Damedriver for menn?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
foijord
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 01 Aug 2011, 12:54
Hcp: 18.8
Hjemmeklubb: Solastranden

Damedriver for menn?

Post by foijord »

Heisann,
jeg lurer på om en damedriver kan være tingen for meg.

Bakgrunn: spilt golf siden 2010, har HCP 20. Var nede i 18 men er nå småbarnspappa :)

Min driver er en PING Rapture V2, med 45.75 tommers skaft. Den går stygglangt med en god treff (250m +), men for ofte havner jeg i røffen med den. Jeg treffer fairway for sjelden med den, så jeg scorer lavere dersom jeg legger den igjen i bilen.

Så fant jeg ut at gjennomsnittlig lengde på driver på PGA touren er 44.5 tommer, hele 1.25 tommer kortere enn min PING. Dersom de beste i verden ikke kan kontrollere så lange skaft som er "standard" i butikken har ikke jeg en sjanse. OK, trenger et kortere skaft. Diskuterte dette med den lokale pro'en i dag, da viste han meg sin driver, kuttet til 43 tommer. AHA!

Jeg er ikke særlig god til å slå opp på ballen med driveren, så ballbanen er veldig lav, noe som koster meg lengde. Altså trenger jeg mer loft, men det kommer bare i 12 grader maks for menn, men mer for modeller tiltenkt damer.

Ideen er følgende: Jeg kjøper en damedriver (460cc, 44.5 tommer lang, 14 grader loft) og kutter skaftet 1 tomme (blir stivere da, noe som antakelig er en fordel) og legger etpar striper blytape på hodet for å få svingvekten opp litt igjen (går ned når du kutter skaftet).

Er dette en genial ide, eller hva?
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Damedriver for menn?

Post by Franz »

Nesten genialt :)

Intensjonen er super, og helt "i tiden". Har noen tanker som kanskje kan raffinere ideen litt.

Først: Det finnes drivere med nok loft. Du kan kjøpe TaylorMade R11s med 12 grader loft, og så stille den 1.5 grader opp med vanlig verktøy. Og så kapper du den selvfølgelig...masse.

Hvis du vil prøve eksperimentet med "dame-driver" (ofte bare en driver med mye loft og veldig mykt skaft) må du være obs på at du ikke endrer flex veldig mye ved å kappe i grependen. Og hvis du legger på blytape for å justere svingvekt tar tilbake litt av flexen også.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Damedriver for menn?

Post by Franz »

Mao: Hvis målet er skikkelig mye loft kjøper du en Adams dame-driver, og hvis skaftet blir for mykt bytter du det heller til et som i utgangspunktet er stivere.

Evt: Lær deg å slå spoon, først som sist.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Damedriver for menn?

Post by furu »

Var selv inne på tanken om noe slikt tidligere i år. Liker TM R9 Supertri veldig godt, men den var vrien å få tak i ny. Lå mange damedrivere ute i 11.5. Der var det jo veldig enkelt å skifte til herreskaft siden du bare skrur det løs. Ble aldri til at jeg gjorde det......

Nike VRS kommer forøvrig i 13 grader. Hvis jeg ikke tar helt feil så er RBZ HL også 13 grader.

Men som Franz sier - slå fairwaywood. Mye "driveraktig" der ute som kan gi deg det du er ute etter. RBZ er det første jeg tenker på, standardversjonen i #3 er en minidriver.
Instagram @christianfuru
foijord
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 01 Aug 2011, 12:54
Hcp: 18.8
Hjemmeklubb: Solastranden

Re: Damedriver for menn?

Post by foijord »

Ser at noen foreslår fairway wood, men på disse er jo køllehodet knøttlite i forhold til en driver, og skaftet er jo like langt som et nedkuttet driverskaft. Føler en kappet driver vil være overlegen fra tee i forhold til en standard 3-wood!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Damedriver for menn?

Post by furu »

At hodet er stort på en driver betyr ikke at den automatisk er lett å slå med i forhold til fw. Du har rett i at kortere skaft kan hjelpe på presisjon. Hvis du har mulighet til å fikse tingene selv så er det bare å prøve seg fram.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Damedriver for menn?

Post by Franz »

OK, her er min ide:

Kjøp en TaylorMade driver med "skruskaft" (FCT hosel) med så mye loft som mulig, og skru i et passende skaft.
Kapp til 43 tommer.
Slå masse tre-wood på rangen, så den sitter skikkelig.
Ta frem Det Hemmelige Våpen på banen, og spill videre fra midten av fairway hver gang.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Damedriver for menn?

Post by veggiss »

Kjøper du komponent så har du ofte større utvalg i loft, og får du plukket en med 12 grader loft som er lukket så hjelper det jo mye.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
foijord
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 01 Aug 2011, 12:54
Hcp: 18.8
Hjemmeklubb: Solastranden

Re: Damedriver for menn?

Post by foijord »

En liten oppdatering:
Fikk kappet driveren ca. 1.5 tommer. Var på driving rangen i dag for å teste. Total fiasko. Vet ikke hva jeg gjorde galt, men det føltes som jeg toppet ballen. Den gikk hvertfall lavt og traff bakken veldig raskt. Hadde 1 eller 2 OK treff, da fikk jeg ok høyde, lengden var så som så. Utrolig frustrerende, har som sagt golfet i over 2 år, og driveren har fungert bra til tider, med gode lengder og en slice/fade som var forutsigbar så jeg klarte ofte å holde ballen i spill. Denne sesongen startet med OK driving, men nå har det gått fullstendig i dass. Klarer ikke slå 3-wood heller. Samme type problemer. Tror jeg må ha en pro time, nå er jeg desperat!
TaylorMadeGolfer
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 17 Dec 2011, 18:15

Re: Damedriver for menn?

Post by TaylorMadeGolfer »

Hvis du har kappet driveren 1.5" har svingvekten gått ned med 9 poeng, og det vil kreve 18g med vekt i hodet for å få driveren til å komme tilbake til standard svingvekt. Kan være derfor driveren ikke fungerte i dag. :)
TM SuperTri TP 9.5 Accra TourZ+ M4 75
TM RBZ Tour 3w 14.5* ProForce V2 96S
TM MB TP Shimada Tour S 2-P
Titleist Vokey 252.08 Oil Can DG TI X100
Scratch 8620 Custom DG X100 Spinner
Byron Morgan 006 Custom
ProV1
foijord
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 01 Aug 2011, 12:54
Hcp: 18.8
Hjemmeklubb: Solastranden

Re: Damedriver for menn?

Post by foijord »

Tro meg, lavere svingvekt kan ikke forklare det jeg presterte i dag.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Damedriver for menn?

Post by veggiss »

Mye mulig, men får du fra D3 til C2 så merkes det, du har ingen kontroll på køllehodet what so ever.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Damedriver for menn?

Post by BomBom »

Sorry, men må si jeg ikke har særlig tro på det å kappe lengden og legge på vekt, og generellt eksperimentere seg frem selv..
Få utført en skikkelig driver-fitting hos noen som har peiling, så får du en driver som er tilpasset deg på de fleste måter, og du vil slå bedre driver ganske raskt..
noen ganger er det enkle ofte det beste.. :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Damedriver for menn?

Post by veggiss »

BomBom wrote: noen ganger er det enkle ofte det beste.. :)
nettopp, og det å kappe en i utganspunktet for lang kølle ned til spillbar lengde, samt klistre på noe bly er noe av det enkleste du kan gjøre.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Damedriver for menn?

Post by BomBom »

veggiss wrote:
BomBom wrote: noen ganger er det enkle ofte det beste.. :)
nettopp, og det å kappe en i utganspunktet for lang kølle ned til spillbar lengde, samt klistre på noe bly er noe av det enkleste du kan gjøre.
Da har man vel kjøpt feil (for lang) kølle i utgangspunktet, altså en som ikke passer spilleren.. Bedre å kjøpe riktig med en gang vel.. :?:
Blir litt som da jeg skrudde og justerte vektene på min gamle R9 driver, i sikkert 40 forskjellige oppsett, uten at noe ga en virkning jeg la merke til.. :?
Satte den i nøytral, og så litt nærmere på et par ting i svingen, ble bedre med en gang.. :D
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Damedriver for menn?

Post by Rotten »

BomBom wrote:
veggiss wrote:
BomBom wrote: noen ganger er det enkle ofte det beste.. :)
nettopp, og det å kappe en i utganspunktet for lang kølle ned til spillbar lengde, samt klistre på noe bly er noe av det enkleste du kan gjøre.
Da har man vel kjøpt feil (for lang) kølle i utgangspunktet, altså en som ikke passer spilleren.. Bedre å kjøpe riktig med en gang vel.. :?:
Blir litt som da jeg skrudde og justerte vektene på min gamle R9 driver, i sikkert 40 forskjellige oppsett, uten at noe ga en virkning jeg la merke til.. :?
Satte den i nøytral, og så litt nærmere på et par ting i svingen, ble bedre med en gang.. :D
+1
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Damedriver for menn?

Post by furu »

Alle drivere er "feil/for lang" i dag. I hvert fall for 9 av 10 golfere.

I stedet for å bruke blytape kan man vel prøve med noen tyngre vekter? Hvis hodet har justerbare vekter selvsagt. Mange proshoper og golfbutikker som har tyngre vekter til f.eks. TaylorMade R drivere.
Instagram @christianfuru
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Damedriver for menn?

Post by BomBom »

furu wrote:Alle drivere er "feil/for lang" i dag. I hvert fall for 9 av 10 golfere.

I stedet for å bruke blytape kan man vel prøve med noen tyngre vekter? Hvis hodet har justerbare vekter selvsagt. Mange proshoper og golfbutikker som har tyngre vekter til f.eks. TaylorMade R drivere.
Du har for så vidt rett Furu, mange har for lange skaft, og derfor mener jeg man må søke hjelp når man skal legge 2-3-4 tusen kroner på EN kølle, slik at man i det minste får en som passer.. Det er denne eksperimenteringen man selv driver med som jeg mener blir feil, for man kommer sjelden frem til et optimalt oppsett selv, om man da ikke har store kunnskaper om dette feltet.. Men da hadde man kanskje ikke hatt en "feil" driver i utgangspunktet.. :D
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Damedriver for menn?

Post by veggiss »

Vel, de fleste ender uansett opp med for lange skaft på driveren da de fleste "tilpasninger" er å dælje på tre-fire drivere, og velge den man slo best.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Damedriver for menn?

Post by furu »

Er fokus i driver fitting å finne et skaft også med "riktig" lengde? Eller blir det litt sånn som veggiss sier at det man dæljer best blir vinneren? Kortere skaft - da tenker jeg 1-2 tommer - er vel ikke det man har best utvalg av når man tester?
Instagram @christianfuru
Post Reply