De norske på tourene

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

De norske på tourene

Post by Freud »

Halvveis i sesongen kan det være greit å oppsummere stillingen for de norske herrene, internasjonalt. For damene er stillingen noe blandet, med Tutta som nr. 3 på moneylist, Engzelius helt utafor på Symetra og Skarpnord på en akseptabel 14.plass på LET. Men det er tross alt herrene som interesserer mest.
Her er stoda for våre, på de tourene de spiller på:
ET: Kofstad nr. 150
CT: Tage Johansen nr. 83, Børsheim nr. 155
Asian tour: Bertheussen nr. 87
Nordic league: Kaensche nr. 19

Dette er med mine øyne omtrent som forventet. Dog hadde jeg ventet Børsheim høyere på CT, siden han har et noenlunde sikkert kort der, og får spille det meste. Men han har spilt dårlig. Kofstad ligger høyere enn forventet, takket være den unormale 8.plassen fra to måneder tilbake. For det er MC og plasser rundt nr. 50 som er blitt normalen for ham.

Sammenlignet med svenskene er dette minst to skritt tilbake, fra målsetningen for mange år siden (noen som vet hvor mange?) om at vi skulle være på høyde med dem..... Danskene har forbedret seg kolossalt disse årene, for ikke så snakke om finnene, som har passert oss. Det er deprimerende å se alle disse nordiske naboer foran våre beste på alle tourer.

Jeg tipper at alle de jeg har nevnt allerede har ET-kvalet til høsten i bakhodet. De har vel innsett (?) at det ikke blir noen opprykk eller fornyelse av kort, så da er halmstrået kvalifiseringen til ET. Forstyrrer en slik tankegang den mentale innstillingen på de turneringer som gjenstår?

Konklusjonen min er at Norge er bittelille bror i Norden, og at vi har hatt tilbakegang de siste par årene på herresiden. Hva mener dere? Hva mener NGF? Finnes det realisme der overhodet, og noen som tør si rett ut at det står bedrøvelig til. Den eldgamle visa om "våre lovende juniorer" er utdatert. Eksemplene på å gi opp og å svikte forventningene er for mange de siste årene. Det er nada igjen av vår gull-kvintett fra noen få år tilbake.
Jeg synes det er deprimerende å observere våre magre resultater internasjonalt, og har egentlig sluttet å bry meg.
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: De norske på tourene

Post by DuffyDuck »

Noe av det største problemet er at de på død og liv skal ha moderlandet som base mens de driver å satser.
Post Reply