Driving iron - samletråd

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Driving iron - samletråd

Post by furu »

Disse køllene har blitt utrolig populære. Tenkte vi kunne samle litt erfaringer i en tråd. De er nemlig veldig forskjellige.

Callaway X Utility
Titleist 712U
Mizuno MP-H4
Adams Dhy
Fourteen/Yonex/Srixon
Ping Rapture (kun tour for øyeblikket)

Har X Utility i bagen og har hatt MP-H4. Artig at de som hater XU elsker H4. Og omvendt. Har fått golfere på alle nivå til å prøve XU. Veldig mange gode spillere som ikke får den til i det hele tatt. Den virker mer klumpete enn H4. Hodet ser lengre ut. Og den ser ut til å ha mer offset. Men den er suveren for meg.

H4 er en utrolig god kølle. Helt herlig. Tror flere vil like denne enn XU.

712U har jeg så vidt prøvd litt. Langt mer tilgivende enn man skulle tro, men gir et helt annet inntrykk enn de andre ved adressering. Selges kun som custom her i Norge.

Adams Dhy har jeg ikke prøvd men får kanskje muligheten etter hvert.

Er nysgjerrig på JDM driving iron. Til høsten skal jeg kjøpe meg noe fra Tourspecgolf.
Instagram @christianfuru
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Driving iron - samletråd

Post by eivaan »

Jeg har MP-H4 i 4jern og er fornøyd med den. Prøvde 712U og likte den ikke, syns MP var bedre. Legger til at jeg har kjøpt 913 serien til Titleist i 7,5,3 og driver...må innrømme at r11s og rbz til TM som jeg hadde før var lettere å slå med...får bare trene mere for disse er solgt!!!!
Nutildax
Rookie
Rookie
Posts: 20
Joined: 14 Aug 2013, 00:28

Re: Driving iron - samletråd

Post by Nutildax »

Jeg kjøpte en Mizuno Fli-hi ( 21) på TGW da den kom. Byttet skaft, og den ble min faste utslagskølle i en lang periode. Leverte stødige utslag, god lengde med mye rull, men ambisjoner om enda mer utslagslengde pensjonerte den, og driver overtok.
Mizunoen kunne også brukes fra fairway, men var best egnet som utslagskølle fra tee.
Tok den fram igjen noen år etterpå, når driveren gikk som skakkest, men bestemte meg da for å bytte skaft for at den skulle ligne mer på resten av jernene. Ikke vellykket - fant ikke igjen de gode minnene fra tiden da den var fast utslagskølle.
Kjøpte noen år senere en Fli-hi (18) på ebay med standard-skaft, men synes ikke den leverte stødig nok.
Kjøpte for halvannet år siden en Srixon ZR-Uti (18) m/ KBS stiff skaft. (samme skaft som jeg hadde i jernkøllene mine ifjor). Fikk ikke helt godfølelsen med den heller. Prøvde igår en Callaway X Utility. Ganske god, men levde ikke opp til de nærmest fata-morganske minnene jeg etterhvert har opparbeidet meg om Mizuno (21) etter som årene har gått.
Er fascinert av kølletypen. Har aldri blitt helt fortrolig med hverken hybrid eller wood.
Liker muligheten av å ha et "ganske" trygt utslag som kan gå ganske langt og ganske lavt på baner som har trange utslag, på vindfulle dager, eller på dager der driver ikke leverer som den er betalt for å gjøre.
Har nå tenkt å skafte om Mizunoen for forhåpentligvis igjen å innføre denne i bagen. Litt usikker på hvordan skaft, men tenkte å ta en prat med en køllemaker. Har ikke tenkte å investere masse i dette, men tenker forsøket er verdt noen hundrelapper.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Driving iron - samletråd

Post by Kaffekannen »

Har kun forsøkt H4 og x-utility og kan samstemme med Furu her. Jeg fikk rett og slett ikke til X-utility godt nok. Noen gode slag innimellom, men jeg er ikke god nok til å treffe det, for meg, bittelille sweetspotet. H4 derimot fungerer som en drøm. Må komme meg ut på Meland slik at jeg får testet køllen på en skikkelig tøff bane.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Driving iron - samletråd

Post by heikkih »

Veldig fornøyd ned 712U. Slår mye bedre med den enn med hybriden som den erstattet i bagen.

Bruker den stort sett fra tee på lange par-3 og på trange utslag, men kommer nok mer og mer i spill på lange innspill også.

Utrolig fin og penetrerende ballbane med den.
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
Post Reply