Bunkere i moderne golf

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Bunkere i moderne golf

Post by Yorkie »

Flate fw bunkere brukes ofte som ett element på ett hull med heroic karakter, kalles av noen designere en carry bunker. Altså en bunker som ligger kortere enn normal carry (forutsatt riktig valg av tee). Altså man står på tee, og må ta til med ett heroisk slag for å slå over bunkeren, noe som utvilsomt er mere tilfredstillende enn å slå akkurat like langt over ett rough område. Tanken bak med å holde de flate er at dersom man skulle være så uheldig å slå (mye) kortere enn normalen, er at man da ikke taper særlig mye siden man kan(bør kunne) komme greit videre. Jeg er ikke helt med på den ideen, treffer man en hazard så skal det koste, dog, her er det en balanse (hvilke valg har spilleren til å gå rundt, legge opp kort osv) uten at hullet blir unfair osv. Dog, i denne diskusjonen, altså om proffene, de havner ikke i carrybunkere medmindre de slår ett helt søle slag, og da bør de få spise den også.

En liten historie, noen ganger bør man holde kjeft. Spilte Slite på Gotland med ett veldig hyggelig litt eldre par (medlemmer), de spilte begge fra rødt og hadde spillt stødig med greie lengder. På hull 9 ligger det to fw bunkere godt synlig fra tee, jeg ser de og sjekker baneguiden, den korteste krever en carry på 100 meter, og den lengste 140, altså fra gult husker ikke lengdene fra rødt. Siden vi har gått og snakket om banen, og de hadde god peil og spillt mange baner rundt omkring tenkte jeg ikke noe mer enn at jeg sa "jeg skjønner ikke den bunkringa her, de ligger jo så kort at de er ikke er i spill overhode (dro den selvsagt på utsøkt svorsk), vaffler avgårde en grei drive til venstre fw sånn noenlunde i området jeg ville, vi tusler til rødt, og begge to lomper drivene sine rett i den korteste bunkeren (de hadde da konsistent slått dobbelt så langt på alle foregående hull), jeg bråtenkte og kommenterte "vilket vackert väder det är i dag, och vilke trävlig bana det här är", og så gikk vi videre. Glemte visst ett øyeblikk der om heroic design, eller, at det kanskje oppleves forskjellig.... Holdt meg litt bakpå og lot de fortelle meg om hullene på resten av runden :)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply