European tour 2013

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: European tour 2013

Post by Freud »

Det er ikke nødvendig å spørre hverken Davies eller Kofstad om årsaken. Svaret er ganske enkelt at han ikke er god nok, i dette selskapet. Å vinne CT er ikke noe bevis for at man klarer seg godt på ET året etter. Kofstad har statistikken mot seg på det området. Det burde Davies i det minste ha visst.

Jeg tror ikke de to heller hadde klart å svare, eller villet svare. Det hadde vel blitt noe ullent om teknikk, uflaks, tilfeldigheter og helseproblemer.

Når det gjelder JB Hansen så er det egentlig ganske urettferdig at en spiller som har ligget på 175.plass før en turnering, spiller inn ca. 200 000 euro (= 1,5 mill.) på en delt 3.plass, og dermed rykker opp til 80.plass på RtD. Hans ET-kort er dog ikke sikret, for dersom han fortsetter å misse cuter, så ryker kortet. Jeg synes pengesummene er dårlig fordelt på ET-turneringene, med altfor mye til de beste, og meget rask eskalering nedover. Så uhyre jevnt som det er i golf, så burde fordelingen av premiepengene gjenspeilt det. JB Hansen har spilt "sitt livs turnering", og fått ut absolutt alt. Alle golfspillere kjenner den følelsen, for den er meget sjelden. Derfor er ikke hans 3.plass i helgen noe riktig mål på hva han er god for, på det jevne. Det var et unntak, et meget heldig for ham. Noe "gjennombrudd" er det ikke snakk om. Han har spilt 18 ET-turneringer i år, og misset cuten i 12 av dem. Det er vel det som er hans nivå. Eller har han hatt uflaks i disse 12 turneringene?

Men naturligvis kan det samme skje med Kofstad, og med andre. Det gjelder bare å få ut alt sitt potensiale i èn og samme turnering, samt å ha flaksen på sin side.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

240k euro er ganske sikkert nok. På hans hjemmeside og på danske golfnettsteder skriver de at kortet er sikret. Det holdt til 98.plass i fjor. Jeg er ikke overrasket over danskens framgang. Har sett han live på banen noen ganger. Han var svært nære seier flere ganger på CT i fjor, blant annet i finalen da Kofstad vant. Og i juli i fjor da Kofstad vant.

Team Kofstad vet godt at det ikke finnes noen garantier for å hevde seg etter å ha vunnet CTR i fjor. Men i år er det flere av CT graduates som gjør det bra. Ingen grunn til at han skal være dårligere enn de. Pepperell, Kieffer, Hansen og Madsen har alle tjent nok allerede.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

Freud wrote:Jeg synes pengesummene er dårlig fordelt på ET-turneringene, med altfor mye til de beste, og meget rask eskalering nedover. Så uhyre jevnt som det er i golf, så burde fordelingen av premiepengene gjenspeilt det.

JB Hansen har spilt "sitt livs turnering", og fått ut absolutt alt.
Jeg skjønner godt synspunktet om at jevnt gode resultater burde telle mer en enkeltstående topper, men jeg er likevel en tilhenger av systemet slik det er. Jevn standard uten topper, litt sosialdemokratisk svensk liksom, er det det man er ute etter? Eller er det vinnere og topper, selv de som går på trynet i mange av forsøkene sine, mer amerikansk? Jeg syns det svenske er litt kjedelig, litt "lagom" i idrett, så der liker jeg mer av toppene er spisse og høye! Men altså, jeg har en viss sympati for synspunktet ditt selv om jeg er uenig.

JB Hansen, nei, han fikk ikke ut absolutt alt. Faktisk sprakk han på slutten. Han spilte +3 på de siste fire hullene søndag, en sekvens han hadde spilt under par alle de tre første dagene.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

kevin wrote:Men i år er det flere av CT graduates som gjør det bra. Ingen grunn til at han skal være dårligere enn de. Pepperell, Kieffer, Hansen og Madsen har alle tjent nok allerede.
Det er jeg enig i. Det illustrerer at Kofstad har underprestert sammenlignet med det han selv, treneren hans og vi i publikum kunne forvente.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: European tour 2013

Post by Freud »

Interessant det Kevin tar opp. Av de som fikk et ET-kort i 2012 ved å bli blant de 15 beste på CT i 2011 var det bare 2 som klarte å beholde det.
Jeg har sett på hvordan det har gått hittil på ET for de 15 beste på CT i 2012, og som altså rykket opp. Jeg rangerer dem her i den rekkefølgen de hadde på CT-rankingen ved årets slutt, og med den plassering de har nå på RtD:
Espen Kofstad 166
Kristoffer Broberg 78
Andreas Hartø 107
JB Hansen 80
Gary Lockerbie 129
Magnus A. Carlsson 106
Simon Wakefield 153
Alessandro Tadini 170
Alex Kaleka 168
Chris Doak 117
Scott Henry 138
Chris Paisley 132
Eddie Pepperell 60
Max Kiefer 68
Justin Walters 119

Det er 12 av disse 15 - altså spillere som var dårligere enn Kofstad i fjor på CT - som nå ligger bedre an enn ham. Bare Tadini og Kaleka er (så vidt) dårligere enn ham.
4 spillere har allerede nå "sikret" ET-kortet for neste år. Ytterligere 2 ligger under 110.plassen. Av top-4 på fjorårets CT er Kofstad desidert dårligst.

Den konklusjon jeg kan trekke av dette er at Kofstad har spilt under pari, sammenlignet med de aller fleste av de han slo i fjor. Nesten så man må si at han ikke er god nok for ET.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Turnering i Russland fra i morgen. Denne turneringen har de siste årene vært endel av Challenge tour, men i år er det en ET turnering. Og premiepotten er av de laveste på touren

Den spilles på en Jack Nicklaus designet bane, som får mye skryt. Den er lang og i fantastisk bra kondisjon.

Kofstad går ut 10:03 norsk tid, med Higgins og Suneson.

Startfeltet er ikke spesielt bra, selv om det finnes noen bra. Kun 16 topp-100 spillere på R2D rankingen. Og feltet er fyllt opp med endel russere som selvsagt vil havne langt nede på lista. Blant annet Kafelnikov, som er en av de beste av de russiske.

Kofstad bør klare cut denne uka, og helst få en bra plassering. Topp-30 er mitt tips :)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

Jeg fant bare en eneste topp-150-spiller fra OWGR i feltet, indiske Bhullar som er nr. 141. Ligger vel an til at en eller annen gammel storhet som er såkalt "slumping" kan benytte sjansen til å revansjere seg, type Dysen eller Rock, men i og for seg er det mange som kan tenke stort her. For det er nok en av årets tre letteste turneringer for å bokføre en ET-seier, sammen med Madeira og St Omer.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Kofstad starter med dobbel på hull 10, om livescoren stemmer. Den har vært litt ustabil i dag.

Ingen tv-sending heller fra Moskva
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Runder første 9 på +2.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Ble +2 i dag og er der han bruker å være, på cut-grensa. Så var det 2.runden i morra da, kan han klare å bryte den trenden han har hatt de siste mnd?
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: European tour 2013

Post by Pepper »

Han så ut til å være ved godt mot under Lag NM, men så frem til noen feriedager, er nok sliten etter en serie med turneringer rundt forbi.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Kofstad spilte denne turneringen på CT i fjor, på samme bane. Da ble han nr.10 etter rundene 67-75-74-70. Da gikk cut på +4. Vinnerscoren da ble -7. Litt bedre startfelt nå, men også mange av de samme spillerne.
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: European tour 2013

Post by Drizzit »

73 på Kofstad i dag, og foreløpig inne i varmen for helgespill.
Bare å håpe på at cutgrensa holder seg på +3 slik at han kan få spilt i helga og få med seg noen € fra Russland.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Ser ut som det skal gå veldig greit. De på +4 er også innenfor akkurat nå
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Bra runde på -2 i dag for EK. Er delt 45.plass før sisterunden, og går sammen med Sjöholm i morra også, og har fått med seg danske Hartø også.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Delt 38.plass på Kofstad. Rykker opp til 161.plass på R2D rankingen. Hoey vant turneringen.

Neste turnering for Kofstad er Challenge tour turneringen på hans hjemmebane, Losby.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Etter skuffelsen på Losby og litt fri, er Kofstad klar for spill igjen. Gleneagles er arenaen denne uka. Han går ut kl.14:15 lokal tid.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Grei 1.runde i dag på -1. Er på delt 58.plass med det. Må med andre ord spille minst like bra i morgen for å klare cut. Går ut 10:25 norsk tid i morra
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

-2 etter 6 hull i dag :D
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

-4 etter 11, T13 :D
Post Reply