LET 2013

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: LET 2013

Post by Pepper »

Det ser ut til at banen klarer regnet godt ifølge de rapportene jeg har fått, og den er i bra stand.

Noen av spillerne som skulle være med i pro am i går opplevde at det ike var noen gruppe til de. På Nordea tour i Sveige kjører de opp til 2 fulle pro am før en turnering. Når det for en gangs skyld arrangeres en internasjonal dameturnering i Norge er det trist å se at det er oppnådd så lite markedsmessig i forhold til sponsorer og andre, og dette merker jo spillerne seg også.

For øvrig sies det at Caroline Martens stiller med John Carew som caddie, da blir det nok lett å se hvor den gruppen befinner seg på banen. Svenske Elin Andersson i den gruppen visste ikke hvem Carew er, det er kanskje en fordel.....
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: LET 2013

Post by kevin »

Godt å høre. Skal opp dit i ettermiddag.

Carew som caddie? Hmm...

Markedsmessig ja, er ikke overrasket. Det er vel kun de største nettestedene for golf som har omtalt turneringen.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: LET 2013

Post by kevin »

Heramb hadde en bra åpning, men har startet dårlig på back. Martens er på par etter 6, og Skarpnord startet visst med trippel :(
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: LET 2013

Post by Pepper »

3 spillere under par så langt, selv om Gabsa ikke er ferdig med runden. Elin Andersson, en meget hyggelig ung dame, sa hun ikke følte at spillet var så bra, omen at det "holdt i hop" de siste 9.

Av de norske kan vel bare Marita si seg fornøyd med en runde på par, hverken Marianne (+5) eller Caroline (+3) er vel særlig fornøyd med runden i dag, i hvert fall ikke Marianne. De øvrige norske sliter også dessverre.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: LET 2013

Post by Pepper »

Ifølge turneringssidene går cut på 25, og er pt +3. I fjor gikk cuten på +8, men det blir vel heller +6 i år. En cutgrense på 25 (et annet sted så jeg tidligere at det var 30) og ties er lite når maks startfelt er 126.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: LET 2013

Post by Pepper »

Det var nok mamma Martens som gikk caddie for Caroline i dag, og ikke Carew. Beklager feilinformasjon, men den var fra såkalt sikre kilder. :-)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: LET 2013

Post by kevin »

Jeg var der oppe i ettermiddag, tok i mot scorene fra hull 13,14 og 15. Så noe bra spill og noe mindre bra. Var mange som sleit med hull 13, som ventet. På hull 15 var det veldig mange som kom opp kort mot pinnen som stod på det øverste nivået. Noen slo innspillet inn i motbakken og da rullet ballen helt ned til enden av greenen. Samme feil gjorde flere som chippet fra rett på utsiden. Både Marianne og Marita hadde gode birdiesjanser der, som de ikke satte.

Banen er bløt og det blir ikke mye rull å få. Til gjengjeld kom det noen byger innimellom. Men hele ettermiddagen var det helt vindstille og på slutten av dagen ble været virkelig fint.

Skuffende av flere av de norske, spesielt Marianne og Caroline. Synes Marita kan være fornøyd. Det jeg så virket å være bra.

Mange smilende og hyggelige damer, men også noen litt sure fjes, sikkert pga skuffende spill.
User avatar
Eaglespree
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 29 Nov 2012, 10:32
Hjemmeklubb: Solum

Re: LET 2013

Post by Eaglespree »

Pepper wrote:Det var nok mamma Martens som gikk caddie for Caroline i dag, og ikke Carew. Beklager feilinformasjon, men den var fra såkalt sikre kilder. :-)
Herlig med litt gossip fra "sikre kilder" :)
Men tipper Martens, som så mange andre, lett hadde parkert mor i klubbhuset om Carew hadde stilt som caddy!
Hehe, mere slikt Pepper, så slipper vi å kjøpe Se & Hor denne mnd :)
User avatar
Eaglespree
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 29 Nov 2012, 10:32
Hjemmeklubb: Solum

Re: LET 2013

Post by Eaglespree »

Fin rapport Kevin, og helt seriøst Pepper: jeg mener virkelig at det er kult med dine rapporter fra både sikre og usikre kilder!
Fin måte å bli bedre kjent med spillerne på. Informativt og bra innlegg på et annet Golfnettsted også!
Du later til å vite svært mye om jentegolfen her hjemme. Topp at du deler!!!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: LET 2013

Post by kevin »

Var der i dag og, skal skrive mer om det senere. Ser ut som Engzelius, Skarpnord og Martens blir de eneste som klarer cut av de norske. Bogeyen til Lundgreen på siste kan bli skjebnesvanger hvis cut synker til +6.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: LET 2013

Post by Pepper »

Og jeg var der i dag, og har ingen ambisjoner om å konkurrere med Se og Hør! Noen kjappe kommentarer:

Forholdene var bra i dag, kjølig om morgenen, men det kom seg etterhvert.

Mange hyggelige spillere, mange bra slag, men også en del dårlige slag fra folk som sliter. F.ek.skjedelig å reise fra England til Hauger og være +8 etter 9 hull! Dommere som var trivelige og kom med positive og hyggelige kommentarer, pluss at de dommerne jeg var i kontakt med snakket meget godt engelsk.

Det er trist at det er så få norske spillere med. Spillerne fra NGT er kanskje ikke gode nok? Som ventet var det bare Marita, Marianne og Caroline som klarte cuten. Marita var ikke fornøyd med runden, men det gikk rimelig greit allikevel. En av de svenske spilleren måtta ta straffeslag da ballen begynte å bevege seg da hun skulle til å slå, kjedelig når det ikke er hennes egen feil. Bare 4 birdies på hull 13, det er et vanskelig hull. Til gjengjeld var par 5 hullet etterpå bare 375 meter, og vel halvparten av spillerne fikk da også birdie eller bedre. En par der føles som en bogey.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: LET 2013

Post by kevin »

Var kaldt på morgenen ja, og mye tåke før start. Tok noen timer før det ble litt varmere.

Dagens vikinger: Katy McNicoll fra Skottland, og caddien hennes. Begge gikk i shorts fra morgenen av, og så ikke ut som de frøs. Men var ikke het nok til å klare cut. En annen skotte, Laura Murray, hadde på seg piquet og kun en vest over. Snakket litt med henne og hun påstod at hun ikke frøs hun heller. "No goosebombs" sa hun og viste meg armene :). Misset også cut til tross for en grei runde i dag.

Dagens optimist: Cecilie Lundgreen. Hun gikk i første gruppe og sa på tee at gruppa hennes skulle spille fort, ned mot 3t og 50min. Skjemaet var satt opp til 4t og 40min. På tirsdag ble rundene fort 5t og 30min på mange. Lundgreen gjorde par på alle sine 17 første hull, men gjorde bogey på siste og havnet utenfor cut med det ene slaget. De var inne på 4t 20 eller 25min ca. Godt foran skjemaet, men langt bak 3t og 50min

Dagens dårligste drive: jenta i shortsen, McNicoll, på hull 3. Slo en megaslice, slik jeg slår de. Den var så langt høyre at den nesten gikk i hagen til det huset som ligger til høyre for skogen

Ellers synes jeg det var mye bra spill i dag, spesielt på front. Litt tøffere på back virket det som. Imponert over flere av de danske jentene, de spilte utrolig bra. Runden til lederen, Broch Larsen, var helt konge. 66 slag er meget bra. Skal sies at det var ingen vind å snakke om så lenge jeg var der. Snakket litt med Julie Tvede etterpå, hun var veldig fornøyd med runden sin på 70 slag.

Snittscoren var ca.1.5 slag bedre i dag enn i går.

Dagens norske: Skarpnord spilte utrolig stabilt. 17 par og en birdie :)

Morgendagens poeng: Martens er nr.4 på Oom og skal holde seg innenfor topp-5 ved sesongslutt, for å klare LET-kortet. Hvis dansken som leder, vinner, da går hun nok inn på topp-3. Hun er nr.6 nå. Nr.1 og 2 på rankingen ligger ikke helt i toppen, mens nr.3, De Vries, misset cut sammen med nr.5 og 8. Mens tyske Kirchmayer som er nr.7, er høyt oppe. Martens bør avansere fra sin 20.plass i morgen, komme seg innenfor topp-10 ihvertfall, for å ikke tape terreng.

Og for Marita er det viktig å nærme seg toppen igjen, sånn at hun kan få spille seg til en kategori etterhvert.

Jeg skal ikke opp dit i morgen men skal følge med på nett. Sålangt har jeg vært imponert over mange av spillerne, har vært gøy å se på. Banen virker bra og været ser ut til å bli bra i morgen også.

I dag var det også noen journalister tilstede. Det ble tatt mange bilder, spesielt av de norske. En jeg snakket med var fra lokalavisa sa han, jeg glemte å spørre hvilken avis det var.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: LET 2013

Post by kevin »

Spillet er i gang etter en liten utsettelse pga tåke. Men når tåka letter skikkelig, blir det nok en flott dag. Anbefaler de som kan, til å ta turen opp

Glemte å nevne i går at mora til Martens gikk caddie for henne. Skarpnord hadde "byttet" ut Øyvind Rojahn med en annen. Engzelius hadde caddie, i motsetning til dagen før. Ukjent for meg hvem.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: LET 2013

Post by Pepper »

Meget bra skrevet og observert, Kevin. Og bare så det er sagt, jeg møtte mange hyggelige funksjonærer i går!

Jeg har hatt gleden av å ha 2 av de svenske spillerne boende hos meg under turneringen, en jeg har kjent i flere år og et nytt bekjentskap. Veldig hyggelig, og mange artige historier fra turneringslivet og om kjente spillere.

Jeg gikk caddie i går, og kunne derfor ikke følge med over hele banen.

Caddien til Marita var for øvrig Jonas Lilja, landslagssjefen for damene.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: LET 2013

Post by Pepper »

Ser ut til at spillet vil begynne igjen kl 11.00 etter ny utsettelse. Kjedelig stopp i spillet for de som har bestil flybilletter etc i henhold til antatt / planlagt schedule.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: LET 2013

Post by kevin »

Det ble dansk seier ved Broch Larsen. Hennes 2.turnering som pro, og hennes 2.seier :!:

Rutinerte Maritz ble nr.2. Hun har jo spilt på LET i "hundre år".

Skarpnord ble beste på 9.plass, etter en runde på par i dag. Engzelius ble nr.14 etter en runde på +2 i dag. Hadde håpet at hun skulle klare topp-10, men tror hun har grunn til å være fornøyd uansett. Martens ble nr.21.

Ingen oppdatert Oom ennå, men vil tro at Martens har ramlet ned til 5.plass

Neste uke er det turnering i England, der stiller Engzelius og Martens, iflg den foreløpige deltagerlista.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: LET 2013

Post by kevin »

Denne uka er det flere norske damer i aksjon på LET og LET Access

LET:
Marianne Skarpnord og Cecilie Lundgreen spiller Lacoste Open i Frankrike

Livescore

LET Access:
Caroline Martens og Marita Engzelius spiller i England

Livescore
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: LET 2013

Post by kevin »

Bra runder av Skarpnord og Lundgreen, som er henholdsvis nr.9 og 17.

Martens startet veldig bra og var -2 etter 5, men gikk til slutt på +5. Hun er nr.55, mens Engzelius gikk på +2 og er på delt 21.plass
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: LET 2013

Post by kevin »

Greie runder av Skarpnord og Lundgreen, begge klarte cut.

Martens misset cut i England, mens Engzelius leverte en god runde og er T15.
User avatar
Eaglespree
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 29 Nov 2012, 10:32
Hjemmeklubb: Solum

Re: LET 2013

Post by Eaglespree »

Alltid skeptisk når det registreres eagles i damegolf, men om det stemmer at Marita nettopp satt en eagle på hull 14 - så ser dette ut til å bli en bra turnering for Marita.
Men blir ikke veldig overasket om det viser seg at det skulle vært registrert +2 istedenfor -2.. vi får vente å se.
Post Reply