Smarttelefon ulovlig?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
heiaespen
Forumvant
Forumvant
Posts: 78
Joined: 08 Jun 2012, 20:11
Hcp: 15,5
Hjemmeklubb: Bærum GK
Location: Jar, Bærum
Contact:

Smarttelefon ulovlig?

Post by heiaespen »

Heisann
Min lokale klubb Bærum GK hadde for litt tid siden regelkveld, jeg kunne dessverre ikke delta, men har fått referat i etterkant. Der kom det opp et spørsmål om bruken av gps-programmer på smarttelefonen under tellende runder, og konklusjonen her var at det er ulovlig. Programmer som Golfshot der du kan registrere hvor langt du slår med de forskjellige køllene, gps-informasjon osv. kan da ikke brukes om man ønsker å spille seg opp eller ned i handicap. Under lek og moro er jo selvfølgelig alt lov.

Er dette en korrekt tolkning av reglene? En regel som er opplest og vedtatt og som alle forholder seg til? Isåfall kan jeg jo innrømme at jeg "brøt" reglene under så og si alle mine tellenede runder i fjor. :-(

Registrerer folk flest lagene sine manuelt med penn på scorekort eller med diverse apper som automatisk regner ut tildelte slag og den slags? Hvordan er reglene på dette?

I forbindelse med dette kommer jeg også med et oppfølgningsspørsmål: Pargate lasermåler, er det et produkt mange her bruker? Noen som vil utdype hvor verdifullt de syntes dette verktøyet er, og for hvem det anbefales? Hvor jevn og god bør man være før man får fullt utbytte av et slikt redskap? Gadgets er jo moro da.
Hdcp sesongstart 2012 = 54
Hdcp sesongstart 2013 = 26
Hdcp sesongstart 2014 = 15,5
Mål for sesongen 2014 = 9,9
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by furu »

Å ta med seg mobilen - med alle de ekstraprogrammene den har - og bruke den på banen er faktisk ikke tillatt. Det kan tillates med lokal regel. En forutsetning er da at man ikke bruker applikasjoner/program som gir opplysninger som kan hjelpe. Det er f.eks. ikke tillatt å ha værapp på forsiden, slik som det er helt vanlig på HTC mobiler.

Mobilen kan altså tillates med lokal regel så lenge den kun måler lengde.
Instagram @christianfuru
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by halvorsen84 »

Leste en artikkel i et Norsk Golf en gang, der konklusjonen var den samme, altså ikke lovlig, ang. Smarttelefoner med gps og eller kompass.

Reglene rundt apper som f.eks Golfshot vet jeg ikke.

Laser/lengdemåler er det mange som bruker. Men personlig tror jeg de fleste klarer seg med de vanlige avstandsstakene. Men om man føler det hjelper, selv om det kanskje er snakk om placeboeffekt, så hvorfor ikke?
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by furu »

Når det gjelder Pargate så er de bare ett av mange lasermerker. Bushnell og Leupold er trolig de mest kjente, spesielt førstnevnte. Pargate har helt greie lasere. Om du skal/bør bruke laser? På ditt nivå ville jeg heller valgt en gps. F.eks. en enkel klokke. Den gir deg avstand til front, senter og bak på greenen. Noen gir også avstand til layup og dogleg. Garmin er #1 på klokker. Skycaddie har nettopp lansert en og Bushnell har sin Neo.
Instagram @christianfuru
User avatar
heiaespen
Forumvant
Forumvant
Posts: 78
Joined: 08 Jun 2012, 20:11
Hcp: 15,5
Hjemmeklubb: Bærum GK
Location: Jar, Bærum
Contact:

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by heiaespen »

For en gadgetfreak som meg så blir en klokke litt stusselig liksom. :-)
For min del så vil en laser være vel så mye til hjelp i forhold til avstand til bunkere, vannhinder og den slags. F.eks. på hull 2 på Hauger, hvor langt det er over det forbanna vannet bortover. Det er informasjon som kunne spart meg for litt slag iblant.

Jeg er også en fyr som liker å gå for det kjente, og gjerne det beste, selv om økonomien ikke alltid anbefaler det. Bushnell Tour v3 virker jo mest naturlig da.
Hdcp sesongstart 2012 = 54
Hdcp sesongstart 2013 = 26
Hdcp sesongstart 2014 = 15,5
Mål for sesongen 2014 = 9,9
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by furu »

Å vite avstander gir selvtillit. Da tror du gjerne mer på slaget ditt.

GPS klokker gadgets på høyt nivå. Tro meg :D Garmin S3 med touchskjerm er strålende. Hvis du vil ta den helt ut går du for Motorola MOTOACTV. Den logger hele runden din slik at du og andre kan se den på google maps etterpå. Litt dyr - men står på ønskelisten :)
Instagram @christianfuru
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by Martin899 »

Trenger ikke å bekymre deg over at du har brukt telefonen på nedskrivende runder, det er en fryktelig idiotisk regel (eneste som er forståelig er høydemålinger). Bare pass på å ikke bruke dette på turneringer, og når du begynner å komme ned på et seriøst hcp. Hvis den glade amatør begynner å stresse med slikt, så er det noe fundamentalt galt.

For min del får jeg mer igjen for bruk av laser, men hvis jeg plutselig skulle bli mer glad i gps så hadde jeg brukt den på tellende runder uten å bry meg.
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by furu »

Det er egentlig ikke et valg man har. Det er ikke mulig å droppe en golfregel fordi den er "idiotisk". Man skal forholde seg til den på samme måte som alle andre golfregler.

Når det er sagt - jeg er ikke enig i måten de har gjort dette på. Å forby mobil med gps og andre funksjoner er ikke riktig vei å gå.
Instagram @christianfuru
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by Martin899 »

furu wrote:Det er egentlig ikke et valg man har.
Jo det er det. Jeg kan velge å bruke GPS imorgen og skrive meg ned hvis jeg vil det. Noe som jeg vet at utrolig mange gjør.
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by furu »

Det er ikke et spørsmål om å bruke GPS. Det er et spørsmål om å bruke GPS på mobil. Der det er mobilen som er ulovlig.

At noen glemmer dette eller ikke vet hva reglene er - det er helt greit for meg. At noen med viten og vilje bryter golfregler fordi de mener det er greit - det er en annen sak. Jeg sier ikke at å bruke mobil med Golfshot gir deg et fortrinn, men du må forholde deg til reglene.

Hvis du mener at det er ditt valg om du skal bryte golfregler eller følge dem sier mye om holdningen din. Bryter du andre golfregler? Hvis noe er "idiotisk" så bryr du deg ikke om det? Hvor går grensen for hva som er "idiotisk"? Kan en spiller som syns straffeslag når man slår out of bounds er "idiotisk" bare velge å ikke bry seg om den regelen?
Instagram @christianfuru
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by Hagean »

Jeg trodde straffeslag bare var en myte?
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by eivaan »

Telefoner på golfbanen er generelt en uting!!! Har opplevd ofte at folk ringer og blir oppringt på rundene...de spiller ikke sammen med meg mere for å si det sånn!!!
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by veggiss »

Haha...er det faktisk noen som reagerer på det? Så lenge de ikke forstyrrer meg kan folk gjøre hva faen de vil på banen. Er nok å irritere seg over om ikke man skal begynne å bry seg om at andre snakker i telefon på banen også, da har du seriøst et fokusproblem.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by Martin899 »

furu wrote:Det er ikke et spørsmål om å bruke GPS. Det er et spørsmål om å bruke GPS på mobil. Der det er mobilen som er ulovlig.
Det vet jeg.
furu wrote: At noen glemmer dette eller ikke vet hva reglene er - det er helt greit for meg. At noen med viten og vilje bryter golfregler fordi de mener det er greit - det er en annen sak. Jeg sier ikke at å bruke mobil med Golfshot gir deg et fortrinn, men du må forholde deg til reglene.
Oki.

furu wrote: Hvis du mener at det er ditt valg om du skal bryte golfregler eller følge dem sier mye om holdningen din. Bryter du andre golfregler? Hvis noe er "idiotisk" så bryr du deg ikke om det? Hvor går grensen for hva som er "idiotisk"? Kan en spiller som syns straffeslag når man slår out of bounds er "idiotisk" bare velge å ikke bry seg om den regelen?
Det er ikke sammenlignbart. Hvis man unngår dropper osv. så lyver scoren din, og det blir feil. Hvis man bruker telefon, så forbedres ikke scoren din i det heletatt.

Og grensen for idiotisk går AKKURATT DER hvor det blir satt regler kun for å sette regler, uten noe grunnlag. Akkurat som at noen vil hindre innvandrere å bruke sitt eget flagg på 17. Mai. De forbyr fordi det er gøy.
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by furu »

Jeg opplever dette slik at du selv setter grensen for hvilke regler du vil bruke. Du må forstå at det ikke er akseptabelt. Du spiller golf, en sport der vi har organisasjoner (R&A og USGA) som lager regler. Forhold deg til dette. Det er ikke rom for tolkning.
Instagram @christianfuru
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by eivaan »

veggiss wrote:Haha...er det faktisk noen som reagerer på det? Så lenge de ikke forstyrrer meg kan folk gjøre hva faen de vil på banen. Er nok å irritere seg over om ikke man skal begynne å bry seg om at andre snakker i telefon på banen også, da har du seriøst et fokusproblem.

Er vel det de nettpp gjør...forstyrrer noe jævelig!!!!!
User avatar
heiaespen
Forumvant
Forumvant
Posts: 78
Joined: 08 Jun 2012, 20:11
Hcp: 15,5
Hjemmeklubb: Bærum GK
Location: Jar, Bærum
Contact:

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by heiaespen »

Furu: Jeg kan ikke helt se at den Motoactv kan være lovlig? Den spiller musikk, samt at den kan lagre alle lengdene på køllene dine og anbefale hvilke du bør bruke. Vil ikke dette bli for detaljert? Eller er den ok for turneringer og hdcp-tellende runder?
Hdcp sesongstart 2012 = 54
Hdcp sesongstart 2013 = 26
Hdcp sesongstart 2014 = 15,5
Mål for sesongen 2014 = 9,9
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by furu »

Det skal være mulig å velge funksjoner man installerer så MOTOACTV skal være lovlig. Anbefaling av kølle kan kuttes ut. Den kommer ikke med golf software som standard, alt må installeres. Gadgetfaktoren er ganske høy på den men jeg ville anbefalt Garmin S3 eller S2. MOTOACTV blir altfor dyr.
Instagram @christianfuru
Jenster
Rookie
Rookie
Posts: 3
Joined: 29 Apr 2013, 09:42

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by Jenster »

Hei alle. Ny her på forumet men måtte bare til med å svare.

Det er ikke sjølve golfgps appene som er ulovlige men det er ulovlig å ha med seg andre apper som du ikke for slettet ut av telefonen din som kompass og værapp.:

Here is the specific wording of the 2012 Rules of Golf on Distance-Measuring Devices (Rule 14-3)(emphasis mine): "A multi-functional device, such as a smartphone or PDA, may be used as a distance measuring device provided it contains a distance measuring application that meets all of the above limitations (i.e., it must measure distance only). 
In addition, when the distance measuring application is being used, there must be no other features or applications installed on the device that, if used, would be in breach of the Rules, whether or not they are actually used."

Banned apps under the rules include weather, compass, club selection, green-reading, slope-measuring...
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by veggiss »

eivaan wrote:
veggiss wrote:Haha...er det faktisk noen som reagerer på det? Så lenge de ikke forstyrrer meg kan folk gjøre hva faen de vil på banen. Er nok å irritere seg over om ikke man skal begynne å bry seg om at andre snakker i telefon på banen også, da har du seriøst et fokusproblem.

Er vel det de nettpp gjør...forstyrrer noe jævelig!!!!!
Hvis folk står og prater mens du skal slå ballen så forstår jeg deg, men jeg har enda til gode å spille med noen som ikke har såpass antenner at det skjønner at det blir feil.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply