Er "Damegrupper" en overlevning...?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Vagrant
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 11 Jun 2011, 08:01
Hcp: 26,0
Location: Nesodden

Er "Damegrupper" en overlevning...?

Post by Vagrant »

Jeg merker at vi sliter mer og mer med å få noen til å ta ansvar for driften av denne gruppen. Da er det jeg tenker; - er ikke dette egentlig en helt avlegs gruppe. Trenger vi den i det hele tatt? Bidrar slike organiseringer bare til å sementere intrykkket av golfklubbene som utgått på dato og en anakronisme i det moderne idrettsnorge? De færreste har "Herregrupper" - så hvorfor skal vi skvise damene inn i en slik særgruppe? Juniorer, voksne og seniorer. Pluss en eventuell elitegruppe på tvers av alder og kjønn. Det burde holde skulle jeg tro.Noen synspunkt fra kloke og erfarne golfere?
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: Er "Damegrupper" en overlevning...?

Post by Birdieplayer »

Stor aktivitet i damegruppa der jeg spiller, og herregruppa som starta for noe år siden er en veldig stor suksess ift fellestreninger, turneringer og det sosiale. Kan være enklere for både nye og eksisterende medlemmer/spillere når det er grupper som tar i mot og inkluderer.
Vagrant
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 11 Jun 2011, 08:01
Hcp: 26,0
Location: Nesodden

Re: Er "Damegrupper" en overlevning...?

Post by Vagrant »

Jeg ser godt poenget ditt Birdiplayer, og ja - slik hadde vi det selv også for noen år siden. Mulig vi har skutt oss selv litt i foten ved at vi for to år siden valgte å lage et opplegg for nybegynnerne der vi følger dem i lang tid etter at VTG-kurset er gjennomført. Minst ett år. I denne perioden kjører vi felles, kjønnsnøytrale treninger inntil vi har fått dem i gang med aktivt golfspill, og de åpenbart har glede av golfen. Vår erfaring er at inndeling etter kompetansenivå/hcp-nivå virker minst like godt som inndeling etter kjønn. Men - alltid godt å få korrigert egne tanker og erfaringer.
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: Er "Damegrupper" en overlevning...?

Post by Birdieplayer »

If it ain't broken, don't fix it!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Er "Damegrupper" en overlevning...?

Post by kevin »

Er vel ikke så mange kvinnelige brukere av dette forumet, men tror det er et par stk. Hadde vært interessant å høre deres syn på det.

I utgangspunktet er jeg enig i at det burde være unødvendig med slike grupper. Men tror "damegruppe" og "herregruppe" er veldig innarbeidet i de fleste golfklubber og dermed vanskelig å bli kvitt.

Hos oss var vi begge disse begrepene/gruppene. Og man har sine egne turneringsdager/tider. Så har vi noen felles, hvor man som oftest spiller scramble med "blandede grupper". Man har også fellessamlinger i etterkant og avslutningsturnering for alle.

Vi har jo også et innarbeidet system for hvilken tee man spiller fra og det spiller kanskje inn litt. Føles kanskje lettere å spille sammen med andre som spiller fra samme tee.

Fra et organiserings perspektiv så ser jeg helt klart at det kan være vanskelig å fylle disse oppgavene med dobbelt så mange personer hele tiden. Men må man fjerne begrepet "damegruppe" for å ha felles organisering? eller i det minste at de samme personene har ansvar for damer og herrer? Man behøver kanskje ikke endre på gruppene?
Vagrant
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 11 Jun 2011, 08:01
Hcp: 26,0
Location: Nesodden

Re: Er "Damegrupper" en overlevning...?

Post by Vagrant »

@Birdiplayer: - årsaken til at vi innførte et regime overfor nybegynnere, skyldtes i første rekke at mange nye ikke rakk å komme seg oppp på et trivselsnivå før sesongen var over, med resultat at mange av dem ikke kom tilbake året etter. Det har vi bortimot eleminert på denne måten.
@Kevin: - "Dametee" er også på vei bort. Også hos oss forsvinner nå rødt og gult og blir erstattet av tall. Og når det skjer er det mye som kan skje :-) Erfaringer fra Evje (Moss & Rygge) forteller at svært mange menn har begynt å spille fra den tidligere rød/dame-tee. Det kan altså synes som at dersom vi fjerner de "kunstige/verbale" hindringene går folk mot sitt naturlige tilholdssted. I golf er det deres personlige kompetansenivå.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Er "Damegrupper" en overlevning...?

Post by kevin »

Ja,det var mitt poeng med å dra inn det med tees. Noen har gått bort fra fargene, men såvidt jeg vet så er det ikke veldig mange. Flere burde gjøre det.

Har dere spurt damene hos dere hva de synes om å evt fjerne gruppene?

Kan jo nevne at gruppetreningene vi har hatt har en 2-delt løsning. Det er satt opp annenhver mandag for damer og herrer. Men på torsdag formiddag har man hatt felles. Det har vel vært med tanke på de som ikke kunne på mandag så får de muligheten igjen senere i uka, men da er det som sagt en dag og felles. Man burde vel strengt tatt hatt alt felles, men da blir det kanskje for mange og det føles naturlig å dele det på kjønn.
Vagrant
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 11 Jun 2011, 08:01
Hcp: 26,0
Location: Nesodden

Re: Er "Damegrupper" en overlevning...?

Post by Vagrant »

Jeg tror det etterhvert er ganske mange som endrer fra farge til tall/lengde. Vi har spurt endel av klubbens sentrale damer og forslaget om å "fryse" gruppen i 2013 kommer derfra. Når det gjelder treningsgruppenes størrelse så kan jo den deles opp i mindre grupper. Vi står likevel igjen med kjernespørsmålet om hva som er "naturlig/riktig": Damer/Herrer eller i forhold til hcp-nivå?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Er "Damegrupper" en overlevning...?

Post by kevin »

Jeg mente at historisk sett har kjønn vært naturlig skille. Men ser at det kan likså greit være hcp man skiller på. At ferdighetsnivå blir viktigere og riktigere.

Er nok mye vaner,tradisjon og historie i alle disse skillene. Og tiden er sikkert moden for å prøve og endre på dette.

Men det vil sikkert være noen som er skeptiske og motvillige, og da må man på en måte "fange" opp det. F.eks hvis man arrangerer bare fellesturneringer, vil det da bli færre damer som deltar på sikt kanskje? fordi de ikke får spilt sammen med venninnene sine like mye som før? eller at man kanskje ikke liker å spille med macho gutta som har det feteste utstyret og som satser alt på å slå lengst mulig, og dermed er mesteparten av tiden ute i skogen? osv osv.

Dere får gjøre en evaluering underveis og i etterkant. Lykkes dere blir det helt sikkert interessant for andre også.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er "Damegrupper" en overlevning...?

Post by furu »

Tror ikke det er en fasit på dette. Noen steder står gruppene utrolig sterkt, rekrutteringen er bra og de har ingen problemer med å finne nye ledere. Andre steder ligger arbeidet dødt. Jeg mener at dagens tilstand er avgjørende for hvilken retning man velger.

Min oppfatning av damegrupper er at noen av dem er veldig lukket. Nesten litt vrient miljø å komme inn i. De ser også ut til være dominert av damer i alderen 40+. Tar jeg helt feil? Jeg ville gjerne sett noe for damene mellom junioralder og dette. Kanskje en mix gruppe hadde vært best for denne aldersgruppen?

Syns det er spennende hvis noen prøver seg på en ny vri på grupper. Forøvrig tror jeg at samtlige klubber i Bergensområdet har herre-, dame- og seniorgruppe i tillegg til junior og elite.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Er "Damegrupper" en overlevning...?

Post by kevin »

Tror du har mye rett i det med alder. Men det er nok ikke bare i damegruppene. Jeg har spilt noen ganger på "herredagene" og vært den yngste.....jeg er 40+ ;)

Har også hørt det med at noen steder er disse gruppene ganske lukket og vanskelig å komme inn i
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er "Damegrupper" en overlevning...?

Post by furu »

Veldig sant kevin. Det er det samme hos herregruppene. Ganske klubbene burde røske opp litt i gruppesystemet for å få inn aktive golfere i litt yngre alder?
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Er "Damegrupper" en overlevning...?

Post by kevin »

de fleste miljøer har godt av litt blanding av ungt og gammel, menn og damer...
Post Reply