Golfforum - "Vi må nærme oss norsk idrett"

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Golfforum - "Vi må nærme oss norsk idrett"

Post by furu »

Anders Thelberg på norskgolf.no

Mye bra å lese fra Golfforum. Thelberg snakket blant annet om trenere. At vi må utdanne frivillige i klubbene. At det ikke holder med kun en pro på deling for alle medlemmene. Jeg er helt enig. 1 pro og 1000 golfere er ikke godt nok.

Nå er det kanskje 100 av dem som har et reelt ønske og behov for å trene med en pro. Kanskje resten kan ha like godt av litt artig trening med noen på litt lavere nivå? Eller aksepterer vi kun folk med prostatus som trener? Kan en golfer med 12 i handicap gjøre en god jobb med øvelser for en gruppe som vil lære enkle ting som chipping og putting? Enkle og enkle, alt er jo vrient sånn sett, men noe kan vel utføres av som ikke er pro?
Om jeg skal tallfeste det ser jeg for meg at en klubb med 1000 medlemmer bør ha en hovedtrener og rundt 15 frivillige.
Gratis rangeballer ble også luftet. Ikke sjans i havet sier jeg. Det er en betydelig inntekt for klubber og proer. Snakker vel 500k her i Fana? Eller mer? Husker ikke helt. Dette gir de nok ikke fra seg og det skjønner jeg. De skal heller ikke gjøre det. Under golfforum har det også blitt lagt fram at snittgolferen i Norge er mann, 48 år gammel og har 30 i handicap. Helt i tråd med det jeg så for meg. Har riktig nok sagt 28 i hcp når jeg har gjettet men det er greit nok. Denne spilleren trenger ikke gratis rangeballer. Datteren min som gjerne vil trene litt golf trenger gratis baller. Alle unge golfere fortjener og bør få ekstremt billige eller gratis rangeballer. Ikke seniorgolfere og menn i sin beste alder som spiller selskapsrunder.
Gir det treningslyst når man må betale 20 kroner for å få treningsballer? Tror du apparatene på et treningssenter hadde blitt mye brukt om man måtte legge på mynter for hver gang man skulle bruke de?
Instagram @christianfuru
Vagrant
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 11 Jun 2011, 08:01
Hcp: 26,0
Location: Nesodden

Re: Golfforum - "Vi må nærme oss norsk idrett"

Post by Vagrant »

Sammenligningen med treningssentre er relevant. Medlemmet betaler sin faste avgift begge steder. I golf betaler vi deretter ekstra for å få trent. 20 kroner per bøtte med baller. Du ville ikke engang forstått det dersom du ble presentert for myntpåkast på treningssentrets masinpark. Og visst trenger høy-hcp´rn baller å trene med, men det han samtidig trenger er opplæring i HVORDAN han skal trene. Der har vi Golfloop NXT Level som et glimrende verkøty, og vi har etterhvert Trener 1-ressursene til å veilede dem i dette. Disse kan utmerket godt veilede i treningsprossessen. Ønsker de teknisk golfundervisning - (utøvelse) går de til klubbens pro. På samme måte som en på treningssentret engasjerer en personlig trener.
Fri range er og forblir et utopi. Ingenting er gratis. Det som likevel bør gjøres er å bake ballforbruket inn i årsavgiften. Av 1000 medlemmer er det knapt halvparten som kjøper rangeballer i det hele tatt. Noen bruker mye, andre svært lite. Du behøver derfor ikke legge så mye på årsavgiften for å dekke inn det netto tapet. Gevinsten er at du har senket terskelen for å trene mer. 29,6 som snitthcp er farlig høyt. Grensen for å trives med golf og dermed sannsynliggjøre at du fortsetter - sies å ligge på 26. Hele 62 % av den norske golffamilien ligger fra 26 og oppover.
Derfor: Få medlemmene til å trene mere - senk alle tenkelige barrierer og tilrettelegg for gratis/rimelig instruksjon.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golfforum - "Vi må nærme oss norsk idrett"

Post by veggiss »

Hvorfor skal de som slår én bøtte i løpet av året subsidiere de som slår 200? Da er det bedre å tilby årskort på range i tillegg til årsavgiften, så kan folk velge selv. Gratis baller til barna er det vel flere klubber som har? Er hvert fall slik i Asker.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Vagrant
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 11 Jun 2011, 08:01
Hcp: 26,0
Location: Nesodden

Re: Golfforum - "Vi må nærme oss norsk idrett"

Post by Vagrant »

Da kan vi like gjerne spørre; hvorfor skal de som spiller en enkelt runde i sesongen subsidiere banestellet for de som spiller 50? - Eller de som bare har ett toalettbesøk i måneden mot alle dem som er der daglig? Et medlemsskap i et idrettslag er i utgangspunktet en solidarisk deltagelse. Det at en har valgt å lage en ekstrainntjening på noe så sentralt i denne aktiviteten som treningsballer - er i utgangspunktet en usolidarisk og ulogisk handling.
- Jeg forutsetter for dette ressonementet at idrettslagets fremste formål er å styrke medlemmets kompetanse. Da blir det feil å "straffe" de ivrigste med å måtte betale en hundrelapp eller to i uken for at de faktisk jobber med å utvikle sin kompetanse..?
Eller er det noe fundmentalt jeg ikke har forstått her? Godt mulig det . Det har skjedd før :-)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golfforum - "Vi må nærme oss norsk idrett"

Post by veggiss »

Jeg ser hvor du vil, men jeg tror ikke løsningen til å få flere inn i golfen er å øke årsavgiftene enda mere slik at et fåtall kan spare inn penger på bøttene de normalt ville kjøpt. Da mener jeg det er bedre med differensierte medlemsskap ala det Miklagard har.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Vagrant
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 11 Jun 2011, 08:01
Hcp: 26,0
Location: Nesodden

Re: Golfforum - "Vi må nærme oss norsk idrett"

Post by Vagrant »

Mitt poeng er ikke først og fremst at et fåtall skal spare inn penger på bøttene de normalt ville kjøpt, men at det å inkludre treningsballer burde vært en like naturlig tanke som å inklludere banepleie og toalettpapir.
Dersom treningsballer var inkludert (altså ikke gratis) ville det gitt et lite (marginalt) tilskudd på kontingenten, men det ville senket en barriere for å trene mer. Undersøkelser viser at folk som ikke kommer under 26 i hcp - sitter veldig løst. Det skal ikke mye til før de forsvinner fra medlemslistene. Når mer enn 60 % av de norske medlemmene ligger fra 26 og oppover - så sitter vi midt i et minefelt der det kan smelle når som helst. Hva koster 50 tapte medlemsskap for en klubb? Baller er ikke en voldsom utgift - de representerer (sammen med veiledning og instruksjon) et fantastisk potensiale for varig medlemsskap.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golfforum - "Vi må nærme oss norsk idrett"

Post by veggiss »

Problemet er ikke å få folk til å trene, problemet er at golf allerede tar så lang tid, at folk bruker den lille tiden de har på å spille.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Golfforum - "Vi må nærme oss norsk idrett"

Post by TomShanks »

Vagrant wrote:Mitt poeng er ikke først og fremst at et fåtall skal spare inn penger på bøttene de normalt ville kjøpt, men at det å inkludre treningsballer burde vært en like naturlig tanke som å inklludere banepleie og toalettpapir.
Dersom treningsballer var inkludert (altså ikke gratis) ville det gitt et lite (marginalt) tilskudd på kontingenten, men det ville senket en barriere for å trene mer. Undersøkelser viser at folk som ikke kommer under 26 i hcp - sitter veldig løst. Det skal ikke mye til før de forsvinner fra medlemslistene. Når mer enn 60 % av de norske medlemmene ligger fra 26 og oppover - så sitter vi midt i et minefelt der det kan smelle når som helst. Hva koster 50 tapte medlemsskap for en klubb? Baller er ikke en voldsom utgift - de representerer (sammen med veiledning og instruksjon) et fantastisk potensiale for varig medlemsskap.
Minefelt er nettopp ordet, og noe må gjøres. I 2012 sank antall medlemskap fra 121 000 til 116 000. Nå vet ikke jeg hvor mye medlemskap koster i snitt, men om jeg skulle tippet ville jeg tro kanskje 4500 kroner. Et tap på 5000 medlemmer utgjør i så fall et tap på 22,5 millioner for golf-Norge.
Vagrant
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 11 Jun 2011, 08:01
Hcp: 26,0
Location: Nesodden

Re: Golfforum - "Vi må nærme oss norsk idrett"

Post by Vagrant »

@Veggis: Min påstand er motsatt: "Problemet er å få folk til å trene". De gir opp golfen før de har prøvd tilstrekkelig, eller dersom de ikke når et trivselsnivå innen få år.
Jeg tror likevel ikke vi er så veldig uenige når det kommer til stykket. I en slik diskusjon og i et slikt fora som dette må vi sette ting litt på spissen og forenkle problemstillinger. Vi har ikke bare ETT problem. Vi har mange. Alt er heller ikke så enkelt at det er svart eller hvitt.
Ja vi må TILRETTELEGGE for trening. Ja vi må INSPIRERE til trening. Ja vi må gjøre treningen LYSTBETONG. Ja golf tar LANG TID. Men - husk at en betydelig del av medlemsmassen har mer enn nok tid til å spille golf. For dem er ikke det en problemstilling. Deres problem er at de ikke er vant til å trene. Og de fleste av dem har høyt hcp. De må motiveres og rettledes i forhold til å trene - og til å trene riktig. Det sentrale problemet vårt er at dersom vi ikke klarer å få litt fart på de 60% som ligger i faresonen for å melde seg ut - så har vi tapt alle sammen. Derfor henger jeg meg opp i alt som kan være et hinder fra å trene. Ikke til NC-nivå - men til den enkeltes trivselsnivå.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfforum - "Vi må nærme oss norsk idrett"

Post by furu »

Jeg er veldig enig i det du skriver Vagrant om å tilrettelegge. At det må være lystbetont og at man må inspirere til trening. Den tradisjonelle rangetreningen er grei, men jeg ville sett på andre løsninger også. Har lenge sagt at man en dag i uken på ettermiddag/kveld kan stenge av noen hull på banen og bruke dem til trening. Min hjemmebane passer perfekt til det. Vi har 12 hull som er populære og 6 som man ofte dropper. La forskjellige grupper trene på disse hullene en dag i uken.

Uansett hvor mye folk argumenterer for gratis rangeballer og at det kan legges inn i kontingenten så blir jeg ikke enig. Noen grupper bør få det, men jeg mener fremdeles at veldig mange golfere ikke er "riktig" mottaker av gratis rangeballer. Kostnaden blir altfor stor for klubben. Hos oss er det så vidt jeg vet proen som tjener mest på rangen så der har vi den problemstillingen.
Instagram @christianfuru
Putter
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 19 Nov 2011, 14:56

Re: Golfforum - "Vi må nærme oss norsk idrett"

Post by Putter »

Koden for å holde på medlemsmassen i klubbene er etter mi meining MESTRING og atter mestring, kem gidder å spele fotball om ein ikkje treff ballen gang etter gang?
Det må fokuseres på å hjelpe og gi opplæring til nye medlemer, eg er sjølv veldig ny i golfen og speler i ein lite klubb uten egen Pro, desverre blei vi overlatt til oss sjølve etter VTG kurset og av dei 15 eg gjekk på kurs med er vi kun 2 som forsatt er medlemer i klubben vår....
For min egen del synest eg golf var veldig fasinerande og siden eg har meir fritid enn folk flest brukte eg litt tid og penger på å reise til nærmeste pro( 80 km) mens medelevane min på VTG kurset som skulle lære seg swingen på egenhånd og med hjelp av youtube idag ikkje spelar golf lenger.
Det må ikkje bli sånn at proane har monopol på å lære folk å spele golf!
Mål 2011:36
Mål 2012:25
Mål 2013:20
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfforum - "Vi må nærme oss norsk idrett"

Post by furu »

Mestring er viktig. Helt klart. Golf er ganske vanskelig. Vi er noen her i Bergen som har snakket om at banene helst burde være enklere. En dårlig golfsving kan få deg rundt en lett golfbane på en måte som gir deg glede, ikke fortvilelse. En vrient bane vil derimot gi deg dårlige opplevelser. På helt vanlige dager bør klubben sette banen opp så enkelt som mulig. Ja, det er frivillig valg av tee og det er viktig å få fram. Vi fikk grønn tee på banen i år. Bra opplegg men må jobbes litt med for å få fullverdig banefølelse. Teestedet var ikke gjort noe annet med enn å sette opp et skilt som stadig falt ned.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Golfforum - "Vi må nærme oss norsk idrett"

Post by Snowman »

Vagrant wrote:Da kan vi like gjerne spørre; hvorfor skal de som spiller en enkelt runde i sesongen subsidiere banestellet for de som spiller 50? - Eller de som bare har ett toalettbesøk i måneden mot alle dem som er der daglig? Et medlemsskap i et idrettslag er i utgangspunktet en solidarisk deltagelse. Det at en har valgt å lage en ekstrainntjening på noe så sentralt i denne aktiviteten som treningsballer - er i utgangspunktet en usolidarisk og ulogisk handling.
- Jeg forutsetter for dette ressonementet at idrettslagets fremste formål er å styrke medlemmets kompetanse. Da blir det feil å "straffe" de ivrigste med å måtte betale en hundrelapp eller to i uken for at de faktisk jobber med å utvikle sin kompetanse..?
Eller er det noe fundmentalt jeg ikke har forstått her? Godt mulig det . Det har skjedd før :-)
Ja, det er noe fundamentalt du ikke har skjønt. Du har ikke skjønt hvorfor så mange er postordremedlemmer i klubber som Surnadal, Haugesund og Preikestolen. Det er fordi de ikke gidder å subsidiere gjennom høye årsavgifter de som har høy aktivitet i nærmeste klubb til der de bor, hvis de selv ikke er så ivrige. Hvis du legger på f.eks. kr 400 på toppen av 6000 på en årsavgift, da forsterker du denne effekten. Jeg har mye mer tro på at den som vil kan betale en ekstraavgift pr år for å ha rangeballer inkludert, men at det gjøres til et valgfritt produkt, dvs ikke obligatorisk.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golfforum - "Vi må nærme oss norsk idrett"

Post by kevin »

Først og fremst tror jeg ikke veien å gå er å gjøre golf dyrere enn i dag. Ikke det at det er så veldig dyrt, men man skal passe seg for å legge på mer og mer. Har mer tro på et billig årskort på rangen, enn at det skal bakes inn i årsavgiften. For meg er det helt naturlig at for barn og ungdom bør det være gratis med rangeballer som en naturlig del av treningen. Men for voksne og den alminnelige golferen er det helt unødvendig. Diverse satsningsgrupper kan gjerne få det, for at det ikke økonomi skal avgjøre om man kan fortsette med treningen eller ikke.

Noen klubber har bakt inn diverse typer forskudd allerede, som f.eks "kro-forskudd" på 3-500,-. Dette gjøres for å sikre inntekter til kroa. Skal man nå bake inn rangeballer også for flere hundre kroner? Hva blir det neste? Og skal man måtte betale for sånne løsninger når man kanskje aldri bruker de?

Dessuten tror jeg mange synes det er kjedelig å slå masse baller på rangen. Kanskje skal man heller titte på å gjøre treningsområdene litt mer spennende enn de er i dag? det var vel presentasjon fra treningsanlegget til Volkswagen arena v/Helsingborg i helgen også? skulle gjerne sett at flere hadde økonomi/og ambisjoner til å utvikle slike treningsmuligheter.

Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Golfforum - "Vi må nærme oss norsk idrett"

Post by Snowman »

Det er så mange ulike grupper, og vi må få være forskjellige. Selv gidder jeg ikke å trene, for jeg spiller ikke golf for å bli bedre, bare som sosial og hyggelig rekreasjon. Jeg er på hcp 18 og har ikke noe mål å komme lavere, men det er gøy å spille runder med venner. Max en bøtte som oppvarming, ofte bare 10-12 baller som ligger der, det holder.

Poenget mitt? Tren og kos dere, bra at dere er mer seriøse enn meg, men det må da være greit med oss useriøse også?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
rifer
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 04 Dec 2012, 18:23
Hcp: Avhengig av dagsform
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Golfforum - "Vi må nærme oss norsk idrett"

Post by rifer »

Kan selv si at jeg var på trener 1-kurs i år, med Thelberg som hovedinstruktør, og jeg var mektig imponert. Han har ideer som er veldig klare og tydelige, som han formidlet meget bra på kursene jeg var igjennom.
Vet at det har vært utfordrende å komme igjennom hos endel av forbundet, men trener-1 kursene var forsåvidt første del av noen av hans mål.

Av det som diskuteres her er jeg for det meste enig med Kevin. Jeg tror ikke gratis rangeballer ville hjulpet mye, men derimot er treningsområdenes tilstand veldig viktige. På hjemmeklubben i sommer hadde vi et forsøk i to uker hvor det ble satt mange flere mål på rangen, mer nøyaktig oppmerking, samt direkte oppmåling på nærspillsområdene.
Resultatet var at det var flere folk på trening over et lengre tidsrom. Selv en del av de som aldri beveger seg på treningsområdet var innom fordi det plutselig ble mye mer givende å være der, enn å kun banke baller mot 3-4 flagg til vanlig. Inntektene til klubben på rangeballer økte også kraftig i perioden.

For å svare litt på furus spørsmål om "Eller aksepterer vi kun folk med prostatus som trener? " så er mitt svar på det at det tar tid å vende den holdningen. Har selv møtt mye motstand i praksisperioden av spesielt proer som er redd for levebrødet sitt, eller andre diverse synsere som mener at golf er altfor vanskelig til at noen andre enn de med prostatus bør undervise. Heldigvis løsnet mye av problemstillingene rundt pro når det viste seg etter uke nr 3 med kurs fra oss med bare trener-1 at han plutselig fikk flere som var interessert i protimer...
Vi kjørte lavterskelstilbud til de som hadde tatt vtg, en tilnærmet gratis oppfølging for de, og av de som var med på dette fikk vi en større andel som meldte seg inn i klubben samt flere som så gikk videre for å ta protimer - jeg mener selv at det var fordi de opplevde såpass god mestring i løpet av kurset vi holdt, at de skjønte at det var verdt pengene å ta en protime for å få riktig instruksjon.
Så en oppsummering på spørsmålet til TS er at jeg er hundre prosent overbevist om at proer ikke trenger å ha enerett på undervisning.

For å ta en sammenligning som jeg har brukt en del ganger dette året i diskusjon om temaet, se på noen av sportene der vi får opp store stjerner. De som begynner med ski eller tilsvarende vil jo aldri starte med en trener som er utdannet over flere år innenfor faget. Det vil stort sett være breddetrenere, foreldre eller tilsvarende, som brenner for sitt tema. Etterhvert som utviklingen kommer får man større tilgang på gode trenere som har kompetanse langt utover det de fleste breddetrenerene har. Dette medfører igjen at proene faktisk får jobbe med de som er bedre - noe som er langt mer givende (for de fleste av dem) enn at de gjennomfører VTG-kurs nummer 100 i sin karriere.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfforum - "Vi må nærme oss norsk idrett"

Post by furu »

Velkommen rifer :) Bra innlegg. Fint å høre fra noen som har vært på kurs.

Inspirerende treningsområder er absolutt viktig. Mange som kan jobbe med dette, det trenger ikke koste så mye heller.
Instagram @christianfuru
Post Reply