Norsk golf i fremgang på høsten - hva skjer ut året

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
wizz
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 06 Sep 2012, 19:32

Re: Norsk golf i fremgang på høsten - hva skjer ut året

Post by wizz »

Har mikkelsen en kattegori pa web.com tour om han kommer til finalekvalet uansett plassering der?
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Norsk golf i fremgang på høsten - hva skjer ut året

Post by stianm »

For en norsk golfhøst vi har vært, og er, vitne til! Må innrømme at selv om det har ligget og ulmet litt en stund at noe var i gjære, så har jeg biltt overrasket over mengden positive nyheter det har vært i så mange deler av den norske golfsatsingen i høst. Det er som om alle satt ned foten og bestemte seg for å satse høyt, og fulgte opp med å levere.

Norsk golf går gode tider i møte :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Norsk golf i fremgang på høsten - hva skjer ut året

Post by Snowman »

Veldig bra av Mikkelsen, men det er litt komisk hvordan noen tar helt av fra bakken rundt omkring på enkelte web- og fb-sider. Han spiller foreløpig i en av seks turneringer i Second Qualifying Stage, og de han konkurrerer mot er ikke akkurat verdensstjerner. De fire andre som er på topp-5 sammen med ham, er ranket som nr. 497, 532, 579 og 615 i verden. Greit å skryte, men ikke grunn til å ta av ennå, selv om vi selvsagt har litt og litt bedre grunn til å leve i håpet for hver god runde han leverer.

... men om han er i toppen etter tre av fire runder også når det blir Final Qualifying Stage, da skal jeg også ta av :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Norsk golf i fremgang på høsten - hva skjer ut året

Post by kevin »

Synes ikke det tar av, men det er klart det er stort. Han ligger veldig bra an til å gå til finale-kvalet. De 25 beste der får PGA kortet og de neste 50 får fulle spillerettigheter på web.com tour. De etter det får begrensede rettigheter der. Det vil være en kjempeprestasjon bare det. Ingen norske utenom Bjørnstad har vært i nærheten av det.

btw: det er 6 runder i finalekvalet
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Norsk golf i fremgang på høsten - hva skjer ut året

Post by Snowman »

kevin wrote:Ingen norske utenom Bjørnstad har vært i nærheten av det.
Kofstad er jo ranket høyere enn Bjørnstad var, ut fra ferske prestasjoner i år. Siden golf er en verdensidrett og ikke bare en USA-idrett, får vi vel betrakte OWGR som en bedre målestokk enn ranking i USA. Eller hva?

... for selv 4 stk på Europas Ryder Cup-lag har aldri hatt noe PGA-kort i USA.

Mikkelsen på PGA vil ikke pr def være noe bedre enn Kofstad (m.fl.?) på Europatouren, men det hadde jo vært veldig gøy å ha nordmenn begge steder, slik at vi hadde hatt landsmenn å holde med både her og der!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Norsk golf i fremgang på høsten - hva skjer ut året

Post by kevin »

jeg sa ikke det heller. Jada, Kofstad og Børsheim er bedre ranket osv. Men ingen norske utenom Bjørnstad har vært i nærheten av PGA tour spill eller NW/web.com. Det er stort i seg selv, men behøver ikke alltid måle det opp mot noe annet.
User avatar
hemmi
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 295
Joined: 04 Jun 2009, 14:49
Hcp: Stigende
Hjemmeklubb: Nes Golf Klubb
Location: Oslo
Has thanked: 40 times
Been thanked: 11 times

Re: Norsk golf i fremgang på høsten - hva skjer ut året

Post by hemmi »

Enig med eg Kevin, og så er vel statusen på PGA Touren noe høyere enn på Europa Touren.
Det er også flere av spillerne som ahr flyttet over for å kunne spille mer på PGA enn det de gjør idag
Ref. Poulter, McIlroy, Westwood og Peter Hanson
I bagen:
Driver Cobra Radspeed
Woods Cobra F9
Hybrid TM Jet Speed
Jern Cobra F9 One Length
Wedger Cobra F9 One Length
Putter TM Spider Ghost
Pluss noen gode slag innimellom de dårlige
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Norsk golf i fremgang på høsten - hva skjer ut året

Post by Snowman »

hemmi wrote:Enig med eg Kevin, og så er vel statusen på PGA Touren noe høyere enn på Europa Touren.
Det er også flere av spillerne som ahr flyttet over for å kunne spille mer på PGA enn det de gjør idag
Ref. Poulter, McIlroy, Westwood og Peter Hanson
De beste europeerne, som f.eks. Poulter, McIlroy, Westwood og Peter Hanson og flere til, er ikke først og frem spillere på Europatouren eller PGA-touren, for de spiller heller de største turneringene på øverste hylle overalt. De er sånn sett "world-tour-spillere" med medlemsskap både på Europatouren og PGA. Måten de har kommet inn på PGA på, er å vinne mye penger i fellessanksjonerte store turneringer, som majors og WGCs.

Den europeiske interessen for å kvale inn til PGA via Q-school er faktisk minimal. Av ca 450 spillere involvert denne helgen i kvalifiseringen der borte, er det bare ca 10 europeere.

Status og prestisje varierer etter hvem du snakker med, men den største statusen er å vinne majors, og de gjelder på begge tourene. Så er det også en del andre turneringer alle er enige om at er store. For min del holder det i massevis som status når en nordmann vinner ENTEN på Europatouren eller PGA-touren, samme for meg på hvilket kontinent og det holder med en "vanlig" turnering, men håper det skjer engang de nærmeste årene. For vi vil vel ha en seier en gang? Ellers blir det jo alltid litt sånn langrenn på idealtid, hvor det viktigste er å delta :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: Norsk golf i fremgang på høsten - hva skjer ut året

Post by Birdieplayer »

En kjempeprestasjon av Mikkelsen så langt, målretta og fokusert, flott!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Norsk golf i fremgang på høsten - hva skjer ut året

Post by kevin »

71 runde i dag og klar for finalen. En kjempeprestasjon ja :D
wizz
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 06 Sep 2012, 19:32

Re: Norsk golf i fremgang på høsten - hva skjer ut året

Post by wizz »

:)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Norsk golf i fremgang på høsten - hva skjer ut året

Post by Snowman »

Fins det noen norske under par denne søndagen? Børsheim +1, Kofstad +4 og Tutta foreløpig +3 etter 12 hull!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: Norsk golf i fremgang på høsten - hva skjer ut året

Post by Birdieplayer »

Er dette et forsøk på å bli et forumtroll, Snowman? Finnes det ikke nok av dem andre steder?
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Norsk golf i fremgang på høsten - hva skjer ut året

Post by spiderboy »

Tror ikke du skal prøve å gjøre Snow til noe forumtroll. Han følger godt med på de norske som er ute og spiller og skriver om både gleder og fortvilelser i den forbindelse, med noe jeg opplever som ekte innlevelse. Morsomt for oss som ikke er like ivrige til å følge med at vi har Snowman, Kevin og flere andre her som holder oss oppdatert.
Fortsett med det.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Norsk golf i fremgang på høsten - hva skjer ut året

Post by furu »

Han stiller spørsmål ved svake prestasjoner. Helt greit. Og han er positiv når det er på sin plass :)

Det var litt skuffende i dag.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Norsk golf i fremgang på høsten - hva skjer ut året

Post by Snowman »

To som har skjønt det (takk) og en som ikke har skjønt det!

Jeg mener vi skal omtale og snakke om golfspillerne våre på samme måte som håndballfolket - og alle andre - snakket om håndballjentene under OL. Når det IKKE funker, da kommer det kritikk og teorier om hva som var galt, men når det så funker igjen, da blir det skryt og glede fra alle kanter. Andre eksempler på det samme er fotballandslaget for herrer og skilandslagene, og jeg kunne selvsagt nevnt flere også.

Mange i golfmiljøet har ikke tenkt over at disse tingene henger naturlig sammen hvis man vil ha engasjement. De tror at man kan få forsiden av medaljen uten å ta med seg baksiden.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: Norsk golf i fremgang på høsten - hva skjer ut året

Post by Birdieplayer »

Jeg kan jo ta feil, men de siste ukene synes jeg du(Snowman) har endra innstilling fullstendig, fra "supporter" til negativ.

At våre 2 på ET ikke knuser banen på en dag da kun 17stykk går under par(hvordan i all verden kunne Otto gå på 62?!) er ingen katastrofe, og heller ikke nødvendigvis dårlig selv om Espen sin runde totalt sett absolutt ikke var bra.

Nå venter kval for Mikkelsen, Marita, Knut og Aron(!?)), spennende tider.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Norsk golf i fremgang på høsten - hva skjer ut året

Post by Snowman »

Birdieplayer wrote:Jeg kan jo ta feil, men de siste ukene synes jeg du(Snowman) har endra innstilling fullstendig, fra "supporter" til negativ.

Du tar feil, kort og godt! For bare å vise det, her er to klipp fra meg fra superhelgen for 3 uker siden, om Kofstad og Pettersen:

<...

Om Kofstad:
Dette er det største som noen herrespiller har gjort noen gang, så bra er det! Det er noe eget ved det faktisk å bokføre seire, dvs ikke bare å være en av flere som kvaler inn etter jevne og gode resultater. Det store er å få proffseire på CVn! Og hva har til sammenligning Henrik Bjørnstad av seire som proff? Vestfold Open 2005?

Jeg syns det er synd at det ikke blir mye mer positiv medieoppmerksomhet for Espen i dag, for dette er jo litt som da Mats Zuccarello Aasen, ble MVP i den svenske eliteserien, dvs årets spiller i en liga litt under de beste.

---

Om Pettersen:
Veldig veldig bra Fant ut at hun har vunnet back-to-back før en gang, også det i Asia siste to helgene i oktober. Den bedriften greide hun i 2007 og gjentar altså nå i 2012. Herlig

...>
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Norsk golf i fremgang på høsten - hva skjer ut året

Post by veggiss »

Det må jo være lov til å kalle en spade for en spade, og når alle spillerne går over par på søndag når det er muligheter for å skaffe seg gode plasseringer, ja, da er det rævva.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Norsk golf i fremgang på høsten - hva skjer ut året

Post by DuffyDuck »

+1 @ veggis.
Post Reply