Nybegynner

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Nimbus
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 30 Jul 2012, 14:44

Nybegynner

Post by Nimbus »

Jeg har d.d. Spilt golf de siste 4 dagene for å prøve å lære meg spillet.

Når det kommer til ting er jeg veldig kjapp til å lære meg ting, og spesielt sporter.
Har prøvd mye forskjellig, samt sett mye treningsvideoer om hvordan jeg kan komme meg på begynner stadiet.
Samtidig som jeg skriver dette har jeg også meldt meg på VTG-Kurs som gir meg rett på Green Card neste uke.

Jeg ser da etter et billig golfsett, nytt eller brukt.
Siden jeg er ny trenger jeg noen innvendinger fra dere.

Hva burde jeg se etter ved kjøp av køller?
Pris?
Type?

Er det noe jeg burde være spesielt obs på?

Takker på forhånd!
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Nybegynner

Post by BomBom »

Selv kjøpte jeg et av disse billige halvsettene til et par tusenlapper da jeg begynte for 5 år siden, men skiftet fort til andre køller etter en halv sesong. Du vil nok finne gode tilbud på brukt utstyr, som er langt bedre enn disse billigsettene.
Ta disse køllene for eksempel: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=36193599
Kjempefint jernsett som du kan spille med i mange år fremover. Vet om flere som har hatt disse køllene, og som har de den dag i dag med 9-13 i hcp.. Løp og kjøp mener nå jeg.. :)

Uansett, lykke til, og velkommen til en frustrerende, men akk så herlig, hobby..!! :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Nybegynner

Post by Hagean »

Heisann.
Starter med VTG-kurset om et par uker selv og lurer på hvordan det er med jern. Ser at man både har vanlige, game improvement og super game improvement. Burde man gå rett på den sistnevnte, eller vil disse bli byttet ut fort?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nybegynner

Post by Snowman »

Ingen problem som nybegynner bare å skaffe seg et billig halvsett. Jeg spilte med et halvsett som jeg ga ca kr 1200 kr for, med bare putter, SW, 9'er, 7'er, 5'er og 3W. Med de 6 stk køllene i bagen spilte jeg de første månedene. Kjøpte deretter en driver for kr 900 på salg, og etter 1 år var jeg nede på ca hcp 28 med bare de 7 køllene til drøyt kr 2000.

Man vet jo ikke hva man liker eller vil ha som nybegynner, og man har uansett ikke så bra lengdekontroll at man trenger alle jerna, så jeg syntes det var helt ok å vente til jeg hadde spilt et år før jeg brukte noe mer penger.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Nybegynner

Post by BomBom »

@Hagean:
De fleste har vel "game improvement" køller, til og med en del av gutta på de store tourene har enkelte slike jern. "Super game improvement" er køller som er veldig tilgivende, så selv de dårlige treffene blir ikke så halvgærne slag likevel. :o Jeg vil tro det har litt med treningsviljen å gjøre også, vil du trene en del og bli bedre hele tiden, er GI jern kanskje det greieste. Da vil du få dårligere slag, om du svinger dårlig, og fine slag om du svinger bra.. Får litt mer tilbakemelding på om du gjorde et bra slag, eller om det var dårlig. SGI vil gjøre de dårlige slagene ikke fullt så dårlig, og de gode sikkert like bra som med GI. Personlig ville jeg nok tatt GI jern, skal jo være litt utfordrende også.. Bladkøller og sånt er bare å styre unna som fersk golfer, det er ikke for alle og enhver.. :) Der er det kun midt i sweetspot som gjelder.. :shock:

@Nimbus:
Det er vel lommeboken som setter standarden for hvilke køller man kan kjøpe, men har man råd kan man gå litt høyere i pris, spesielt om man vil trene og spille mye, da vil man få mer igjen for et litt bedre sett en de rimeligste.
Utstyrsfreak vil man nok bli etter hvert uansett, og da er det jo kun det nyeste og beste som gjelder.. :lol:
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Nybegynner

Post by Hagean »

Takker for svar :)
Nei, man lærer vel ikke så mye av å kjøre easy mode ;)
Satt og så litt på noen jernkøller fra XXL. (http://www.xxl.no/golf-racket/golf/jern ... tt-1083213)
Til å anbefale, eller finner man bedre tilbud på brukte?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynner

Post by furu »

Ignite settet er som jeg alltid sier til folk veldig mye for pengene. De er ikke "superlett" å svinge med, krever litt ferdigheter, men litt tålmodighet og trening så sitter det.
Instagram @christianfuru
sleggen
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 30 May 2012, 12:00
Location: Bergen

Re: Nybegynner

Post by sleggen »

Vil anbefale deg å teste utstyret før du kjøper det så langt det lar seg gjøre. Bedre å legge litt tid og energi i valget nå så slipper du å kjøpe nytt etter kort tid :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynner

Post by furu »

Så lenge han er fullstendig nybegynner vil det være helt tilfeldig om han slår bra eller dårlig med køllene. Det første settet man kjøper kan absolutt kjøpes uprøvd. Alltid gøy å teste litt forskjellig og se om det er noe som virkelig faller i smak, men med 54 i klubbhandicap går det greit å kjøpe usett og uprøvd. Min mening :)
Instagram @christianfuru
sleggen
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 30 May 2012, 12:00
Location: Bergen

Re: Nybegynner

Post by sleggen »

Helt enig Furu :) Jeg merket bare selv at jeg ble veldig mye bedre på kort tid og tjente mye på å skifte utstyr etter kort tid. Jeg er fortsatt nybegynner selv, men merker stor forskjell både på lengde og feel. Riktignok kjøpte jeg et dårlig sett til å begynne med, det han har listet opp er nok et mye bedre valg! :)
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Nybegynner

Post by Hagean »

Viktigste for meg er hvertfall at man skal straffes for å slå dårlig, slik at man får luket ut mest mulig feil fra begynnelsen av. Kjipt å starte lettvint og gå på en smell senere :)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Nybegynner

Post by Kaffekannen »

Hagean wrote:Viktigste for meg er hvertfall at man skal straffes for å slå dårlig, slik at man får luket ut mest mulig feil fra begynnelsen av. Kjipt å starte lettvint og gå på en smell senere :)
Sorry mac, men golf er vanskelig nok uansett hvilke jern man spiller med. Så lett å spille med som mulig + utseende som du synes er ok = størst glede = gøyest trening = Raskest fremgang :D
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Post Reply