Hvis Shane Lowry hadde vært norsk...

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Hvis Shane Lowry hadde vært norsk...

Post by Snowman »

... da tror jeg Golfforbundet og en del andre hadde vært litt flaue over han.

Riktignok hadde det vært litt blandede følelser, for han vant jo nettopp på Europatouren igjen og er på full fart opp mot topp-50 i verden, og det er jo i og for seg bra. Men jeg tror ikke de ville ønsket seg en frontfigur med hans kroppsvekt og kroppsfasong. Det er nemlig så mye prat om å få golf akseptert på linje med alle andre idretter, at en sånn frontfigur ikke hadde passet med det image av sporten som de gjerne vil skape.

For min del, som jeg har skrevet et par ganger her allerede i andre tråder, syns jeg det er kult at Lowry beviser at det nytter også for tjukkaser å spille lave runder i golf. Flott med sånne som ham! Golf ER ikke som andre idretter, og det er etter min mening helt greit!

Heia, Shane, hold deg høyt oppe i WGCen i Kina, så klatrer du videre :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvis Shane Lowry hadde vært norsk...

Post by Snowman »

18 har lest, men ingen har sagt imot meg. Den som tier samtykker, ikke sant?

... så da er vi vel enige om at norsk golf - av imagegrunner - ikke ville likt å ha en tjukkas som frontfigur, selv om det hadde vært en som spilte betydelig bedre enn alle dagens veltrente norske atleter?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvis Shane Lowry hadde vært norsk...

Post by veggiss »

De eneste som bryr seg om vekten til golfspillere er vel de som har noen kilo for mye selv, og trøster seg med at tjukkaser også kan spille golf.

Jeg kjenner at jeg faktisk ikke kunne brydd meg mindre om jeg hadde prøvd engang.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvis Shane Lowry hadde vært norsk...

Post by furu »

Ja. Bare tjukkaser bryr seg om tjukkaser :D Det er sikkert sant det veggiss. Jeg er enig. Jeg er en liten tjukkas selv - i positiv endring riktig nok - men har ikke noe forhold til golferes fasonger. Vi er så vant til slikt her i Bergen. Hadde jo klumpen Håkon Opdal i mål på Brann :D

Men jeg kan se Snowmans poeng. Jeg tror det nesten hadde vært litt pinlig for NGF å jobbe for golf som toppidrett i Norge og fronte det med en tjukkas som er millioner. Det hadde vært pinlig i forhold til toppidrett men i forhold til folkelig preg kunne det vært bra. Nå er vi riktig nok inne i en tidsperiode der Jaqueson og Lene Alexandra regnes som fornuftige mennesker så allmenn aksept kunne vært vrient, men jeg tror en liten tjukkas på golfbanen hadde blitt godt mottatt av vanlige mennesker. Også dem som ikke spiller golf.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvis Shane Lowry hadde vært norsk...

Post by Snowman »

furu wrote:... jeg kan se Snowmans poeng. Jeg tror det nesten hadde vært litt pinlig for NGF å jobbe for golf som toppidrett i Norge og fronte det med en tjukkas som er millioner. Det hadde vært pinlig i forhold til toppidrett ...
Takk, furu :) Et annet poeng her er at Shane Lowry aldri hadde blitt god innenfor norsk golf. Trenerne hadde prøvd å jage ham inn i helsestudio og mobbet ham ut av golfen hvis han hadde nektet! I denne masteroppgaven inngår en spørreundersøkelse, hvor de som svarte var 20 spillere og trenere i Norgestoppen: http://www.hagangolf.no/fysisktrening.pdf

Disse ga i gjennomsnitt fysiske egenskaper en 8'er i viktighet på en skala fra 1 til 10. De mente at idealgolferen burde løpe 100m på 12,3, løpe 3000m på 10,54, klare 148 kg i knebøy og 101 kg i benkpress, ta 14 repetisjoner i chins og hoppe 2,90 i stille lengde. For å klare dette var medisinen at golferne utenfor konkurransesesongen burde drive 14 1/2 time fys-trening pr uke, hvorav mest styrketrening, men også nesten 4 timer utholdenhet (inkl intervalltrening). De var dessuten opptatt av at det må gå an å komme i gang med styrketreningen tidligere, slik at det blir mer fokus på det blant 13-14-åringer. Alt dette er sånt som jeg er vant til å lese og høre fra hockeymiljøet, og der tror jeg på det, men i golf??

Innenfor det norske golfmiljøet hadde aldri i verden en tjukkas som Lowry kunnet slått seg fram, derfor kommer heller aldri norsk golf til å få noen som ham. Men vi har vel så mange talenter å ta av at vi tåler å miste den type spillere, hvis de dukker opp her hos oss?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvis Shane Lowry hadde vært norsk...

Post by Snowman »

... men nå får han en sprekk i starten på back-9 i tredjerunden, så nå raser han nedover leaderboarden, hvilket sikkert beviser at jeg rører her(?). For når han nå spiller noen dårlige hull, er det jo sikkert fordi han er for feit, det burde jeg jo skjønt :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvis Shane Lowry hadde vært norsk...

Post by veggiss »

Et par kommentarer Snowman.

- det er en bacheloroppgave, ikke en master
- alle tallene er snittverdier ut i fra en spørreundersøkelse av 10 spillere og 10 trenere. hvor de ble spurt om hva "den perfekte" golferen burde prestere i de forskjellige grenene
- oppgaven sier at 5,4 timer styrketrening pr uke UTENFOR sesong er hva de spurte mener må til. det er 4 økter på 85 minutter, mindre enn mange hobbymosjonister bruker på styrketrening

Når det gjelder tallene som blir prestert så er 150KG i bøy og 100KG i press noe de fleste menn mellom 20-40 år vil kunne klare om de kom seg opp av sofaen og trente målrettet i 6 måneder, så det er ingen dramatiske tall de legger frem. Dessverre er det mye lettere å sitte der med potetgullposen og irritere seg over forståsegpåere som mener at det er lett å slanke seg å komme seg i form.

Nei, på tide å dra på trening!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvis Shane Lowry hadde vært norsk...

Post by Snowman »

veggiss wrote: - oppgaven sier at 5,4 timer styrketrening pr uke UTENFOR sesong er hva de spurte mener må til. det er 4 økter på 85 minutter, mindre enn mange hobbymosjonister bruker på styrketrening
Den sier dette:

Treningsmengde per uke utenfor konkurransesesongen, Menn
Styrke (timer) 5,4
Utholdenhet (timer) 3,7
Hurtighet (timer) 1,2
Spenst (timer) 1,0
Bevegelighet (timer) 3,2
Sum treningsmengde per uke (timer) 14,4

Dette er 14 1/2 time fys-trening, hvorav mye mer enn det som her kalles "styrke" faktisk er styrketrening, f.eks. spensttreningen. Poenget mitt står seg! En som Lowry ville aldri blitt med på denne type treningsregime, han hadde heller lagt opp, så vi kommer ikke til å få fram noen sånn spiller i Norge.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvis Shane Lowry hadde vært norsk...

Post by kevin »

Tror de fleste, inkl.NGF, driter i kroppsfasongen til Lowry eller andre overvektige. Så lenge man er god nok så er man nettopp det, god nok.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvis Shane Lowry hadde vært norsk...

Post by Snowman »

kevin wrote:Tror de fleste, inkl.NGF, driter i kroppsfasongen til Lowry eller andre overvektige. Så lenge man er god nok så er man nettopp det, god nok.
Gi meg en link til et bilde av et norsk landslag i golf hvor jeg kan se en norsk landslagsspiller med kroppsbygning som en Shane Lowry, en Brendon de Jonge eller en John Daly på sitt største. Jeg tror ikke du klarer å finne et sånt bilde, men hvis du finner det, da skal jeg gi meg :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvis Shane Lowry hadde vært norsk...

Post by veggiss »

Snowman wrote:
kevin wrote:Tror de fleste, inkl.NGF, driter i kroppsfasongen til Lowry eller andre overvektige. Så lenge man er god nok så er man nettopp det, god nok.
Gi meg en link til et bilde av et norsk landslag i golf hvor jeg kan se en norsk landslagsspiller med kroppsbygning som en Shane Lowry, en Brendon de Jonge eller en John Daly på sitt største. Jeg tror ikke du klarer å finne et sånt bilde, men hvis du finner det, da skal jeg gi meg :)
Siden vi er i gang med denne idiotiske diskusjonen...vi kan jo snu det på hodet. Kan du nevne en norsk spiller på landslagsnivå som har blitt dumpet pga overvekt?

og en ting til. Hvorfor skal det være en uting at våre spillere er i god form, eller folk flest for den saks skyld?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvis Shane Lowry hadde vært norsk...

Post by Snowman »

veggiss wrote: Siden vi er i gang med denne idiotiske diskusjonen...vi kan jo snu det på hodet. Kan du nevne en norsk spiller på landslagsnivå som har blitt dumpet pga overvekt?

og en ting til. Hvorfor skal det være en uting at våre spillere er i god form, eller folk flest for den saks skyld?
Selvsagt kan jeg ikke nevne noen norsk spiller på landslagsnivå som har blitt dumpet pga overvekt. Jeg vet ikke om en eneste norsk overvektig spiller som har vært aktuell for noe landslag, og det er det som er poenget, at en sånn spiller aldri vil komme fram i Norge. Han vil bli sortert ut ved ikke å bli satset på lenge lenge før han er i nærheten av landslaget. Så jeg vet altså ikke om noen, og det kommer ikke til å bli noen i fremtiden heller, for de passer ikke inn.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Hvis Shane Lowry hadde vært norsk...

Post by Rotten »

Dette var jaggu en idiotisk diskusjon...og sånne spriter jo alltid opp..

Må si meg helt enig med veggis. At norske golfere/idrettsutøvere ikke ser ut som en sakkosekk i forfall må i høyeste grad være positivt. Dette er kun en diskusjon som feite folk henger seg opp i. Og kom ikke å fortell meg at "jeg trives nå best med noen kilo ekstra".
Sannheten er nok heller denne: Alle feite/overvektige/adipøse/tjukkaser ønsker seg i bunn og grunn en strammere kropp. Å bruke Lowry som alibi for at det er greit å være tjukkas blir for dumt. Det er bra at han lykkes, men golfen han presterer har ingen ting med fettet han drar rundt på.

Dessuten, at noen har blitt diskriminert pga. vekt tror jeg ikke noe på. At trenere ønsker å få folk litt mer "fit" er jo ikke akkurat en stor bombe..
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvis Shane Lowry hadde vært norsk...

Post by Snowman »

Rotten wrote:Dette er kun en diskusjon som feite folk henger seg opp i. Og kom ikke å fortell meg at "jeg trives nå best med noen kilo ekstra".
Glem det der, du! Jeg er ikke særlig tjukk selv, bare fleiper litt med det. Jeg er dessuten nå over 50 år, og jeg var definitivt ikke tjukk da jeg var i min beste idrettsalder i 20- og 30-årene mine. Så jeg forsvarer IKKE meg selv her.

Men jeg er redd for at norsk golf går i samme fella som jeg vet har skjedd med flere andre tekniske idretter i Norge, og det er at man blir så opptatt av å aksepteres i idrettsfamilien at man legger mer vekt på fys enn det mange tekniske idretter krever. Og noen passer da ikke inn.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Hvis Shane Lowry hadde vært norsk...

Post by Rotten »

Snowman wrote:
Rotten wrote:Dette er kun en diskusjon som feite folk henger seg opp i. Og kom ikke å fortell meg at "jeg trives nå best med noen kilo ekstra".
Glem det der, du! Jeg er ikke særlig tjukk selv, bare fleiper litt med det. Jeg er dessuten nå over 50 år, og jeg var definitivt ikke tjukk da jeg var i min beste idrettsalder i 20- og 30-årene mine. Så jeg forsvarer IKKE meg selv her.

Men jeg er redd for at norsk golf går i samme fella som jeg vet har skjedd med flere andre tekniske idretter i Norge, og det er at man blir så opptatt av å aksepteres i idrettsfamilien at man legger mer vekt på fys enn det mange tekniske idretter krever. Og noen passer da ikke inn.
Ok, noe på kanten spissformulert...
Forøvrig ikke ment som angrep på deg, mer en generell betraktning om holdninger og utsagn som vitner om selvbedrag.
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvis Shane Lowry hadde vært norsk...

Post by kevin »

Om det hadde dukket opp en 16-åring på 100kg som smalt ballen 350m og skjøt runder under 70 hver gang, så hadde han nok blitt verdsatt for sitt talent. Tviler på at hverken norsk ledelse eller andre hadde sagt: "du må ned til 70kg gutten min, ellers vil du aldri lykkes". Men han hadde sikkert blitt oppfordret til å trene riktig og spise riktig, noe som ikke er unormalt.
avery
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 03 Nov 2012, 17:25
Hcp: 33.5
Hjemmeklubb: KGK

Re: Hvis Shane Lowry hadde vært norsk...

Post by avery »

Hei
Er ny her men fulgt med lenge og kunne ikke unngå å se denne diskusjonen.
Mange meninger om dette.

Har selv spilt Bowling på høyt nivå i Norge noen år før jeg har havnet i golf sporten.
Hva Snowman skriver er noe som faktisk skjer i morsk idrett.
Er man ikke enig i et treningsregime som kanskje ikke passer så faller man utenfor. Vet om personer i bowlingmiljøet som kanskje er de største talentene vi har
som desverre er falt utenom fordi de ikke løp 60 meter på 10,5 eller løftet 100 kg i benk.

Ta vare på talenter uansett og la de få utvikle seg.
Carl Petterson er vel et godt eksempel. Ingen kan si at han ikke er god men da han begynte å trene fysisk så gikk det utover golfen.

Spiller man golf 4-5 ganger i uka og bærer med seg utstyret så er man vel ikke i dårlig form.

Kan si at jeg trener mye fysisk trening gjennom hele sesongen men det er fordi jeg liker det og er for å holde kroppen i sjakk for skader.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvis Shane Lowry hadde vært norsk...

Post by Snowman »

avery wrote:Har selv spilt Bowling på høyt nivå i Norge noen år før jeg har havnet i golf sporten.
Hva Snowman skriver er noe som faktisk skjer i norsk idrett.
Er man ikke enig i et treningsregime som kanskje ikke passer så faller man utenfor. Vet om personer i bowlingmiljøet som kanskje er de største talentene vi har
som desverre er falt utenom fordi de ikke løp 60 meter på 10,5 eller løftet 100 kg i benk.
Trist å lese, men dessverre ikke overraskende, for nå skal alt mulig inn i malen som passer for NTG-linjer, Olympiatoppen og Toppidrettssenteret. Selv en idrett som har den relativt runde Arne Svein Strøm som sin beste utøver gjennom tidene, er altså blitt fanget i dette! Og den godeste Mr. Strøm var jo faktisk flerfoldig europa- og verdensmester!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvis Shane Lowry hadde vært norsk...

Post by Snowman »

Off topic til deg "avery"; er du NHL- og hockeyfan? Selv er jeg fanatisk Blues-tilhenger, men jeg kjenner jo selvsagt til markante spillere også fra andre klubber, så jeg lurer jo på om du har nicket ditt etter Sean Avery, senest i Rangers før lockout'en?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvis Shane Lowry hadde vært norsk...

Post by veggiss »

I en drømmeverden ville alle de norske talentene fått personlig oppfølging og skreddersydde treningsprogrammer tilpasset hver enkelt. Slik er det dessverre ikke, og grunnen til det ligger nok i økonomien snarere enn i holdningene til trenerne.

Jeg har full forståelse for trenere som søker å "slanke" sine utdøvere, overvekt er tross alt en ganske stor belastning, spesielt for unge.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply