Smerter i tommelen

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Nimbus
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 30 Jul 2012, 14:44

Smerter i tommelen

Post by Nimbus »

Jeg har nettopp startet med golf. Veldig engasjert, og har spilt mye i det siste.

I går begynte jeg å få små smerter i tommelen når jeg slo.
I dag har jeg vondt når jeg tar på den, og når jeg slår.

Vet noen hva dette er for noe? Kan det være at den får belastning når jeg slår i bakken under swing?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Smerter i tommelen

Post by kevin »

Er det hånden du har hansken på? Kan det være at du holder litt hardt, klemmer for mye?
Nimbus
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 30 Jul 2012, 14:44

Re: Smerter i tommelen

Post by Nimbus »

Ja, hånden jeg har hansken på. Føles ut som den blir vridd med kølla noen ganger.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Smerter i tommelen

Post by kevin »

Vanskelig å si noe sikkert, men hvile pleier å hjelpe. Er det betennelsesaktig kan f.eks Voltaren være greit. Kan hende du holder for hardt, evt at du "låser" med tommelen.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Smerter i tommelen

Post by furu »

Prøv å ikke legge tommelen i rett linje på grepet. Legg den litt over på høyresiden og slapp av. Ikke stram hardt. Ta grepet, stram til og slapp helt av. Du skal holde så mykt du klarer. Og så holdt litt mykere. Ikke prøv å kontrollere køllen med venstre tommel.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Smerter i tommelen

Post by Golffreak »

Får du smerter i tommelen av golf så er det et sikkert tegn på at du holder feil... Funker ikke tipsene her inne så bør du evt ta en protime (noe som lønner seg uansett ikke bare for nybegynnere men for alle golfere:-)). Sjekk også om du sliter spesielt mye på tommelen på hansken. Du skal i prinsippet ikke slite i stoffet på hansken, men vanskelig å ikke få litt slitasje i "puta" under lillefingeren og littegrann på tommel. Sikkert noen her inne som enten sliter en hanske per runde (kjenner en som lager hull etter 3-4 hull..), eller knapt sliter dem i det hele tatt. Får du derimot hull i hansken før du bytter den (fordi den blir glatt/møkkete), så holder du for hardt eller gjør annet feil.

Noen tips til observasjoner du kan gjøre på utstyret...:

Du kan faktisk få indikasjoner på feil ved å se på hansken (grep, trykk), divoten (torva etter du har slått, er den i samme retning som du skulle slå?), sålen på jernkøller hvis du slår på matter (mye grønnfarge på tå eller hæl så har du kanskje feil lie-vinkler på køllene eller gjør noe feil i svingen) samt se på køllebladet når du trener på rangen (ballene er så myke at du ofte kan se avtrykket hvor du traff). Du kan også sjekke spor etter peggen på sålen på køllene når du har slått, for å se om du traff i senter og på wooder kan du også se om du "kuttet" f.eks. Noen sier også at et "perfekt" slag med driver så skal peggen fly bakover, men jeg er litt usikker på teorien bak den....;-).
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Post Reply