Morsomme ting som skjer på banen

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Morsomme ting som skjer på banen

Post by Solaar »

Det er sikkert mange gode historier på lur blandt folket her, så hva slags morro har skjedd når dere har vært på banen?

Selv husker jeg veldig godt når jeg var i tenåra og skulle vise en kompis hvordan man spilte golf. Vi var på rangen sammen med ham og foreldrene våre. Jeg sto og instruerte ham, best jeg kunne, men han traff aldri ballen. Så da ba jeg ham om å stå på gresset litt bak rangen og forsøke å chippe ballen litt, bare for å få en følelse av å treffe ballen "så kan du ta større svinger etterhvert".

Jeg konsentrerte meg så om mitt og slo en god del baller ut på rangen samtidig som jeg kastet et og annet blikk mot min kompis for å følge med på utviklingen. Når jeg er midt i baksvingen min så skimter jeg i sidesynet hvordan har tar sats for en full sving. Omtrent samtidig som jeg treffer min ball hører jeg ham bare si "oj!". Jeg snur meg og ser ballen segle i en perfekt bue litt over hundre meter bortover ... mot parkeringsplassen. Det var en stor parkeringsplass og ikke så mange biler denne formiddagen, men det sto en ny rød Porsche der og kompisen traff blik han. Midt i frontruta og vips var faren en del tusen kr fattigere :D
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Morsomme ting som skjer på banen

Post by Kaffekannen »

Jeg har også en litt morsom/søt/irriterende historie.

Jeg klarte etter flere års mas å få min beste kompis til å starte med golf i mars. Han ble fullstendig hektet i løpet av en måneds tid og tok første gk kurs med påfølgende kort i 2008 på bjørnefjorden. Han var dermed klar for sin første runden. Jeg hadde ca 30 i hcp og belaget meg en runde med mye leting. Jeg skal gjøre historien kort. Vi går 8 hull og jeg er kun opp med en. Og jeg spiller over mitt hcp. Med andre ord går drittsekken på godt over 40 poeng på sin første runde noensinne. Ydmykhet er ikke hans sterkeste side og han er rimelig stor i kjeften på dette tidspunktet. På niende slår jeg ett greit utslag og ligger rundt 120 meter fra flagg. Han duffer utslag og andreslag og tredjeslag for ca 90 meter inn mot flagg. Jeg spiller meg inn i greenkant og tenker at jeg taper i alle fall ikke runden. Tror dere ikke at kompisen setter 90 meter rett i koppen. med rundt 20 jublende personer på klubbhusaltanen. Jeg blir satt helt ut og chipper og 2 putter slik at vi deler runden. Det der lar han meg aldri glemme!
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Morsomme ting som skjer på banen

Post by Solaar »

Hahaha, glitrende. Blir alltid slitsomt å spille med en kompis etter en slik runde. Det er litt som en venn av meg (som jeg ennå ikke har klart å overtale til å begynne med golf) som ble med meg på korthullsbanen på Miklagard en gang. Jeg sa at jeg skulle spille alle hullene på par og han skulle få tre slag ekstra, han endte opp med å slå meg med et slag på siste hullet. Hver gang jeg spør ham om når han har tenkt å ta grønt kort så svarer han bare at han ikke helt ser poenget med å bruke 5 timer per gang på noe som er så lett :D
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Morsomme ting som skjer på banen

Post by hanso87 »

Har en litt artig historie selv.
Siste hullet på groruddalen er kort par 3 på 100m og jeg får kanon bom og lander i en Bunker. Smart som jeg er skal jeg "floppe" den ballen opp og på green. Treffer ikke bra og sender ballen over nettet (som skal bevare klubbhuset). Treffer oppe på klubbhus taket. Ballen spretter så ned på parkeringsplassen Pro + daglig leder parkerer. Det var seint så regnet med den var tom. Så spilte jeg og en dårlig ball jeg ikke huska hva var.

Så spiller vi hullet ferdig og jeg er nokså irritert på det slaget så venter daglig leder ved bilen sin når vi kommer ned mot parkeringsplassen så sier han:
"Noen av dere som spilte en Scanna distance" eller noe sånt.
Og paff som jeg blir så huska ikke jeg. Så jeg sier.. Ehh.. Tror ikke det.
Så sier han: For den kom flyvende og spratt veldig nærme bilene.
Så kan jeg ikke nekte heller. å må ydmykende si at det er min ball. Han er høflig og gir den til meg og går videre.... Ikke så hyggelig førstemøte med daglig leder..
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
farris
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 03 Jun 2009, 14:25

Re: Morsomme ting som skjer på banen

Post by farris »

Var en jule-tur på Mallorca og skulle spille Vall D' or. Åpningshulet er et par 3 på rundt 155m. I det jeg skulle slå ut kom det et buss las med svensker, 20-30stk. Alle stoppet opp for å se utslaget mitt. I det ballen er på vei mot green så har jeg en mistanke om at resultatet blir bra. Vusj så forsvinner ballen. Hole in One roper svenskene og klapper og hyler. Jeg tar av meg capsen og bukker.

Vel framme på greenen (etter x-antall med handshakes) så bøyer jeg meg ned for å plukke opp ballen. Borte vekk!! "Her ern!!" roper brodern .. plugget i fringen bak flagget.

Etter en fridropp, chip og 2putt rusler jeg av green med en bogey. :evil:
Can I have a mulligan?
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Morsomme ting som skjer på banen

Post by Solaar »

Rimelig flau opplevelse det ja :D Var det noen av svenskene som såg at det ikke ble HiO?
Last edited by Solaar on 05 Jun 2009, 16:24, edited 1 time in total.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
farris
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 03 Jun 2009, 14:25

Re: Morsomme ting som skjer på banen

Post by farris »

Nei da hadde de ruslet videre... takk og lov. Mulig jeg henger på Hole in One lista i klubbhuset på Vall D'or :oops: , guiden til svenskene skulle si i fra i proshopen. Får håpe jeg ikke gjør det.
Can I have a mulligan?
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Morsomme ting som skjer på banen

Post by Solaar »

Hehe, får sjekke det om jeg noen gang kommer dit! Hvordan var banen?

Fetteren min gjorde for øvrig HiO på sin aller første runde golf, golf blir aldri det samme for ham som for oss andre dødelige :D
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
farris
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 03 Jun 2009, 14:25

Re: Morsomme ting som skjer på banen

Post by farris »

Banen var fin den :) , men jeg synes det var flere som var bedre. Spilte 8 runder på 7dager. 7forskjellige baner.

den beste banen jeg spilte på Mallorca synes jeg var Alcanada, Son Termens var en annen bane jeg likte godt, oppover i fjellet og ned igjen.
Can I have a mulligan?
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Morsomme ting som skjer på banen

Post by eaglebooger »

Jeg har sett endel morsomme/interessante/ spretter på banen; Omtrent som om vårherre sitter i buskene for å hjelpe spilleren :)

Jeg klarer skjeldent styre meg når jeg ser en stor duff, det er noe med dette som er så lite spektakulært at det hele blir bare for komisk og er nok til irritasjon, ehm... STOOOOR irritasjon for de jeg spiller sammen med der jeg knekker sammen i latter. Heldigvis har dette blitt bedre med tidene. Bare det å se en golfer gjøre sin preshot, stelle seg opp til ballen for å gjøre en fin sving, også SPLARRGHHHHhhh!!! ->Ingenting. Kun en ball som ikke flyr avgårde :)

Men en morsom ting som skjedde da jeg tok grøntkort var at han ene som var med hadde kun ett slag til på åpningshullet, et par3 hull over vann for å gjøre stablefordpoeng. Det slaget lå i skogen til høyre for tee, ca 70 meter fra pinnen. Dere har vel allerede forstått at dette slaget gikk rett i koppen, og fyren kunne gledelig notere seg 1 poeng på hullet.


En annen fin var da min spillepartner skulle slå seg ut av skogen, treffer et tre 30 meter lenger fremme og ballen kommer i fin bue tilbake mot han. Han gjør verdens peneste enhånds-pol, slipper ballen rett i bakken foran seg, svinger igjen og legger ballen på kaka :). Det hele tok under et sekund føltes det ut som...
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Morsomme ting som skjer på banen

Post by Solaar »

Morsomt og morsomt men jeg hadde en merkelig opplevelse på min siste runde. Jeg slår et utslag ned i et sidevannshinder. Kommer frem, leter etter ballen og ser en som ligner på min, får min markør til å komme og brette gresset forsiktig til side for å forsikre oss om at det er rett ball og det var det.

Men, når vi ser litt mer nøye etter så oppdager vi at den ligger oppå to andre baller! Den ene var plugget i hindret og den andre hadde lagt seg rett bak den. Min ball hadde lagt seg pent til rette oppå disse to. :D
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Morsomme ting som skjer på banen

Post by Kaffekannen »

Jeg hadde en rimelig pinlig episode i går. Jeg har en hund, en liten Jack russel(Frasier bikkje), og i går var min dag til turing og det som hører med. Samtidig hadde jeg veldig lyst på en tur på rangen så jeg fant ut at jeg reiser opp til range og tar med meg bikkjen i bilen slik at jeg kan gå tur med ham etter jeg har slått mine baller. Problemet var at konemor hadde stukket av med bilen med bur så jeg måtte ha Bob(ja den heter Bob) løs i bilen.

I det jeg begynte å slå hørte jeg en intens bjeffing fra bilen. Da har bikkjen på en eller annen måte kommet seg over en golfbag, fire dekk, en varebilsperring(bak forsetene) og opp på dashbordet hvor han nå så at jeg lekte, uten ham, med hans favorittleker; Pinner og baller... Jeg prøver først å ignorere ham, men han fortsetter å gjø så etter ca 15 slag går jeg bort til bilen for å roe ham ned.

Så skjer katastrofen: i det jeg åpner døren stikket den sleipe jækelen mellom beina mine og flyr lavt mot rangen hvor han fyker etter driverslaget til en kar som slår rimelig langt. Han kommer aldri så langt som til den ballen for i det han kommer ut på banen ser han paradis: Hundrevis, mest sannsynlig tusenvis av baller på en gjørmete gressplen og 8-10 personer som gir han all oppmerksomhet. Det klikker helt for "stakkaren" og han starter en merker løping på kryss og tvers som minner litt om en kortbeint gaselle?? Bytter ball hver femte meter og du kan nesten se krapylet smile. Jeg prøver å lokke ham til meg på alle mulige måter, men rullegardinen hadde gått ned og det var ikke snakk om lydighet. Etter ca. 10 minutter med intens løping og rulling i gjørmen som tilfeldigvis var nygjødslet :( kommer han bort til meg for å få meg med på leken. Jeg hekter bikkjen opp under armen, gir bort mine to kjøpte korger, unnskylder så meget til en lattermild forsamling og tusler til bilen hvor jeg må den illeluktene bylten av et dyr inn.

Det positive var at jeg slap en lang tur med bikkjen og at bilen fikk seg en liten innvendig vask.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Morsomme ting som skjer på banen

Post by Keyser »

Hysterisk morsomt.....og tilfeldigvis har jeg på bob hund på spilleren akkurat nå...
</Keyser>
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Morsomme ting som skjer på banen

Post by sumo »

hahaha :D. så utrolig bra! morsomste jeg har lest på lenge. bikkja di hørtes helt rå ut.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Morsomme ting som skjer på banen

Post by Long-Hit-Wonder »

Jeg har sett ganske mye rart på golfbanen.Siden jeg også studerer juss så vil jeg bruke oppdiktede navn som "Peder ÅS","Lars Holm","Hans Tastad" eller "Marte Kirkerud" for å illustrere.

Peder Ås er en ivrig golfer, han ånder for golf.En dag står han og konsentrerer seg om en nok så tydelig avgjørende putt.Etter gjentatte konsentrasjonsblikk mot koppen og prøvependlinger gjør han seg klar.Med en rolig og smidig armbevegelse blir ballen sendt av gårde mot koppen,men ÅS ga ikke ballen nok kraft til å nå frem.Med et byks setter han seg til å forsiktig springe etter ballen der den ruller mot sin tiltenkte destinasjon."Gå da!" gjaller utover det åpne landskapet i det Ås nå legger seg til å krabbe etter ballen.Ballen ruller saktere og saktere med Peder Ås krabbene på alle fire kun en armslengde bak."Så gå daaaaaa!" sier Ås for andre gang idet ballen ender sin mislykkede ferd mot sin tiltenkte destinasjon. Lars Holm som oppholdt seg et par steinkast unna går mot ÅS der han med et sukk forsøker å akseptere hva som nettop hendte. "Ta deg sammen mann" sier Holm, Ås gjør seg så ferdig hullet og går mot neste hull.

Hans Tastad fant lidenskapen for golf i en forholdsvis sen alder.På en bestemt og selvsikker måte utføres alle slag på banen.Tastad spiller ofte, så alt av hans klubbevalg skjer på autopilot.Til et 120m langt par-3 hull velges det samme jernet Hans alltid bruker på dette hullet.En uvettig banearbeider har plassert tee-boksen langt bak og værgudene smiler ikke til Tastad denne dagen.Sterk motvind krever ekstra krydder i gjennomsvingen.Hans Tastad stiller seg opp med bred stance,stressede skuldre og mord i blikket der han står å lader opp massiv svingkraft.Svosj og smell fra klubbehodet så ekkoet dundrer, balltreffet var syltynt.Ballen treffer en høyspentkabel før den kastes ned mot asfaltveien.Deretter sendes ballen videre mot et veiskilt som naturligvis treffes,men ferden ender ikke der.Ballen blir etter sitt ublide møte med 30-sone skiltet sendt i vannhinderet. Hans Tastad har heldigvis selvironi så han satte seg til å skrattle over dette sleivslaget som ga rene domino effekten på sin ferd mot vannhinderet. Svosj,krakk,smakk,klokk,ping og plask kan på kortfattet vis beskrive hendelsesforløpet.

Har mange flere historier,men de får jeg ta siden.
Last edited by Long-Hit-Wonder on 29 Aug 2009, 16:03, edited 1 time in total.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Morsomme ting som skjer på banen

Post by kevin »

På vår årlige guttetur til Marbella,Spania så spiller vi alltid "hjemmebanen" Santa Maria siste dagen også,og et år så spillte vi litt ut på ettermiddagen. Og kom inn mot hull 18 relativt ut på kvelden,ved 19-20 tiden. Vi var to stk som hadde spillt inn på greenen fra ca.130m og han siste skulle spille inn. Han fikk dratt med seg ballen kraftig over til venstre,ca.30m skjevt fra greenen,mot klubbhuset og inngangen på Proshopen. Ballen spratt på veien foran der og smalt inn i veggen like ved døra til proshoppen. Det var ingen personer i nærheten da,og vi ropte FORE for sikkerhets skyld. Men rimelig flaue så gikk vi mot greenen for å gjøre oss ferdig. Da så vi han som parkerer golfbilene plukke opp ballen "vår" og ble stående der vi skulle komme inn med bilene...vi regnet med å få grundig kjeft og kjørte rolig den veien. Da vi parkerte bilen kom han karen bort og sa bare "senõr" mens han rakte fram ballen til kompisen...hvorpå han svarte bare forsiktig "gracias" :D

Rimelig flaut med en real skivebom,bra det ikke var tidligere på dagen hvorpå det er fullt med folk både på terrassen og rundt klubbhus og proshoppen.
Post Reply