Driving Range ødeleggende for svingen

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Driving Range ødeleggende for svingen

Post by Pepto »

Står å hakker på 10 år gamle matter som er steinharde, er vel nesten bedre og ikke svinge i det hele tatt....

Hjelper fint lite når:
* Man må plukke ball fra matta
* Null friksjon i matta, så når man treffer slik mann skal så bøyer kølla seg voldsomt. Kjenner det godt i hele armen
* Spiller links og må i tillegg spille fra ujevnheter fordi matten er så nedtråkket

Er litt skummelt når man må legge om svingen til Range sving, ender med at jeg begynner å toppe baller når jeg spiller neste runde. Blir mer oppreist, mer forsiktig og usikker på egen sving.

Jeg er heller ikke veldig glad i de mattene hvor man ikke kan benytte peg.
Tenkte å spille en runde i dag, men usikker siden armene mine fikk såpass stor medfart i går kveld.

Hvor ofte bør rangematter byttes, og hvilke er de beste?
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Driving Range ødeleggende for svingen

Post by Franz »

Jeg er også skeptisk til å trene mye fra matter, men kølla bøyer seg ikke voldsomt ved riktig treff pga mangel på friksjon. Den bøyer seg i tilfelle pga for mye friksjon, men det stemmer dårlig med at matta er for hard.

De myke mattene fra PGM e.l. er klart å foretrekke, på alle måter, men vi skal uansett treffe ballen først, så vi har nok mest oss selv å takke.
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Driving Range ødeleggende for svingen

Post by Pepto »

Matta er hard, kølla bøyer seg og kølla spretter opp og treffer litt for tynt.

Selvfølgelig er svingen inkonsekvent, men når det er fysisk umulig å komme "under" ballen på en skikkelig måte så blir det vanskelig.

Grønmo har suverene matter
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Driving Range ødeleggende for svingen

Post by DuffyDuck »

Du skal ikke under ballen, foruten når du slår woods og driver fra pegg.
I en perfekt verden skal køllen berøre matten 2-5 cm etter ballen :-)
Men ser problemstillingen ang dra til seg hender osv.
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Driving Range ødeleggende for svingen

Post by Pepto »

Under var i "under"

:)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Driving Range ødeleggende for svingen

Post by Franz »

Du skal kunne slå ballen fint fra en sponplate.
SÅ hard er ikke matta, vel?
Det er lite tilgivende - helt sant - men du skal uansett treffe kula først.
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Driving Range ødeleggende for svingen

Post by Pepto »

Om du skal kunne slå fra ditt og datt er da fullstendig irrelevant

Tydeligvis ingen som er enig i at harde matter ikke er optimalt for svingen.

Blir suverent med den første sponplatebanen i norge, blir ordentlig artig å spelle

Har spilt fra bruer,veier o.l, er ikke det som er problemet. Problemet er å stå å hakke 100 baller daglig fra ei bru/vei/sponplater/knallharde matter er hvertfall ikke bra for min sving og kropp.

Mener også at det er en tråd her på forumet: Hvordan slå mer konsekvent... Ting som tyder på at man ikke treffer ballen identisk og rett hver eneste gang.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Driving Range ødeleggende for svingen

Post by veggiss »

Er neppe så ille for svingen, men albuene og skuldrene dine hopper neppe av glede..
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Driving Range ødeleggende for svingen

Post by Pepto »

En ting påvirker en annen. Skuldre og albuer er elementer i en golfsving.

I mitt tilfelle så blir det foretatt feilslag (tro det eller ei) på range som da setter litt ekstra piff på kroppen. Dette kan da resultere i litt vegring på slag etter det. Vet jeg at jeg får vondt ved feilslag så blir jeg litt mer passiv, tenker mer på hvordan unngå å få vondt enn det å slå som jeg pleier.Spiller man med vondt i kroppen påvirker det svingen, hvertfall min.

Jeg vet ikke hvor mange links spillere som er her, men jeg må si at å slå ball fra 10 år gammel ondulert matte på den siden hvor de fleste har føttene sine til vanlig ikke er optimalt.

Tydeligvis er jeg den eneste som mener at treningsunderlaget har en del å si for hvordan resultatet blir. :)

Man kan sikkert si at jeg må lære å treffe rett hver gang, snu matta etc... Men alt er ikke så enkelt.
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: Driving Range ødeleggende for svingen

Post by Hiks »

Alternativet er jo å ikke slå noe i det hele tatt. Gjør du de riktige tingene har det lite å si om matta er hard og ondulert. Hvor ofte har du et perfekt lie ute på banen?
Enig med Veggis her i at det ikke er særlig gunstig for kroppen å hakke for mange baller fra hardt underlag. Da går det ann å gå ned på antallet slag og legge mer kvalitet i hvert slag. Slå 30 baller istedet for 100, men bruk den vanlige rutinen din på hvert eneste slag og slå det med konsentrasjon som om det var siste slag på runden for å gå under par.
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Driving Range ødeleggende for svingen

Post by Pepto »

Jeg er ikke uenig i noe, men har allikevel egne synspunkter.

I 99,4% av slagene mine på en runde foregår på forholdsvis "myke" spillbare flater (ikke nødvendigvis fairway, men stort sett mose og skogbunn) Om det er ondulert bryr meg ikke på banen, men resultat av ett slag fra fairway eller en divot kan utgjøre mye på kvaliteten av et slag. Stor forskjell på bra og dårlig fairway, større sjangs å spille bra på en jevn fin fairway enn en sliten fairway først på våren.
Forhold er viktig, tilogmed på en drivingrange. Matter er en del av forholdene.

Jeg mener det blir litt av det samme, føler at jeg spiller fra en konstant divot på range for å ta i litt.

Kan hende jeg setter ting litt på spissen i denne diskusjonen.

(Men ser at jeg taper denne diskusjonen her ) :cry:
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Driving Range ødeleggende for svingen

Post by Lefthook »

Hvis mattene er steinharde ender man i beste fall opp med en sving som egner seg på steinharde fairways, dvs at man tar minimalt med torv etter slaget. Men dette gjelder de færreste.

De fleste trenger å ta litt torv forbi ballen for å spille bra golf, og gjør man det, får man helt feil feedback fra harde matter. Da er det bedre å styre unna.

En annen ting som matter (harde og myke) gjør er å maskere konsekvensen av duffing. På matter får man gode resultater av slikt, men på banen er det katastrofe. De som duffer systematisk trenger å lære seg å ta torv forbi ballen. Det er nesten umulig på matter uansett hvor gode de er, og helt umulig på harde matter.

Og så er det en viss skaderisiko forbundet med å slå masse baller fra harde matter...
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Driving Range ødeleggende for svingen

Post by Hagean »

Ser man på den positive siden hjelper det deg mentalt når underflaten gjør ting litt lettere. Når jeg har hatt en dårlig periode pleier ting etterhvert å fungere når jeg slår fra rangematter. Da tar man med seg en god holdning ut på banen igjen med viten om at alt håp ikke er ute enda. :-)
Post Reply