Skuffende norsk hoest?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
wizz
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 06 Sep 2012, 19:32

Skuffende norsk hoest?

Post by wizz »

La meg foerst og fremst si at det var utrolig synd at ikke Joakim Mikkelsen klarte aa finne paa noe lurt under gaarsdagen runde, men har vi lov til aa si oss skuffet over innsatsen?

Uansett saa maa jeg si at jeg er personlig skuffet over de norske spillerene under hoestens Q-school. Ingen av spillerene har klart aa skaffe seg noe god kattegori pa noen av de stoerre tourene. Espen Kofstad er det eneste lyspunktet, med hadde samtidig haapet paa Knut Boersheim. Aronsen staar uten noe kattegori paa challange touren og Mikkelsen vil vel ikke spille mange Web-tour heller.

Hva synes dere?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Skuffende norsk hoest?

Post by furu »

Med alle mulighetene som plutselig var der så er fasit litt skuffende ja. Det må det være lov å si. Det er den mest usannsynlige - Engzelius - som står igjen som et lyspunkt. Føler nå jeg.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Skuffende norsk hoest?

Post by kevin »

Kofstad - vinner av CT. En sensasjon og fantastisk prestasjon
Pettersen - 2 seire på LPGA
Lundgreen - klarte LET kortet
Engzelius - klarte begrenset LPGA kort, kanskje den største sensasjonen i norsk golf noen gang

I tillegg har både Engell og ETJ vunnet hver sin turnering på Gecko pro tour, spansk mini-tour. Ikke de helt store feltene, men seier er seier i proffsirkuset.

Børsheim spilte bra i høst, men feilet i finale-kvalet. Aronsen kom til finalen han også, ganske uventet. Mikkelsen kom lengre enn noen hadde trodd, men klarte ikke hevde seg i årets tøffeste turnering. Hadde han ikke "kollapset" på slutten, hadde han vært skrytt opp i skyene.

Skuffet over noen av enkeltresultatene? ja, litt. Men mest fordi man drømte om noe mer, uten at det hadde veldig mye rot i realisme. Det var mange "muligheter", men veldig lite realisme i at Aronsen og Mikkelsen skulle klare brasene. Fornøyd med sesongen for norsk proffgolf? Ja, mest sannsynlig et av de beste årene noensinne, om ikke det beste.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Skuffende norsk hoest?

Post by furu »

Jeg tok ikke med Kofstad og Pettersen i min vurdering. Jeg tenkte først og fremst på de vi fulgte ekstra godt med i høst, spillerne som kunne ha mulighet til å kvalifisere seg for topptour. Du har sikkert rett kevin at vi ikke var veldig realistisk i våre forventninger.
Instagram @christianfuru
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Skuffende norsk hoest?

Post by Yorkie »

Er nokså enig med Kevin, 2-3 spillere på toppnivå var vel realistisk, og vi endte opp med 4, mener det er svært bra. Mikkelsen, Børsheim, Engell og ET er ikke langt unna, så vi får satse på at de tar steget opp neste år. Jeg er positivt overrasket over Lundgreen og Engzelius, med Kofstad lå det liksom litt i kortene, dog kan man jo ikke annet enn å bli imponert over CT innsatsen.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Skuffende norsk hoest?

Post by CharlieB »

Jeg synes ikke det er skuffende sett med Norske øyne, ganske enig med Kevin jeg og. Damene imponerer og gutta sliter litt, (med unntak av Kofstad). Høsten av vel bydd på den største andelen av norske topp golfere som forsøker å skaffe seg kort noensinne. De fleste av disse golferne er unge så det tar tid å etablere seg på en tour. Erfaringen viser at for guttas del så må kanskje Børsheim og Kofstad opp og ned mellom ET og CT i ett par år enda før de klarer å bite seg fast på ET. Det blir riktignok veldig spennende å se hvordan Kofstad gjør det nå, han starter jo med en vanvittig selvtillit, (innbiller jeg meg i alle fall).
User avatar
Eaglespree
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 29 Nov 2012, 10:32
Hjemmeklubb: Solum

Re: Skuffende norsk hoest?

Post by Eaglespree »

Kevins oppsummering er dekkende og god! Støtter den.
Og om ikke alt gikk De Norskes vei, så er det i alle fall den mest spennende Q-school høsten siden HBs dager!
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Skuffende norsk hoest?

Post by Yorkie »

Sånn i forhold til realistiske forventninger. En rask opptelling av LET tour school.
Sverige 26 spillere
Danmark 4 spillere
Finland 3 spillere
Norge 1 spiller
Med så lite tilfang av spillere på vei mot tourene blir vi en K nasjon, og må glede oss over enslige svaler som lykkes her og der. Sverige som en A nasjon har så mange spillere at når man justerer for "en dårlig dag" etc. så er det allikevel mange som kvalifiserer seg. Tankekorset er vel hvordan Sverige kan dra opp så mange gode juniorer, sånn rent statistisk burde det vel være at når vi klarer å mønstre 1, så skulle Svenskene stille med 2 ift folketallet.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Skuffende norsk hoest?

Post by kevin »

mange svensker innen golf påstår at det er lenge siden de har hatt noen nye,unge og lovende som virkelig har etablert seg på de store tourene.

Men det er riktig at de leverer nye talenter til de større tourene hvert år. Men de også opplever at det er svært tøft å etablere seg. Jeg tror at både Lingmerth og Norlander skal slite med å beholde kortet på PGA touren neste år. Selv om Blixt klarte det veldig bra i år.

Det samme skal nok Åkesson og Lagergren slite med på ET. Sistnevnte hadde kortet i fjor og klarte seg gjennom kvalet igjen. Har vel fått litt mer erfaring.

Danskene har også hatt en veldig god sesong og har fått fram flere til ET, blir spennende å følge de og.

Jeg tror at noe av grunnen til at sverige og danmark leverer så bra er det turneringstilbudet de har gjennom Nordea tour og Ecco tour. Her lærer unge og lovende spillere mye gjennom tøff matching, samt at de får mulighet til å skaffe seg ranking på Challenge tour. Leste nettopp en dansk artikkel hvor dette blir fremhevet som en av suksesshistoriene til danskene.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Skuffende norsk hoest?

Post by Yorkie »

Blir vel litt sånn "mye vil ha mer" for svenskene også :)
Hedwall, Blixt, Noren, Nordquist, M.A. Carlsson, Lindberg, Stahle er vel alle navn fra de siste 2-3 åra som vel må kunne sies har etablert seg.

Tror du har mye rett i betraktningene rundt Nordea og Ecco, tøff matching og en forventning til langsiktig progresjon tror jeg er avgjørende for å lykkes, det holder ikke å flyte på sølvskje og talent som det synes at noen av våre tror.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Skuffende norsk hoest?

Post by kevin »

Det er bedre på damesiden enn hos herrene. Joel Sjöholm er en av få UNGE som har etablert seg. De andre du nevner er ikke så unge. Noren er 30 og Carlsson er 32. Broberg er 26 og har først slått gjennom i år, men det gjenstår å se om han etablerer seg på ET.

Tror at de norske har godt av å gå litt mellom ET og CT, før de etablerer seg. Men de må ha tålmodighet og jobbe knallhardt. Og de nordiske tourene er en god mulighet til å komme dit.

Men det virker som både spillere og forbund har det litt travelt. Virker som man helst vil at spillerne skal gå på college og utvikles der, evt falle fra der. College er vel og bra, men passer kanskje ikke for alle. Da må man ha et sidespor med spill i Norden og etablere seg der. Overraskende nok var det færre som deltok i kvalene til NT og Ecco i år,kontra i fjor. Skulle gjerne sett at flere prøvde seg der, og at det ble flere slike turneringer i Norge også. Alle de andre nordiske landene har sin egen tour som igjen er en del av Nordic League. Vi arrangerer en Nordea og en Ecco tour i året.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Skuffende norsk hoest?

Post by Yorkie »

Trur vi er for enige til at det blir noe særlig til diskusjon Kevin :) Ser at diskusjonen om juniorer fortsetter i en annen tråd.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply