Mizuno Aerolite WP + køllebytte

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Snorre
Rookie
Rookie
Posts: 6
Joined: 17 Oct 2012, 08:01

Mizuno Aerolite WP + køllebytte

Post by Snorre »

Hei! Første tråd her på forumet, beklagar om denne har vore oppe før.
Nærmar seg jul og ønskelisto er klar; ny bag!
Ser noken har nemnt at nokre Mizuno bagger ikkje har skilleveggane innvendig sydd fast i baggen, så køllene hekter seg sjølv med skilleveggar.
Gjelder det og på denne/andre 2012 modellar?
Eg bærer alltid bag, og med vekt på ca 1.8 kg er jo denne veldig fristande, at den er vanntett er jo og ein kjempefordel då speletido mi blir litt diktert av sambo og barn, så får eg mulighet så kan eg ikkje bli stoppa av været!
Har og tenkt litt på køllebytte, speler idag med eit Ben Hogan sett som eg arva hos far, minst 10-12 år gammalt. Ogdå kjem jo spørsmålet om fitting, men på ca 183 høyde, med heilt snitt lengde på armar og størrelse på hender, så har dei fleste sånne nettbaserte fitting komt fram til at eg skal ha standard lengde. Er idag på ca 30 HCP. Er det like greit å droppe fitting og kjøpe eit sett som eg liker og føler meg komfortabel med? Er veldig glad i lette køller, sjølv om eg har god fart på svingen.
Beklager at eg spør om det sikkert 100 stykker her har spurt om før ;)

Sondre
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mizuno Aerolite WP + køllebytte

Post by furu »

Velkommen til forumet :)

Har ikke lest noe om det problemet med skilleveggene i bagen. Dette er noe du kan oppleve med stort sett alle bager. Det er utrolig vanskelig å lage en tradisjonell bag med helt vanlig topp og holde alle køllene separat hele tiden. Skillevegger hele veien ned og mange separate rom med ekstra sømmer kan øke vekten så de velger sikkert en ganske enkel løsning. Jeg vil si at du uansett av og til kommer til å oppleve litt frustrasjon med å få køllene på plass, men det er bare frustrerende hvis du lar det være det :)

Fitting til svingen din blir etter min mening litt unødvendig. Du vil sannsynligvis ikke være stabil nok til å vise et mønster. Riktig lengde er veldig greit å ha med. Har du mulighet til å prøve noen køller i proshop eller butikk? Jeg tenker ikke så mye på fitting i seg selv, men bare det å finne noe du liker å slå med. Noe du syns ser bra ut og føles bra.

Lette køller standarden for din ferdighetsgruppe. I stedet for superlette stålskaft kan du også vurdere grafitt i jernkøllene.
Instagram @christianfuru
Snorre
Rookie
Rookie
Posts: 6
Joined: 17 Oct 2012, 08:01

Re: Mizuno Aerolite WP + køllebytte

Post by Snorre »

Svingte litt med nokre Nike Slingshot på Bergen golfsenter, de virket jo veldig kjekke. Ellers har eg prøvd far min sine Titleist, som eg synast blei for tunge.

Men ja, angåande bag så virker det vanskelig å finne den "perfekte" bag, når eg ynskjer så lav vekt.

Har blitt litt skremt frå Grafitt for det er for folk som har treig sving, menst driveren eg bruker idag er 9.5 graders loft og stift skaft. Rett over 200 meter uten rull. Og slår den minst like langt som min forrige Nike Sumo SQ 10.5 grader med regular skaft(den knakk då)
Og begge dei 2 gjekk lenger enn den første(gammel regular CObra)(Som og knakk) Har slete litt med godt brukte arva køller som du skjønner!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mizuno Aerolite WP + køllebytte

Post by furu »

Grafitt er for alle. Bare finn det rette skaftet, akkurat som med stålskaft. Anbefalte det fordi du liker lette køller. For å understreke at grafitt i jern er for alle kan jeg anbefale å sjekke Matrix sine grafittskaft og nevne at Nventix kommer med Nunchuk grafitt til jern. Skrev nettopp om sistnevnte på bloggen min, Nunchuk er et skaft som kun kommer i en versjon og brukes av en del gode spillere i driver og hybrid.

Slingshot er greie køller. Mye for pengene. Et veldig typisk begynnersett som du helt sikkert kan bruke en god stund når du spiller deg nedover i hcp. Callaway Razr X og Cobra S3 Max kan være verd å se nærmere på. Razr X er veldig bra.

Du har også alternativet å kjøpe brukt. Ligger mye på finn.no og her på forumet.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Mizuno Aerolite WP + køllebytte

Post by spiderboy »

Grafitt er ikke lenger synonymt med seniorskaft. Men det er klart du bytter bort noe feeling og muligens også noe retningsstabilitiet mot større svinghastighet. Det hele handler om hva slags sving du har og hva slags feeling du liker at køllene skal ha, ikke bare om økt svinghastighet. Noen liker tunge stålskaft, andre liker lette eller ultralette skaft. For min del fikk jeg en mer konsistent sving med bedre tempo av å øke vekten på skaftene jeg spiller med. Har nå 95 grams steelfiberskaft, og gikk opp fra 70 grams grafitt.
Matt Kucher og et par andre av gutta på pga-touren spiller nå grafitt fordi de liker feelen og har fått økt svinghastighet.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Snorre
Rookie
Rookie
Posts: 6
Joined: 17 Oct 2012, 08:01

Re: Mizuno Aerolite WP + køllebytte

Post by Snorre »

Skal kikke innom bloggen din:) Takk for tipset! Voktar meg litt for brukt, sidan det eg har arva har vore brukt, og så langt har 1 stk 5ar jern og 2 stk drivers gitt opp pga slitasje. Og er jo alltid kjekt med noko nytt. Spesielt sidan den einaste nye golfkølla eg har hatt var putteren eg nettopp kjøpte; Nike Method Core i3, som eg synst var veldig kjekk, god kontakt lyd og følelsen av at eg har ein mulighet kvar gong eg stiller meg opp :)!
Post Reply