Sakte spill

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Sakte spill

Post by GunnarBull »

Hagen wrote:Lete etter ball i en evighet i selskapsrunder synes jeg også er no tull.
My support!
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Sakte spill

Post by Birnando »

danielgra wrote:Kan ikke se meg enig med deg, Birnando. Fleste klubber i Norge har 4t som limit. Da rekker man å ta seg en kort spisepause etter det niende. Hvorfor skal du på død og liv klare 18 hull på under 3.5t? Har du dårlig tid, spill 9 da vel.
Opplever sjeldent at jeg blir irritert over tregt spill, det morsomme er at to av de gangene jeg har blitt irritert er på begge dine hjemmebaner.
Fair nok:)
Jeg skal ikke på død og liv bli ferdig på 3,5 time, jeg vil ideelt sett gjøre runden unna på godt under 3!
Det ser jeg er å strekke det vel langt for Hvermansen;)
Derfor fronter jeg heller mer moderate 3,5.
Noe som burde kunne gjøres av absolutt alle, med fokus på effektiv bruk av tiden på banen.
Ikke ser jeg at det skulle det forkludre all denne hersens kosinga heller.
(Skaff hund eller au-pair eller noe istedet og kos i vei)


Men joda, 4 timer er en bedring i forhold til for 15-20 år siden, da tok det banne meg 5-6 timer på en helt normal weekend.

Med unntak av Juni/Juli er det som følge av alle segaladdene ikke mulig å gjøre unna 18 hull på en hverdag med mindre man dropper å reise hjemom etter jobb og har flyt med bookingtiden.

Og jo, golf er et spill over 18 hull!
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Sakte spill

Post by veggiss »

Hvis du bruker mer enn 3 timer når du spiller alene så skjønner jeg at starter klager på farten din.

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Sakte spill

Post by Birnando »

veggiss wrote:Hvis du bruker mer enn 3 timer når du spiller alene så skjønner jeg at starter klager på farten din.

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
Huh?
Vi var 4 i den ballen..
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Sakte spill

Post by veggiss »

Hvilken berømt links-bane i Irland var dette?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Sakte spill

Post by Birnando »

veggiss wrote:Hvilken berømt links-bane i Irland var dette?
Banen heter Ballybunion.
Det betyr i og for seg ikke noe hvilken bane det var, poenget med historien var altså at mangelen på raskere spill er for enkelte ett av flere svar på hvorfor mange faller fra det de opplever som uhorvelig tregt og følgelig en ganske kjedelig aktivitet å bedrive.
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Sakte spill

Post by veggiss »

Høres pussig ut, spesielt med tanke på at Ballybunion har et rykte på seg for å være en notorisk treg bane å spille, hvor runder over 5 timer ikke er sjelden. At starter da peser dere for å fullføre på 3.10 er rart...Den står på planen for neste år for min del, så får vel sjekke på egenhånd da.

Ellers så er det ganske opphauset blant nordmenn hvor utrolig raskt de spiller på de britiske øyer. Jeg har vel enda til gode å gå en runde under 4 timer der borte, selv med caddie, og da har vi holdt følge med ballen foran.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Sakte spill

Post by Birnando »

veggiss wrote:Høres pussig ut, spesielt med tanke på at Ballybunion har et rykte på seg for å være en notorisk treg bane å spille, hvor runder over 5 timer ikke er sjelden. At starter da peser dere for å fullføre på 3.10 er rart...Den står på planen for neste år for min del, så får vel sjekke på egenhånd da.

Ellers så er det ganske opphauset blant nordmenn hvor utrolig raskt de spiller på de britiske øyer. Jeg har vel enda til gode å gå en runde under 4 timer der borte, selv med caddie, og da har vi holdt følge med ballen foran.
Jeg er enig i din vurdering når det gjelder England, Skotland og Irland har jeg spilt på fulle dager uten å bruke mer enn 3.15 til 3.30.

Gled deg til the old course på Ballybunion.
Fenomenal bane med spektakulær beliggenhet.

Spilte Killarneys to baner samme turen, de ligger ikke langt unna. Ene var superb, andre litt sånn meh..
Men det kan skyldes to søte Amerikanere i ballen. Gud så mye skravling og så ineffektivt at det ga grøsninger;)
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Sakte spill

Post by Gundersen »

Norske baner bør jo få med seg hva Birnando skriver her, og kjøre på å pushe spillere til å spille på under 3,5 timer. Fylle opp med marshalls som kjører rundt med med morske blikk for å sette fart i ballen.
Dette vil føre til mye ledig tid på de forskjellige banene, garantert så mye ledig tid at baner blir nødt til å stenge og reguleres om til utmark. ( Det lønner seg som kjent ikke å være bonde i Norge)
Vi må ikke glemme at de aller fleste nordmenn har golf som hobby / fritidssyseel, og setter pris på den tiden de kan bruke på banen, borte fra kjerring og unger.
Det er også disse hobbyspillerene som holder liv i de banene vi har. Det er vel så vidt jeg vet ikke spesielt mange norske baner som er kommunalt drevet, eller subsidert av statlige overføringer.
Jeg er absolutt tilhenger av effektivt spill, og vet alltid hvilken kølle som skal brukes når jeg kommer frem til min ball.
Det er altfor mange som "tenker ihjel" slaget sitt.
Men det er langt mellom de rundene på opp mot 5,5 timer og de rundene Birnando ønsker at vi skal spille.
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Sakte spill

Post by Birnando »

Heh, vil du vekk fra unger og kjerring, skaff deg en god advokat, ikke bruk av min tid bare fordi hun har balletak på deg og ikke lar deg leke nok med vennene dine;)
Selv har jeg både kjerringa og barna med på banen.
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Sakte spill

Post by Gundersen »

Som du kanskje ikke fikk med deg, så har jeg evnen til å se dette i et litt bredere perspektiv enn deg.
Det er helt fantastisk de dagene man kommer seg rundt banen på din idelatid. Men, om all golf i Norge skulle spilles på dine premisser, så blir veldig mange av de som betaler sin medlemsavgift borte fra golfen, og da vil svært få av banene i Norge kunne drive videre.
Og igjen, jeg har ingen problem med å spille effektivt, og blir også frustrert av for lange runder.
Så det kan nok være at det er du som har det største problemet, med mindre du har en egen bane, der du kan sette nye banerekorder i fleng.
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Sakte spill

Post by Birnando »

Gundersen wrote: Så det kan nok være at det er du som har det største problemet, med mindre du har en egen bane, der du kan sette nye banerekorder i fleng.
Det har du jo helt åpenbart rett i!
Jeg har mindre glede av golf enn mange andre all den tid jeg bruker energi på å irritere meg over kosegluggihjælutenkjærringa-eliten.
Men det fjerner ikke det faktum at det finnes få rasjonelle, sportslige grunner til å subbe rundt banen. Annet enn den forbaskede kosen da
Derfor fortsetter jeg å benytte enhver anledning jeg har til å pushe mot raskere spill.

Du sier det jo selv, en runde på 3 timer er fantastiske saker
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Sakte spill

Post by Gundersen »

Du burde kanskje begynne med stup. Det tar ikke så lang tid:-)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Sakte spill

Post by Snowman »

4 timer på en runde er ikke sakte spill, det er rett og slett den tida helt vanlig golf tar. En halvtime ekstra, så det blir 4 og en halv time, er heller ikke noe mer enn helt vanlig golf når det er mye folk og stort sett bare 4-flighter.

De som hisser seg opp over oss som spiller i vanlig tempo, bør enten ta noe blodtrykksdempende eller velge seg baner eller starttider som er dårlig besøkt, så får de banen for seg selv. På den annen side, de som spiller seinere enn det som det store flertall anser som vanlig tid, og som sliter med å holde følge med folk foran seg, de kan lære seg litt bedre vaner og rutiner, så greier de sikkert å spille i vanlig fart de også, og ellers slippe gjennom.

Bedre rekruttering, så løser det med stresserne seg av seg selv. De som helst vil løpe rundt alene, vil da oppleve at det på alle gode starttider de setter seg opp, deretter booker seg inn tre til på samme tid, og da er det bare å akseptere at det ender med å bli vanlig golf uten innlagte spurtpriser.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Sakte spill

Post by Birnando »

Gundersen wrote:Du burde kanskje begynne med stup. Det tar ikke så lang tid:-)

Meh, som min forne far alltid sa, den som gir seg er en dritt.
Når jeg begynte med golf tidlig på nittitallet var snittrundene på min daværende hjemmebane godt over 5 timer.
I dag er den en time+ lavere som oftest.
Så det er håp, og jeg er optimistisk i troen på at ytterligere fokus på spillehastighet vil være til beste for majoriteten av norske golfere.
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Sakte spill

Post by Birnando »

Snowman wrote:4 timer på en runde er ikke sakte spill, det er rett og slett den tida helt vanlig golf tar. En halvtime ekstra, så det blir 4 og en halv time, er heller ikke noe mer enn helt vanlig golf når det er mye folk og stort sett bare 4-flighter.
Dessverre er det slik ja.
Men ønskelig, og nødvendig, er det så langt fra.
For endel av oss.
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Sakte spill

Post by Snowman »

Birnando wrote:
Snowman wrote:4 timer på en runde er ikke sakte spill, det er rett og slett den tida helt vanlig golf tar. En halvtime ekstra, så det blir 4 og en halv time, er heller ikke noe mer enn helt vanlig golf når det er mye folk og stort sett bare 4-flighter.
Dessverre er det slik ja.
Men ønskelig, og nødvendig, er det så langt fra.
For endel av oss.

... men da bør du innse at problemet ditt, det er han du ser i speilet, og ikke oss som spiller golf i helt vanlig golftempo.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Sakte spill

Post by Birnando »

Snowman wrote:
Birnando wrote:
Snowman wrote:4 timer på en runde er ikke sakte spill, det er rett og slett den tida helt vanlig golf tar. En halvtime ekstra, så det blir 4 og en halv time, er heller ikke noe mer enn helt vanlig golf når det er mye folk og stort sett bare 4-flighter.
Dessverre er det slik ja.
Men ønskelig, og nødvendig, er det så langt fra.
For endel av oss.

... men da bør du innse at problemet ditt, det er han du ser i speilet, og ikke oss som spiller golf i helt vanlig golftempo.
Sludder.
Dette sa "alle" for 15 år siden også-
"Siden det er vanlig, skal det jo bare være sånn"
I dag spiller vi en time pluss raskere i snitt.
Betyr det automatisk at nå, nå er det rett fordi du og de fleste andre gjør det sånn?
Nix.
Det er fortsatt rom for å forbedre effektiviteten din betraktelig.
Problemet, i form av irritasjon er som sagt tidligere i tråden mitt, problemet med effektiviteten på banen er derimot ditt.
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Sakte spill

Post by Snowman »

Birnando wrote:Sludder.
Dette sa "alle" for 15 år siden også-
"Siden det er vanlig, skal det jo bare være sånn"
I dag spiller vi en time pluss raskere i snitt.
Betyr det automatisk at nå, nå er det rett fordi du og de fleste andre gjør det sånn?
Nix.
Det er fortsatt rom for å forbedre effektiviteten din betraktelig.
Problemet, i form av irritasjon er som sagt tidligere i tråden mitt, problemet med effektiviteten på banen er derimot ditt.
Jeg har for vane å holde følge med flighten foran meg, uten å irritere meg over dem, og dermed har jeg ikke noe personlig problem å håndtere, verken når det gjelder irritasjon eller effektivitet. Jeg trives med helt vanlig golf i helt vanlig tempo.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Sakte spill

Post by Birnando »

Snowman wrote:
Birnando wrote:Sludder.
Dette sa "alle" for 15 år siden også-
"Siden det er vanlig, skal det jo bare være sånn"
I dag spiller vi en time pluss raskere i snitt.
Betyr det automatisk at nå, nå er det rett fordi du og de fleste andre gjør det sånn?
Nix.
Det er fortsatt rom for å forbedre effektiviteten din betraktelig.
Problemet, i form av irritasjon er som sagt tidligere i tråden mitt, problemet med effektiviteten på banen er derimot ditt.
Jeg har for vane å holde følge med flighten foran meg, uten å irritere meg over dem, og dermed har jeg ikke noe personlig problem å håndtere, verken når det gjelder irritasjon eller effektivitet. Jeg trives med helt vanlig golf i helt vanlig tempo.
Og sånn går no dagan
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
Post Reply