Hvordan forberede seg på best mulig måte

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Hvordan forberede seg på best mulig måte

Post by Hagean »

Hei igjen, peeps.

Dagens tema er hvordan man skal være best mulig forberedt på en golfrunde.

Jeg og antakeligvis fler ser for oss at vi skal spille vår livs runde før vi står foran første utslag. I dag skal jeg klare å bryte x antall slag, i dag skal jeg klare å skrive meg ned eller i dag skal jeg vinne denne turneringen er nok en ganske vanlig tankegang. Men tingen er jo den, at om man skal oppnå dette burde man ha visse rutiner inne. Rutiner jeg aldri klarer å opprettholde. Blir kanskje 5 minutter med litt putting før jeg går ut på banen, kanskje litt på range først, noe som kanskje skjer hvert skuddår. Hvordan er man best mulig forberedt? 20 minutter på range og 10 minutter putting/chipping? Nok søvn og proteiner? Rolig yoga mens man hører "du er uovervinnelig" hviskende i øret på iPoden? Hvis jeg skal spille mitt livs siste runde og jeg skal prestere 110%, hvordan stiller jeg best forberedt?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan forberede seg på best mulig måte

Post by furu »

Min mening?

Absolutt alle vi som er her inne er vanlige dødelige golfere som ikke spiller drømmerunden uansett hva vi måtte gjøre på forhånd. Bare de aller beste spillerne på toppnivå drar nytte av detaljerte, nøye planlagte forberedelser.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvordan forberede seg på best mulig måte

Post by kevin »

Tror det er veldig individuelt. Noen ganger går jeg rett ut og spiller bra nok. Andre ganger bruker jeg tid på puttinggreen og chipper litt. Men bruker sjelden mye tid på rangen før en runde. Slår maks en bøtte, men ofte ingen.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Hvordan forberede seg på best mulig måte

Post by Gundersen »

Det viktigste er å ha et "Negativt Fokus"
Da blir man ikke så skuffet når det går til h......

Sendt fra min Commodore 64
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hvordan forberede seg på best mulig måte

Post by Hagean »

Gundersen wrote:Det viktigste er å ha et "Negativt Fokus"
Da blir man ikke så skuffet når det går til h......

Sendt fra min Commodore 64
Hehe, ikke om, men når altså. ;)
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Hvordan forberede seg på best mulig måte

Post by Gundersen »

Hagean wrote:
Gundersen wrote:Det viktigste er å ha et "Negativt Fokus"
Da blir man ikke så skuffet når det går til h......

Sendt fra min Commodore 64
Hehe, ikke om, men når altså. ;)
Til gjengjeld blir man positivt overrasket om det går veien for en gangs skyld:-D

Sendt fra min Commodore 64
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Hvordan forberede seg på best mulig måte

Post by Grønne greener »

En god runde ødelegges ofte i starten fordi du ikke er godt nok forberedt. :shock:
En bøtte på rangen er bra og noen putter før man går ut for å få følelse med hastigheten på greenene er også nødvendig. ;)
Å spise på forhånd er et must hvis du skal gjøre ditt livs runde. :?

Hvis du spilte dagen før, håper jeg at du tøyde ut etter runden! :?:

Noen gode oppvarmingsøvelser er mer verdt og tar kortere tid enn en bøtte på rangen. :idea:
Dersom kroppen din ikke er varmet opp og tøyd ut før første slag så vil du slå kortere enn normalt. Det er også litt flaks hvis ballen går dit du ønsker dersom du ikke har varmet og tøyet på forhånd. :mrgreen:

Altså: sørg for at kroppen er klar ved å fore den på forhånd, varme og strekke den. Da har du gode forutsetninger for en god start. 8-)
Mange tåler ikke å vite underveis at de ligger godt an. Prøv derfor å ikke telle poeng/slag underveis og konsentrer deg heller om neste slag.
Det er også svært nyttig å vite hvilket spenningsnivå du fungerer best på. Det å være best når det gjelder, altså. :!:
Selv må jeg ikke konse alt for hardt for da har jeg ikke noe igjen på slutten av runden. Jeg må heller ikke være for løssluppen og spøke og ha fokus for langt borte fra det jeg holder på med. Dette varierer fra person til person og du må selv finne ditt spenninsnivå. :idea:
Post Reply