Bunkere i moderne golf

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Bunkere i moderne golf

Post by furu »

Er bunkere for enkle å komme seg ut av? Hvor ofte hører vi ikke Haugsrud si at "han vil heller være i bunkeren enn roughen" og at bunkerslag faktisk er helt greie å sette rett i koppen av og til. At spillerne sikter mot bunkeren på innspill på lange par 5 fordi det er det beste alternativet hvis de ikke når greenen.

Kanskje det burde tenkes annerledes når de nå bygger nye baner. Trekker bunkere lenger unna greenen og legge et belte rough mellom bunker og green. Lange bunkerslag er fremdeles vanskelige. Vanskelige runoffs kan gjøre greenområdet spennende og mer utfordrende enn de tradisjonelle bunkerne.

Eller er det helt greit at bunkerne er barnemat for proffene? De er jo fremdeles vanskelig for oss amatører.
Instagram @christianfuru
apehest
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 129
Joined: 13 Feb 2012, 15:13
Hcp: Multi
Location: Fredrikstad

Re: Bunkere i moderne golf

Post by apehest »

Bunkere er bare kos det. En tjukk røff derimot, det kan bli vrient. Men spillet er vanskelig nok som det er. Er nok ikke noen god ide å gjøre det enda mer vrient.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Bunkere i moderne golf

Post by Rotten »

Jeg mener at slik det er blitt, er bunkerne for lette for tourspillerne. Vet at andre også har kommentert det samme. Det oppleves ikke lenger som en hindring. Se f. eks. på pot-bunkerne på links banene, det er hindringer. Av og til må man faktisk slå seg sidelengs ut.
Jeg mener altså, bunkerne bør lages vanskeligere slik at det faktisk er en hindring. Om spillet da blir vanskeligere for tour spillerne gjør ingen ting, likt for alle. Jeg tror faktisk spillet kan bli mer interessant også da taktikk vil bli viktigere.
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Bunkere i moderne golf

Post by goffy »

Rotten wrote:Jeg mener at slik det er blitt, er bunkerne for lette for tourspillerne. Vet at andre også har kommentert det samme. Det oppleves ikke lenger som en hindring. Se f. eks. på pot-bunkerne på links banene, det er hindringer. Av og til må man faktisk slå seg sidelengs ut.
Jeg mener altså, bunkerne bør lages vanskeligere slik at det faktisk er en hindring. Om spillet da blir vanskeligere for tour spillerne gjør ingen ting, likt for alle. Jeg tror faktisk spillet kan bli mer interessant også da taktikk vil bli viktigere.
Ja, gjøre golf vanskeligere er nok oppskriften på det problemet med spillerflukt klubbene sliter med.
Men kan alltids løses ved at amatører kan ta med seg en spade...
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Bunkere i moderne golf

Post by Rotten »

goffy wrote:
Rotten wrote:Jeg mener at slik det er blitt, er bunkerne for lette for tourspillerne. Vet at andre også har kommentert det samme. Det oppleves ikke lenger som en hindring. Se f. eks. på pot-bunkerne på links banene, det er hindringer. Av og til må man faktisk slå seg sidelengs ut.
Jeg mener altså, bunkerne bør lages vanskeligere slik at det faktisk er en hindring. Om spillet da blir vanskeligere for tour spillerne gjør ingen ting, likt for alle. Jeg tror faktisk spillet kan bli mer interessant også da taktikk vil bli viktigere.
Ja, gjøre golf vanskeligere er nok oppskriften på det problemet med spillerflukt klubbene sliter med.
Men kan alltids løses ved at amatører kan ta med seg en spade...
Synes du blander snørr og bart her.
Snakker om bunkerne for tour-spillerne. Det er vanskelig nok for amatører, synes imidlertid at det også bør være en hindring for proffene.
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Bunkere i moderne golf

Post by Sticho »

Rotten wrote:
goffy wrote:
Rotten wrote:Jeg mener at slik det er blitt, er bunkerne for lette for tourspillerne. Vet at andre også har kommentert det samme. Det oppleves ikke lenger som en hindring. Se f. eks. på pot-bunkerne på links banene, det er hindringer. Av og til må man faktisk slå seg sidelengs ut.
Jeg mener altså, bunkerne bør lages vanskeligere slik at det faktisk er en hindring. Om spillet da blir vanskeligere for tour spillerne gjør ingen ting, likt for alle. Jeg tror faktisk spillet kan bli mer interessant også da taktikk vil bli viktigere.
Ja, gjøre golf vanskeligere er nok oppskriften på det problemet med spillerflukt klubbene sliter med.
Men kan alltids løses ved at amatører kan ta med seg en spade...
Synes du blander snørr og bart her.
Snakker om bunkerne for tour-spillerne. Det er vanskelig nok for amatører, synes imidlertid at det også bør være en hindring for proffene.
Men man må jo blande snørr og bart ettersom vi spiller på de samme banene. En ting er å forlenge back-tee, men vanskeliggjøre forholdene rundt greenen vil påvirke amatørene mer enn proffene.
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Bunkere i moderne golf

Post by goffy »

Snørr og bart!?!
Proffer spiller vel stort sett på banene som vi amatører benytter, eller tenker du da at bunkerne bygges om før hver turnering?
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Bunkere i moderne golf

Post by Rotten »

Nja, er du så sikker på det? Kan sikkert endres på en del i og rundt bunkerne midlertidig. Banene settes jo opp vanskeligere på andre måter, f. eks. rough'en slippes opp, fairway klippes smalere og slikt...
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bunkere i moderne golf

Post by furu »

Kanskje en amatør vil foretrekke rough framfor bunkere? For de aller fleste er det fullstendig likegyldig - de får problemer uansett. Og som sagt tror jeg de fleste vil slå fra noe grønt framfor stranden.

Jeg er ganske sikker på at vanlige golferes score ikke ville blitt høyere og at den opplevde vanskelighetsgraden og følelsen av mestring vil være minst like bra.

Kanskje vi burde gå mot en deling både på utstyr og baner? Noe for proffene og noe for oss? Vi kunne selvsagt spilt på deres baner hvis vi ville. Det er jo litt av sjarmen med golf.
Instagram @christianfuru
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Bunkere i moderne golf

Post by Yorkie »

Var en diskusjon blandt endel arkitekter for en tid tilbake, det var relativ stor enighet at greenbunkere var for enkle for tourspillere. To forslag som ble fremsatt og som ble ansett som realistiske, det ene var å kratte dypere når man prepper banene for turnering, m.a.o mer enn de 2-3 cm som anbefales i dag, større risk for plugget ball, dårlig leie, ballen ruller ikke ned i bunn av bunkeren osv. Det andre var å bruke raker med veldig grove tenner, slik at det blir kraftige riller, og hvor det rakes i spilleretning for å skape dårligere leie.

Jeg er ikke så veldig bekymret med dagens greenbunkere, derimot er det mye tannlaus fairwaybunkering på endel baner hvor bunkere som med sin plassering helt klart er tenkt som en penal bunker omtrent er flate eller med så små lepper at man kan komme seg videre med en spoon og da har de faktisk ingen mening.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
apehest
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 129
Joined: 13 Feb 2012, 15:13
Hcp: Multi
Location: Fredrikstad

Re: Bunkere i moderne golf

Post by apehest »

Jau. Bare ler når jeg havner i en steinhard bunker uten noen form for kant. Er jo lettere enn fairway.
Men igjen, spillet er vanskelig nok som det er. Fler vanskeligheter vil også bety tregere spill, og det liker vi jævlig dårlig.
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Bunkere i moderne golf

Post by Hagean »

Mer bunkere, mindre rough!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Bunkere i moderne golf

Post by kevin »

Yorkie wrote:Var en diskusjon blandt endel arkitekter for en tid tilbake, det var relativ stor enighet at greenbunkere var for enkle for tourspillere. To forslag som ble fremsatt og som ble ansett som realistiske, det ene var å kratte dypere når man prepper banene for turnering, m.a.o mer enn de 2-3 cm som anbefales i dag, større risk for plugget ball, dårlig leie, ballen ruller ikke ned i bunn av bunkeren osv. Det andre var å bruke raker med veldig grove tenner, slik at det blir kraftige riller, og hvor det rakes i spilleretning for å skape dårligere leie.

Jeg er ikke så veldig bekymret med dagens greenbunkere, derimot er det mye tannlaus fairwaybunkering på endel baner hvor bunkere som med sin plassering helt klart er tenkt som en penal bunker omtrent er flate eller med så små lepper at man kan komme seg videre med en spoon og da har de faktisk ingen mening.
Jack Nicklaus gjorde det med rakingen i sin turnering et år. Brukte andre raker og laget større riller. Ble "ramaskrik" blant pga tour spillerne. Vet ikke om det er gjort senere.

Banene som proffene spiller er på papiret de samme som amatørene spiller, men de er ofte satt opp helt annerledes. Men er helt enig i det ang fw bunkere, der kunne man gjort mer. Når spillere heller vil havne ut i fw bunkere enn i tjukk rough, da er det for "enkelt". Vet ikke hva mer de kunne gjort i greenbunkerne. Disse spillerne er jo fryktelig gode og mestrer det meste
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Bunkere i moderne golf

Post by Hagean »

Jeg vil ikke si greenbunkere er vanskelig for amatører heller. Ligger vel heller i at de fleste casual golfere synes det er artigere å slå langt på range enn å øve seg litt i sanda. Litt teori og litt øving i sanda så blir bunkere en lek.
User avatar
Xo1
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 104
Joined: 06 Apr 2011, 21:47
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Miklagard GK
Has thanked: 2 times

Re: Bunkere i moderne golf

Post by Xo1 »

Hagean wrote:Jeg vil ikke si greenbunkere er vanskelig for amatører heller. Ligger vel heller i at de fleste casual golfere synes det er artigere å slå langt på range enn å øve seg litt i sanda. Litt teori og litt øving i sanda så blir bunkere en lek.
Siden du mener greenbunkere er en lek, antar jeg at du setter 6-7 av 10 putter (sandsaves) og ikke mener at bunkere er en lek, fordi du enkelt kommer utav dem. ;)
Min statistikk for 2012: sandsave 41,2% (51 forsøk) og chipsave 68,5% (327 forsøk), 55 runder på 25 forskjellige baner.
Så jeg foretrekker rough fremfor bunkere. :)
Problemet med bunkere i Norge er at de fleste banene bruker for lite penger på å vedlikeholde disse.
På en og samme bane kan du ha 3-4 forskjellige forhold i greenbunkerene. Alt fra betong til 15 cm løs sand, og gjerne forskjellige typer sand i bunkerne. Da hjelper det lite å stå på treningsområde før runden å trene i bunkern der, når forholdene ute på banen er helt annerledes.
Jeg er ellers enig i at bunkerslag ikke er allverden vanskelig med bra forhold i bunkern, det er det dessverre ikke så mange baner som har.
TaylorMade M3 Driver
TaylorMade M1 3 Wood
TaylorMade P730 3i - Pw
TaylorMade Milled Grind HI-TOE 52' 58' 64' Wedger
TaylorMade Ghost-Spider-Putter
Titleist PRO V1
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Bunkere i moderne golf

Post by kevin »

Veldig godt poeng. Uten at jeg har noen stats på det, så er jeg ganske sikker på at jeg spiller mye bedre fra skikkelig bra bunkere, enn de som er dårlige.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Bunkere i moderne golf

Post by Yorkie »

Nei, det er vanskelig å se hva som kan gjøres for at det skal bli vanskeligere for proffene. Alle bunkere kan jo ikke være "The road hole bunker" heller, det ville vært jævlig kjedelig, og hadde passa dårlig på fryktelig mange baner. Ei heller går det å lage bunkere dypere med overheng, da måtte man bare bygge opphøyde greener, og det hadde ikke sett så smart ut alltid. Det eneste som hadde funka overalt var om man pøsa på med ett solid lag med ny løs sand før hver turnering, og det blir kanskje en tanke dyrt ;)

Har betydelig mere tro på rilleforslaget, at spillerne piper det får være så, det blir likt for alle, og bommer man green og havner i en hazard så skal det jo koste.

På fairwaybunkere synes jeg det kan gjøres mer med kant/leppe hvor det passer med terrenget, evt kratte penal bunkere dypere slik at man får løsere sand
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
apehest
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 129
Joined: 13 Feb 2012, 15:13
Hcp: Multi
Location: Fredrikstad

Re: Bunkere i moderne golf

Post by apehest »

Yorkie wrote: På fairwaybunkere synes jeg det kan gjøres mer med kant/leppe hvor det passer med terrenget, evt kratte penal bunkere dypere slik at man får løsere sand
Eller plante en hekk.
r4mp
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 16 Feb 2013, 23:25

Re: Bunkere i moderne golf

Post by r4mp »

Burde kansje vært flere baner med bunker midt på green, da kan jeg garantere at jeg aldri hadde bommet på den... :)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Bunkere i moderne golf

Post by Kaffekannen »

Bunkere er ofte lettere enn rough, spesielt for proffene. Men det handler for dem om å treffe riktig bunker i forhold til hvor flagget står. Er ikke slik at bunker = up and down. Et eksempel er jo hull 15 på PGA National som de spilte denne helgen. Den bunkersen i bakkant er skikkelig råtten å havne hvis flagget står i bakkant eller i forkant.

I forhold til fairwaybunkere er jeg enig med Yorkie. En flat fairwaybunker uten noe særlig kant med god sand er betydelig lettere enn nær sagt hvilken som helst rough. Vet ikke helt hvorfor banearkitekter legger inn slike hindre som ikke er hindre, men jeg mener i alle fall at enten bør det være skikkelige bunkere eller så kan de like godt la vær
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Post Reply