Rory dropper OL?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Rory dropper OL?

Post by furu »

Litt Se&Hør denne saken, men noe må vi jo snakke om :D

Rory vurderer altså å droppe OL i Rio fordi han ikke vil spille for UK eller Irland. Nord-Irland ikke stiller med utøvere og valget da må falle på UK eller Irland. Feiger han ut? Er det den enkleste utveien for en utøver som egentlig ikke har så lyst til å være med?

I så fall skjønner jeg det veldig godt. Han reiser enormt mye. Livet er nok ikke bare en dans på roser selv om du er multimillioner og forlovet med Caroline. Litt privatliv og tid alene er noe alle mennesker trenger. Et langt opphold i Rio er kanskje ikke #1 på listen over ting han ser fram til.

Jeg la forresten ut en link til en dokumentar om Rory på bloggen min. Fikk ikke lagt inn videoen. Den ligger hos BBC UK og du må ha f.eks Unblock Us for å se den.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Rory dropper OL?

Post by veggiss »

Bump denne i juli 2016, så skal jeg prøve å bry meg ;-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Rory dropper OL?

Post by kevin »

Interessant sak, men er jo gammelt nytt. Problemstillingen må man nesten være nord-irsk til å forstå. Ligger ekstremt mye følelse og nasjonalisme i dette. Gmac har jo samme problem, og der er det splid i familien, basert på religion. Mora mener han bør spille for Irland, mens far mener Storbrittania.

Tror det er vanskelig å forstå denne problemstillingen. Men har nok ingenting med reiser eller manglende ønske om å delta
Last edited by kevin on 05 Jan 2013, 14:28, edited 1 time in total.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Rory dropper OL?

Post by Snowman »

Det er jo så enkelt at han sliter med doble lojaliteter, for golf er ikke her som i andre idretter. I irsk golf er det jo et felles forbund, som er hele øya, både republikken og Nord-Irland. Det er jo derfor Rory har spilt for Irland (ikke NI) i World Cup of Golf. Han har vokst opp som en spiller i det irske golfmiljøet, hvor NI altså er helt inkludert.

Det er jo en pussighet dette her, som jeg ikke vet om fins i noen andre idretter.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Rory dropper OL?

Post by kevin »

Uansett vil det være synd om han ikke stiller. For at golf skal lykkes i OL bør alle de beste stille opp
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Rory dropper OL?

Post by furu »

Er vel ikke spesielt gammel sak siden den var alle nettaviser og på stort sett alle golfsider i går :) Han har ikke tidligere sagt at han ville droppe OL. Forrige gang han snakket om det virket det som om han ville representere UK.

Jeg tror vi får et rush av forfall og dårlige grunner til å ikke være med. Noen kommer sikkert til å være ærlig og si at dette ikke er noe for dem. Problemstillingen er mer aktuell nå enn i juli 2016. Da er det for sent. Hype, image - kall det hva man vil. For at golf + OL skal bli suksess må de jobbe med det i tiden fram mot Rio.

veggiss er f*** meg i Asia men klarer allikevel å kommentere saker han ikke bryr seg om :D
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Rory dropper OL?

Post by kevin »

det var pga intervjuet med BBC, men saken og problemstillingen er gammel. Han har vært usikker på hvem han skal representere hele tiden. Og som veggiss sier, det er ikke spesielt interessant før vi er godt inne i 2015 iallefall. Blir sikkert mange intervjuer og vendinger før den tid
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Rory dropper OL?

Post by Snowman »

Avhengig av rankingen kan det være en fordel for de beste spillerne fra Rep. of Ireland at Rory velger å spille for UK. Det blir jo plass til 60 spillere, og det et de 15 beste på OWGR og deretter fylles opp med de beste fra land som ikke allerede har 2 mann inne.

Det er all grunn til å tro at land som USA og UK bare får inn de som er topp-15, for de kommer jo til å ha mer enn 2 der. Hvis vi regnet Rory og G-Mac til UK, er det f.eks. nå 6 fra USA og 6 fra UK på topp 15. Det gjør altså ikke noe fra eller til for UK-spillere nedenfor topp-15 om Rory og G-Mac spiller der, for de får uansett ikke spille.

Men for spillere fra republikken? Ja, det kan lettere hende. Dagssituasjonen som eksempel, da ville Shane Lowry og Padraig Harrington fått spille OL for Ireland dersom ikke Rory og G-Mac tar plassene.

For øvrig tror jeg det blir få forfall fra de beste. Jeg tror de kommer til å ville spille OL, inklusive Rory. Hvis han ikke har lyst selv, så kommer Nike til å overtale ham. Det er det desidert største utstillingsvinduet overfor folk utenfor menigheten. Golfere kan snakke majors så mye vi vil, men for ikke-golfere er OL større, så det vil være stor prestisje med et gull.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply