PGA Championship 2012

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

PGA Championship 2012

Post by kevin »

Par72.no har gjort et flott preview og jeg synes ikke det er nødvendig å laget et eget.

Image

Hvem tror vi vinner denne uka? Jeg holder som alltid en knapp på Tiger. Mye er avhengig av vind og vær. Det har regnet endel og banen spilles lang i tillegg til sin normale lengde. Dermed tror jeg man må være av den litt mer langtslående sorten om man skal ha sjansen her denne uka. Jeg tror Bubba og DJ kan bli farlige også.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: PGA Championship 2012

Post by furu »

DJ ja. Det er jo ingen bunkere på Kiawah!
Instagram @christianfuru
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: PGA Championship 2012

Post by Friedman »

Kan bli en lang uke: http://www.wunderground.com/q/zmw:29455.2.99999

Jeg sier Brandt Snedeker jeg. Han har en tendens til å være med i majors.
No laying up
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: PGA Championship 2012

Post by kevin »

Ha ha, tror DJ har fått med seg reglene for waste-bunkere denne gangen.

Mye regn og stormer i området sålangt, lover ikke veldig bra nei
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: PGA Championship 2012

Post by CharlieB »

Mener jeg leste at waste bunkerne er definert som trough the green denne gangen, dvs at de sånn sett ikke er bunkere og dermed så er grunning av kølla lovlig.

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: PGA Championship 2012

Post by furu »

Stemmer det. Grunning er lov alle steder der det er sand. Det finnes ikke en eneste bunker på denne banen. Regelen er ikke laget for DJ eller dette mesterskapet, de har brukt den før.

Asiatisk seier, KT Kim eller Bae.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: PGA Championship 2012

Post by Snowman »

Tiger har jo vært og er favoritt i alle de største turneringene, men har har jo ikke vunnet noen av dem i år. Det er lett å definere hvilke turneringer som skiller seg ut som topp-10 i viktighet, og dette er da de 10 store:

- 4 stk majors
- 4 stk WGC's
- The Players
- The Tour Championship (dvs. den 10. viktige for PGA-spillere, mens den 10. viktige for Europatour-spillere er Wentworth)

Tiger har latt de 7 første passere uten å vinne, så nå gjenstår PGA-mesterskapet, The Tour Championship og WGC-turneringen i Kina. Hvis han ikke vinner en av de tre, så har han faktisk ikke vunnet noe stort denne sesongen, "bare" 3 stk mindre viktige turneringer.

... så han må rett og slett vinne en av de tre hvis han skal bli verdensener igjen som en virkelig vinner, selv om han selvfølgelig likevel kan ta førsteplassen ut fra consistency-metoden, dvs være jevnere enn de andre selv om han ikke vinner noe stort.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: PGA Championship 2012

Post by veggiss »

Snowman wrote: ... så han må rett og slett vinne en av de tre hvis han skal bli verdensener igjen som en virkelig vinner
hvem andre har tre seiere i år?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: PGA Championship 2012

Post by Friedman »

veggiss wrote:
Snowman wrote: ... så han må rett og slett vinne en av de tre hvis han skal bli verdensener igjen som en virkelig vinner
hvem andre har tre seiere i år?
Branden Grace på ET.

Forøvrig morsomt å høre snakk om "verdige enere" etc. Hvor mange WGC og Majors har Tiger sammenlignet med dagens #1 på owgr Snowman?
No laying up
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: PGA Championship 2012

Post by CharlieB »

Tiger er etter rekorden til Niklaus, så jeg regner med han er ekstra sugen på å vinne denne uken. Sånn han spilte forrige uke fra tee til green så er det kun putteren som holder han igjen, vedder noen kroner på at han har øvd litt.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: PGA Championship 2012

Post by Snowman »

Friedman wrote:Forøvrig morsomt å høre snakk om "verdige enere" etc. Hvor mange WGC og Majors har Tiger sammenlignet med dagens #1 på owgr Snowman?
Det finnes ingen verdensener for tiden med skikkelig legitimitet, det ser man på internasjonale debattsider og kommentarfeil. Resultatene til Luke er ikke gode nok til at golffans verden rundt aksepterer han som en verdig #1, det vil du se hvis du surfer litt rundt.

For hva har han vunnet i år? Ikke noe stort sett i amerikanernes øyne, bare Transitions, og hva er vel det? Bedre legitimitet i Europa og samveldelandene, siden Wentworth vurderes høyere her, men tross alt, det holdes også mot ham at han ikke er en majorvinner.

En skikkelig verdig #1, det får vi når en eller annen skiller seg ut igjen, vinner flere store turneringer i den tellende 2-årsperioden, og beveger seg opp mot helst 15 poeng på OWGR. De fire som har vært #1 siden Tiger datt nedover, dvs Kaymer, Lee, Rory og Luke, ingen av dem har festet grepet skikkelig, bare surret nede på stort sett under 10 poeng. Tiger skilte seg ut, Norman skilte seg ut, Faldo skilte seg ut, men den type #1 har vi ikke nå.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: PGA Championship 2012

Post by furu »

Legitimitet? Seriøst? Hvis personlig tolkning skal ligge til grunn for legitimitet vil det alltid stilles spørsmål ved rankingen. Ser man objektivt på rankingen er den 100% seriøs og korrekt fordi alle spillerne er i samme system, har samme mulighet for poeng og måles fullstendig likt. Skal "debattsider og kommentarfeil" avgjøre hvem som er en legitim #1?

Det at vi ikke har samme type #1 som de du nevner, ingen som er like suveren, gjør dem ikke til en uverdig #1. Alle som oppnår den plasseringen på rankingen har gjort det på ærlig og redelig vis i fair match mot alle andre golfere.

Tiger gikk skadet i en periode og hadde et mindre problem i ekteskapet. Han spilte ikke golf men var vel fremdeles #1? Kan man være en legitim #1 uten å faktisk spille golf? Burde han blitt strøket midlertidig fra listen når han over så langt tid ikke deltok i konkurranser? Jeg har ikke oversikt over dette, men hvor mange turneringer vant han i sitt siste år som #1?
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: PGA Championship 2012

Post by Snowman »

furu wrote: Legitimitet? Seriøst? ... Det at vi ikke har samme type #1 som de du nevner, ingen som er like suveren, gjør dem ikke til en uverdig #1. Alle som oppnår den plasseringen på rankingen har gjort det på ærlig og redelig vis i fair match mot alle andre golfere.

Du har selvsagt rett i det, så jeg uttrykte meg nok klossete, men poenget mitt er at det også i golf er slik at det er de store turneringene, dvs å vinne i felt hvor alle de beste er med, som klare verdensenere. Det er liksom noe som mangler ved #1-plasseringen hvis man ikke klarer det.

En sammenligning, selv om jeg ikke vet hvor god den er, men for å få fram poenget: Calvin Smith var verdensrekordholder på 100 meter friidrett i 4 år, fra 1983 til 1987. Da var han jo på en måte verdens raskeste mann, ved at han hadde løpt fortere enn alle andre. Men problemet var at han aldri vant noen 100-meter-finale i OL eller VM, og det gjør at han aldri vil bli husket som noen virkelig verdensener. For i samme periode som Calvin Smith hadde verdensrekorden, var det en annen som vant de store løpene, og det var Carl Lewis.

Jada, verdens raskeste mann var nok Calvin Smith med sin rekord, men verdens raskeste mann i publikums øyne, det var Carl Lewis som vant ved de store anledningene.

Så til poenget mitt ved å nevnte Tiger, Norman og Faldo, og det er at vi nå ikke har hatt verdensenere som er hevet over diskusjon. Tiger, Norman og Faldo greide alle å skille seg ut på rankingen i sine beste perioder, med margin til nestemann, og samtidig som de vant majors. Det er det som skal til for å unngå Calvin Smith kontra Carl Lewis diskusjoner, for det er en Usain Bolt som er udiskutabel verdensener når han både vinner gull og har rekorden.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: PGA Championship 2012

Post by Friedman »

Snowman wrote:
Friedman wrote:Forøvrig morsomt å høre snakk om "verdige enere" etc. Hvor mange WGC og Majors har Tiger sammenlignet med dagens #1 på owgr Snowman?
Det finnes ingen verdensener for tiden med skikkelig legitimitet, det ser man på internasjonale debattsider og kommentarfeil. Resultatene til Luke er ikke gode nok til at golffans verden rundt aksepterer han som en verdig #1, det vil du se hvis du surfer litt rundt.

For hva har han vunnet i år? Ikke noe stort sett i amerikanernes øyne, bare Transitions, og hva er vel det? Bedre legitimitet i Europa og samveldelandene, siden Wentworth vurderes høyere her, men tross alt, det holdes også mot ham at han ikke er en majorvinner.

En skikkelig verdig #1, det får vi når en eller annen skiller seg ut igjen, vinner flere store turneringer i den tellende 2-årsperioden, og beveger seg opp mot helst 15 poeng på OWGR. De fire som har vært #1 siden Tiger datt nedover, dvs Kaymer, Lee, Rory og Luke, ingen av dem har festet grepet skikkelig, bare surret nede på stort sett under 10 poeng. Tiger skilte seg ut, Norman skilte seg ut, Faldo skilte seg ut, men den type #1 har vi ikke nå.
Ok, jeg er forsåvidt enig med deg der. På bakgrunn av CV'en til Tiger tror jeg derfor folk vil opfatte han som en legitim #1.

Nå synes jeg OWGR er rimelig uinteressant i seg selv. Golf handler som du sier om å vinne, helst store turneringer og majors. Selv om seiere verdsettes høyt på OWGR kan man vel i teorien bli #1 uten å vinne noe som helst. Derfor er det egentlig kun et mål på stabilitet.
No laying up
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: PGA Championship 2012

Post by kevin »

Spillet er snart i gang der borte og Tiger går ut 14:30 norsk tid. Blir dermed ikke å se live på tv her hjemme i dag.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: PGA Championship 2012

Post by Snowman »

Ser dere hva Charley Hoffman fikk på første hull?

... min signaturscore, dvs snowman :lol:
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Re: PGA Championship 2012

Post by CharlieB »

kevin wrote:Spillet er snart i gang der borte og Tiger går ut 14:30 norsk tid. Blir dermed ikke å se live på tv her hjemme i dag.
Pokker og, lettere å få se golf på en torsdagskveld enn fredag... Må ha en tv til ser det ut som..

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: PGA Championship 2012

Post by kevin »

finnes kanskje noe stream etterhvert, spesielt siden PGA sine sider sender live....til de som har amerikansk IP
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: PGA Championship 2012

Post by CharlieB »

Det er sant, noe lar seg sikkert hacke til.

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2
User avatar
PlayerG
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 318
Joined: 08 Aug 2010, 17:40
Hcp: 8
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Stavanger
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Re: PGA Championship 2012

Post by PlayerG »

Null stress. ;)

1. Installér gratis prøveversjon av http://hotspotshield.com/hss1/
2. Nyt golfen: http://www.pga.com/pgachampionship/live/pga/player.html

Veldig god bildekvalitet, men ser dessverre ut som det ikke er mulig med fullskjerm. :|
Post Reply