Et sikkert tegn på en snobbesport!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by Snowman »

Mange sporter har regler om klær i konkurranser, dvs man kan ikke stille opp i hva som helst. Men jeg vet ikke om noen andre sporter enn golf hvor det praktiseres bindende kleskoder, noen steder i form av vedtatte regler, når det verken er konkurranse eller organisert trening.

Man blir ikke bortvist fra sjøen hvis man har feil klær i seilbåten på en hyggetur. Men blir ikke bortvist fra veien hvis man sykler i feil klær, eller fra lysløypa eller skibakken hvis man ikke ser bra nok ut. Men golfsporten er altså så snobbete at man ikke kan spille private selskapsrunder i hva man vil.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by Snowman »

Spørsmål: På hvilke baner ville man blitt nektet å spille en uformell selskapsrunde i jeans og singlet?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by veggiss »

Hverken sjøen eller sykkelveien er organisert som klubber med vedtekter, så det blir en tåpelig sammenligning. Hvis du synes det er snobbete å ikke se ut som en dust så får det så være, men kleskode er en del av golfen om du liker det eller ikke. Ikke alle klubber bryr seg om det, men du trenger ikke lete lenge for å finne noen som gjør det.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by Snowman »

Man kan jo gjerne få være snobbete med regler om klær, hvis det er det man vil være. Men da trenger jo ikke forbund og klubber å klage over at de får ord på seg å være snobbete. Da kan de heller vedkjenne seg at det stempelet ikke er uten grunn.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by veggiss »

Hvorfor er det snobbete å kreve at golfspillere har på golfklær?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by kevin »

Hva er det som gjør at kleskode=snobbete?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by kevin »

Passer liksom ikke helt med definisjonen av snobb

"person som legger overdreven vekt på sosial posisjon, rikdom, «fin» omgang eller flotte klær. "
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by Snowman »

Keeping Up Appearances? Med Hyacinth i styret får ikke Onslow spille :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by GunnarBull »

Miklagard har en kleskode som går på jeans, fotballshorts, badeshorts og t-shirts uten krave.

Personlig plages jeg ikke av at noen spiller i dongeri, men jeg synes det er greit at man prøver å opprettholde en viss kultur. Jeg hadde neppe likt å komme på første tee og treffe en fyr med en skitten grilldress og en annen med badebukse og bar overkropp.

Jeg skjønner at du kaller dette for snobberi, men jeg synes det er en feil tolkning av kleskoden. Man setter koden for å unngå eksempler som jeg har nevnt ovenfor, og det handler ikke om snobberi, men om respekt for andre mennesker man tross alt skal ha sosial omgang med over mange timer.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by veggiss »

Snowman wrote:Keeping Up Appearances? Med Hyacinth i styret får ikke Onslow spille :)
Onslow kan jo bare ta på seg normale klær, så får han spille. Synes du judo er snobbete? En gi koster mer enn en bukse og poloskjorte.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by Snowman »

Jeg anser T-skjorte, dvs uten krave, til å høre inn under begrepet "normale klær". Jeg finner ingen ting ved golfens egenart som tilsier at kragen på skjorta har noen betydning for det sportslige. Og svaret er derfor "ja" på at jeg synes den type krav er snobbete. Klær handler om personlig stil, smak og identitet, og hva er da galt med en skjorte uten krave på en golfbane? Og jeans er vel like "normale klær" som buksene til John Daly, så hvorfor kan ikke begge deler være tillatt?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by kevin »

Hvorfor iveren etter å tillate jeans? de færreste ville spilt i det allikevel. De puster dårlig, lite fleksible og rett og slett ubehagelig å spille i. Helt ubrukelig når det er vått i gresset og ihvertfall når det regner.

Dessuten er det slik at det tillates veldig mange steder, så lenge buksa er hel og "pen"(les: ikke hullete og møkkete)

Det er fortsatt ikke snobbete å ha en kleskodeks. Noen kler seg kanskje litt "snobbete" om man vil kalle det det, men at folk stiller i en vanlig piquet og en grei bukse/shorts gjør dem ikke til snobber. Du mikser begrepene her.

Er vel bare å innrette seg etter reglene vel? De færreste klubbene er veldig strenge på dette
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by Hagean »

Støtter den her. Kan jeg ikke for en gangs skyld kjøre hawaiistilen stilen min uten å føle meg ukomfortabel.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by Snowman »

kevin wrote:... at folk stiller i en vanlig piquet og en grei bukse/shorts gjør dem ikke til snobber. Du mikser begrepene her...
Helt enig, det er IKKE snobbete selv å spille i piquet-skjorte. Men det ER snobbete å nekte andre å spille i T-skjorte. Hvorfor kan ikke folk få velge selv, i runder som ikke engang er konkurranse eller organisert trening? Noen klubber krever jo til og med av gjestespillere at de har krave på skjorta!

Det er som en del restauranter på 60-tallet, som begynte med slipstvang, fordi gubbeveldet mislikte den mer uformelle klesstilen til den yngre generasjonen. Den som blir utsatt for det, f.eks. vist bort fra en bane eller krevd at man kjøper en skjorte med krave i shopen for å få spille, selvsagt opplever denne det som snobbete.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by GunnarBull »

Jeg skjønner at du opplever det som snobbete å bli nektet å spille på grunn av klærne (eller mangel på dem), men er det ikke like snobbete å nekte å spille av samme årsak?

Er det snobbete å kle seg decent når man skal i bryllup? Eller begravelse? Eller er det skikk og bruk?
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by Snowman »

GunnarBull wrote:Jeg skjønner at du opplever det som snobbete å bli nektet å spille på grunn av klærne (eller mangel på dem), men er det ikke like snobbete å nekte å spille av samme årsak?

Er det snobbete å kle seg decent når man skal i bryllup? Eller begravelse? Eller er det skikk og bruk?
Dette er ikke personlig om min klesstil, for jeg tar på meg skjorte med krage og dropper jeansen, dvs. jeg har ikke opplevd å bli nektet. Men jeg har opplevd, med golfkøllene i bilen, at jeg ikke kunne dra spontant og ikke-planlagt til banen, fordi jeg ikke var riktig kledd. Og jeg har opplevd å ha med 2 stk 19-åringer hvorav den ene hadde glemt seg og tatt på T-skjorte, hvor han ble nervøs underveis til banen om han ville få spille.

Joda, man kler seg etter forholdene også om det er bryllup eller begravelse, men jeg har likevel aldri hørt om at noen er nektet adgang dit fordi de har kledd seg slik vertskapet mener er litt feil. Og hvorfor er det ikke "decent" med T-skjorte på en golfbane?

Jeg står på at det er snobbete å kreve f.eks. krave på skjorta for å spille golf, og det bidrar til å opprettholde et snobbete image overfor ikke-golfere.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by GunnarBull »

Jeg skjønner hva du mener. Man kan aldri tilfredsstille alle. For min del plages jeg som sagt ikke av at folk spiller i dongeri og en grei t-skjorte, men jeg synes det er helt ok at noen klubber vil sette visse grenser for bekledning. Det er litt forskjell på en 6-hullsbane uten restaurant og en 18-hullsbane med alle fasiliteter. Jeg tror de aller fleste respekterer at det er en kleskode noen steder, og jeg tror det har betyr svært lite (om noe) når det gjelder ikke-golferes inntrykk av at golf er en snobbesport, rett og slett fordi de ikke bryr seg.

Snobbestempelet er nok først og fremst nedarvet fra gamle dager, og fordommer liker de fleste å ha, så de blir vi ikke kvitt så lett. Men skyld gjerne på at noen klubber har kleskode, det kan også være en slags fordom.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by Golffreak »

Tror faktisk mange klubber kunne fjernet den offisielle kleskoden, da dette ville regulert seg selv med en kultur hvor stort sett de fleste går greit kledd. De få som hadde gått i en skitten jeans og hullete t-skjorte ville jo blitt sett litt rart på kanskje, og først og fremst hadde de følt seg såpass "under-dressed" at de kom litt penere kledd neste gang. Hvis det skulle være en og annen i grilldress så hadde det vel bare vært en artig kuriositet?;-). Da hadde de blitt kvitt litt av "snobbe-stemplet" som de evt måtte ha.... Vet ikke om vanlige folk ville fått det med seg uansett, og tror vel det stemplet går på mer enn kleskoden evt. Handler vel om at noen "vanlige folk" må kjenne andre "vanlige folk" som spiller golf.....

Er jo ingen offisiell/nedskrevet kleskode i de fleste bedrifter, men folk kommer jo kledd ihht til den bedriftskulturen som råder. Klart, folk respekterer vel jobben sin litt mer enn en golfklubb kanskje men 99% kler seg jo greit. Hvis noen tar en ad-hoc runde og har på seg jeans og t-skjorte ser jeg ikke på som noe big deal for min del.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by veggiss »

Golffreak wrote:De få som hadde gått i en skitten jeans og hullete t-skjorte ville jo blitt sett litt rart på kanskje, og først og fremst hadde de følt seg såpass "under-dressed" at de kom litt penere kledd neste gang.
Du overvurderer de sosiale antennene til enkelte er jeg redd...

Selv bryr jeg meg midt opp der solen ikke skinner hva folk har på seg, så lenge de faktisk har på seg klær. Spilte en gang på Holtsmark hvor en tjukkas tok av seg på overkroppen på hull 14...det var seriøst forstyrrende.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by Golffreak »

veggiss wrote:
Golffreak wrote:De få som hadde gått i en skitten jeans og hullete t-skjorte ville jo blitt sett litt rart på kanskje, og først og fremst hadde de følt seg såpass "under-dressed" at de kom litt penere kledd neste gang.
Du overvurderer de sosiale antennene til enkelte er jeg redd...

Selv bryr jeg meg midt opp der solen ikke skinner hva folk har på seg, så lenge de faktisk har på seg klær. Spilte en gang på Holtsmark hvor en tjukkas tok av seg på overkroppen på hull 14...det var seriøst forstyrrende.

:lol:

14 er jo vanskelig nok i seg selv, om en ikke skal ha en tjukkas gående i barings også...

Det som er litt pussig forøvrig, er at menn gjerne må/bør ha shorts ned til knærne, og piquet med armer. Damer derimot kan ha tilnærmet hotpants og spille i topp uten armer og gjerne litt utringet også. Har derimot til gode å se, langt derifra spille med, noen snasne damer som er kledd sånn...... :(
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Post Reply