Skaft vekt...viktigere enn du tror

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Skaft vekt...viktigere enn du tror

Post by Nerd »

Mange spillere tror at FLEX er den viktigste egenskap i et skaft, men den havner nede som #3 bak lengde og vekt, og for å bistå med et hurtig startsted for testing har jeg laget en tabel som er lett å navigere i.

Har du en kølle i din bag som bare fungerer rigtig godt, gå i de grønne felter i bunnen, og finn det interval den hører hjemme i, så har du skaft vekten for ALLE køller i din bag.

PS! Dette er IKKE annet som en "statisk fitting" av skaft vekt, basert på 1 kølle fra din bag som passer, så det er absolut ingen fasit, men en navigator for et sted og starte testing fra, og den forutsetter at den kølle du mener passer virkelig gjør det.
- Spørr å grav, om den er uklar på noen måte.
Shaft weight progression.PNG
(55.74 KiB) Downloaded 53 times
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Skaft vekt...viktigere enn du tror

Post by yuran »

Feltene øverst...hvis man har 60g med 45" så må man altså legge til 4g hvis man kapper skaftet 1" for å beholde samme svingvekt? Eller er jeg helt på jordet?
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
TaylorMadeGolfer
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 17 Dec 2011, 18:15

Re: Skaft vekt...viktigere enn du tror

Post by TaylorMadeGolfer »

yuran wrote:Feltene øverst...hvis man har 60g med 45" så må man altså legge til 4g hvis man kapper skaftet 1" for å beholde samme svingvekt? Eller er jeg helt på jordet?

Skjemaet viser hvilken tyngde skaft som anbefales i forhold til hverandre. Hvis du liker 60g ved 45" vil sannsynligvis et 64g skaft passe deg ved 44"(bare som nevnt "statisk fitting")

For å opprettholde svingvekt må du derimot legge til omtrent 10g i køllehodet.. Kort fortalt, så vil dette endre skaftets egenskaper(gjøre det mykere), så man anbefales å kappe like mye fra tip og butt på skaftet.

Om jeg ikke husker helt feil har Nerd tidligere forklart det med kapping, vekt og flex tidligere her på forumet.
TM SuperTri TP 9.5 Accra TourZ+ M4 75
TM RBZ Tour 3w 14.5* ProForce V2 96S
TM MB TP Shimada Tour S 2-P
Titleist Vokey 252.08 Oil Can DG TI X100
Scratch 8620 Custom DG X100 Spinner
Byron Morgan 006 Custom
ProV1
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Skaft vekt...viktigere enn du tror

Post by yuran »

Ok, så kortere = tyngre.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Skaft vekt...viktigere enn du tror

Post by Nerd »

Skaft vekten har betydning for køllens total vekt, helt uavhengig av SW Balance, så vi snakker "alt annet lige" som vi sier i Danmark, så spiller du SW verdien D2 i driver, så er det med D2 du kan lese de samme skaft vekt differancer.

Går vi ned på lengden, og skal kompensere for SW tapet som regnes til 3 SW points pr 0.5 tomme så er den vekten som skal tilføres ca slig:

På en driver er 1 SW point ca 1.65 gram
På et jern er 1 SW point ca 2 gram
På en wedge er 1 sw point ca 2.3 gram

Går vi ned 1 tomme på lengden på en driver, men vil beholde SW verdien blir regnestykket:
1 Tomme = 6 SW point x 1.65 gram = 9,9 gram skal tilføres hodet.
Skaft vekten anbefaler jeg da 5 gram høyere, slig at i sum blir total vekt differancen ved samme SW verdi 15 gram pr tomme, eller 7.5 gram pr halve tomme, og da ringer det kansje noen bjeller?

I et jern set blir hodene 7 gram tyngere pr jern kortere, og i et MOI matchet set ca 8 gram, så her rammer vi midt i mellom, og derav er vi i den gaten der det "føles ens" med hensyn til "heft", MOI eller motstand fra køllen eller hva du nå måtte ønske å kalle dette.
Vi ender altså på en annen vekt når vi endrer lengden og skaft vægten, men den vekt som tilsvarer den "motstand" vi kom fra.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Skaft vekt...viktigere enn du tror

Post by JanB »

Nerd wrote:Mange spillere tror at FLEX er den viktigste egenskap i et skaft, men den havner nede som #3 bak lengde og vekt, og for å bistå med et hurtig startsted for testing har jeg laget en tabel som er lett å navigere i.
Skulle ønske du hadde tatt med de andre viktige elementene i skaftet på de lange køllene og ikke minst driver; Kickpoint (high, mid og low) og Torsjonsvridning (torque)
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Skaft vekt...viktigere enn du tror

Post by Nerd »

JanB wrote:
Nerd wrote:Mange spillere tror at FLEX er den viktigste egenskap i et skaft, men den havner nede som #3 bak lengde og vekt, og for å bistå med et hurtig startsted for testing har jeg laget en tabel som er lett å navigere i.
Skulle ønske du hadde tatt med de andre viktige elementene i skaftet på de lange køllene og ikke minst driver; Kickpoint (high, mid og low) og Torsjonsvridning (torque)
Vel, denne tråden åpnet jeg på grunnlag av det mest oversette parameter som er VEKT, å skulle jeg skrive om hele skaftet å alle de parameter der er, ville det kunne fylle en bok, og det tror jeg ikke lesere her ønsker seg. Som oftest vil spillere ha relativt korte og enkle saker å forholde seg til, så det var min hensikt her.

De parameter du nevner her, går alle sammen under overskriften FLEX som har mange sub levels, men som club fitter og club maker vurderer jeg ikke skafter ut fra "kick point", men fra sone flex der et skaft er delt i 6 eller 7 soner som vi måler flex styrken på.

For langt de fleste vanlige spillere er flex begrenset til feel, den gjør ikke stort med performance, for det fordrer en teknik med late release før vi kan se differancer i dynamisk loft mellom et high og et low launch skaft, så vi kan grovt set dele de 3 klasser i Early = High , MiD = Mid og Late = LOW

En spiller med early release ser ingen differance i dynamisk loft mellom high og low launch, og forklaringen ligger i "Lade tid vs utladningstid". Om vi ser for oss en diger analog klokke bak spilleren og sier at ved et fullt swing er armene pekende mot klokken 12, mens bolden med driver ligger nede ved 17:30 litt foran i stancen vil en med early relese, ved klokken 10 ned til 9, kun ha 2 til 3 timers lade tid, og 3.5 timers utladningstid. Den skaft frembøyning han kan prestere på de 2-3 timer han lader skaftet vil være gått tilbake når han rammer bolden.

Vi skal altså ha lengere ladetid med power til skaftet en utladnings tid, om der skal være en fremover bøyning av skaftet ved impact, og når vi ser at det i samme vægt og flex klasse er maksimalt ca 2 grader i differance her, og dette KUN gjelder de med late release, er ikke skaftet den faktor man bruker til å bestemme boldkurven, det gjør man meget enklere med loft.

Om vi sterkt forenklet sier at 2 spillere har samme club speed, men forskellig release timing der den ene kan opnå 2 grader tilført loft med et high lanch skaft, mens den andre ikke opnår noe, så kan vi bare heve loftet med 2 grader til han som ikke fik noe levert fra skaftet, så vil resultatet bli ens. Loft er Loft, uanset hvordan det fremkommer, så her er det mange som går over elven etter vann.

Det vi bruker de forskjellige lanch alternativer til i praksis, er å søke tilgivelse for spillerens typiske mis hits.
- En med late release vil ofte ha den venstre side av fairway som sine miss (høyre spiller), og da kommer der nok et argument for et LOW launch skaft som lukker mindre i, og reducerer hans risiko for å hooke den. Er det en spiller med slice tendencer vil et High launch skaft kunne reducere dette ved at det lukker mere i, men også her kan vi også bruge selve køllehodet, og denne gangen face angle. Åpen til han som hooker, og lukket til han som slicer.

Flex i et skaft er derimot en TRIGGER for aggressjon, og den skal vi passe oss for. En spiller som får et skaft som er for blødt vil ubevist reducere sitt kraftforbruk, og ved det kan han tape både tempo kontroll og club speed, mens en som gis et skaft som er for stift, vil gjøre sitt beste for å loade skaftet så det føles rigtig, og derav både "overspille" samt lage de underligste kompenseringer i sit swing som skjelden er fordelaktig. Det er HER bedømmelse av SONE FLEX kommer inn, så vi kan bedømme om det er feedback fra load eller impact som trigger spilleren "den gale vei".
BUTT og MID har med load å gjøre, mens TIP er impact.

TQ er ikke et parameter man skal bry seg stort om, for det påvirker ikke stort annet enn feel, og havner i den delen som gir feed back fra Impact på samme måte som selve skaft spissen for øvrig. Skal vi se dypt ned i dette, KAN vi dele spillerne i 2 klaser her, og det er 1 plans og 2 plans swing. En spiller med et 1 plans swing belaster TQ mindre enn en som har et 2 plans swing, slik at 1 plan swingere vil finne seg best tilpass med skafter fra 3.5 og opp, mens 2 plans swingeren fra 3.5 og ned.
Ser man på dagens utvalg av skafter, ligger de fleste plus minus 3.5 (ca 2 til 5), så det er ikke det helt store problem å navigere i dette, og der ses ikke endringer av betydning som ikke kan overskygges fullstendig av andre parameter.

Derfor benyttes TQ ofte KUN som en feel adjustment, og et skoleeksempel på det er Grafalloy ProLaunch Blue
Dette er et High lanch skaft som betyr at skaft spissen er til den bløte siden, men mange hater den bløte feel da den gjør de usikker, så for å "kamuflere" det faktum at selve flex i spissen er bløt, er skaftet designet med en lavere TQ enn normalt, og derved føles det mere fast i fisken ved impact. (TQ er 2.8)

Det er primært "Tour Issue" produkter jeg selger, og disse ligger med hensyn til TQ på mellom 3.0 og 4.0, så vi er på "den gyldne middelvei" der det ikke har noe større utslag om vi velger det ene eller det andre, da vi snakker 0.5 grader op eller ned fra kryssnings punktet som er 3.5

Nå regner jeg med at noen kommer stormende med UST VTS (variable TQ system), men for det første er IKKE profilen helt identisk, og for den andre gir selv ikke UST noe fasit svar på hvem som bør velge hva, de sier ta den som føles best og performer best, og det er det det hele koker ned til. Den som kjenner disse skaft vil også vite at MID TQ er 3.5 i denne serien. Feel fra impact påpvirker dit swing, så det er der endringen kommer fra, ikke fra skaftet som sådan, for skaftet påvirker spilleren mere en spilleren påvirker skaftet. (skaftet er et dumt dyr som ikke endrer seg fra swing til swing, det er det samme, mens spilleren kan finne på alt mulig rart i sit forsøk på å endre skaftets virke måte ved sit swing)

Det var den "korte versjon" om disse parameter.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Skaft vekt...viktigere enn du tror

Post by JanB »

Igjen viser dette at det er viktig at andre SER og gjerne MÅLER hvordan din spillestil er når du skal velge riktig utstyr. Vi ser at mange kjøpe utstyr, og dyrt utstyr, på bakgrunn av reklame og tester. Du som amatør vil oppnå en langt større glede av en investering i f.eks ny driver om du lar noen med et trenet øye og gjerne sammen med en køllemaker se på svingen din. En PRO har ingen greie på alle muligheter i det jeg kaller "hardware".
Jeg er ofte sammen utstyrsleverandøerer / clubfitters på demosamlinger. Samarbeidet med noen som virkelig har greie på "hardware" er en virkelig spennende opplevelse for oss som kan "software".
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply