"Golfværet" - iPhone App

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

"Golfværet" - iPhone App

Post by stooy »

Holder for tiden på å lære meg litt iOS-programmering, og er nå snart klar med min 2. iPhone App; "Golfværet". Den starta som en rein "banekatalog", med oversikt over banenes hull egentlig, men så ikke helt nytten av det, så gjorde den om til i hovedsak å omhandle værmelding for golfbaner i Norge.

Har strippet den ned til det enkleste jeg kunne komme på, og appen er nå bare på ett skjermbilde, med mulighet for å justere hva som skal vises på forsiden (valgt golfklubb), og mulighet for å se mer informasjon om vær, "scorekort" og kartbeskrivelser for den valgte golfbanen.

Har lekt med litt forskjellige design for å få appen til å se mer "golf-aktig" ut, f.eks med en grønnfarge som ser ut som gress i navigation bar øverst i skjermbildet, men vet ikke hvor bra det ble. Noen som har tips om hva som kan gjøres bedre? Vurderer også å innføre en ekstra tab nederst i skjermbildet, hvor man kan gå til en mer katalog-basert oversikt over golfbaner, hvor det også kan være mulig å velge golfbaner i andre land som Sverige, Danmark, Spania osv., hvor man da navigerer seg ned i strukturen ved å først velge land, så bane, så får man opp informasjon om den banen (hullinformasjon, kartbeskrivelser) men ikke vær, da jeg ikke har tilgang på værdata utenfor Norge.
Attachments
iOS Simulator Screen shot Oct 26%2C 2012 9.32.49 AM.png
(62.33 KiB) Downloaded 607 times
iOS Simulator Screen shot Oct 26%2C 2012 9.33.01 AM.png
(35.54 KiB) Downloaded 607 times
iOS Simulator Screen shot Oct 26%2C 2012 9.33.08 AM.png
(44.09 KiB) Downloaded 607 times
iOS Simulator Screen shot Oct 26%2C 2012 9.33.13 AM.png
(44.43 KiB) Downloaded 607 times
iOS Simulator Screen shot Oct 26%2C 2012 9.33.18 AM.png
(176.55 KiB) Downloaded 607 times
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: "Golfværet" - iPhone App

Post by eivaan »

Så spennende ut dette :)
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: "Golfværet" - iPhone App

Post by stooy »

Hvordan ser dette ut da? Kanskje bedre med plain svart som på de første bildene?
Attachments
iOS Simulator Screen shot Nov 6, 2012 10.39.47 AM.png
(61.21 KiB) Downloaded 586 times
iOS Simulator Screen shot Nov 6, 2012 10.39.42 AM.png
(72.64 KiB) Downloaded 586 times
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: "Golfværet" - iPhone App

Post by kevin »

Synes vel første så best ut, i svart ja.

Blir det noe oversiktskart hvor man kan se alle banene plassert på kartet? a la Golfvader.nu. Jeg bruker den endel når jeg farter rundt i Sverige, men da via pc og ikke app.
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: "Golfværet" - iPhone App

Post by stooy »

@kevin - det var smart! Skal se på mulighetene for det. Mulig jeg ikke tar det med i første versjon nå, eventuelt med neste update..
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: "Golfværet" - iPhone App

Post by stooy »

CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

"Golfværet" - iPhone App

Post by CharlieB »

Kult, og matnyttig ;)

Bruker du yr som værkilde? Trodde ikke api et der begrenset seg til Norge.. Men må tilstå at det er enstund siden jeg leste vilkårene...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: "Golfværet" - iPhone App

Post by stooy »

@CharlieB - Bruker Yr for værdata ja. Gobogey.com for golfbanedata. Vet ikke om de er begrenset til norge, sikkert ikke, men jeg henter nå ut værdata basert på postnummeret til golfbanen.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: "Golfværet" - iPhone App

Post by CharlieB »

@stooy, skjønner :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: "Golfværet" - iPhone App

Post by furu »

stooy wrote:@CharlieB - Bruker Yr for værdata ja. Gobogey.com for golfbanedata. Vet ikke om de er begrenset til norge, sikkert ikke, men jeg henter nå ut værdata basert på postnummeret til golfbanen.
Dumt spørsmål fra meg - stemmer alle postnummer til klubbene med beliggenheten på banen? Kan de ha annen adresse enn der banen faktisk ligger?
Instagram @christianfuru
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

"Golfværet" - iPhone App

Post by stooy »

Jeg bruker postnummeret som er på koordinatene golfbanen ligger på :) sender inn koordinatene til en tjeneste som gir meg postnummeret i retur, som jeg igjen bruker til å hente værdata fra Yr..
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: "Golfværet" - iPhone App

Post by CharlieB »

@furu Joa, rent geografisk så kan det ligge fjellkjeder mellom stedet postnummeret fysisk hører hjemme og golfbanen, (og ikke minst der hvor værdataene samles inn). Min erfaring er at du, (for Fana GK), vil få mest nøyaktig værvarsel ved å se på http://www.yr.no/sted/Norge/Hordaland/B ... e_R%C3%A5/ . Skal appen til Stooy gjøre det, så må gateadressene til golfklubbene lagres ett eller annet sted og de må oppdateres hver gang en eller annen vil se på været for en ny bane som ikke er lagt inn.

Løsningen til stooy er mer dynamisk og skalerer nok vesentlig bedre, (forutsatt at tjenestene som benyttes er noenlunde stabile), i tillegg til at det er mindre plunder og heft med vedlikehold. Yr er vel strengt tatt ikke nøyaktig nok likevel til at forskjellen spiller nevneverdig rolle. Selv om det blir opp til oss sluttbrukere å finne ut av, (hvis jeg nå hadde hatt iPhone og ikke Android).
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: "Golfværet" - iPhone App

Post by stooy »

Tror kanskje furu tenkte på at selve klubben/kontoret kan ligge på annet postnummer enn selve banen (?). Det er jo f.eks tilfelle i Ålesund tror jeg, hvor Ålesund Golfklubb har adresse i Ålesund tror jeg, mens selve banen ligger i en annen kommune, og på et annet postnummer. Men dette er altså ikke et problem, eller iallefall et mindre problem, da jeg henter ut det faktiske postnummeret hvor banen er plassert..
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: "Golfværet" - iPhone App

Post by stooy »

De som har lasta ned appen, må gjerne legge igjen en review i App Store! :)
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: "Golfværet" - iPhone App

Post by stooy »

(@kevin): Vurderer å lage egen app/apper for golfbaner plassert i kartet, med muligheter for rutebeskrivelser osv. for hhv. Norge, Sverige og Danmark. Har mest lyst at Golfværet først og fremst skal fokusere på Vær og ikke kart/rutebeskrivelser. Har iallefall starta så smått, og slik ser det ut nå:
bilde.PNG
(374.03 KiB) Not downloaded yet
bilde (1).PNG
(40.48 KiB) Not downloaded yet
kriand
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 16 Jun 2010, 23:33

Re: "Golfværet" - iPhone App

Post by kriand »

Nice!! Har lastet ned og skal legge igjen et review. Merk at databasen på langt nær er komplett for Sverige, vanvittig med baner der borte...
For Danmark og Norge er det bedre.

mvh
Kristian
---------------------
http://www.gobogey.com
Golfstatistikk og livescore for iPhone og Android
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: "Golfværet" - iPhone App

Post by stooy »

@kriand - den er grei, men der lå inne en del svenske baner ser jeg :) Er det slik at API-et returnerer maks 200 entries? Så må man bruke paging-parameter dersom det er mer enn 200 baner?

Merka en bug i Golfværet i går; dersom det er mer enn -9 grader er tekstfeltet hvor tempraturen vises for lite, og det blir det bare " ... " i tekstfeltet:
Attachments
bilde.JPG
(138.73 KiB) Not downloaded yet
kriand
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 16 Jun 2010, 23:33

Re: "Golfværet" - iPhone App

Post by kriand »

Hei, det stemmer! Maks 200 resultater request. "offset" tror jeg parameteren heter.
---------------------
http://www.gobogey.com
Golfstatistikk og livescore for iPhone og Android
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

"Golfværet" - iPhone App

Post by stooy »

kevin wrote:Synes vel første så best ut, i svart ja.

Blir det noe oversiktskart hvor man kan se alle banene plassert på kartet? a la Golfvader.nu. Jeg bruker den endel når jeg farter rundt i Sverige, men da via pc og ikke app.
Nå er "Golfguiden" i app store! :)
Post Reply