Bytte av skaft

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Myhren1
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 27 May 2013, 09:40
Hcp: 12.4
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten

Bytte av skaft

Post by Myhren1 »

Hadde et lite uhell i dag. Skaftet på driveren min røyk tvers av... Noen som har noen erfaring med å eventuelt bytte skaft selv? Eller er det greiest å oppsøke no fagfolk?
Attachments
image.jpg
(1.39 MiB) Downloaded 29 times
Callaway Razrfit 9,5
Cobra AMP Cell 3-4 wood
Cobra AMP Cell 3-4 hybrid
Callaway xForged projectX 6.0 3-pw
TaylorMade ATV 54* 60*
Oddysey Metal x Milled
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Bytte av skaft

Post by Nerd »

Det kommer alt ann på hva du mener du kan...om man kan og har utstyr, er det ikke vanskelig, men så er det noen hoder man slettes ikke bør tukkle med selv, og det er Callaway Fusion (FT). De er limt sammen av Titan og Karbon fiber, og når man varmer for å smelte epoxyen som har limt skaftet fast, smelter man samtidig det lim som holder hodet sammen, om man ikke gjør dette riktig. Derfor skal man ikke røre Callaway FT hoder selv, det går skjelden bra.

Se litt på "Expertxs how to" hos Golfworks
https://www.golfworks.com/images/art/20 ... aphite.pdf

Jeg regner med at du IKKE har en shaft puller, og det betyr at du skal ha mere varme på før du kan få skaftet ud, med den risiko det er for å skade noe. Du skal også ha litt utstyr som roterende stål børste du kan rense hoselen for gammel epoxy med, samt at du skal ha en ny ferrule og epoxy, samt egnet utstyr for å trimme skaftet til spille længde osv, så det letteste om minst risikable er og overlate dette til noen som kan og har utstyret på plass.

Jeg vet ikke noe om priser på slikt i Norge, men i Danmark som jeg er, er det ca. 300.- for selve skaft skifte jobben, med uttak av det gamle skaftet.
Myhren1
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 27 May 2013, 09:40
Hcp: 12.4
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten

Re: Bytte av skaft

Post by Myhren1 »

Ok, blir nok litt risky å gjøre det selv da. Det er en callaway Razr fit, fjorårsmodellen. Men spørs nok ikke om jeg må finne noen som kan hjelpe meg. Takk for utfyllende svar =)
Callaway Razrfit 9,5
Cobra AMP Cell 3-4 wood
Cobra AMP Cell 3-4 hybrid
Callaway xForged projectX 6.0 3-pw
TaylorMade ATV 54* 60*
Oddysey Metal x Milled
Hagen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 26 Apr 2011, 19:40
Hcp: 24,6
Hjemmeklubb: Hvam

Re: Bytte av skaft

Post by Hagen »

Kan du ikke bare skru opp justeringskruen og ta ut skaftet?
Driver: Titleist 910 d3 10,5 og Nickent 4D 12,5
Wood: mizuno jpx 800 5w
Hybrid: Callaway BB Diablo 5h, Callaway razr x tour 3h
Jern: Cobra Amp
Putter: Never compremise sub 30
Wedger: Cleveland cg 14. 52, 56 og 60
Sti
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 13 Jun 2013, 01:32
Hcp: 6

Re: Bytte av skaft

Post by Sti »

Jeg Har et Ubrukt Standar Reg skaft til driv'ern, hvis du er interessert får du sende meg en PM
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bytte av skaft

Post by furu »

Køller med justerbare hoder og avtagbare skaft er greie å skifte. Det er jo bare adapteren du må fjerne og sette på. Med mindre du er ivrig, har utstyr og setter deg inn i hvordan dette gjøres syns jeg du skal oppsøke en proshop eller golfbutikk som kan fikse det. Koster sikkert ikke mye. Bare noen minutters jobb.

Har du kjøpt nytt skaft? Kan være en ide å sjekke f.eks. ebay for Razr Fit skaft med adapter. Finnes sikkert både rimelige standardskaft og dyre eksotiske.
Instagram @christianfuru
Myhren1
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 27 May 2013, 09:40
Hcp: 12.4
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten

Re: Bytte av skaft

Post by Myhren1 »

Hvordan fjerner jeg adapteren fra skaftet? Ser jo ut som den er limt eller festet rett på skaftet. Er ikke no skruing såvidt jeg kan se.
Callaway Razrfit 9,5
Cobra AMP Cell 3-4 wood
Cobra AMP Cell 3-4 hybrid
Callaway xForged projectX 6.0 3-pw
TaylorMade ATV 54* 60*
Oddysey Metal x Milled
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bytte av skaft

Post by furu »

Myhren1 wrote:Hvordan fjerner jeg adapteren fra skaftet? Ser jo ut som den er limt eller festet rett på skaftet. Er ikke no skruing såvidt jeg kan se.
Varme. Du må ikke bruke hendene. Da brenner du deg. Den er festet med epoxy.

Og du må passe på å ikke bruke for mye varme. Kan fungere å feste adapterenden i en skrustikke, varme opp og dra i skaftenden.
Instagram @christianfuru
Post Reply