EGA-hcp

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

EGA-hcp

Post by sirandrew214 »

I grove trekk:

Har fått med meg at NGF har kommet med noen oppdateringer når det gjelder HCP-bestemmelser, eller i hvertfall at en del turneringer i 2013 krever at man har EGA-hcp. Nå skal blant annet Norges Cup-påmelding rangeres etter EGA-hcp, dvs de som HAR et slikt blir rangert foran de som er på Oom fra i fjor, hvis jeg har forstått det riktig. (Litt merkelig, ihvertfall at det skjer så fort?)

Uansett, alle kategorier, også hcp kat.1 kan (og må?) nå spille ihvertfall 3 hcp-tellende runder, for å kvalifisere til EGA-hcp, slik at de kan delta i høyere nasjonale, og evt internasjonale turneringer.

EGA- hcp vil også bli brukt i noen andre forbundsturneringer, bl.a. turneringer med større premier, for å sile ut de som kanskje ikke har vært like flinke til å justere hcp hele tiden... ;)

Mer om dette kan leses på www.golfforbundet.no

/SirA
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: EGA-hcp

Post by sirandrew214 »

Og etter litt mer lesing forstår jeg det slik at de som har registrert 4 tellende runder i fjor allerede har opparbeidet seg ega-hcp.
rifer
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 04 Dec 2012, 18:23
Hcp: Avhengig av dagsform
Hjemmeklubb: Hauger

Re: EGA-hcp

Post by rifer »

Det er jo helt greie regler syns jeg. Mer usikker på om de kommer til å bli praktisert i de turneringene som har problemer med hcp, type parturneringer og slike. Men jeg håper at de blir det

Ift ranking hørtes det litt rarere ut.. Men alle(?) med oom på nc har vel spilt minst 4 hcptellende i 2012?
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: EGA-hcp

Post by sirandrew214 »

Jeg misforstod nok hele greia litt da jeg leste dette selv på hjemmesiden til Golfforbundet. Dette ble tydeligvis innført i fjor, men satt i verk i år, og de som har spilt turneringer ifjor er på trygg grunn.
Så de på NC Oom er sikkert også der.
Dette gjelder trolig da også andre turneringer, som Region Tour og slikt, og der kan vel muligheten for at noen ikke har fått med seg dette dukke opp.
Jeg liker at de setter fokus på "hcp-sniking" i turneringer, med store premier. Håper de får bukt med uvesenet.
rifer
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 04 Dec 2012, 18:23
Hcp: Avhengig av dagsform
Hjemmeklubb: Hauger

Re: EGA-hcp

Post by rifer »

Ja, går ut i fra at alle turneringer dette året som skal ha et visst fokus på det sportslige vil kjøre EGA-hcp krav. Blir mest interessant å se om klubbturneringer kommer til å gjøre det.
Det er ihvertfall en ekstra sjekk som er grei å ha med, og veldig enkel å opprettholde for arrangører. Man klarer jo å jukse seg til et EGA-hcp også selvfølgelig, men det må være et bevisst valg for å holde et juksehcp..

Meeen, tipper vel at p4-golf og Nordea og de andre kjører uten EGA-krav, så de turneringene som har hatt utfordringer med sniking vil nok fortsatt ha noen utfordringer..
Post Reply