Hva er normal arealleie for et golfanlegg?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Vagrant
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 11 Jun 2011, 08:01
Hcp: 26,0
Location: Nesodden

Hva er normal arealleie for et golfanlegg?

Post by Vagrant »

De fleste norsk baner eies gjerne av en gårdbruker og leies ut til et driftsselskap som tilrettelegger og drifter golfbanen. Noen som kjenner et normalt prisnivå for slik arealleie?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hva er normal arealleie for et golfanlegg?

Post by kevin »

Kjenner ikke til noe ang priser, men antar at NGF`s anleggsansvarlig kan svare på dette. Ellers så har Statens landbruksforvaltning info på nett, på jordleiepriser. Men det ser ut som prisene er avhengig av hva jorda skal brukes til, og golf stod ikke på den listen jeg så.
Vagrant
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 11 Jun 2011, 08:01
Hcp: 26,0
Location: Nesodden

Re: Hva er normal arealleie for et golfanlegg?

Post by Vagrant »

Takker Kevin. Jeg har så langt i min leting etter svar, registrert priser i størrelsesorden 300´ - 350´per år. Måtte langt inn i regnskapstallene til ulike anlegg for å finne dette. Det tar tid og det har jeg for tiden minst av ...
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Re: Hva er normal arealleie for et golfanlegg?

Post by Martin899 »

Vurderer du å starte noe? Jeg vet iallefall at klubben min som ligger ganske greit på landet, betaler rundt 150. Bonden som eier er golfelsker, og leier ut til en billig penge.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
Vagrant
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 11 Jun 2011, 08:01
Hcp: 26,0
Location: Nesodden

Re: Hva er normal arealleie for et golfanlegg?

Post by Vagrant »

Ikke starte fra grunnen, men vurderer overtagelse av eksisterende anlegg. 150 synes rimelig. 18 hull? Ligger den langt på landet?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva er normal arealleie for et golfanlegg?

Post by furu »

Har du funnet ut noe mer? Jeg måtte surfe litt rundt og sjekke. Nysgjerrig :D

Krokhol betaler tydeligvis 1.000,- per dekar, fastsatt av kommunen.

I disse papirene fra Sandefjord står det noe om 2.3 millioner i leie. Jeg er ingen kløpper på å lese slike papirer........korriger meg gjerne.

Halden har budsjett på 170.000,- på leie av bane?
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva er normal arealleie for et golfanlegg?

Post by Golffreak »

Interessant... Måtte se litt på regnskapene til Sandefjord GK, og veldig raskt så ser jeg at det ble betalt 2 757 000 kr i baneleie og at klubben i tillegg står for drift og vedlikehold (ettersom de har flere millioner til drift, lønn, leie av maskiner etc). De har budsjettert med 3,5 mill i baneleie for 2012. I såfall er Oslo Golfklubbs leie på Bogstad et ran/kupp avhengig av hvilken side av forhandlingsbordet du sitter på.... Enkelte har vel skrevet på andre forum at baneleien ligger på 600 000 kr eller noe sånt der. Tror nok at baneleien på Sandefjord må være i øvre prissjikt av en eller annen grunn.

Har ikke tatt meg tid til å sjekke andre klubber, og mange har ikke årsregnskap/årsrapport på sine nettsider. Regnskapet rapportert til Brønnøysund uten noter hjelper ikke så mye for å finne baneleie som regel, da alt er i posten andre driftskostnader.

En del baner er jo lagt på dyrket mark med bonde som er entusiastisk for golf (samt at baneleien sannsynligvis gir bedre avkastning enn å dyrke marka..). Andre har kommunen som grunneier. Er nok veldig forskjellig hvor mye baneleien ligger på rundt omkring, av ulike årsaker.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hva er normal arealleie for et golfanlegg?

Post by kevin »

I sakspapirene til møtet på Bjaavann (finnes på hjemmesiden deres) ser det ut til at de budsjetterte med 460 000,- i arealleie til grunneiere.
Post Reply