstroket skal være, og hvordan de skal regulere det har de ikke tatt standpunkt til enda.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply