Spille golf alene

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
kjitta87
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 03 Jul 2012, 02:06
Hcp: 26,0
Hjemmeklubb: Meland GK

Spille golf alene

Post by kjitta87 »

Heisann, jeg bare lurte på om det er vanlig å spille f.eks en 18 hulls runde alene om det er noe flere av dere gjør og hva dere med lavt handicap synes om å ha en nybegynner alene foran dere? Har noen kompiser jeg tok kurset med i år men de jobber rare tider og da får vi ikke spilt samtidig som jeg klør etter å få spilt litt :P
Startet å golfe i 2012 med 45 i Hcp. Målet 2012: Under 100 slag og under 30 i Hcp, jeg klarte 99 slag og 26 i Hcp. Målet sesong 2013: Under 90 slag og under 20 i Hcp.

Jeg har Callaway Razr X golfsett og wooder samt bærebag og en odyssey putter.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Spille golf alene

Post by GunnarBull »

Hei, det er absolutt ikke uvanlig å spille runder alene. Man har samme rettigheter som enkeltspiller som man har som gruppe, og jeg tror ikke noen plages av å ha "nybegynnere" foran seg så lenge man ikke sinker spillet.

Hvis det er ledig plass foran deg, og noen bak presser på eller må vente på deg har du plikt til å slippe de forbi. Dette gjelder også andre veien. Hvis du må vente mye på en gruppe foran deg - og det er ledig plass foran dem - så vil du som regel oppleve at de vinker deg forbi ved en passende anledning.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Spille golf alene

Post by kevin »

Ikke noe problem, hvis du føler at de bak deg venter så slipper du bare forbi. Spiller masse alene, aldri noe problem
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Spille golf alene

Post by Friedman »

Går ikke alt for mye alene, men synes det er helt herlig å spille som singel. Man kan gå i sitt eget tempo og bare nyte stillheten. Dårlige skrytehistorier om 300-meters driver slipper man også.
No laying up
User avatar
henrikwl
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 02 Jul 2012, 21:13
Hcp: 32
Hjemmeklubb: Sandnes

Spille golf alene

Post by henrikwl »

Som fersk spiller har jeg samme problemstilling som deg. Klubben min har dog en fadderordning, hvor et erfarent medlem tar med seg en flight med nybegynnere – kanskje din klubb også har noe slikt?
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Spille golf alene

Post by CharlieB »

Spilte mye aleine når jeg begynte med golf, var aldri noe problem. Så lenge du går bak ballen foran og ikke foran ballen bak så holder du riktig tempo. Nesten uten unntak så vil alle to, tre eller firerballer spille saktere enn en enslig nybegynner. Unntaket vil eventuelt være spillere med ekstremt lavt hpc, under 4 og deromkring som stort sett treffer det de sikter på.

Det er veldig deilig å spille aleine innimellom, gir litt fred i sjelen og du slipper å høre om ting du ikke vil vite fra folk du ikke kjenner.
kjitta87
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 03 Jul 2012, 02:06
Hcp: 26,0
Hjemmeklubb: Meland GK

Re: Spille golf alene

Post by kjitta87 »

Det var veldig greit å høre :-) har bestilt meg en runde i ettermiddag :-) pleier folk å skrive seg ned i handicap hvis de går alene og faktisk spiller bra eller er dette fy fy? Har ikke tenkt å lyge meg ned i handicap men, det kan jo hende at det å gå alene funker at man slapper av osv eller at man har en kanonrunde men så er det ingen som kan bekrefte det.
Startet å golfe i 2012 med 45 i Hcp. Målet 2012: Under 100 slag og under 30 i Hcp, jeg klarte 99 slag og 26 i Hcp. Målet sesong 2013: Under 90 slag og under 20 i Hcp.

Jeg har Callaway Razr X golfsett og wooder samt bærebag og en odyssey putter.
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Re: Spille golf alene

Post by LangJakke »

Føler selv det er lettere å fokusere på teknikk og gode slag når en går alene, spesielt som nybegynner. Spiller ofte litt bedre selv når jeg går alene. Når det gjelder nedskriving, personlig skriver jeg meg ikke ned når jeg går alene. Men har akkurat vært en debatt om dette under regeltråden (viewtopic.php?f=10&t=3258)
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Spille golf alene

Post by BomBom »

Spiller du en bra runde, og kan med hånda på hjertet si at du ikke brøt med en eneste regel underveis i runden, ser jeg ikke noe problem med å skrive seg ned etter en alene-runde. Man må dog være veldig ærlig med seg selv, og ta straffeslag osv når det er på sin plass. Frem til du kommer ned på lave 20-tallet i hcp, så synes jeg du kan skrive deg ned.. Samle evt. opp noen scorekort hvor du har mer enn 36p, og ta de med til klubben og be de om å senke hcp ditt utfra de 3-4-5 rundene du har spillt.. Da blir det liksom litt riktigere, ikke bare en enkelrunde hvor du spilte kongegolf.. :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Spille golf alene

Post by Mathias »

LangJakke wrote:Føler selv det er lettere å fokusere på teknikk og gode slag når en går alene, spesielt som nybegynner. Spiller ofte litt bedre selv når jeg går alene. Når det gjelder nedskriving, personlig skriver jeg meg ikke ned når jeg går alene. Men har akkurat vært en debatt om dette under regeltråden (viewtopic.php?f=10&t=3258)
Synes det er veldig behagelig å gå alene jeg. Som du sier, fokuserer på teknikk. I dag gikk jeg alene, bokstavelig talt. Hadde hele golfbanen for meg selv første 9. Tok meg god tid, slo flere baller fra sammen posisjon for å teste ut forskjellige svinger for hva som var mest effektiv for å finne greenen. Men skriver meg ikke ned når jeg går alene.
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Spille golf alene

Post by Long-Hit-Wonder »

kjitta87 wrote:Heisann, jeg bare lurte på om det er vanlig å spille f.eks en 18 hulls runde alene om det er noe flere av dere gjør og hva dere med lavt handicap synes om å ha en nybegynner alene foran dere? Har noen kompiser jeg tok kurset med i år men de jobber rare tider og da får vi ikke spilt samtidig som jeg klør etter å få spilt litt :P
Jeg synes det er befriende å spille alene fra tid til annen. Da kan jeg fundere over livets hindre og mysterier på det viset jeg best liker. Ta på meg min Ivy cap og lure mitt sinn hinsides tanker og tid.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
Post Reply