Fairwaywood

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Vipera
Rookie
Rookie
Posts: 37
Joined: 13 Apr 2013, 16:31

Fairwaywood

Post by Vipera »

Vil en 4'er FW være et bedre valg istedenfor 3 wood for relativt ferske golfspillere?
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Fairwaywood

Post by Franz »

Passer joggesko str 45 bedre enn str 44 for en passe erfaren mosjonist?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Fairwaywood

Post by Snowman »

Franz wrote:Passer joggesko str 45 bedre enn str 44 for en passe erfaren mosjonist?
Det kommer an på lengden på tåneglene på stortærne. Hvis de har blitt litt lange, da er str 45 best i nedoverbakke. :lol:
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fairwaywood

Post by Sticho »

Franz? Really? Dersom du mener det er en tilsvarende sammenligning så bør du spille litt mer golf fremover og litt mindre forum.

Til Vipera: Ja, i de fleste tilfeller vil man også som relativt erfaren oppleve at en 4W ikke vil stå tilbake lengdemessig i forhold til 3W, men at man samtidig vil ha flere gode treff med en 4W. Grunnen er en kombinasjon av skaftlengde og loft på køllen. Skaftlengden på 4W vil være identisk eller tilsvarende lengde på en 5W, noe som gjør det betydelig enklere å få gode balltreff. Med en 3W vil mange oppleve at mengde feilslag øker, og at man ikke har kvalitet/hastighet i sving til å utnytte ekstra skaftlengde og lavere loft.

Min klare anbefaling er å gå for en 4W dersom alternativet er en 3W.
Vipera
Rookie
Rookie
Posts: 37
Joined: 13 Apr 2013, 16:31

Re: Fairwaywood

Post by Vipera »

Sticho wrote:Franz? Really? Dersom du mener det er en tilsvarende sammenligning så bør du spille litt mer golf fremover og litt mindre forum.

Til Vipera: Ja, i de fleste tilfeller vil man også som relativt erfaren oppleve at en 4W ikke vil stå tilbake lengdemessig i forhold til 3W, men at man samtidig vil ha flere gode treff med en 4W. Grunnen er en kombinasjon av skaftlengde og loft på køllen. Skaftlengden på 4W vil være identisk eller tilsvarende lengde på en 5W, noe som gjør det betydelig enklere å få gode balltreff. Med en 3W vil mange oppleve at mengde feilslag øker, og at man ikke har kvalitet/hastighet i sving til å utnytte ekstra skaftlengde og lavere loft.

Min klare anbefaling er å gå for en 4W dersom alternativet er en 3W.


Ok, takk!
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Fairwaywood

Post by yuran »

Jeg kjøpte 4W etter å ha vært i samme dilemma som deg. Har ikke sammenligningsgrunnlag mot 3W/5W, men jeg benytter først og fremst 4W som et alternativ fra tee og kun unntaksvis fra matta - der bruker jeg 3H.

Lengdemessig tipper jeg driver går ca 30m lenger enn 4W.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Fairwaywood

Post by Franz »

Sticho wrote:Franz? Really? Dersom du mener det er en tilsvarende sammenligning så bør du spille litt mer golf fremover og litt mindre forum.

Til Vipera: Ja, i de fleste tilfeller vil man også som relativt erfaren oppleve at en 4W ikke vil stå tilbake lengdemessig i forhold til 3W, men at man samtidig vil ha flere gode treff med en 4W. Grunnen er en kombinasjon av skaftlengde og loft på køllen. Skaftlengden på 4W vil være identisk eller tilsvarende lengde på en 5W, noe som gjør det betydelig enklere å få gode balltreff. Med en 3W vil mange oppleve at mengde feilslag øker, og at man ikke har kvalitet/hastighet i sving til å utnytte ekstra skaftlengde og lavere loft.

Min klare anbefaling er å gå for en 4W dersom alternativet er en 3W.
Det er i teorien lettere å slå en kølle med kortere skaft og mer loft, men vi aner ikke om det passer ham. Hvorfor ikke foreslå en 7-wood i stedet? Enda fler gode treff, ergo i snitt lenger slag. Kanskje han slår ballen for høyt, og trenger en spoon med kortere skaft?

Jeg skjønner hvor du vil, men de to gradene loft og den halve tommen ekstra skaft er strengt tatt ikke mye forskjell. Og skal man først tenke sånn trenger vi ikke noe lenger enn 5-wood noen av oss.
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Fairwaywood

Post by TheBigEasy »

Vet ikke om det er til hjelp, men jeg har en 5 wood i bagen. Den er 42" og når selvtilliten er der (og lie er bra), så bruker jeg den fra FW. Før hadde jeg en 3 wood, men den funket kun fra tee. Men best resultat fra FW/rough blir det med en hybrid. Mindre carry, men mere gode treff....
Play your best.
smalahove
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 27 Jun 2013, 18:06

Re: Fairwaywood

Post by smalahove »

Jeg bruker 3 wood fra tee enten når drivene ikke sitter, eller når banedesignet tilsier det (unngå å havne i vann, bunker ol. med driven). Fra fairway vil jeg alltid velge #3 hybrid fremfor en wood (har en #5 wood som jeg ikke bruker av den grunn). Men har jeg en god dag på banen, er det lite som er mer tilfredsstillende enn et rent treff med 3 wood fra fairway. En dårlig treff i samme situasjonen har ofte en tendens til å spolere en god runde. Risk/reward :-)

Som sagt, da 3 wood'en brukes fra tee for min del, vil jeg alltid velge den fremfor en 4/5/7 wood da størrelsen inngir meg mer tillit (på samme måte som driveren).
Post Reply