Frustrasjon over å være norsk golfer.

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Frustrasjon over å være norsk golfer.

Post by Pepto »

Jeg har nå vært en tur ute av landet for å spille. Hver gang jeg kommer hjem så gleder jeg meg til å komme ut på lokal bane for å fortsette spillingen.

Hver gang jeg gjør dette blir jeg veldig skuffet. Her i landet (hvertfall i mitt område) spiller vi faen meg på en åker i sammenligning. Det er helt horribelt hvor stor forskjell på standarden det er ute og her. Man trenger ikke dra langt utenfor landegrensene for å se dette. Jeg skal ikke snakke for alle klubber i Norge, men i mitt nærliggende område så har vi ikke ordentlig gode baner før slutten av juli begynnelsen av august. Da er jo sesongen ordentlig på hell allerede. Vi har en ekstremt kort sesong her til lands.

Vi betaler i dyre dommer for medlemsskap og hva får vi igjen? Labre forhold, 20 spenn for 20 baller på range og null følelse av å være velkommen eller verdsatt som medlem.

På de banene jeg spilte nå i Spania følte jeg meg ordentlig velkommen, jeg fikk følelsen av at de satte pris på at vi var der. Fri range og treningsmuligheter samt at de vasket køller og sko etter endt runde. Vi fikk frukt og kaldt vann når vi ønsket dette ute på runden. I tillegg så var de hyggelige og veldig imøtekommende. Kulturen jeg opplever her til lands er helt det motsatte.

Jeg vil påstå at å spille golf i andre land enn Norge vil gjøre deg til en bedre spiller. I Norge kan jeg ikke se at vi har mulighet til å oppfostre gode internasjonale spillere. Så sant man ikke sitter på hauger med penger og kan tilbringe mesteparten av året utenfor landegrensene for å spille. Landet vårt har ingen forutsetning for å hevde seg når an baserer seg på tilbud fra klubb eller sesonglengde.

I min klubb er juniorsatsing helt fraværende, Absolutt ikke noe tilbud whatsoever. Det er helt horribelt. Klubben har ingen pro, ei heller "elite" satsing/trening. Mine barn tar jeg med selv, men er vel ikke optimalt å lære dem å slice fra dag 1, for er det noe jeg kan lære bort så er det det. Jeg er skuffet over klubben og at jeg bor i Norge. Fotballen tar dem nok etterhvert, pokker.

Jeg er fullstendig klar over hvor Norge ligger og at dette ikke er det beste landet å drive med helårs sommeridrett ute. Men fytti helvete så mye klubbene i området har dalt i service og tilbud de siste 6-7 årene. Fra å være bra til absolutt ingenting.

Jeg er glad for at jeg har en klubb i mitt nærområde, men alt var faktisk bedre før. Jeg betaler medlemsskap 6 lapper for å spille greie forhold i maks 2 mnd, det er latterlig.

Jeg skjønner at norske proffer sliter med putting, men vi burde være verdensmestre i spilling fra rough. Siden det er det norske fairwayer stort sett er.

Der... Dag skal jeg vel ha få blåst ut litt.
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Frustrasjon over å være norsk golfer.

Post by Hagean »

Delte mye av din frustrasjon frem til jeg byttet klubb. Baller som blir borte i en utrimmet rough, alltid bløte fairwayer, sand som betong i bunkere og isbrann på green gjør golf vanskeligere enn det trenger å være. Slengte heller inn litt ekstra grunker for å få bedre vilkår. Hyggeligere betjening, mer profesjonelt styre og folk som tar deg på alvor. I gamle klubben ble man sett på med rynkede bryn om man sa fra om forholdene. På Atlungstad der jeg er medlem nå takker de deg for at du sa fra og får det fikset til neste dag. Vet ikke hvor du bor i landet, men kan være greit å kjøre noen minutter ekstra til en klubb som ønsker å satse litt om du har muligheten. Da får du bedre vilkår for juniorer og adgang til pro på lasset. :-)
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Frustrasjon over å være norsk golfer.

Post by Pepto »

Atlungstad... Ikke langt unna.

Har vært pro og juniortrening her tidligere. Så ble det bestemt å skru opp prisene og gjøre tilbudet dårligere :)

Av frykt for å bli tatt for en negativ type så har jeg kommet med innspill og tilbud om hjelp til klubben, men ikke mye konstruktiv respons.

Jeg er glad i klubben og liker å spille der, men er ting å rette på.
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Frustrasjon over å være norsk golfer.

Post by Hagean »

Jøss, høres nesten ut som vi begge stammer fra samme klubb. Den er ikke litt mer vestover? Har prøvd å komme med forslag og innspill selv, men er vanskelig å komme med nytenkning når styret består av dinosaurer som har vært der siden klubben åpnet og vet best. Litt ironisk når den da er på vei mot økonomisk ruin.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Frustrasjon over å være norsk golfer.

Post by kevin »

Godt å blåse ut litt. Tenkte på noe lignende for litt siden, men dro heller på ferie ;)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Frustrasjon over å være norsk golfer.

Post by furu »

Det med kundeservice er jeg helt enig i. Opplevelsen av å spille baner i utlandet er en helt annen. Atmosfæren. Vennligheten. Her kan ikke norske klubber skylde på værforhold ;)
Instagram @christianfuru
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Frustrasjon over å være norsk golfer.

Post by Freud »

Her synes jeg at Furu og andre overdriver voldsomt. Jeg har spilt golf på 40-50 baner i 8-10 forskjellige land (+Norge 30 baner) gjennom mange år, og synes de sammenligningene som Furu beskriver er usanne. Både i Spania og andre land har jeg opplevd dårlige forhold, og i Norge har jeg opplevd gode forhold, bedre enn mye av det jeg har spilt på i andre land, Spania inkludert. Køllevask, frukt etc. har jeg aldri opplevd!
Mottagelsen har vært OK, men ikke bedre enn i Norge. Er den bedre, så skyldes det det enkle faktum at banene i Spania lever av greenfee-spillere, mye mer enn i Norge. Medlemskap der koster gjerne 12-15000 kroner.

Jeg synes Furu skal fortelle oss hvor i Spania han har spilt, og hva han betalt i greenfee. Først da kan vi ta stilling til utsagnene hans.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Frustrasjon over å være norsk golfer.

Post by furu »

Freud wrote:Her synes jeg at Furu og andre overdriver voldsomt. Jeg har spilt golf på 40-50 baner i 8-10 forskjellige land (+Norge 30 baner) gjennom mange år, og synes de sammenligningene som Furu beskriver er usanne. Både i Spania og andre land har jeg opplevd dårlige forhold, og i Norge har jeg opplevd gode forhold, bedre enn mye av det jeg har spilt på i andre land, Spania inkludert. Køllevask, frukt etc. har jeg aldri opplevd!
Mottagelsen har vært OK, men ikke bedre enn i Norge. Er den bedre, så skyldes det det enkle faktum at banene i Spania lever av greenfee-spillere, mye mer enn i Norge. Medlemskap der koster gjerne 12-15000 kroner.

Jeg synes Furu skal fortelle oss hvor i Spania han har spilt, og hva han betalt i greenfee. Først da kan vi ta stilling til utsagnene hans.
Jeg har aldri spilt golf i Spania. Og heller ikke sagt eller skrevet. Heller ikke kommentert noe som helst om tilstand og forhold. Liker at du dikter fritt Freud :D Hverdagen blir kjedeligere uten litt fantasi.

Ok. Service på disse portugisiske banene er topp (pris i euro).
Quinta do Vale (28)
Pinta (28)
Old Course (75)
Faldo (58)
Laranjal
Aroeira

Det var noen utvalgte.

Kan legge til franske Chantilly. Om noen uker får jeg sett på servicen på St.Andrews og The International i Amsterdam.

Sånn Freud. Nå regner jeg med at du virkelig har grunnlag for å ta stillng til min hårreisende uttalelse om at servicenivået er bedre i utlandet :lol:
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Frustrasjon over å være norsk golfer.

Post by kevin »

Freud wrote:Her synes jeg at Furu og andre overdriver voldsomt. Jeg har spilt golf på 40-50 baner i 8-10 forskjellige land (+Norge 30 baner) gjennom mange år, og synes de sammenligningene som Furu beskriver er usanne. Både i Spania og andre land har jeg opplevd dårlige forhold, og i Norge har jeg opplevd gode forhold, bedre enn mye av det jeg har spilt på i andre land, Spania inkludert. Køllevask, frukt etc. har jeg aldri opplevd!
Mottagelsen har vært OK, men ikke bedre enn i Norge. Er den bedre, så skyldes det det enkle faktum at banene i Spania lever av greenfee-spillere, mye mer enn i Norge. Medlemskap der koster gjerne 12-15000 kroner.

Jeg synes Furu skal fortelle oss hvor i Spania han har spilt, og hva han betalt i greenfee. Først da kan vi ta stilling til utsagnene hans.
Først skriver du at Furu sine beskrivelser er usanne, og så vil du vite hvilke baner og priser det gjelder før du kan ta stilling til utsagnene.

Hvilke baner snakker du om da?
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Frustrasjon over å være norsk golfer.

Post by Pepto »

Flott at furu får skylda :)

Jeg nevner ikke navn på hverken norske eller utenlandske klubber.

Kort oppsummert så drar jeg ikke til baner som jeg ikke har lyst til å spille. Ender fort opp med kjente baner innom og utomhus.
Pris varierer, men føler ikke at jeg får samme smil og behandling, forhold her som utenfor landegrensene.. Uansett destinasjon.

Vi har gode forhold i Norge i en veldig begrenset periode.

Er på telttur med ungene så gidder ikke ta det lengste svaret akkurat nå.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Frustrasjon over å være norsk golfer.

Post by Freud »

beklager feilen! Mine kommentarer var naturligvis rettet til Pepto, som startet tråden. Hvorfor Furu kom inn der, aner jeg ikke. Bevisstløs tilstand!

Pepto vil ikke si hvilke baner han har spilt i Spania, så da er vi like langt. Kan ikke diskutere hans påstander uten å vite hvor han har vært.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Frustrasjon over å være norsk golfer.

Post by furu »

Jeg er så utrolig lett å like og har sneket meg inn i underbevisstheten til norske golfere :)

For øvrig er begge syn på saken subjektive påstander. Det kan ikke bekreftes eller avkreftes.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Frustrasjon over å være norsk golfer.

Post by Snowman »

Pepto wrote:I min klubb er juniorsatsing helt fraværende, Absolutt ikke noe tilbud whatsoever. Det er helt horribelt. Klubben har ingen pro, ei heller "elite" satsing/trening. Mine barn tar jeg med selv, men er vel ikke optimalt å lære dem å slice fra dag 1, for er det noe jeg kan lære bort så er det det. Jeg er skuffet over klubben og at jeg bor i Norge. Fotballen tar dem nok etterhvert, pokker.
I denne tråden blandes viktig og uviktig, men det viktigste er til gjengjeld ekstremt viktig, og det er det jeg tok ut som sitat. Det at så få klubber, faktisk nesten ingen, har noe fungerende juniormiljø med mange barn/unge under kyndig trener, det er det største hinderet for utvikling av norsk golf på elitenivå. I de aller fleste andre idretter har klubbene fokus på rekruttering og ferdighetsutvikling av juniorer. Men i golf spiller de fleste "juniorene" selskapsrunder med faren sin, og det er ikke å ha golf som idrett. Selskaprunde med pappa, det er på nivå med å være med pappa på hyggetur i slalombakken, og da er man ikke aktiv alpinist.

Juniormiljøer i golf; det er bare de få stedene man har mange barn og unge som møtes og holder på sammen, som ikke handler om å lære av foreldre, men som handler om kameratskap juniorene imellom og med trenere som vet hva som er riktig trening og motivasjon på hvert alderstrinn. Henrik Bjørnstad har skrevet en del veldig bra tanker om dette på norskgolf.no, men det er ekstremt langt mellom det han tar til orde for og det som er virkeligheten ute i klubbene. Antakelig er det bare ca 10 golfklubber i hele Norge som driver et anstendig juniorarbeid, så alle andre steder kan man regne med å tape kampen om idrettstalentene, for de velger seg heller idretter der det er gøy å holde på sammen med kamerater.

Og det mindre viktige i denne tråden? Servicenivå, pris og kvalitet; jada, jeg leser hva du skriver, men det gjør faktisk ikke mer inntrykk enn om du påpekte at det var varmere vær, billigere mat og bedre service i en spansk restaurant enn en norsk. Vi lever oppunder nordpolen med et høyt kostnadsnivå og har stort sett litt blyge servicearbeidere i de fleste yrker, så der er vel golfen preget av det samme som resten av samfunnet. Men det får vi leve med vi som er voksne og aldri skal bli gode. Men det med juniorene, det må noen få fart på, med gode trenere som klarer å få til lekpreget læring, og billige nok tilbud til at de som har lyst får lov av foreldrene sine å velge golf - også de som ikke kommer fra familier hvor pappa spiller!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply