Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by Snowman »

Vi får alltid høre fra golfens propagandamaskineri at golf er en av de største og viktigste verdensidrettene. Det argumentet brukes blant annet for å fortelle at Tutta er Norges største idrettsstjerne, fordi mange flere - etter hva vi får høre - bryr seg om damegolf enn andre idretter Norge hevder seg i, f.eks. langrenn. Noen ganger har jeg lurt på om jeg skal tro på det jeg også, men så dukker det jo opp noen andre kilder, slik som den årlige kåringen av årets idrettsutøvere i Europa, dvs en mann og en kvinne pr år, stemt fram av europeiske sporstjournalister.

Denne kåringen har foregått i 30 år, 2 priser pr år, dvs. totalt 60 prisvinnere. Ut fra idretter fordeler det seg slik:

19 tennis
19 friidrett
8 svømming
5 formel-1
4 langrenn
2 turn
2 fotball
1 sykling

Det er altså tennis og friidrett som står helt i særklasse når det gjelder årets idrettsutøvere i Europa. Og det er altså ikke en eneste golfspiller kåret på 30 år. Ikke noen Seve, ikke noen Faldo, ikke noen Rory, og ikke noen Annika.

http://www.aipsmedia.com/index.php?page ... =9634&tp=n

Kanskje greit å huske på at Fredrik og Per på Viasat Golf ikke er representative for sportsjournalister, så ta det med en klype salt når de forteller hvor viktig golfen er. Det samme når du hører lignende utsagn fra presidenter og andre i golfforbundet.

... men det er gøy å spille golf selv, og det er også gøy å se golf på TV, for oss spesielt interesserte :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by Snowman »

Her var det 30 views og ingen replies, så da gjetter jeg på at dere som tier samtykker :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by furu »

Golf er veldig stor som sport/fritidsaktivitet. Enormt mange mennesker spiller golf, men mitt inntrykk er at svært få av dem faktisk er interessert i golf. Hvis de blir bedt om å nevne de beste idrettsutøverne vil de ikke kunne navnet på en eneste golfspiller.

Når det gjelder kåringer gjort av journalister vil jeg hevde at golfere har havnet svært høyt på disse listene. Aldri vunnet, men jeg mener å ha lest mange ganger at golfere har vært i toppen.

Golf er kanskje en sport som ikke forbindes med blendende enkeltprestasjoner. Det spilles hele året, vi har ingen klar sesong der vi kårer en vinner. Ja, FedEx og R2D men allikevel. Vi har majorturneringer men når vi skriver VM og golf i samme setning så har det null betydning. Det jeg mener å si er at golferes prestasjoner - som f.eks. å vinne pengelisten på PGA og ET - ikke lager bølger i det hele tatt.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by Golffreak »

Hvis du googler litt så finner du mange websider, folk og organisasjoner som har forsøkt å "ranke" idretter mot hverandre etter ulike kriterier. Noen med varierende hell, selv om metodikken gjerne er god men dataene er vanskelige å samle inn eller tolke. En av disse websidene er http://mostpopularsports.net/. Her har de "ranket" golf til åttende plass med følgende beskrivelse:

#8 Golf

Golf is the most popular sport which can be played solo (without requiring a partner). It is a game where focus is completely on individual brilliance - ones performance in Golf is not influenced by the opponent's. A golf course can offer unique scenic beauty and natural environment unmatched by any other sport. As golf courses are often rare even in big cities, many people first try their hands on an alternative form - mini golf. Though the sport is played regularly only by the wealthier class, people love to watch golf. Golf has the record for an individual sports-person earning the highest amount of money ever. As of 2010, Tiger Woods has earned close to $900 million in his career so far. He has earned around $90 million in 2010 from winnings and endorsements alone.

Uten at jeg har lest så mye om dette, så kan vi vel forestille oss at langrenn og det meste av vintersport er populært i svært begrensede deler av verden. Husk at selv om det er italienere, franskmenn og tyskere i langrenn på toppnivå, så er denne langrennskulturen og interessen begrenset til alpeområdene av disse landene. I USA begrenset sannsynligvis begrenset til Colorado, Utah, Wyoming og andre lignende stater med et visst vinterklima.

Det er heller ikke så rart at vinteridrett er populært i Norge, mens golf er en mindre idrett ettersom vi pg.a. klimaet vil ha vanskeligere for å fostre opp utøvere i verdenstoppen.

Det er vanskelig å måle idretter mot hverandre i størrelse, popularitet etc. Mange idretter har de fleste utøverne i organisert idrett, men hva med idretter hvor mange driver den uorganisert? Det være seg gå skiturer, spille selskapsgolf, fotball på stranda, strandvolleyball, betale seg inn på en bane for å teste sportsbilen innimellom etc. I Norge er vel golfforbundet en av de største særforbundene ift antall "utøvere". Dette er jo påvirket av at absolutt alle, også de som driver med golf som hobby, må være medlem av en golfklubb og regnes som "utøver". I tillegg er det mange som har flere medlemskap i golf, noe som ikke forekommer i andre idretter. En ikke ukjent person fra "the other side" har tidligere anslått at det reelle tallet på "golfspillere" i Norge var max 50 000 personer eller noe sånt (orker ikke sjekke eksakt hva han har skrevet). Tall og statistikk er fine greier, men man må forstå hva som ligger bak også.. Tror ikke at golf er så stort i Norge eller kontinental-Europa, mens i USA og UK er det mye større. Kan nok også være at golf har et lite problem PR-messig. En golfturnering tar jo rimelig lang tid, og så er liksom høydepunktet når en spiller dytter ballen de siste 20cm for å vinne en turnering..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by Snowman »

furu wrote:Golf er kanskje en sport som ikke forbindes med blendende enkeltprestasjoner. Det spilles hele året, vi har ingen klar sesong der vi kårer en vinner. Ja, FedEx og R2D men allikevel. Vi har majorturneringer men når vi skriver VM og golf i samme setning så har det null betydning. Det jeg mener å si er at golferes prestasjoner - som f.eks. å vinne pengelisten på PGA og ET - ikke lager bølger i det hele tatt.
Ja, sammenlignet med en del idretter, f.eks. friidrett, tror jeg du treffer med dette at majors og pengelister ikke treffer like bra som VM og verdensrekorder. Men det kan innvendes at tennis har noe av det samme som golf, med 4 majors som det største? Likevel står det 19-0 til tennis over golf i disse journalistkåringene. Hvorfor?

Det har kanskje noe å gjøre med at finaledager i golf er for et felt med ca 70 spillere, mens finaledager i tennis er tvekamp mellom bare 2 spillere, og de har måttet vinne alle kampene sine nesten hver dag i to uker for å kunne spille en slik major-finale. To sånne uker i en tennismajor kan nok lett bli en sterkere oppbygging for folk flest enn fire dager i en golfmajor?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by Snowman »

Golffreak wrote:Tror ikke at golf er så stort i Norge eller kontinental-Europa, mens i USA og UK er det mye større. Kan nok også være at golf har et lite problem PR-messig. En golfturnering tar jo rimelig lang tid, og så er liksom høydepunktet når en spiller dytter ballen de siste 20cm for å vinne en turnering..
Her har du noen veldig gode poenger! Golf er stort viktige steder som USA og UK&I, og legg gjerne til Australia og Sør-Afrika, men det er ikke så veldig stort i særlig mange av verdens land. Og det er nok litt mer intense matchballer i tennis, ja :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by kevin »

Helt enig med Golffreak.Dessuten så nomineres golfspillere til endel priser, men når aldri helt til toppen.

McIlroy er nominert til "2012 BBC Sports Personality of the Year", sammen med 11 andre, som Bradley Wggins, Andy Murray, Sir Chris Hoy, Mo Farah og noen litt mindre kjente kanskje. McIlroy er også nominert til en annen pris i USA.

Thorbjørn Olesen er nominert til "årets fund" i dansk idrett. I sverige er Jonas Blixt nominert som "årets nykomling" og til lille bragdgullet. Idrettsgallaen i Sverige er en ganske stor greie

Dette var de jeg fant i forbifarten. Samtidig skal man ikke glemme at Tiger var verdens best betalte idrettsutøver i nesten 10 år, sier vel litt om golf og dens størrelse. Tiger ble kåret til "athlete of decade" av Associated press i 2009. Han vant da klart, foran Federer, Phelps, Brady, Bolt og noen flere.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by furu »

Alle de engelske golfjournalistene er fullstendig oppgitt over at Ryder Cup laget ikke ble årets lag hos BBC. "Team GB" i OL vant! Selv om det ikke er et lag og reglene til og med sier at en nasjon som samlet OL lag ikke kan vinne akkurat denne kåringen.......
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by kevin »

leste om det ja, nasjonalismen tok vel helt overhånd hos juryen, som så bort fra reglene. Veldig hype rundt "team GB" under og etter OL.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by Snowman »

furu wrote:Alle de engelske golfjournalistene er fullstendig oppgitt over at Ryder Cup laget ikke ble årets lag hos BBC. "Team GB" i OL vant! Selv om det ikke er et lag og reglene til og med sier at en nasjon som samlet OL lag ikke kan vinne akkurat denne kåringen.......
Nå er vel ikke golfjournalister særlig objektive verken her eller i England, når golfprestasjoner skal vurderes opp mot andre idretter? De norske tar jo av for selv de minste gleder.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by furu »

Jeg har ikke snakket med så mange andre engelskmenn om dette så jeg kan ikke uttale meg om den generelle holdningen blant folk i gaten.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by Golffreak »

Å kåre "team GB", som da er alle olympiske grener, til årets lag er jo ganske tåpelig.. Man burde vel klare å finne et lag skulle man tro. Problemet med å kåre Ryder Cup laget for "årets lag" i UK er vel at det er et europeisk lag, og de fleste er jo ikke fra UK.. Ergo så kan man vel ikke gi dem en pris i et enkelt land??

Med Mcilroy som må velge mellom å representere Irland eller Storbritannia i OL, mens han representerer Nord-Irland i de fleste sammenhenger i golf verden, så sier det jo også litt at golf ikke er helt synkronisert med øvrige systemer, arrangementer, kåringer etc. Er vel bare i Omega Mission hills World cup at han må representere Irland, mens han alltid blir presentert som nord-irsk ellers.

Personlig synes jeg ikke det er så farlig at golf ikke så ofte er på topp blant kåringer etc. Golf (og tennis) har sine majors, som "alltid" vil være større enn OL og all verdens kåringer. Ryder Cup er sannsynligvis størst av alt. Man må forstå idretten for å forstå hvorfor det er sånn, mens det i mange andre idretter mer underlagt sentrale idrettsforbund etc er store mesterskap som gjelder (EM, VM, OL). Snowboard har også sin egen greie. Tror de aller fleste snowboardere mye heller vil vinne X-games enn OL, og en konkurranse er aldri større enn hva startfeltet (utøverne) legger i det. Ta ligacupen i Storbritannia, hvorfor er ikke den like stor som FA-cupen eller seriespillet? Hva skjedde med Royal league i skandinavisk fotball liksom? Akkurat slik majors i golf har oppstått, så handler det om historie, tradisjon og opparbeidet prestisje. Petter Northug har sagt at Tour de ski er viktigere for ham enn VM iår. I starten så sto de beste norske langrennsutøverne over Tour de ski for å lade opp til store mesterskap i februar, mens nå begynner det å få en prestisje så det er (nesten) like viktig som VM.

Jeg tror nok det tar lang tid før OL får noen stor status i golfverden, selv om mange av verdens beste skulle være med. Det handler rett og slett om manglende historie og tradisjon, og i tennis så kommer OL-gull bak majors såvidt jeg kjenner til. Noe av problemet med OL er vel at det generelt sett skal være 4 utøvere fra hvert land eller noe sånt? Mange av verdens beste på herresiden kommer fra USA og Storbritannia, og mange kommer vel da til å bli utelatt? Dette med forbehold om at jeg ikke vet hvordan de legger opp dette.

Litt avsporing med OL etc, men prøver bare å diskutere i litt større sammenheng enn bare kåringer ;)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by Snowman »

Golffreak wrote:Noe av problemet med OL er vel at det generelt sett skal være 4 utøvere fra hvert land eller noe sånt? Mange av verdens beste på herresiden kommer fra USA og Storbritannia, og mange kommer vel da til å bli utelatt? Dette med forbehold om at jeg ikke vet hvordan de legger opp dette.
De 15 beste på OWGR år være med i OL, uansett hvor mange av dem som er fra samme land.

Men for nr. 16-60 i feltet tas det ut fra rankingen slik at de hopper over folk dersom det allerede er inne 2 stk fra det samme landet.

Slik det er på OWGR akkurat nå, ville USA og UK fått med 6 stk hver på herresiden, for på topp-15 er deg 6 fra hver av dem pluss 2 fra SA og 1 fra Australia.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by Golffreak »

Snowman wrote:
Golffreak wrote:Noe av problemet med OL er vel at det generelt sett skal være 4 utøvere fra hvert land eller noe sånt? Mange av verdens beste på herresiden kommer fra USA og Storbritannia, og mange kommer vel da til å bli utelatt? Dette med forbehold om at jeg ikke vet hvordan de legger opp dette.
De 15 beste på OWGR år være med i OL, uansett hvor mange av dem som er fra samme land.

Men for nr. 16-60 i feltet tas det ut fra rankingen slik at de hopper over folk dersom det allerede er inne 2 stk fra det samme landet.

Slik det er på OWGR akkurat nå, ville USA og UK fått med 6 stk hver på herresiden, for på topp-15 er deg 6 fra hver av dem pluss 2 fra SA og 1 fra Australia.
Hvis man sier at OL-vinneren sannsynligvis er blant de 100 beste i verden (er jo major-vinnere som på tidspunktet ligger lengre ned også..), så har USA 31 spillere blant topp 100 (kjapt tellet). Hvis de får med kun 6 så vil mange av verdens beste golfere ikke kunne stille i OL. 'Er det max 2 spillere per land (med unntak av topp 15 på OWGR) så blir det mye listefyll og "spillere" fra bananrepublikker.. Latterlig spør du meg. Det er nettopp derfor golf i OL ikke bli noen suksess. Hvor kult er det å vinne når du vet at kun topp 15 på OWGR stilte til start? Da blir det jo langt vanskeligere å vinne majors hvor alle i topp 50 er med uansett (+ kategorier som skal sørge for at formspillere, vinnere av store turneringer etc er med). Nei, dette gjelder ikke bare for golf i OL men poenget er vel først og fremst at de beste i verden skal delta? Dette uavhengig av hvor disse kommer fra. Noen synes det er søtt med noen på 120 kg som skal løpe 100m, og komme i mål når Usain Bolt er ferdigdusjet, men de tar jo opp plasser fra utøvere som kunne hevdet seg langt oppe på listene (men som er født i feil land..).

Per idag vil dette si at følgende spillere innenfor topp 50 fra USA og Storbritannia ikke ville vært med i OL om det var imorgen:

Phil Mickelson, USA
Steve Stricker, USA
Nick Watney, USA
Matt Kuchar, USA
Bo Van Pelt, USA
Dustin Johnson, USA
Zach Johnson, USA
Hunter Mahan, USA
Jim Furyk, USA
Paul Lawrie, Sco
Rickie Fowler, USA
Bill Haas, USA
Robert Garrigus, USA
Ryan Moore, USA
Scott Piercy, USA
David Toms, USA
David Lynn, Eng
Jamie Donaldson

Hvis dette er riktig så blir det anti-klimaks..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by Snowman »

Golffreak wrote:Hvis dette er riktig så blir det anti-klimaks..
Det utsagnet er både sant og usant på samme tid.

Ja, det blir et antiklimaks for oss som følger med på major'ene, fordi vi kommer til å savne noen viktige spillere i OL.

Nei, det blir selvsagt ikke noe antiklimaks for de mindre golfinteresserte, for de følger ikke så nøye med på golf-majors.

Det som er det spesielle med OL, er at det plutselig blir interessant med øvelser man vanligvis ikke følger med på. I sommer satt jeg plutselig og fulgte med på en OL-finale i fekting, men jeg aner ikke hva som skjer i et fekte-VM, selv om det kanskje er bedre deltakelse der og vanskeligere å vinne. En annen dag fulgte jeg plutselig en norsk bueskytter, selv om jeg nesten ikke vet bak og fram på en bue. osv.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by Snowman »

Snowman wrote:
Golffreak wrote:Hvis dette er riktig så blir det anti-klimaks..
Det utsagnet er både sant og usant på samme tid.

Ja, det blir et antiklimaks for oss som følger med på major'ene, fordi vi kommer til å savne noen viktige spillere i OL.

Nei, det blir selvsagt ikke noe antiklimaks for de mindre golfinteresserte, for de følger ikke så nøye med på golf-majors.

Det som er det spesielle med OL, er at det plutselig blir interessant med øvelser man vanligvis ikke følger med på. I sommer satt jeg plutselig og fulgte med på en OL-finale i fekting, men jeg aner ikke hva som skjer i et fekte-VM, selv om det kanskje er bedre deltakelse der og vanskeligere å vinne. En annen dag fulgte jeg plutselig en norsk bueskytter, selv om jeg nesten ikke vet bak og fram på en bue. osv.

Forresten, jeg ombestemmer meg! Det blir ikke noe antiklimaks for oss golfinteresserte heller, tvert imot, det kommer til å bli kjempespennende. Det kommer til å være massevis av toppspillere der, inklusive de fleste av de aller beste, og vi kommer til å konsentrere oss om de som er der, dvs. ikke om de som mangler. Det er jo sånn vi gjør mange andre ganger i året hvor vi følger med på gode turneringer med sterke startfelt, selv om ikke alle er der mer enn noen få ganger i løpet av sesongen.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by kevin »

Liten tvil om at Suzann Pettersen er stor og viktig, nå når hun skal hjelpe Innovasjon Norge med å fronte Norge

Les bloggen til Per-Arne Tuftin og legg spesielt merke til følgende:
Suzann er etter vårt syn for tiden Norges aller største internasjonale idrettsstjerne i en idrett som er stor over hele verden. Suzann spiller det meste av året på LPGA-Touren og er nok mer anerkjent i USA enn hjemme i Norge. Golfinteressen i USA er svært stor med ca. 25 millioner registrerte golfere. Mange av dem passer godt inn i målgruppen for de vi prøver å få til å besøke Norge.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by Snowman »

kevin wrote:Liten tvil om at Suzann Pettersen er stor og viktig, nå når hun skal hjelpe Innovasjon Norge med å fronte Norge

Les bloggen til Per-Arne Tuftin og legg spesielt merke til følgende:
Suzann er etter vårt syn for tiden Norges aller største internasjonale idrettsstjerne i en idrett som er stor over hele verden. Suzann spiller det meste av året på LPGA-Touren og er nok mer anerkjent i USA enn hjemme i Norge. Golfinteressen i USA er svært stor med ca. 25 millioner registrerte golfere. Mange av dem passer godt inn i målgruppen for de vi prøver å få til å besøke Norge.
Dame-golf er IKKE en stor idrett over hele verden, det er det rene og skjære sprøyt! Hvem vil f.eks. påstå at det er en stor idrett i Russland og øvrige Øst-Europa? Eller i Kina eller India? Eller i herregolfens stormakt Sør-Afrika? osv. Det er for øvrig heller ikke noen stor idrett her i Norge.

Men det er stort i USA, det aksepterer jeg selvsagt, så jeg sier ikke noe imot overskriften og starten på ingressen, hvor det står:

- Økt oppmerksomhet i USA med Suzann Pettersen på laget
- Som et ledd i markedsføringen av Norge som reisemål på det amerikanske markedet ...

Sikkert fint og flott! Men USA er ikke "verden", og definitivt ikke når det gjelder idrett. For det er ikke slik at stjerner i baseball, am.fotball, nascar, damegolf osv, for å nevne noen idretter, er store alle andre steder i verden. Noen andre deler de interessen med, som at baseball er stort også i Karibien, Latin-Amerika og Japan, eller at damegolf også er stort i Korea, UK og Sverige, men det gjør dem ikke til store verdensidretter generelt sett.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by kevin »

Ok,men da ringer du Innovasjon Norge og forteller de at de har bommet, så endrer de det sikkert
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by Snowman »

kevin wrote:Ok,men da ringer du Innovasjon Norge og forteller de at de har bommet, så endrer de det sikkert
Jeg påstår jo ikke at de har bommet! Det de beskriver er jo markedsføringstiltak i USA. Mitt poeng er bare at den som er stor i USA ikke nødvendigvis er stor alle andre steder.

Påstår f.eks. du at Tutta er den mest kjente norske idrettsutøver på det russiske markedet? Det tror jeg ikke Innovasjon Norge mener heller, for DA bommer de.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply