Slope value/course rating

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Slope value/course rating

Post by mciljoy »

Jeg har alltid bare sett på antall tildelte slag når jeg vurderer vanskelighetsgraden på nye baner, men kom over en bane nå hvor det kun står slope verdi.
Tenker på det tallet som er fra 55-155 (tror jeg) som angir vanskelighetsgraden ved en bane.

Mitt spørsmål er; kan dette tallet benyttes til noe annet enn et anslag på banens lettspilthet? Kan jeg så på det tallet hvor mange slag jeg vil få tildelt på en bane?
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Slope value/course rating

Post by JanB »

Du er selvsagt inne på noe, siden systemet er laget for å gi amatørspillere mulighet til å spille alle typer baner.
Imidlertid regnes ditt Spillehandicap (eller mottatte slag om du vil), ut fra flere faktorer.
Når en bane blir slopet, er det omtrent 170 faktorer som legges inn i skjemaet for å komme fram til slopen for banen. De viktigste faktorene er banens lenge, men altså også en mengde parametre som høyden på gresset, vind i området, størrelse på green, farer ved OB, vann, etc...

Formelen som du vil se under har også med seg noe som heter baneverdi. Dette er egentlig det gamle SSS (Standard Scratch Score) og som angir hva som er et gjennomsnitt av hva en scratch spiller spiller banen på. Det er naturlig at det er i nærheten av banens par.

Skal du veldig kjapt bedømme banens vanskelighetsgrad kan du gjerne se på slopetallet i forhold til 113 som er gjennomsnittet. Dersom slope er høyere enn 113 får du et høyere spillehandicap en det ditt handicap er, altså er banen lettere enn gjennomsnittet. Et lavere slopetall enn 113 vil gi deg et lavere spillehandicap enn ditt handicap, altså vanskeligere.

Her er formelen: Spillehandicap = ( (Slopeverdi/113) x Handicap) + Baneverdi - Par
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Slope value/course rating

Post by mciljoy »

Takk for det, JanB :-) God forklaring

Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg aldri har plukket opp dette før... har spilt noe år.
Post Reply