Hvordan fører du din score?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Hvordan fører du din score?

Post by Solaar »

Det jeg er ute etter er å høre er hvor mange det er som ikke alltid teller med den ekstra driven, det lange jernet som gikk i vannet eller bare dropper en ball sånn ca der hvor den gikk OB.

Dropper du en ball og spiller på nytt uten å telle med den første? Bruker du Mulligans ofte, eller bare i noen situasjoner? Er du en regelrytter som kan alle decisions utenatt?

Selv prøver jeg så godt jeg kan å alltid følge reglene, for meg er det ikke spesielt morsomt å ha et hcp jeg innerst inne vet ikke er riktig. Hcp er for meg ikke et skryteobjekt og jeg er mer opptatt av at det skal gjenspeile måten jeg spiller på iflg golfens regler. Men på den andre siden lemper jeg litt på reglene når jeg spiller "bare for gøy" med kompiser, og ikke har tenkt å føre opp scoren i ettertid.

Det har nok hendt at jeg har lurt meg til et slag eller to noen ganger, men jeg blir alltid irritert på meg selv i ettertid, for det smaker jo så mye bedre med en god score når den virkelig stemmer. Har f.eks hatt flere runder på gang der jeg har følt at alt har fungert godt og jeg kunne komme under 80 slag. Så kommer den uungåelige driven ut i skogen og vips har jeg en trippelbogey eller verre som ødelegger hele runden. Da er det ekstra frustrerende å følge reglene. Men da husker jeg tilbake til den gangen jeg hadde en trippelbogey og alikevel gikk banen på tre over par (for leeenge siden). Så jeg vet at det kan gå, og da blir jeg ikke så deppa hvis jeg ødelegger alt på et hull, fordi jeg vet at det faktisk ikke gjør det.

Så hvordan fører du din score?
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Hvordan fører du din score?

Post by Kaffekannen »

Wow. Fjuske på sin egen score er vel omtrent som å fjuske i kabal (svigermor gjør forresten det :D )

Prøver alltid å følge reglene og er strengere på meg selv enn andre. Når jeg er på tur med kompiser gies det ikke straffeslag for grunning i vannhinder selv om personen gjerne blir gjort oppmerksom på feilen. Og hvis noen skulle treffe en bag så er det dumt, men slikt som skjer. Mulligen gis på hull 1 hvis det A: Ikke har vært tid til oppvarming og/eller B: Det var en fuktig kveld i forveien :lol:
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan fører du din score?

Post by furu »

Er streng med meg selv, til stor ergrelse for min far som jeg ofte spiller med. Regelrytter er vel det han kaller meg nå for tiden. Jeg har bestemt meg for å spille meg ned på riktig grunnlag.

Dersom jeg spiller en runde som ikke er hcp-tellende så lemper jeg kraftig på reglene. F.eks. dropping ved OB i stedet for å bruke ekstra tid på å spille provisorisk eller ny ball. Sparer tid for dem jeg spiller med og for andre på banen. Da skriver jeg som sagt selvsagt ikke verken slag eller poeng.

Er ganske sikker på at mange - svært mange faktisk - skriver urealistisk gode score på runder med kamerater og jukser både med og uten deres hjelp. Bjørnetjeneste er vel det beste ordet for å beskrive det. Nå har jeg lært meg at det er slik i golf at man blir vurdert ut i fra sitt hcp, ikke hvordan man faktisk spiller. For dem som søker status i hcp så finner man dem som jukser mest.
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Hvordan fører du din score?

Post by Keyser »

furu wrote:Er ganske sikker på at mange - svært mange faktisk - skriver urealistisk gode score på runder med kamerater og jukser både med og uten deres hjelp. Bjørnetjeneste er vel det beste ordet for å beskrive det. Nå har jeg lært meg at det er slik i golf at man blir vurdert ut i fra sitt hcp, ikke hvordan man faktisk spiller. For dem som søker status i hcp så finner man dem som jukser mest.
Her må jeg si meg uenig. Har spilt golf i 6 år, med ganske mange forskjellige personer etterhvert. Jeg synes ikke bevisst juks er utbredt - er bare to ganger jeg har spilt med folk som jeg har mistenkt for bevisst juks. Derimot er det ganske stor mangel på regelkunnskap ute og går, men det vil jeg ikke karakterisere som juks.

Et annet problem etter min mening er at personer som spiller med de samme hele tiden kan begynne å skli ut på regler, de får sine egne "løsninger" etterhvert. Det kan også være vanskelig å informere andre at de gjorde noe feil, og bør gi seg selv straffeslag - det kan føles litt ubekvemt.

Ellers - jeg fører riktig score og følger regler etter beste evne når jeg spiller hcp-tellende og turneringer. Har tatt en del straffeslag - det er de man lærer av. Trenings- og kveldsrunder er det ikke så nøye med.
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan fører du din score?

Post by furu »

Det jukset jeg tenker på forekommer ikke når man blir satt opp med tilfeldige spillere under turneringer eller spiller med noen ukjente. Tenker på spillere som har sine faste "treningspartnere"/kamerater, har fullstendig tro på at det for de aller fleste forekommer det jeg vil definere som juks. Og da mener jeg at man lemper på reglene under hcp-tellende runder.

Jeg har fått kjeft for å påstå det før, men jeg mener at det er mange spillere som ser ut til å aldri matche hcp'et sitt når de spiller med andre enn de faste partnerne. Det er sikkert stygt av meg å si det, mange føler seg truffet og blir drittsur på meg.
Keyser wrote:
furu wrote:Er ganske sikker på at mange - svært mange faktisk - skriver urealistisk gode score på runder med kamerater og jukser både med og uten deres hjelp. Bjørnetjeneste er vel det beste ordet for å beskrive det. Nå har jeg lært meg at det er slik i golf at man blir vurdert ut i fra sitt hcp, ikke hvordan man faktisk spiller. For dem som søker status i hcp så finner man dem som jukser mest.
Et annet problem etter min mening er at personer som spiller med de samme hele tiden kan begynne å skli ut på regler, de får sine egne "løsninger" etterhvert. Det kan også være vanskelig å informere andre at de gjorde noe feil, og bør gi seg selv straffeslag - det kan føles litt ubekvemt.
Det er dette jeg mener er juks, ikke at man bare lar det skli ut litt. Men egentlig er det ikke noe problem at de absolutt skal ha lavere hcp enn de bør. Ikke for andre enn dem selv.
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Hvordan fører du din score?

Post by Keyser »

Da er vi egentlig enige...

Jeg ser i ettertid at jeg ble "ført inn" i golfen av spillere som følger regler, spiller hurtig og har god etikette - og det er jeg glad for...Hvilket handicap folk har gir ikke status i mine øyne (lenger) - nå trives jeg best med spillere som er raske og har god etikette..
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan fører du din score?

Post by furu »

Jeg er egentlig enig med deg ja. Ble bare snakk om personlig oppfatning.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Hvordan fører du din score?

Post by Kaffekannen »

furu wrote:Jeg har fått kjeft for å påstå det før, men jeg mener at det er mange spillere som ser ut til å aldri matche hcp'et sitt når de spiller med andre enn de faste partnerne.
Jeg skriver meg stort sett ned når jeg går med nye mennesker og opp eller buffer når jeg spiller med fast treningspartner. Dette går nok helst på utpsyking og mental terror oss igjennom. Vi forsøker også å spille hcp tellende alle runder vi går i lag for å ha ett mest mulig korrekt hcp. Akkurat nå har han to slag mer enn meg tildelt på Fana og han godter seg for hvert ekstra slag han får tildelt, eller hvert slag jeg mister.

Jeg har derimot opplevd akkurat det du sier med en del folk. Kanskje spesielt ektepar litt opp i årene som akkurat er under typiske hcp krav for baner i utlandet. De spiller knapt til gk men har godt ned på 20 tallet i hcp. Det blir jo litt rart.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Hvordan fører du din score?

Post by Keyser »

furu wrote:Det jukset jeg tenker på forekommer ikke når man blir satt opp med tilfeldige spillere under turneringer eller spiller med noen ukjente. Tenker på spillere som har sine faste "treningspartnere"/kamerater, har fullstendig tro på at det for de aller fleste forekommer det jeg vil definere som juks. Og da mener jeg at man lemper på reglene under hcp-tellende runder.
De spiller ofte etter sine egne lokale regler....slik som disse:


1. IF A BALL IS SWUNG AT AND MISSED
A player who assumes his stance, formally addresses the ball and then fairly strikes at it, but in so doing fails completely to make contact with any part of the ball, is deemed to have performed a full-address rehearsal of his swing (practice swing) and therefore need not count a stroke. However, he must not show by either facial or verbal expression any disgust, frustration or provide any excuse. Above all, he should not bag the course.

2. BALL RENOUNCED IN FLIGHT
A player who hits a long, high drive that immediately travels in a clearly undesirable direction may disown the ball while it is istill in flight and instantly tee up and hit another without assessing a stroke for the wayward shot.

3. BALL PLAYABLE IN WATER HAZARD, BUT JUST NOT WORTH IT
If a player's ball comes to rest within the margins of a water hazard in a highly playable lie from which he is certain he could, if he so desired, hit a successful recovery shot with no difficulty whatsoever, but the marshy, muddy, swampy, or boggy state of the surrounding terrain makes it inevitable that in the execution of such a stroke, he himself, his clothing or his equipment would be extensively soiled and/or soaked or that he would be obliged to assume a stance requiring the time-consuming removal of his footgear or other elaborate preparations, he may move his ball, without penalty, to the nearest equally favourable lie inside the hazard where conditions are sufficiently dry to permit prudent, sensible and reasonable play.

4. BALL NOT PUT FULLY INTO PLAY
A player may replay any tee shot once, without assessing a stroke, if his ball fails to pass beyond the forward edge of the raised mound or grassy area comprisin the ladies' tees.

5. BALL MISSING IN FAIRWAY BUT OBVIOUSLY NOT LOST
When a player cannot find a ball that he has clearly and unmistakably hit into the fairway, he may declare his ball to be 'missing but not lost' and drop another ball in the approximate place where his original ball must have come to rest and play that second ball, without penalty or stroke.

6. BALL HIT SLIGHTLY OUT-OF-BOUNDS
If the ball lies just beyond the line of the out-of-bounds stakes and can be tapped, pulled, dragged or spooned back into bounds with any conforming golf club by a player standing within bounds and if the ball
landed out-of-bounds but was clearly attempting to return within bounds when its progress was improperly blocked by mysterious forces beyond comprehension, then the ball may be dropped and played without penalty.

7. BALL HIDING FROM PLAYER
If a player cannot find a ball that has been hit in plain sight into a reasonably playable area of the course where there is an accumulation of dead leaves, seasonal debris, grass clippings or other forms of incidental camouflage in which furtive ball could improperly conceal itself, the ball shall be deemed to be hiding..

8. AUDIBLE INTERFERENCE WITH SWING
A player may replay his shot without assessing a stroke if at any time during his backswing or downswing and prior to the moment when he strikes the ball, he shall hear a distracting sound or noise of any type, even though this sound may not have been heard by any of his playing partners and the source of it is unclear.

9. AGREEMENT TO RE-TEE
If all the members of a playing group hit truly horrendous drives from the tee from the tee of the same hole, they may unanimously agree to replay their shots without assessing any strokes or incurring any
penalties.

10. ADMINISTRATIVE ADJUSTMENT OF SCORES
In order to allow for occasional imprecise recollections of strokes taken on a hole and to obviate the need for tedious recapitulations of play, any player who knows that he hit more than six shots on a hole but cannot say with certainty whether hit a total of seven, eight, nine, or ten shall return a score of seven on that hole.

11. ADJUSTMENT OF LIE PRIOR TO BOLD PLAY
If a player declares his intention to hit his ball between, through, around or over any obstructing objects, he is entitled, by reason of his dauntless and venturesome play, to improve his lie, without penalty, by rolling or tapping hs ball to a perfect lie.
</Keyser>
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Hvordan fører du din score?

Post by Solaar »

Kaffekannen wrote:Wow. Fjuske på sin egen score er vel omtrent som å fjuske i kabal (svigermor gjør forresten det :D )

Prøver alltid å følge reglene og er strengere på meg selv enn andre. Når jeg er på tur med kompiser gies det ikke straffeslag for grunning i vannhinder selv om personen gjerne blir gjort oppmerksom på feilen. Og hvis noen skulle treffe en bag så er det dumt, men slikt som skjer. Mulligen gis på hull 1 hvis det A: Ikke har vært tid til oppvarming og/eller B: Det var en fuktig kveld i forveien :lol:
Det er vel omtrent som meg det. Jeg er faktisk verre når det gjelder å fuske for andre hehe, la meg forklare: Hvis jeg spiller med kompiser som er nybegynnere så påpeker jeg hva som er riktig regel og/eller etikette men sier f.eks etterpå "men bare dropp ballen der du, så sparer vi litt tid". Det er for å få de til å forstå at hvis man kan reglene så sparer man tid også, alt henger sammen og reglene er ikke alltid der for å straffe deg. På samme måte mener jeg at det er enhver sitt ansvar neste gang noe lignende skjer.

Vil si at hvis man kan reglene godt så får man oftere fordeler enn man tror, og det hjelper deg til raskere spill også. Det jeg egentlig ikke liker er å være for belærende, folk får spørre selv hvis de lurer.

Her er det jeg tror det jukses mest med (ubevisst eller bevisst)

1. Mulligans - det er ikke lov så lenge man har en hcp-tellende runde. Det er egentlig aldri lov, men mer en grei kutyme mellom venner i en selskapsrunde. Jeg har selv gjort dette noen ganger, aner ikke hvorfor.
2. Å gi putter. Dette er aldri lov med mindre man spiller matchplay hvor dette faktisk er en viktig del av spillet. Man gir ikke en putt bare for å være hyggelig, man gjør det fordi man ikke ønsker at motstanderen skal få øvd for mye på korte putter før det virkelig teller :twisted:
3. Grunning av kølle i hinder. Plassering av eget utstyr i hinder.
4. Dropping, spesielt når man har slått OB eller ut i et sidevannshinder (hvor gikk ballen egentlig ut?) Dette henger igjen sammen med:
5. Utslag av provisorisk ball og vite hva man skal gjøre når det er gjort. Alt for mange tenker seg ut sånn ca hvor ballen gikk og dropper en ball i det området når man ikke finner den. De vet heller ikke at hvis det vinnes den minste tvil om en ball gikk i et vannhinder så skal man slå en ny ball fra samme sted.
6. Bomslag og/eller dobbeltslag, luftsvinger telles ikke og treffer man ballen to eller flere ganger så teller man det ikke som to slag.

Andre idéer?
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan fører du din score?

Post by furu »

Fine de reglene Keyser :lol: Slik jeg oppfatter det så kan jeg altså spille en ny ball uten straffeslag så lenge jeg enten klarer å pegge den opp før den første lander eller om jeg mener at den gjemmer seg for meg med vilje. Det gjør alt mye enklere :D På punkt 9 ville jeg helst ha endret til at 3/4 flertall holder men den er grei nok slik den er. Skal foreslå for styret å legge til disse som lokale regler.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Hvordan fører du din score?

Post by Kaffekannen »

Furu: Tipper du får Just-Olsen med på de reglene :D

Solaar: Mange sliter også med reglene rundt vei. Dropper ti meter bak flagglinje o.l. Fridropp ved vei virker av og til til som dropp der det passer deg best
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Sindris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 112
Joined: 01 May 2009, 23:28
Hcp: 11

Re: Hvordan fører du din score?

Post by Sindris »

Solaar: Jeg har spilt med folk som skyter til skogs. Jeg så på forhånd hvilken ball de spilte på, men så kaster de bare ned en de har i lommen, og sier at det var førsteballen :S Det er juks det!
Callaway X14
Vokey-wedger SM, 54 og 60
Odyssey 3-ballsputter
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Hvordan fører du din score?

Post by Solaar »

Sindris wrote:Solaar: Jeg har spilt med folk som skyter til skogs. Jeg så på forhånd hvilken ball de spilte på, men så kaster de bare ned en de har i lommen, og sier at det var førsteballen :S Det er juks det!
Hahaha, det er ikke broren min håper jeg? Da skal han få høre det! :D
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Hvordan fører du din score?

Post by eaglebooger »

Tja, ja... Mye interessant lesing her.

Men, i bunn og grunn forsøker man spille etter gjeldende regler så mye som mulig. Men, som oftest vanker det flytende mulligan (kan erstattes med et kast og to spark). Men, da spiller vi naturligvis ikke hcp-tellende. Jeg merker fort at dersom jeg spiller bra de første 5-6 hullene, så vil jeg gjerne forsøke holde scoren så reell som mulig mht til mulig nedskriving (For det er det jeg liker best, jålete som jeg er :))
Jeg innrømmer gladelig at jeg skriver meg gjerne ned etter en runde med gimmies. Men, jeg får stort sett aldri putter som jeg ellers ikke ville satt. Så, kanskje over 5 runder hadde jeg bommet 1 eller 2 av de puttene jeg har fått, ergo ingen krise etter min mening.

Hurtig/ikke tregt spill er viktig, derfor får jeg fnatt av folk som bruker lang tid på å finne rett sted å droppe på, markere opp to køllelengder, sette ned en peg, droppe med fult utstrakt arm, så rydde rundt ballen, så begynne preshot, så slå nok et dårlig slag... ARGH! :evil: Ergo liker jeg langt bedre runder som er preget av hyggelig og sosial omgang med hyggelige og sosiale mennesker. Nedskrivinger kommer plutselig, og oppskrivinger henger gjerne med og igjennom sesongen.

Men, helt til slutt skal jeg ikke legge skjul på at min konkurranse-score gjerne kan være noen slag dårligere enn en selskapsrunde, og det er ikke bare nerver vi snakker om her, men kanskje en mulligan ;)
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvordan fører du din score?

Post by kevin »

Spiller jeg sammen med noen,selskapsrunde o.l så fører jeg alltid scorekort etter hvert hull. Spiller jeg alene så skriver jeg ingenting,men fører runden inn på scangolf etter hukommelsen. Har en slags fotografisk hukommelse,og husker hele runden slag for slag. Eller en slags memorering,går gjennom runden i etterkant. Jukser aldri meg selv,hverken alene eller med andre
Post Reply