Bjaavann golfbane i Kristiansand

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by eivaan »

Noen som kan hoste opp 8-10 mil...da kan du kanskje få kjøpt denne perlen i sør :)
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by Yorkie »

Får inderlig håpe at medlemmene går med på styrets forslag og at det kommer inn litt mere penger fra sponsorer (og idrettsmidler fra kommunen). Bjaavann er en perle, og det blir helt feil om en så flott bane må gjøres om til 9 hull (eller enda værre).

Dog, er noen anlegg som har kvittet seg med anleggsgjeld gjennom konkurs hvor nye interessenter har tatt over banen. Om man tenker potensiellt tilfang av medlemmer (og ikke minst greenfeegjester) så er vel Kristiansand en god lokasjon, og uten tung investeringsgjeld burde det gå greit rundt...
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by kevin »

Har ikke spilt Bjaavann, men det vil være veldig synd om de må redusere tilbudet. Har lest papirene til møtet de skal ha og det ser ut som en grundig og god plan. Men det innebærer at folk er villig til å betale litt mer. Synd at ikke banken er litt mer velvillig, de tjener vel neppe på å la dette gå konk. Korttenkt
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by Pepper »

Banken vil aldri ta et tap før de er helt nødt, og det er banken åpenbart ikke i dette tilfellet.
Det som overasker meg litt er at en klubb med så mange medlemmer i en stor by skal slite såpass mye. I andre klubber må medlemmene betale kr 6.000 og mer pr år for at ting skal gå rundt. Verden er vel ikke stort annerledes i Kristiansand, og det merker medlemmene nå.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by Golffreak »

Spilte Bjavann i slutten av august, og dette er en absolutt perle som også hadde veldig gode forhold da! Noe av de beste greenene jeg har spilt i Norge iår. Ingen banker vil nedskrive lån for å være godhjertede, og de ser jo også at medlemsavgift på 3500 kr for en Trent Jones høykvalitetsbane sannsynligvis er for billig også i Kristiansand. Vi har diskutert hvor mye vi er villige til å betale for golfspill her inne tidligere, og bor du i Kristiansand så er det Bjaavann som gjelder da du har færre alternativer enn i Oslo-området. Hadde jeg bodd der hadde jeg garantert betalt de 7500 kr i årsavgift som styret foreslår. Ettersom jeg bor i Oslo, så er alternativene så mange at jeg ikke finner det hensiktsmessig å ha spillerett akkurat nå iallefall (kan hende det endrer seg hvis jeg får med kompisgjengen til en klubb og at jeg bor nærmere denne banen).

Regner jo med at Bjaavann klarer seg, men de merker jo også at de trenger flere medlemmer/greenfeespillere/sponsorer som alle andre klubber. Dessverre få alternativer på kort sikt annet enn å øke medlemsavgiftene, foruten å slå klubben konkurs og satse på nytt. Det er jo også risikabelt, da mange medlemmer "kommer seg ut"...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by LangJakke »

Bjaavann er vel allerede slått konkurs en gang, før den åpnet..?

Jeg har 40 minutters kjøretur til Bjaavann, det er ikke min hjemmeklubb. Synes personlig at greenfee for gjestespill er for høyt! 600 kroner er kanskje ikke så mye i den store golfverdenen, men når man innen en liten times kjøring har en del andre baner å velge i, som koster mellom 200 og 400 kroner i greenfee, så velger jeg heller disse. Så får det så være at Bjaavann sikkert er en flott bane :-) Vet at jeg har mange med meg i denne tankegangen.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by Franz »

Føyer seg inn i rekken av sinnssyk økonomi KrSand.
De har for lengst rukket å bli en fryktet by i andre bransjer, så hvorfor ikke også innen golf.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by Golffreak »

LangJakke wrote:Bjaavann er vel allerede slått konkurs en gang, før den åpnet..?

Jeg har 40 minutters kjøretur til Bjaavann, det er ikke min hjemmeklubb. Synes personlig at greenfee for gjestespill er for høyt! 600 kroner er kanskje ikke så mye i den store golfverdenen, men når man innen en liten times kjøring har en del andre baner å velge i, som koster mellom 200 og 400 kroner i greenfee, så velger jeg heller disse. Så får det så være at Bjaavann sikkert er en flott bane :-) Vet at jeg har mange med meg i denne tankegangen.
Bjaavann er ikke så dyr med Viasat golfkort... :) . Men forstår at den kan bli dyr hvis man vil spille der ofte og har billigere baner i nærheten. Spilte Arendal på samme turen, og selv om den også er relativt bra så har den noen ræva hull oppe i skråningen på back.. Har ikke spilt andre baner i området.

Det er mulig de bør redusere greenfeeprisen noe for å få kristiansanderne til å spille der fremfor å kjøre til Kvinesdal eller Grimstad..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by LangJakke »

De sier jo at de ikke har tapt noe i greenfeesatser 2012 i forhold til 2011, var vel i år de satt opp med 200 kroner? Men, en bane som Bjaavann vil, spesielt etter fjorårets NM, tiltrekke seg en del gjestespillere fra rundt omkring i landet. Spørsmålet er om de ikke taper en del lokale gjestespillere ja! Kan selv spille tre dager på Kristiansand GK, for en dag på Bjaavann med tanke på pris. Jada, vet at greener kanskje er noe dårligere, det bare er 9 hull, og at den ikke er designet av Robert Trent Jones... MEN, jeg bruker nok penger på golf fra før. Hadde det kostet si 400 kroner, så hadde jeg garantert spilt der i år, uten å tenke på prisen. Sikkert vært fornøyd. Spilt den igjen, spredd god reklame, osv osv...
Vil faktisk påstå at selv om innspilte penger 2012 har vært det samme som før de satt opp prisene, så har de tapt på det på sikt.

Når det gjelder det å betale litt mer, så har det vel også stått i lokalavisen at flere av medlemene allerede har gitt private lån i 100tusenkronersklassen, det såkalte asfaltlånet, til utbedring av veien inn til banen.

Føler jeg høres FRYKTELIG negativ ut her nå! Håper selvsagt at Bjaavann består som den banen den er idag! Og kommer helt sikkert til å spille den en gang i fremtiden, men foreløpig så prøver jeg heller ut en del andre baner, fra Grenland i øst, til Kvinesdal i vest, Mandal i sør og min egen hjemmebane Hovden i nord :-)
abc07
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 07 Oct 2012, 23:03

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by abc07 »

Greenfee man-fredag før 1400 nok 400, klippekort 10 klipp 4500, golfheftet en runde til 1/2 pris. Det er muligheter for litt billigere runder. Etter min mening, så er banen klart bedre enn Arendal og et hav bedre enn Krs. gk, de andre banene har jeg ikke spilt.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by Yorkie »

På en måte så skjønner jeg deg Langjakke, og på en annen måte ikke. Bjaavann er den klart beste banen mellom Oslo og Stavanger, og joda, man kan ha fine golfopplevelser på 6 og 9 hulls baner, men, det blir da jaggu større variasjon mht strategi, hvilke klubbe man må opp med osv på en 18 hulls bane. Klart, 600,- er mye penger, og det kan være at Bjaavann med fordel kunne redusert litt så det ikke blir for stor forskjell ift de andre banene i regionen, men, med Viasat, golfhefte, klippekort osv så har de jo gode rabattordninger som gjør at en runde kommer ned på fornuftig pris (400/450 er Bjaavann helt klart verdt).

Som golffreak skriver, 3500 i årsavgift er helt natta billig. Skal man ha en høykvalitetsbane så koster det penger, det koster å kratte og stampe bunkere, det koster å klippe greenene ofte, det koster å holde roughen åpen og kort. Jeg forstår at medlemmer gjerne vil ha så lav årsavgift som mulig, men, det er kanskje like viktig at medlemmene bestemmer seg for hvilken kvalitet man vil ha, er det en bane med minimumsvedlikehold, eller vil man ha gode bunkere, fairways, greener og spilleflater ellers. Bjaavann har ett budsjett på ca 8mill, Bogstad og Miklagard operer med budsjetter på +20mill for å holde den kvaliteten som medlemmene krever...
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by eivaan »

Skal på møte i dag og det skal bli spennende å følge utviklingen framover :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by kevin »

lykke til, blir spennende å høre hva utfallet blir
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by LangJakke »

Blir spennende ja! Og når det gjelder mitt innspill i debatten her, så er vel ikke greenfee avgifter den viktigste inntekstkilden til klubben. Og som sagt, er det mitt inntrykk at det er mange flere med meg som sitter med de samme tankene.
Viktig å se på alle metoder som gjør at inntekten økes. Frykten er bare at et kortsiktig jag etter penger, vil føre til et langsiktig tap. Må si at jeg hadde vært skeptisk til å gå inn som medlem/andelseier i Bjaavann slik situasjonen er i ferd med å utvikle seg...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by furu »

Noen klubber setter opp prisen for eksisterende "kunder" for å få inn mer penger. Andre velger å få inn nye kunder. Høyere pris på det samme produktet er ikke alltid en fornuftig retning å gå.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by veggiss »

Dog er den medlemsavgiften de har i dag latterlig lav, så den prisen må opp hvis de skal beholde anlegget slik det er i dag.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by furu »

Helt enig, den er altfor lav. Må være noe å gå på der.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by Kaffekannen »

Problemet er, slik jeg ser det ut i fra regnskapene, at tiltaket kommet i seneste laget. Det blir tungt å få medlemmer til å akseptere stor økning i årsavgift + en engangsavgift. Jeg frykter at såpass mange medlemmer kommer til å melde seg ut at vinningen går opp i spinningen. realitetene burde vært fremmet i klartekst til årsmøtet for flere år siden og man kunne da kommet seg unna med en gradvis økning av årsavgift opp til riktig nivå.

Jeg kjenner ikke til Bjaavann spesielt godt, men på generelt grunnlag synes jeg det er forsvinnende lite kreativitet å spore blant golfklubbene som sliter. Økning av priser synes alltid å være løsningen foran større attraktivitet og alternative inntektsmuligheter.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by kevin »

@eiavaan: var det ikke noe tiltak på Bjaavann for 2-3 år siden også pga skrantende økonomi?
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by eivaan »

kevin wrote:@eiavaan: var det ikke noe tiltak på Bjaavann for 2-3 år siden også pga skrantende økonomi?

Det stemmer det, i 2009/2010 ble det samlet inn 1,5 mil fra medlemmene. Disse pengene var også et tema i går.. Pengen var gått i sluket, men ble dokumentert. Mye kritikk til styret ang. deres forslag og resultater av forhandlinger med banken(Nordea) Møtet ble vel egentlig kuppet av tidligere styremedlem som dokumenterte feil i regnskapstall/medlemstall osv..Problemet er sett ut i fra mitt syn er uenigheter om hvilken type klubb medlemmene vil ha. Skal den være billig som i dag, eller dyrere med færre medlemmer og mere eksklusiv. Noen vil tydelighvis spille "gratis " og det innebærer at vi til stadighet ender i denne situasjonen ved årsslutt!! Bak alt dette er det jo også et andelslag som har eierettigheter og personer som har gått inn med penger til asfaltering etc. Vi får se ved neste korsveg hva som kommer fram, men ryktene svirrer om at andre aktører sitter på gjerdet og venter på å slå til hvis noe dramatisk skjer...
Post Reply