NGF går for Solheim Cup 2019

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

NGF går for Solheim Cup 2019

Post by furu »

NGFs nettside
Første mulighet for et Solheim Cup på norsk jord er i 2019, og NGF har oppnevnt en ressursgruppe for internasjonale turneringer (RIT) som blant annet har fått i oppdrag å utrede et slikt konsept. RIT skal gi sin anbefaling til Forbundsstyret før neste sommer, og for å sikre en god fremdrift i en eventuell søknadsprosess er det viktig at arrangørsted avklares tidlig i prosessen.
Jeg syns det er helt riktig at de satser på dette nå. Vi må gjøre det mens vi har Suzann i toppen.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by Snowman »

Bra bane? Bra treningsfasciliteter? Gode parkeringsmuligheter? Nødvendig bygningsmasse? Nærhet til flyplass? Kort avstand til Sverige (for flere tilskuere)?

Blir det flest kryss for Moss og Rygge her?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by veggiss »

Evje er en god kandidat ja, men to håpløse hull (12 og 16) gjør at designet ikke akkurat er "verdensklasse". De må dessuten frem med motorsagen hvis de skal få plass til noe særlig med tilskuere rundt enkelte greener, men det kan jo være positivt.

Oslo har ikke treningsfasilitetene som er nødvendige (250 meter gressrange bl.a.).

Miklagard har banen, treningsområdene, og masse plass rundt til å rigge opp det som trengs også. Dessuten er det også bra med plass for tilskuere, og det er gode muligheter for tilskuerne til å flytte seg rundt på banen. Nærhet til hotell, flyplass og jernbanestasjon er også på plass.

Blir spennende å se hvem som søker hvert fall!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by GunnarBull »

For å få på plass en slik turnering vil det vel kreves en eller annen garanti fra kommunene. Såvidt jeg har forstått er det nemlig ikke Staten som går inn med garantier, men den enkelte kommune. Se f.eks. denne saken angående SnowBoard VM. http://sport.aftenposten.no/sport/snowb ... 251095.ece

Hvis vi snakker om garantier på opp mot 20 millioner (eller kanskje enda mere), er det ikke mange kommuner som er i stand til noe slikt.

Slik jeg ser det, utelukker det alle baner forutenom de som holder til i Oslo, Bergen, eller Trondheim.

Realistisk sett sitter vi vel da bare igjen med Bogstad og Meland som bra nok for et slikt evenement.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by veggiss »

35 mill skal det garanteres for.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by GunnarBull »

Hvor har du det fra, veggiss? Er det en artikkel ute nå om Solheim Cup?
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by Snowman »

Treningsanlegg for Bogstad kan være på Haga, hvis man har en avsperret indre vei for deltakerne, for da er det vel under 5 minutter unna. Jeg har ikke sett hvordan den brua over elven er oppe mellom Fossum og Bogstad, så et lite forbehold om at det finnes en kjørbar bro der.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by Golfspilleren »

Er det ikke en ganske kjent sak at Tutta planlegger å legge opp etter Rio?
Solheim Cup uten Tutta og med 750 tilskuere på Bogstad? Tjaaaaa.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by GunnarBull »

Jeg er også redd at et eventuelt Solheim Cup i Norge kunne blitt en gedigen publikumsnedtur.

På den annen side er det en ekstremt god mulighet til å øke interessen for golf i dette landet, og god markedsføring med masse mediedekning på forhånd ville nok ført til relativt mange tilskuere uansett.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by kevin »

På den annen side er det en ekstremt god mulighet til å øke interessen for golf i dette landet, og god markedsføring med masse mediedekning på forhånd ville nok ført til relativt mange tilskuere uansett.
Og det er vi veldig gode på her på bjerget...
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by veggiss »

GunnarBull wrote:Hvor har du det fra, veggiss? Er det en artikkel ute nå om Solheim Cup?
http://www.golfforbundet.no/assets/file ... _2019_.pdf
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by veggiss »

Snowman wrote:Treningsanlegg for Bogstad kan være på Haga, hvis man har en avsperret indre vei for deltakerne, for da er det vel under 5 minutter unna. Jeg har ikke sett hvordan den brua over elven er oppe mellom Fossum og Bogstad, så et lite forbehold om at det finnes en kjørbar bro der.
Rangen på Haga er for kort, og de har ikke gressutslag.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by CharlieB »

I praksis så tror jeg at Mikla er den sterkeste kandidaten, med Bogstad som nummer to. Meland er nok også en kandidat, men nok mer en sterk outsider.
Mikla har de fleste fasilitetene som kreves på plass og allerede ett veldig høyt nivå på banevedlikeholdet i tillegg til at det er god plass rundt banen, (forutsatt at man får leid jordene), til parkering ol. Bogstad har endel utfordringer, men de kan sannsynligvis løses dersom det brukes penger på det, (trær sager man ned, stein sprenges så hiver man på jord etc). Meland har nok den lengste veien å gå i forhold til fasiliteter, det må brukes penger for å kunne tilby lang nok range og andre treningsfasilliteter. I tillegg til drenering og publikumstilgang til banen, fordelen er at det er godt med plass rundt banen så sant man kan få tak i nok penger til å gjøre det som trengs. Ett annet kort for Meland er jo tilknyttningen til Solheim famillien som har vært der ute og sett banen og forelsket seg i den.

Om Tutta legger opp tror jeg spiller mindre rolle, da er hun brennaktuell som kaptein for det europeiske laget. Det er nok en jobb hun vil bli tilbudt før eller siden uansett.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by Snowman »

Hvis ikke Tutta er med, fordi hun evt legger opp etter Rio, da er det mange nordmenn som ikke kommer til å skjønne at Europa er vårt lag i Solheim Cup.

Jeg ble overrasket over akkurat det det i forkant av årets Ryder Cup, hvor det var diverse både her i forumet og på fb-sider som mente det var like naturlig for nordmenn å holde med USA som Europa.

Hvis det skal være publikumspotensial på en Solheim Cup, da må det jo være entusiasme ut fra at man holder med Europa som vårt eget hjemmelag, men vil folk gjøre det uten noen norsk spiller på laget?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by furu »

Jeg vil si at du - som vanlig - undervurderer folk Snowman. Og at du sikkert gjør det med vilje for å provosere litt. At vi "ikke kommer til å skjønne at Europa er vårt lag"?

Tilskuere står da fritt til å heie på hvem de vil. I golf har man sine favoritter individuelt. Når spillerne samles på ett lag er det naturlig for mange å holde med den spillerens lag. Hvis det kommer 40.000 tilskuere og 30.000 av dem holder med USA så går vel det helt fint. Hele den greien der minner mer om et forsøk på å konstruere problemstillinger. Nordmenn har garantert et helt annet forhold til Europa i Solheim Cup enn i Ryder Cup, sammenligningen holder ikke.

Tusenvis av tilreisende briter, svensker osv. vil også være der for å heie. På det laget de holder med, uansett om det er Europa eller USA.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by Snowman »

Vel, jeg tror potensialet for mye folk tilstede er større dersom stemningen på arrangørstedet får en dimensjon av supportere og ikke bare av tilskuere. Jeg tror rett og slett arrangementer som Solheim Cup får flere tilskuere hvis det arrangeres på steder der folk fra området identifiserer seg med hjemmelaget. Er ikke det logisk da?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by kevin »

Jeg tipper at det blir på Bogstad, selv om kanskje ikke det er det beste alternativet. Og at de tester seg framover i de nærmeste årene. I år var de vertskap for Tutta sin turnering, med noen tusen tilskuere. Så arrangerer de sikkert en LET access eller en LET turnering om en stund. Ryktes også om European senior tour turnering om noen år der.
De skal bygge nytt klubbhus og har sikkert andre planer for anlegget også.

Banen fikk veldig mye skryt under Suzann Challenge, både fra spillerne, kommentatorene til Golf Channel, og David Leadbetter. De mente at banen var fullt på høyde med banene som brukes på LPGA. Nå er man kanskje ekstra raus som gjest, men tror nok de var imponerte.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by Snowman »

Det jeg liker dårligst på Bogstad, er hvordan hullene ligger oppover i bakken der man har hullene 2, 3 og 4. Går det ikke an å finne bedre løsninge der?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by Pepper »

Hvis jeg ikke husker helt feil er det en del av et eventuelt opplegg for Solheim Cup at arrangørlandet også skal står for et antall LET-turneringer. Det blir i så fall en utfordring for Norge. Hvem skal arrangere disse turneringene, og hvem skal ta den økoniomiske risikoen knyttet til disse turneringene?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by furu »

Irland arrangerte i 2011. De har 1 LET turnering i året. Det burde være overkommelig.
Instagram @christianfuru
Post Reply