Norges beste pro?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Norges beste pro?

Post by Martin899 »

Tittelen sier alt. Hvem mener dere at er Norges beste pro?

Så at noen nevnte Ross fra Losby. Har dere tenkt på David fra samme klubb? Jeg mener helt klart at han kan hevde seg iallefall.
Jørgen Van Vuuren fra Hvam er også utrolig flink. Han er lærer på skolen i golf, og er veldig pedagogisk. Hadde hørt mye om han, og prøvde han for en stund siden, og ble ikke skuffet.

Hva mener dere?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Norges beste pro?

Post by veggiss »

Så lenge DWC instruerer vanlige Norske golfspillere så er det vel liten tvil om hvem som regnes som Norges beste pro.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Norges beste pro?

Post by sirandrew214 »

Det blir teit å si Veggiss. DWC er ekstremt teknisk og "pirkete", og vil helt sikkert ikke passe for alle. Ross er i andre enden av skalaen, og vil helt sikkert ikke passe for alle. DWC kan sikkert ikke få alle til å få det beste ut av golfen sin, slik som Ross ikke vill klare det.
Anbefaler at man rett og slett prøver forskjellige, og kanskje sjekker hva filosofien til de forskjellige er, og får en følelse av om dette passer deg. Vil du brytte ned alt, og bygge det forsøksvis helt teknisk riktig, eller vil du kjøre litt mer "feel", og ikke henge deg så mye opp i det helt teknisk riktige??
Ingen er like, og noe passer bedre for noen en for andre.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Norges beste pro?

Post by veggiss »

Hvis man skal diskutere "Hvem er Norges beste pro" etter dine kriterier, så blir det da "den som passer best for deg", og da er vel diskusjonen temmelig dødfødt. Det er vel ingen andre enn DWC i Norge som instruerer spillere på ET-nivå, og da blir det jo naturlig å si at han er den "beste". Om han er det beste for meg eller deg får så være...
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Norges beste pro?

Post by sirandrew214 »

Ah, men da er jo diskusjonen dødfødt uansett, for han er jo den eneste som trener en spiller på ET..... Greit. Denne tråden er død. Next topic please.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Norges beste pro?

Post by sirandrew214 »

Sorry, fortsatt teit å si. Det finnes mange gode proer, og bare fordi DWC har klart å karre til seg en som spiller ET, betyr ikke at han er Norges beste. Mener jeg.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norges beste pro?

Post by furu »

Mange middels gode proer (utdanning, kurs, egen teknikk og spill) kan få svært gode resultater men den gjennomsnittlige norske golferen. Menneskelige egenskaper kan være veldig viktig når man skal lære bort det grunnleggende og få inn selvtillit i en 36 handicaper.
Instagram @christianfuru
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Norges beste pro?

Post by Golfspilleren »

Utrolig dårlig tråd. Smak og behag.
Og man kan vel ikke kalle hverken Ross eller David for best når klubbens beste spiller ikke bruker noen av dem????
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Norges beste pro?

Post by Golffreak »

Fotballtrenere kan du sikkert til en viss grad "måle" etter suksess (justert for hvor mye penger og spillermateriell de hadde til rådighet naturligvis), men golftrenere blir for individuelt til at det gir noen mening spør du meg.. At en pro har en spiller på ET som han trener, kan jo ha mange årsaker og tror også at det ikke nødvendigvis er veldig god business heller. Skal man få innpass så må man kanskje oppsøke Tour-miljøene for å gjøre seg kjent etc? Hva er målet til den enkelte pro? Tror mange først og fremst må tenke på å skaffe seg et livsgrunnlag fremfor å nødvendigvis bruke mye tid på en enkelt spiller. Det er jo en "meritt" å ha en ET spiller, men man må sikkert forsake en del også som teaching pro.

Jeg har gått en litt hos Ross, og må si at jeg er veldig fornøyd. Først og fremst så jobber vi med de nødvendige svingendringene, men snakker også litt om hvordan det skal føles å svinge riktig. Svingtanker er en ting, men den rette følelsen og rytmen er noe helt annet. Det er sikkert veldig få her inne som har hatt timer med DWC, og ikke mins jobbet med han over tid. Ryktene sier at han er veldig pirkete, og det er ikke sikkert at alle hobbygolfere har all treningstiden til å få det til å sitte på sikt. Ikke vet jeg.

Uten å nevne navn så ville jeg ikke gått til noen som var for bastante og belærende, eller for banale. Jeg føler at jeg må kunne snakke med proen og at det er en dialog for å komme frem til hva vi er ute etter. Det er tross alt bare mitt hode som er med ute på banen, og nytter ikke at proen sitter med "fasiten" i hånda på kontoret samtidig.. Man må få forståelsen av hvordan en golfsving fungerer, og hva man selv har tendens til å gjøre galt. Foruten å gjøre de gode slagene bedre, så handler det kanskje enda mer om å gjøre de dårlige slagene mindre dårlige... Hva forårsaker "idiotslagene"? Hva kan du gjøre for å komme i rett spor under en runde?

Før man i det hele tatt kan uttale seg om enkelte proer så bør man jo ha prøvd de enkelte. Å dømme etter rykter og "meritter" blir litt for enkelt..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Re: Norges beste pro?

Post by Martin899 »

Golfspilleren wrote:Utrolig dårlig tråd. Smak og behag.
Og man kan vel ikke kalle hverken Ross eller David for best når klubbens beste spiller ikke bruker noen av dem????
Ikke rart forumet er så dødt når folk oppfører seg som deg. Idiot!

Jeg mener, som mange her inne sier, at en pro som kan kommunisere litt er perfekt. Jeg tenker at pro'ene som underviser på skoler har mye pedagogikk innabords, og det hjelper mye.
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Norges beste pro?

Post by sirandrew214 »

Heyhey, hold oss for god til name-calling her da.
Det er smak og behag, og samtidig er det også å finne den personen/treneren som passer deg (mitt standpunkt).
Både DWC, Ross, og alle andre Proer, har jo kunder som kommer tilbake. Tar alle feil? Eller har de fått input som gjør at de føler at de blir bedre golfere?? Jeg velger å tro det siste.
Molly
Forumvant
Forumvant
Posts: 69
Joined: 01 Dec 2011, 14:14
Hjemmeklubb: Losby

Re: Norges beste pro?

Post by Molly »

Espen Kofstad bruker vel Mark Davies som er pro på Losby. Har gått litt til han selv å er veldig fornøyd.

Ser heller ikke ut som han har gjort så veldig jobb med Espen?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Norges beste pro?

Post by kevin »

Vil tro at de fleste hobbyspillere har et begrenset grunnlag for å si noe om hvem som er best, kanskje fordi man har kun hatt 1 eller 2 forskjellige.

PGA Norge har en ganske lang liste over medlemmer, og det ser ut som de har et kategori system, kanskje utifra hvilken utdannelse de har.

Det er nok mye smak og behag, hvem man føler seg komfortabel med og som man føler at man forstår og kan lære av.

Jeg har ingen formening om hvem som er best, grunnlaget mitt er for lite.
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Norges beste pro?

Post by Golfspilleren »

Er jeg idiot fordi jeg synes det er latterlig å rangere mennesker?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norges beste pro?

Post by furu »

Golfspilleren wrote:Er jeg idiot fordi jeg synes det er latterlig å rangere mennesker?
Du rangerer ikke mennesket, du rangerer ferdighetene.
Instagram @christianfuru
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Norges beste pro?

Post by raffener »

Det er full mulig å rangere, men det må gjøres på bakgrunn av kriterier.
Hvis kriteriet er hvem som trener de beste spillerne kan man omtrent dra ut verdensrankingen og finne ut hvilken pro som trener den høyest rangerte spilleren, og si at det er fasiten.
Men hvis vi tar for oss proer som trener hobbyspillere finnes det utrolig mange aspekter. Kan man f.eks spørre hvilken pro som er best på nye golfspillere? Hvem som er best på å skape resultater over kort tid (f.eks bruke nåværende sving som spilleren har, og gjøre det beste ut av) ? Lang tid (Bygge spilleren på nytt) ?
Hvem er best underviser av nærspill? Er det samme som beste svingtrener? Finnes det noen som er bedre coacher enn tekniske trenere?

Spørsmålet er helt fair, men tilnærmet umulig å rangere uten å se på hvilke kriterier som er viktige. Litt som hvilken idrettsutøver er tidenes største? Håpløst uten først å se på hva som gjør noen store..
KingBen
Rookie
Rookie
Posts: 6
Joined: 30 Mar 2011, 15:02
Hcp: 4,8
Hjemmeklubb: Miklagard

Re: Norges beste pro?

Post by KingBen »

noen liker morra andre datra!
golf er en så marginal sport med så utrolig mange forskjellige "faser". mange forskjellige type spillere krever mange forskjellige typer "lærere".

jeg har trent med DWC og med RR. ingen tvil hvem av dem som "flinkest" rent golf-teknisk, som over tid vil bygge den "beste svingen". men nå er det vel ikke slik at mesteparten av oss er klare for å bruke mange 10-talls tusen kroner og vanvittig antall timer på dette. flesteparten av oss har golf som Hobby/mosjon/sosial aktivitet. da er det også plass for proer som gjør at du kan komme deg rundt banen på en ok måte utifra hvor mye du har lyst å legge i det.

så før man har definert kriteriene så er det ikke mulig å kåre norges beste pro.

det viktigste å avklare i 1. møte med en pro er målsettinger. og utifra dette sette opp en plan. hvis man går til en pro med tanken om at han der g da etter endt sesjon skal få deg til å spille drømmegolf, vil de fleste bli skuffet. ikke dermed sagt at proen er dårlig!

så spørsmålet blir hvem som er flinkest av proen som for "tømmerhoggeren" til å slå ballen rett frem eller proen som for +hcpperen til å kontrollere drawen sin bedre!??
Post Reply