Hvilke norske klubber har et juniormiljø?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Hvilke norske klubber har et juniormiljø?

Post by Snowman »

Dette er ikke et retorisk spørsmål hvor jeg selv har et svar. Det er et spørsmål i uvitenhet?

Jeg lurer på, hvilke norske klubber har et juniormiljø, hvor det er et større antall juniorer som driver golf som idrett akkurat som juniorer gjør i andre idretter? Jeg mener da et miljø med trening og konkurranser i et kameratskap med jevnaldrende, hvor de har sine idrettskamerater innen golf, akkurat som andre har i ski eller fotball. Jeg mener altså IKKE juniorer som bare er påheng når foreldre spiller, eller som slenger innom uten å tenke at de "går på golf", som de gjerne sier.

Skriv gjerne navn på klubb og tall på hvor stort det aktive jr.miljøet er!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
apehest
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 129
Joined: 13 Feb 2012, 15:13
Hcp: Multi
Location: Fredrikstad

Re: Hvilke norske klubber har et juniormiljø?

Post by apehest »

På hhg kryr det av disse grusomme ungdommene og barna på mandager og onsdager. ;) ;) Tipper det er 30 av dem.
Har overhørt at de drar på treningsleir i utlandet også. Vet lite om nivået, men tror en junior vant klubbmesterskapet både i junior og seniorklassen.

Edit: Kom på at det hender seg det er noen "golfkjendiser" som har treningene. F.eks han sarpingen som kommenterer på viasat golf.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvilke norske klubber har et juniormiljø?

Post by Snowman »

apehest wrote:På hhg kryr det av disse grusomme ungdommene og barna på mandager og onsdager. ;) ;) Tipper det er 30 av dem.
Har overhørt at de drar på treningsleir i utlandet også.
Interessant! Det er jo bare ca 500 konkurrerende juniorer i hele Norge, så da er altså minst 5% av dem lokalisert i Fredrikstad-området. Fins det flere sånne miljøer?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvilke norske klubber har et juniormiljø?

Post by kevin »

Oslo gk har 250 juniorspillere i alderen 6-19 år.

Team Bogstad er deres beste satsningsgruppe. Den teller 12 spillere. A-gruppa bak de igjen teller 24 spillere og er også en satsningsgruppe. I tillegg har de en B og en C-gruppe.

Kilde: www.oslogk.no
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Hvilke norske klubber har et juniormiljø?

Post by halvorsen84 »

To av juniorene våre er farlig nærme scratch hvertfall. Den beste hadde 0,9 i sommer. Treningsleir i utlandet ja, en av ildsjelene disponerer leilighet og tar gjerne imot dem som gjester.

Grusomme ungdommer? Ja noen av de dessverre, som tror at lavt hcp gir dem egne "rettigheter". Måtte snakke til en av de da han flyttet bagen min fra matteplassen mens jeg kjøpte ballbøtte sånn helt uten videre.

Men ellers et veldig godt juniormiljø ;)
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Hvilke norske klubber har et juniormiljø?

Post by Kaffekannen »

Fana har også en god del juniorer. Akkurat hvor mange vet jeg ikke, men jeg kan tenke meg 30-40 som spiller aktivt med faste treningstider, konkurranser etc. Bergen, Bjørnefjorden og Sotra har også relativt store miljøer

Sent from my GT-P3100 using Tapatalk 2
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvilke norske klubber har et juniormiljø?

Post by Snowman »

Hvis det bare er 500 aktive jr.spillere i Norge, dvs som spiller konkurranser, da har vi jo nå lokalisert minst halvparten av dem bare ved å telle opp på Bogstad, i Fredrikstad og rundt Bergen. Det Bogstad-opplegget hørtes jo dessuten ut som Norges beste jr.opplegg!(?)

Noen flere som har mange nok til at det kan kalles et jr.miljø av konkurransespillere?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Hvilke norske klubber har et juniormiljø?

Post by Keyser »

Tja, hvor legger man listen for konkurransespillere?

Bjørnefjorden har et bra stort juniormiljø, men mangler spillere i noen årsklasser, så vi har ikke mange på TT/TRT. Men på den lokale "Junior-Tour" stiller vi gjerne 12-15 per turnering (av ca 40-50 deltagere) De fleste dog i klubbhcp-klassen, men det siger yngre over i de bedre klassene etterhvert. Vi har ca 20 stk som stiller på vintertrening (simulator) hver lørdag gjennom vinterhalvåret.

Det har vært gjort (og gjøres) et godt arbeid med å skape et miljø blandt juniorene, og vi ser nå at det er flere som spiller de lokale turneringene enn tidligere, og vi håper jo at en del tar stegene videre til regions- og landsnivå etterhvert.
</Keyser>
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvilke norske klubber har et juniormiljø?

Post by kevin »

Tipper at tallene NGF opererer med er basert på info i Golfbox, med tanke på hvor mange som spiller Titleist tour, Titleist region tour og kanskje noen til. På de to førstnevnte finnes det 350-370 navn.

Stavanger er også store på juniorsiden, har mange med på disse tourene.
rifer
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 04 Dec 2012, 18:23
Hcp: Avhengig av dagsform
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Hvilke norske klubber har et juniormiljø?

Post by rifer »

Kunne aldri tenke meg at disse tallene var riktige, så tok en kikk gjennom et tilfeldig utvalg golfbox-turneringer på det som kalles junior-tour, såvidt jeg vet det som er gammel b,c,d-tour.
Dessverre kan det godt hende at tallene stemmer.
Det er er ikke de store turneringene hvor det er ihvertfall 100 spillere pr turnering. Husker selv (nesten med gru...) at jeg bærte bag for en yngre bekjent for 10-12 år siden på en c-tour på Bogstad. Runden tok 7,5 time, ettersom det var 140 spillere. De turneringene jeg var innom på den tiden hadde ish 80-90 startende på de lavere nivåene. Nå er det jo knapt 20 på de tilfeldig utvalgte jeg så på.
Har også hørt tallet 500 tidligere, og gikk utifra at det var de som konkurrerte på titleist tour + titleist tour region, men kan faktisk se ut som om det er det totale antallet juniorer som har spilt minst noen turneringer ila 2012..
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvilke norske klubber har et juniormiljø?

Post by Snowman »

Bare 500 konkurrerende juniorer, ifølge tallene fra forbundet, og nå allerede mesteparten telt opp bare i noen få klubber. Det betyr jo da at i de aller fleste av Norges 190 golfklubber finnes det ikke en eneste konkurrerende junior, siden de fleste av de 500 er samlet i noen få velfungerende miljøer.

Men det er heldigvis bedre at de ER samlet noen få steder enn det motsatte. Hvis de 500 hadde vært spredd jevnt utover 190 steder, det hadde jo betydd at det knapt fantes jr.miljøer i det hele tatt. Og det er jr.miljøer med mange på samme sted, med treningsfellesskap og kameratskap, som kan gjøre norsk golf bedre. Men det er altså bare noen ganske få klubber som er med på jobben.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvilke norske klubber har et juniormiljø?

Post by kevin »

På Titleist tour og Titleist region tour er det deltagere fra knappe 50 forskjellige klubber, grovt regnet. De som har vært nevnt lengre opp er av de som har de fleste deltagerne, og for mange klubber finnes det bar 1 eller 2.

Det man kan lese litt ut av infoen er at det er f.eks ingen fra nord-norge, noe som er ganske usannsynlig. Finnes nok endel juniorer der også som spiller turneringer jevnlig. Blant annet på region tour turneringene i troms og nordland. Er sikkert noen juniorer som ikke spiller på Titleist tourene fordi de ikke er gode nok, men at de spiller lokale turneringer
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Hvilke norske klubber har et juniormiljø?

Post by spiderboy »

Trondheim golfklubb har et svært aktivt juniormiljø, Elias Bertheussen kommer derfra. Akkurat hvor mange det er vet jeg ikke, men vil tro ut fra det jeg ser på trening at de er ca 20 stk i det som er satsingsgruppa. Jeg vet at også Byneset har en bra juniorgruppe, og Stjørdal og Klæbu har begge flere juniorer som konkurrerer på Region-turene ihvertfall.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Vagrant
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 11 Jun 2011, 08:01
Hcp: 26,0
Location: Nesodden

Re: Hvilke norske klubber har et juniormiljø?

Post by Vagrant »

Mørk GK har en aktiv juniorgruppe som er i stadig utvikling. I overkant av 30 stk hadde 2 eller flere fellestreninger i uken i 2012. Totalt ca 60 i regelmessig fellestrening. På flere av juniorturneringene i Østfold sist sommer var Mørk den klubb med flest deltakere. Antallet som deltar på vintertreningene i 2012/13 er doblet siden sist vinter. Joda, det gror i norsk juniorgolf og flere og flere klubber begynner å se ut som idrettslag.
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Hvilke norske klubber har et juniormiljø?

Post by TomShanks »

Resultatlister fra Titleist Tour-turneringer gir en ganske god pekepinn på hvilke klubber som har og har hatt best juniormiljø.
teddykirsebom
Rookie
Rookie
Posts: 28
Joined: 30 Jun 2012, 21:20

Re: Hvilke norske klubber har et juniormiljø?

Post by teddykirsebom »

Ramnefjell med spark i leggen på barneidrettsbestemmelsene. Er dere enige? "I denne turneringen var det med mange spillere fra ulike land helt ned til under 5 år. Kanskje ikke så rart at Norge henger etter. Det eneste landet i verden (så vidt Golfsiden kjenner til) hvor det ikke er lov å konkurrere på skikkelig vis før du er 12 år gammel."
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvilke norske klubber har et juniormiljø?

Post by Snowman »

teddykirsebom wrote:Ramnefjell med spark i leggen på barneidrettsbestemmelsene. Er dere enige? "I denne turneringen var det med mange spillere fra ulike land helt ned til under 5 år. Kanskje ikke så rart at Norge henger etter. Det eneste landet i verden (så vidt Golfsiden kjenner til) hvor det ikke er lov å konkurrere på skikkelig vis før du er 12 år gammel."
Det at Norge er dårlig i golf, har absolutt ikke en millimeter med barneidrettsbestemmelsene å gjøre. De bestemmelsene er laget for at unger skal kunne drive lekpreget idrett på sine egne premisser, beskyttet mot sånne som Ramnefjell. De bestemmelsene er for øvrig de samme i all norsk idrett, og det et ikke sånn at Norge generelt gjør det dårlig i idrett.

Det viktige er å gjøre golf morsomt for mange barn, dvs få i gang fungerende barnemiljøer med mange barn som leker golf sammen. Det er det som er viktigst for de yngste, for hvis antallet går opp, og mange trives med å leke golf når de er små, da kan de leke til seg det tekniske grunnlaget først. Så kommer alvoret etter hvert. Dette leste jeg at Henrik Bjørnstad presenterte en fin tilnærming til i november:

http://www.norskgolf.no/node/3896
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply