Fersk golfer - et spørsmål om golfbox

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
ruber
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 30 Jul 2012, 12:12
Hjemmeklubb: Kjekstad

Fersk golfer - et spørsmål om golfbox

Post by ruber »

Hei,

Jeg startet med golf (VTG) for tre uker siden sammen med kona. Har lest mye på forumet her, og fått masse tips:)

Det har blitt en god del runder på 9-hullsbanen siden det, og i går fant vi ut at vi skulle starte med å registrere poeng i Golfbox. Mest for å gjøre oss kjent med golfbox..

Så til spørsmålet: Når jeg legger inn antall slag, velger 9 - hull og 9-hullsbane (Holtsmark), vil golfbox forstatt at de fylles ut hull fra 10 - 18. Det ser ut til at poengsummen etter 9 hull er riktig, i dette tilfellet 14, men etter at runden er registrert står det fortsatt 14 poeng. Skal ikke korrekt poengsum være 14 + 18: 32? Eller har jeg misforstått?

mvh RB
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Fersk golfer - et spørsmål om golfbox

Post by Keyser »

Poengsummen på 14p på 9 hull er riktig, du fyller bare ut første 9, eller siste 9, selv om alle hull-feltene er "åpne"

Det med å legge til 18p på de siste 9, er bare noe som gjøres ifb handicapregulering. Dette er "skjult" i Golfbox, men måtte gjøres manuelt før da vi registrert runder på en papirlefser (handicapkort) Du kan også legge til 18p selv, dersom du vil sjekke om du er i buffer-sone, men jeg antar at du har klubb-hcp (hcp > 36), så da er ikke buffer i bruk.

Om handicappet vil bli endret eller ikke ser du i "Dato" - seksjonen, ved "Hcp før/etter"
</Keyser>
ruber
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 30 Jul 2012, 12:12
Hjemmeklubb: Kjekstad

Re: Fersk golfer - et spørsmål om golfbox

Post by ruber »

Hei og takk.

Vi har klubb-hcp (54)

Det var slik jeg håpet det fungerer... Ville jo vært mye enklere om det kun dukket opp ni bokser for registrering av antall av slag når man valge 9 -hull.

Så om jeg krysser av for hcp tellende runde, trenger jeg altså fortsatt bare å legge inn riktig antall slag pr hull i ni hull og golfbox gjør resten...
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Fersk golfer - et spørsmål om golfbox

Post by Snowman »

ruber wrote: Det ser ut til at poengsummen etter 9 hull er riktig, i dette tilfellet 14, men etter at runden er registrert står det fortsatt 14 poeng. Skal ikke korrekt poengsum være 14 + 18: 32? Eller har jeg misforstått?

mvh RB
Hvis det er slik at golfbox skjønner at det er en 9-hullsrunde og gjør resten med automatikken, da er det riktig IKKE å fylle ut 18 poeng manuelt for de hullene man ikke har spilt. For det blir feil hvis man lurer golfbox til å tro det er en 18-hullsrunde.

14 poeng på 9 hull er IKKE i buffer. Hvis du er i hcp-kategori 5, er buffersonen på 9-hullsrunder 33-36 poeng, dvs at 14+18= 32 poeng, det er UNDER buffersone.

Men på 18-hullsrunder er buffersonen 31-36, så hvis du skriver inn 14+18= 32 poeng manuelt, så det ser ut som du har spilt 18 hull, da lurer du systemet til å tro at du likevel kom i buffersonen.

... men så lenge du har mer enn 36 i hcp betyr det ikke noe, for da er jo bufferen ubegrenset nedover, siden man da aldri skriver seg opp.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
ruber
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 30 Jul 2012, 12:12
Hjemmeklubb: Kjekstad

Re: Fersk golfer - et spørsmål om golfbox

Post by ruber »

Snowman wrote:
ruber wrote: Det ser ut til at poengsummen etter 9 hull er riktig, i dette tilfellet 14, men etter at runden er registrert står det fortsatt 14 poeng. Skal ikke korrekt poengsum være 14 + 18: 32? Eller har jeg misforstått?

mvh RB
Hvis det er slik at golfbox skjønner at det er en 9-hullsrunde og gjør resten med automatikken, da er det riktig IKKE å fylle ut 18 poeng manuelt for de hullene man ikke har spilt. For det blir feil hvis man lurer golfbox til å tro det er en 18-hullsrunde.

14 poeng på 9 hull er IKKE i buffer. Hvis du er i hcp-kategori 5, er buffersonen på 9-hullsrunder 33-36 poeng, dvs at 14+18= 32 poeng, det er UNDER buffersone.

Men på 18-hullsrunder er buffersonen 31-36, så hvis du skriver inn 14+18= 32 poeng manuelt, så det ser ut som du har spilt 18 hull, da lurer du systemet til å tro at du likevel kom i buffersonen.

... men så lenge du har mer enn 36 i hcp betyr det ikke noe, for da er jo bufferen ubegrenset nedover, siden man da aldri skriver seg opp.
Nå er det nok en stund til vi begynner å skrive oss ned, men det er jo morsomt å registrere noen runder. Og da kan man jo likegodt lære seg å gjøre det riktig...:)
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Fersk golfer - et spørsmål om golfbox

Post by JonasB »

På Holtsmark må du legge til at det er "Eplehagen" og ikke 18-hullsen du skal registrere. Da kommer hullscore med kun 9 opp. Deretter tar du scoren din og legger inn manuelt uten å legge til 18 poeng. Hvis alt er stilt inn på 9 hull da og du taster inn scoren din manuelt (etter å ha regnet/fått den fra hullscore) blir det riktig.

Hvis dette var forståelig :oops:

Jeg slet og med golfbox i starten og fikk de i shopen til å legge inn :D
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
ruber
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 30 Jul 2012, 12:12
Hjemmeklubb: Kjekstad

Re: Fersk golfer - et spørsmål om golfbox

Post by ruber »

JonasB wrote:På Holtsmark må du legge til at det er "Eplehagen" og ikke 18-hullsen du skal registrere. Da kommer hullscore med kun 9 opp. Deretter tar du scoren din og legger inn manuelt uten å legge til 18 poeng. Hvis alt er stilt inn på 9 hull da og du taster inn scoren din manuelt (etter å ha regnet/fått den fra hullscore) blir det riktig.

Hvis dette var forståelig :oops:

Jeg slet og med golfbox i starten og fikk de i shopen til å legge inn :D
Jeg har fått lagt inn noen runder nå (uten å legge til 18 p), og det funker fint. Jeg får fortsatt opp 18 på hullscoren selv om jeg velger "eplehagen". Men så lenge det virker ok, så er allt greit:)
Post Reply