Forskjell på å være golfspiller og å spille golf!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Forskjell på å være golfspiller og å spille golf!

Post by Snowman »

Det er forskjell på å sykle og det å være syklist. Det er forskjell på å gå skiturer og det å være langrennsløper. Det er forskjell på å stå på ski ned en slalombakke og det å være alpinist. Og så videre. I det hele tatt er det forskjell på det å bedrive en idrettslig aktivitet og det å være aktiv idrettsutøver.

Jeg syns Golfforbundet ofte jukser med retorikken når de omtaler hvor stor golfen er som idrett. For de fleste av oss som spiller golf, er da ikke golfspillere i betydningen drettsutøvere? Selv er jeg det ikke. Jeg spiller en eller to runder golf i uka gjennom sommeren, akkurat som å ta en skitur eller to en vinteruke. Det gjør meg da ikke til en som bør telles med når ulike idretter sammenligner hvor mange aktive utøvere man har?

Det som gir det kunstig høye antallet "golfspillere", er selvsagt at vi som "spiller golf" må være medlem av en klubb for å få bruke banene til selskapsrunder. Men jeg lurer på hvor mange "alpinister" Norge hadde hatt dersom alle som kjøper et heiskort ble registrert som aktive alpinister i skiforbundet? Eller om alle som syklet for å trimme litt skulle telles som utøvere i sykkelforbundet?

Hvem er det så som er idrettsutøvere i golf? Hvis man vil være riktig streng, kan man si at det bare er dem som deltar i slagspillskonkurranser uten hcp-system. Så strenge trenger man ikke være, men en viss konkurranseprofil på aktiviteten og identiteten sin bør man da ha for å bli regnet som golfspiller i betydningen idrettsutøver? Og som sagt, jeg for min del er det ikke!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Forskjell på å være golfspiller og å spille golf!

Post by sumo »

du er inne på noe, snowman. har vel egentlig ikke tenkt på det på den måten før, men ser absolutt hva du mener.
selv går jeg innenfor kategorien - å spille golf - .
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Forskjell på å være golfspiller og å spille golf!

Post by kevin »

generelt kan man vel si at det er rikitig, men det er mange vesentlige forskjeller:

- man må gjennom et kurs for å kunne spille golf. Her lærer man etikette, regler, teori og praksis i forhold til spill. Forutenom ved pay&play baner og simulator.
- man må være medlem i en klubb. Forutenom ved pay&play baner og simulator.
- man må forholde seg til begrensninger i kapasitet, dvs som oftest booke tid
- i mange tilfeller er man aksjeeier og dermed eier av en liten del av et anlegg som skal vedlikeholdes og driftes
- man spiller og trener på et avgrenset område
- gjennom å være organisert gjennom en klubb og NGF, får man tilgang til bookingsystemer i Skandinavia. Man får også mulighet til å spille baner i utlandet

Det er antall medlemskap som organiserer og betaler golfsporten i Norge, og antallet er selvsagt ikke det samme som antall folk som spiller golf.

På sykkel kan hvilken som helst tulling sette seg på sykkelen, rulle ut på veien og sykle i vei. Ingen krav til opplæring, kurs, etikette og regler. Man kan sykle på veien hvor det er bilister som kjører i 90 km/t og mer, som har vært gjennom omfattende opplæring og kursing. Samt en eksamen og godkjenning på at man kan kjøre bil. Nå kan man selvsagt bli straffet for diverse regelbrudd på sykkel, selv uten å ha noen som helst opplæring. Man kan omtrent sykle hvor som helst, uten noen form for begrensninger. Man har heller ingen krav til å betale for vedlikehold og drifting(selv om vi alle gjøre det gjennom skatter og avgifter allikevel). Og du kan fritt sette deg på sykkelen i hvilket som helst land, uten noen form for forpliktelser.

Jeg spiller golf og når jeg er på banen anser jeg meg selv som en golfspiller. På samme måte som når jeg er på sykkelen, da er jeg syklist. Og i bilen er jeg bilist.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Forskjell på å være golfspiller og å spille golf!

Post by Snowman »

Men, Kevin, anser du deg som aktiv idrettsutøver? Det et det jeg for min del ikke gjør :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Forskjell på å være golfspiller og å spille golf!

Post by kevin »

Har det noe å si? Jeg har aldri satset på golf og gjør det heller ikke. Men jeg er en ganske aktiv golfspiller
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Forskjell på å være golfspiller og å spille golf!

Post by Snowman »

kevin wrote:Har det noe å si? Jeg har aldri satset på golf og gjør det heller ikke. Men jeg er en ganske aktiv golfspiller
Hva som er å være golfspiller, i betydningen idrettsutøver, har (etter min mening) betydning for hva golf kan forvente av støtte fra offentlige tilskuddsordninger. Det offentlige, inkl tippemidler og andre goder, er vel mer rettet inn mot å støtte aktiv idrett enn å støtte hobby, trim og rekreasjon? Da er det noe med retorikken rundt hva det er å drive golf som idrett.

Dette er faktisk mer aktuelt vedrørende jr.spillere enn oss seniorer, for der er det flere offentlige tilskuddsordninger. Det står på norskgolf.no at det er 10.000 jr.spillere som er medlemmer i klubbene, men bare 500 jr.spillere som konkurrerer i golf. Hvilket tall er da relevant for hvor mange jr.spillere det offentlige skal regne med i golf? De 500 er jo å sammenligne med de juniorene som konkurrerer i alpint, mens de 9500 andre er som de som ikke kjører konkurranser, men som har ski, betaler et heiskort og står i en bakke av og til.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Forskjell på å være golfspiller og å spille golf!

Post by kevin »

Jeg har ikke oppfatningen av at det kun gis tilskudd til det du kaller aktiv idrett. I dag gis det tilskudd til alle mulige idretter, anlegg og formål. Men golfsporten er ikke av de som får mest, det er riktig. Noe av grunnen til det er nok tradisjoner og at golfen har hatt sin finansieringsmodell lenge. Dermed ser ikke det offentlige behovet for å gi like mye støtte til golf, som alltid har klart seg selv.

Men kanskje må golfen organiseres litt mer likt andre idretter, som gjennom seriespill, divisjoner osv hvis man vil at det skal bli mer synlig hvem som aktivt spiller golf.
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Forskjell på å være golfspiller og å spille golf!

Post by halvorsen84 »

Jeg kaller meg en aktiv hobbygolfer, vet ikke helt hvor du ønsker å plassere meg snømann?

Om sommeren blir det fort 27-36 hull på en dag, to tre ganger i uken. Prøver også å få med meg noen turneringer i løpet av sesongen.
Golf som aktiv idrett er vel først hvis man satser, og er blant de bedre i landet? Altså kategori 1 og lavere?
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Re: Forskjell på å være golfspiller og å spille golf!

Post by LangJakke »

Gjelder ikke dette all idrett? Spiller selv håndball, betaler lisens, og er helt sikkert med i tellingen til håndballforbunet på lik linje med en spiller i øverste divisjon. Har INGEN ambisjoner med håndballkarierren utover at det er gøy å holde på med og god trening.

En utøver blir kanskje et mer dekkende begrep hvis man skal begynne drive flisespikkeri på begreper..?
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Forskjell på å være golfspiller og å spille golf!

Post by spiderboy »

Synes denne diskusjonen blir litt flisespikkeri. Det er vanskelig å skulle lage en definisjon på hva som er en aktiv utøver inenfor en idrett og hva som er en rekreasjonsbruker av et anlegg. Nå skal det legges til at også for rekreasjonsbrukere av f.eks. skianlegg eller løkkefotballspillere gis det tilskudd til oppkjøring av skiløyper og vedlikehold av anlegg. Så penger koster de alle sammen.

Men la oss ta en sport som MMA. Relativt dyrt å være medlem i enkelte klubber, og utøvelsen av sporten er forbudt i Norge. Dvs at selv om mange er meget dedikerte innenfor dette miljøet er det nesten ingen utøvere som faktisk går kamper i Norge. Er de da å regne som rekreasjonsutøvere eller er det treningsmengden som avgjør?
Svært mange golfspillere på meget lavt nivå i Norge driver aktivt med konkurranseidrett. Dvs spiller matcher i klubbregi eller deltar i turneringer. Er disse golfspillere? Eller krever det at man har nådd et visst nivå først?
Er gutta i 7.divisjon håndball med dissemagene og en røyk i pausen håndballspillere? Eller er de for dårlige til at vi skal betrakte dem som det?
Å lage en definisjon som skiller snørr og bart blir ganske vanskelig, selv her oppe fra trøndelag..... ;)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Forskjell på å være golfspiller og å spille golf!

Post by Snowman »

For å regnes som idrettsutøver burde det i hvert fall være et minimum at man deltar i konkurranser! Ellers er det bare hobby, rekreasjon eller trim.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Forskjell på å være golfspiller og å spille golf!

Post by furu »

Snowman wrote:For å regnes som idrettsutøver burde det i hvert fall være et minimum at man deltar i konkurranser! Ellers er det bare hobby, rekreasjon eller trim.
Og da blir spørsmålet om hva som er bra nok. Eller teller alle konkurranser? Hvis man spiller bedriftsfotball på laveste nivå er man da fotballspiller? Deltar i ett sykkelritt i året og er syklist? Det kan fremdeles være hobby/rekreasjon/trim selv om man deltar i konkurranser.

Barn er vel ikke idrettsutøvere? De leker jo stort sett bare når det spiller fotball. Eller for dem er det i hvert fall lek.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Forskjell på å være golfspiller og å spille golf!

Post by Snowman »

furu wrote: Barn er vel ikke idrettsutøvere? De leker jo stort sett bare når det spiller fotball. Eller for dem er det i hvert fall lek.
Der er jo forskjellen grei, furu, der er det jo enten organisert fotball i en klubb eller uorganisert fotball på løkka.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Re: Forskjell på å være golfspiller og å spille golf!

Post by LangJakke »

Da blir det jo enkelt med golf. Spiller du på en bane (som ikke er pay and play) er du medlem i en klubb, altså er du organisert under NGF.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Forskjell på å være golfspiller og å spille golf!

Post by furu »

Snowman wrote:
furu wrote: Barn er vel ikke idrettsutøvere? De leker jo stort sett bare når det spiller fotball. Eller for dem er det i hvert fall lek.
Der er jo forskjellen grei, furu, der er det jo enten organisert fotball i en klubb eller uorganisert fotball på løkka.
Så en 8-åring som spiller i en klubb og er med i noen seriekamper eller en cup er idrettsutøver? Men en 42-åring som trener golf 4 ganger i uken og spiller med kamerater hver helg er ikke en idrettsutøver?

Jeg er helt enig i LangJakkes konklusjon. Medlem i klubb og spiller golf på godkjent bane med medlemskap i forbundet = idrettsutøver. Hvis det er der vi vil legge listen.

Forøvrig mener jeg at så lenge en aktivitet er definert som idrett og går inn under Norges Idrettsforbund skal alle utøvere i særforbundet telle som nettopp idrettsutøvere. Hvis vi skal gå inn på slike definisjoner må vi også gå inn på hva som faktisk er idrett.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Forskjell på å være golfspiller og å spille golf!

Post by Snowman »

furu wrote:Medlem i klubb og spiller golf på godkjent bane med medlemskap i forbundet = idrettsutøver. Hvis det er der vi vil legge listen.

Forøvrig mener jeg at så lenge en aktivitet er definert som idrett og går inn under Norges Idrettsforbund skal alle utøvere i særforbundet telle som nettopp idrettsutøvere.
Hva? Også om man ikke en gang er med på noen form for organisert aktivitet i klubbens regi? Ikke konkurranser og ikke organisert trening?

Min 15-åring har i år hatt over 200 dager i år med organisert fotball, dvs trening eller kamp i klubbens regi, mens han har spilt 4 stk selskapsrunder golf, 2 i Norge og 2 på ferie i Spania. Det førstnevnte er idrett, det sistnevnte er da virkelig ingenting. Men han er en av de 10.000 juniorene til golffurbundet, dvs en av de 9500 de regner med som sine utøvere selv om de aldri konkurrerer.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Forskjell på å være golfspiller og å spille golf!

Post by Snowman »

Men, folkens, hvis golf skal være en skikkelig idrett, hvem sin skyld er det at på 190 klubber i Norge er det bare totalt 500 juniorer som konkurrerer i golf? Er det noen andre seriøse idretter som har mindre enn 3 konkurrerende juniorspillere i snitt pr klubb?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Forskjell på å være golfspiller og å spille golf!

Post by veggiss »

Hvor mange av de 190 klubbene har en juniorgruppe som de satser på?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Forskjell på å være golfspiller og å spille golf!

Post by Snowman »

veggiss wrote:Hvor mange av de 190 klubbene har en juniorgruppe som de satser på?.
Nettopp !!! Klubbene er stiftet med godt voksne folk som målgruppe.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply