Hva betyr "tour"?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
henrikwl
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 02 Jul 2012, 21:13
Hcp: 32
Hjemmeklubb: Sandnes

Hva betyr "tour"?

Post by henrikwl »

Jeg har sett rundt forbi, at flere typer utstyr har "tour" i navnet.

Case in point: Callaway X Hot 68 Inch Double Tour Authentic Umbrella

Hva er det som gjør denne til "tour"? Og på hvilken måte er den forskjellig fra den vanlige (64 Inch Double Umbrella), bortsett fra størrelsesforskjellen så klart?

Jeg har sett "tour" baller, hansker, bagger, køller, det aller meste. På overflaten virker det som om "tour" rett og slett betyr +10% pris, men er det også noe annet?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva betyr "tour"?

Post by furu »

I noen tilfeller er det bare det at noen på tour bruker det samme produktet. Ikke så overraskende at Callaways proffer bruker de samme paraplyene som oss.

I de aller fleste tilfeller er produkter merket med tour det beste de tilbyr av kvalitet innenfor varegruppen.

Tour selger. Spesielt i USA.
Instagram @christianfuru
User avatar
henrikwl
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 02 Jul 2012, 21:13
Hcp: 32
Hjemmeklubb: Sandnes

Re: Hva betyr "tour"?

Post by henrikwl »

Ah, ok. Så "tour" betyr rett og slett "dette produktet er identisk med det som ble brukt på den og den touren"? Så den paraplyen jeg linket til ble brukt på X Hot touren (jeg antar at det var en tour som het X Hot)?

Takk for oppklaring. :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva betyr "tour"?

Post by furu »

Det er European Tour, PGA Tour og LPGA Tour osv. som teller her. X Hot er bare serien til Callaway. De har baller, køller, paraply, hansker osv i X Hot "kolleksjonen".

Køller merket Tour har for øvrig ingenting med ekte tourkøller å gjøre.
Instagram @christianfuru
User avatar
henrikwl
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 02 Jul 2012, 21:13
Hcp: 32
Hjemmeklubb: Sandnes

Re: Hva betyr "tour"?

Post by henrikwl »

Hjertens takk for oppklaringen! :)

Jeg antar at køllene som proene bruker er såpass spesialtilpasset dem at det ikke gir mening for produsentene å føre dem i forbrukersortimentet sitt?
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Hva betyr "tour"?

Post by Nerd »

henrikwl wrote:Ah, ok. Så "tour" betyr rett og slett "dette produktet er identisk med det som ble brukt på den og den touren"? Så den paraplyen jeg linket til ble brukt på X Hot touren (jeg antar at det var en tour som het X Hot)?

Takk for oppklaring. :)
De produkter du tenker på, "Identiske med de på Touren", har navnet "Tour Issue"...
- Den slags er produkter til lidt andre specs og ofte til veldig høye priser, uten at de nødvendigvis er så specielle.

Køllehoder til drivere og woods der man kan se en label som viser DETTE hodets faktiske loft, face angle, lie vinkel og vekt justert med Hot melt, går ofte under denne betegnelsen, uten at det er en label som sier "Tour Issue".
Det finnes også en mengde skaft som er i kategorien "Tour Issue", og som bare selges på touren eller utvalgte shops med certifisering for dette.

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_trksi ... &_from=R40
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Hva betyr "tour"?

Post by Nerd »

Nerd wrote:
henrikwl wrote:Ah, ok. Så "tour" betyr rett og slett "dette produktet er identisk med det som ble brukt på den og den touren"? Så den paraplyen jeg linket til ble brukt på X Hot touren (jeg antar at det var en tour som het X Hot)?

Takk for oppklaring. :)
De produkter du tenker på, "Identiske med de på Touren", har navnet "Tour Issue"...og det er IKKE det samme som "bare" Tour.
- Den slags er produkter til lidt andre specs og ofte til veldig høye priser, uten at de nødvendigvis er så specielle.

Køllehoder til drivere og woods der man kan se en label som viser DETTE hodets faktiske loft, face angle, lie vinkel og vekt justert med Hot melt, går ofte under denne betegnelsen, uten at det er en label som sier "Tour Issue".
Det finnes også en mengde skaft som er i kategorien "Tour Issue", og som bare selges på touren eller utvalgte shops med certifisering for dette.

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_trksi ... &_from=R40
User avatar
henrikwl
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 02 Jul 2012, 21:13
Hcp: 32
Hjemmeklubb: Sandnes

Re: Hva betyr "tour"?

Post by henrikwl »

Ok, så "tour issue" og "tour" er ikke det samme. Bare "tour" er for det meste markedsførings-fluff da?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva betyr "tour"?

Post by furu »

Ja. Absolutt bare markedsføring. Selges tour sokker og tour capser.
Instagram @christianfuru
Post Reply