Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by DuffyDuck »

Leste litt om dette på golfwrx. Noen som kan forklare litt nærmere: På woods der man kan justere loft. Så vil køllen bli mer draw bias/lukket om man øker loften og mer fade bias/åpen om man minsker loften. Helt motsatt av det jeg trodde. Mulig jeg som stiller dumme spørsmål, men hvordan kan du endre så mye som 4 grader ved å rotere noe rundt(skaftet) i noe annet som er rundt(hosel). Og som ikke det var nok, du kan stille høyre og venstre. hmmm

Pratet med en pro som mente at det ikke var alle merkene som holdt det de lovet iforhold til de tallene de oppga.

Hva er forskjellen på åpning lukking og delofte manuelt?
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by Golffreak »

Er nok mange her som har enda mer innsikt i de ulike driverne/justeringsløsningene og teknologien, men teknologien har gått et steg videre dette året ved at justering av loft ikke påvirker face angle (og motsatt) på mange drivere. Eksempel på dette er Nike VR_S og sikkert mange andre. Dette er nyttig for de som vil justere loft, men ikke nødvendigvis face angle.

Min TM R9 Supertri fra 3 år tilbake eller noe sånt, har justeringsmuligheter men hvor face angle påvirker loft. Personlig så har jeg alltid synes at justering av face angle har vært noe tull, ettersom man alltid kan åpne/lukke kølla selv ved adressering. Etter å ha testet litt så synes jeg nå at det er bedre å f.eks. justere hodet litt åpent fremfor å gjøre dette "manuelt". Noe av grunnen er vel at driverhodet er så stort, slik at å åpne køllehodet selv når hodet hviler på bakken ikke føles like "naturlig". Vi snakker likevel om marginale forskjeller her, spesielt på en driver som man ikke slår ned i bakken.. Justering av loft er derimot veldig nyttig, for å justere inn optimal loft ift køllehastighet og hvor mye du slår opp på ballen osv. Vekting er viktig også, mer enn hva de fleste vet vil jeg tro. På min R9 Supertri kan jeg både justere draw/fade bias med vekting, men ikke minst øke/redusere vekten også. Det mangler man på enkelte nye drivere som f.eks. TM SLDR.

Det er ikke alle drivere/merker som gir deg den loften som står på kølla.. Min 8.5 graders TM R9 Supertri måler 9.5 i nøytral posisjon, og visstnok er differansen enda større for de som har 10.5 driver. Visstnok er dette for at folk skal synes de slår dritbra med en "macho" driver, og "lure" de som kjøper 10.5 til å faktisk kjøpe en 12 graders driver... Enkelte vet jo ikke sitt eget beste, men en bra kølletilpasning gjør at alle finner sine optimale spesifikasjoner. Svaret er jo bare, drit i hva som står på kølla og ta en tilpasning hos en køllemaker..

Ja, det er mulig å justere loft i stor grad med hylsa som fester hodet til skaftet. Moderne teknologi gjør jo at kølletilpasning er mye enklere også, folk kan jo også prøve litt selv med sine egne (justerbare) drivere.. :)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by DuffyDuck »

Bra innlegg GF, men mulig jeg er helt på jordet fremdeles. Hvordan justerer man loften på wooden uten å endre på vinkelen på køllehodet?
Hordan fungerer teknologien in real life? Så om du tar grepet, stiller opp likt hver gang og ikke manipulerer på noen som helst måte så vil du kunne endre loften opp til fire grader (nike covert tour) uten å endre vinkelen på køllehodet?

Ved å rotere nede i hosel ? :-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by furu »

Justerbare drivere kan nok beskrives som et mysterium :)

Det jeg har fått med meg er at koblingen mellom hode og skaft ikke er flatt/rett/symetrisk. De små variasjonene i vinklene når du vrir på skaftet gjør at hodet endrer vinkel.

Justering av lie uavhengig av loft - den er vrien. Tom Wishon er vel en av dem som sier det ikke er mulig. Nike sier de har løst det. Jeg tror på Nike. De kan ikke lyge og selge Covert. Det ligger veldig mye teknologi i adapterne.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by Franz »

Tuppen er vinklet. Den er litt skjev, rett og slett, slik at hodet sitter litt forskjellig iht hvordan du roterer tuppen.

Men:

Face angle kan ikke justeres uten å bøye materialet. Ikke på noen driver. Ei heller på Nike VR S. Det er god gammal ljug.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by furu »

Franz wrote:Tuppen er vinklet. Den er litt skjev, rett og slett, slik at hodet sitter litt forskjellig iht hvordan du roterer tuppen.

Men:

Face angle kan ikke justeres uten å bøye materialet. Ikke på noen driver. Ei heller på Nike VR S. Det er god gammal ljug.
Nei. Det er teknologi som er langt over det vi forstår. Og Tom Wishon forstår det heller ikke. Det betyr ikke at vi skal eller kan kalle dem løgnere. "Nei, det funker ikke fordi jeg ikke klarer å gjøre det selv eller forstå teknologien", er vel i praksis det noen sier.

Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by Franz »

Nei, jeg er åpen for at det finnes teknologi jeg ikke forstår, men jeg påstår at det Nike, TM, Cobra og gjengen driver med her er ordlek og begrepsforvirring. Jeg har i hvert fall hittil ikke funnet en eneste god forklaring på hvordan dette miraklet skulle være mulig. Samme med cavity back'en på Covert. Selvfølgelig bare tøv - driveren er et tomt skall, enten det skallet er vrengt eller ikke. Fiffig markedsføring, men ingen revolusjon i praksis.
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by DuffyDuck »

Ja tror nok det er mye placebo og jokernord inne i bildet
BillyJoe
Rookie
Rookie
Posts: 31
Joined: 06 May 2012, 19:51

Re: Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by BillyJoe »

Verden er full av marketing hvis hensikt er å skape en attraktiv illusjon. Faget marketing er ofte en øvelse i legge seg så langt inntil grensen til blank løgn som mulig, men ikke trå over.

Når man skal lage en 460cc driver av titan med vekt på 200g eller mindre, og konstruere solid nok til at antall reklamasjoner er tilstrekkelig lavt, så er det ikke materiale nok til å lage annet enn et skall. Endel research og prøving og feiling ligger i design av slagflaten, den skal jo ligge helt opp mot maksimal COR. Resten er et skall. Stort sett. Alle påstander om at "vi gjorde ditt og datt som gjorde det mulig å flytte mer vekt ut i sidene for en mer forgiving design bla bla bla" må tas med en stor klype salt, fordi de har ikke så mye materiale å flytte på før konstruksjonen blir for skjør (vekten på hodet er som sagt ca 200g eller mindre). Så i hovedsak er det som skiller en titandriver fra en annen den ytre fomen (og farge og greier), innvendig er det tomt. Samtidig er det slik at massen er fordelt slik at sweetspot er midt i clubface (sånn mer eller mindre), så denne ytre fomen (rund, pæreformet osv) spiller liten rolle annet enn for brukerens subjektive oppfatning av køllen. Sånn er det.

Hvis en produsent designer vekk 0.1g material fra f.eks sålen, og plasserer dette i tåen av køllen, så kan han med rette påstå "det nye designet er mer perimeter vektet, og har en høyere MOI, som gjør køllen mer stabil ved impakt, og fører til rettere og lengre driver". Han trenger ikke si at endringen er marginal, at lengre drive betyr 1mm osv. Marketing.

Franz har rett. Nesten i alt. Justerbarheten er bare en "bøyd" tupp på skaftet. Kan gjøres som TM, der loft og face angle følger hverandre fra "closed/high" loft til "open/low loft". Hadde vært like lett å lage det motsatt, men kanskje ikke like brukervennlig. Andre lager "tupper" som bare endrer loft. Ingen lager løsninger som lar deg endre alt i alle kombinasjoner. Tror løsningen som Cally og Titleist bruker, med ringer, har potensiale til å gi brukeren full fleksibilitet, men da må man ha et større sett med ringer å velge fra. Rent geometrisk kan man lage masse gøy med to ringer. Når det gjelder face angle så har både Franz og Tom Wishon rett. Face angle kan ikke endres. Så lenge mam måler face angle mot køllehodets "hosel". Hvis man måler mot skaft så kan den endres. NIke har ikke løst det. De snakker vagt. Språk kun fanboys will understand.

Videoen med Stites er god. Ikke fordi det han sier er rocket science, men jeg tror han er en ærlig designer, og i dette intervjuet må han drive marketing. Nesten lyve. Ingeniører er ukomfortable med det. Det synes. Men han sier noe interessant. Det jævla maset om såkalte lettspilte køller osv har gått ut over egenskapene som bedre spillere ønsker. Det han indirekte sier er at de har laget en kølle som gjør det vanskeligere å få ballen opp i luften, men som gir mindre spinn. I love it, men Stites må bake dette budskapet inn i masse tåke, fordi han potensielt vil miste masse "hacker"-kunder som vil spille med det samme som Tiger, men samtidig trenger all hjelp de kan få med å få ballen opp i luften. Personlig har jeg aldri likt GI stuff, og heller ikke Nike, men jeg likte faktisk dette;-)

Justering av lie uavhengig av loft er rett fram. Har ikke helt kontroll på alt Tom Wishon sier, men dette har han ikke opponert mot.

Og til Furu, som ikke tror Nike (eller andre) lyver. Ta de siste 15 års annonser fra f.eks TM eller Cobra. Legg sammen år for år hvor mye ekstra lengde de hevder årets køller gir. Tipper at du drivet 230m i 1999, så burde du drive en 7-800 meter nå;-)

Og BTW, Covert cavity back kommer i versjon 2 neste år, så er den borte. Samme som oversized jern på 09-tallet. Borte.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by furu »

BillyJoe wrote:
Og til Furu, som ikke tror Nike (eller andre) lyver. Ta de siste 15 års annonser fra f.eks TM eller Cobra. Legg sammen år for år hvor mye ekstra lengde de hevder årets køller gir. Tipper at du drivet 230m i 1999, så burde du drive en 7-800 meter nå;-)

Og BTW, Covert cavity back kommer i versjon 2 neste år, så er den borte. Samme som oversized jern på 09-tallet. Borte.
Dette med lengde er det så utrolig merkelig at folk gidder å henge seg opp i. Selskapene vil alltid ha rett i lengdepåstandene. Det vil alltid være noen som får den påståtte økte lengden. Eller mer. Alltid. Hvorfor? Fordi det alltid er noen som spiller med helt feil utstyr, er nye innen golf osv.

Å legge sammen lengdene......Seriøst. Vi må være litt mer våken i toppen enn det der. De har aldri påstått at absolutt alle uansett nåværende lengde vil slå så og så mye lengre. Aldri.

Og nei. Jeg tror ikke de lyger i reklamene. Det er en del modifiserte sannheter ute og går, men det er vår jobb som kunder og golfere å avsløre dem på dette hvis denne påstanden ikke passer for deg og ditt spill.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by Franz »

Jeg mener altså påstanden om at de har løst loft/face angle-"problemet" er løgn. Jeg syns det er over streken å påstå dette, og så drive det reneste tåkeprat om at det for vanskelig å forklare...tilogmed til fagpressen.
apehest
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 129
Joined: 13 Feb 2012, 15:13
Hcp: Multi
Location: Fredrikstad

Re: Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by apehest »

Jeg mener det er svingende likegyldig hva produsentene påstår, fordi vi alle vet at ti forskjellige kjøttsekker vil få ti forskjellige resultater med samme kølle.
BillyJoe
Rookie
Rookie
Posts: 31
Joined: 06 May 2012, 19:51

Re: Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by BillyJoe »

furu wrote:
Å legge sammen lengdene......Seriøst. Vi må være litt mer våken i toppen enn det der.
Emoticonet ";-)" er ofte brukt for å indikere at et utsagn er fremsatt med et glimt i øyet, innholder mulig snev av ironi, tvetydighet eller annet, et lunt språklig sleivspark som ikke nødvendigvis må tolkes i verst tenkelig retning, altså bør det ikke tas helt bokstavlig. Men likevel...
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by Franz »

Skal vi slå i hjel denne myten en gang for alle? :)

http://www.golfwrx.com/forums/topic/961 ... ace-angle/
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by furu »

Grei den videoen. Det er ikke lett å begripe alt som foregår. De som alltid har vært motstander av prinsippet vil sikkert si at det er lett, men de vil kanskje slite med å forklare det allikevel :)

På slutten tar han altså en Covert, justerer den 1 grad høyere loft og får 1 grad høyere loft. Men når han vil ha denne nye loftsettingen med åpent hode ender han tilbake på den forrige innstillingen. Fordi å åpne hodet gir deg lavere loft. Akkurat det illustrerte det godt for meg. Et problem for meg er at jeg ikke har apparat til å teste loft.

Justerbare køller står faktisk på artikkellisten min for i år og jeg jobber med det nå. Prøve å forklare hva som foregår. Hva som skjer og hva som ikke skjer.

Jeg har ikke noe problem med å si at jeg kan ha tatt feil. Men jeg vil hele tiden prøve å lære mer for å forstå om det er mulighet for at noen kan ha en løsning som faktisk fungerer. Man må ha et åpent sinn med sunn skepsis.

Når jeg spiller med driver bruker jeg en Cleveland Classic (1.generasjon). Blir ikke så mye enklere enn det :D
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by furu »

Det eneste jeg egentlig kommer fram til er at ingen har 100% rett og at det viktigste fremdeles er å se bort fra tallene på køllehodet og heller fokusere på resultatet av slaget.
Instagram @christianfuru
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by DuffyDuck »

Så hvordan kan vi som forbrukere vite hva som er true loft på woodsa, uten å måle de ?
Har OEM'ene noen form for, "i denne posisjonen så garanterer vi at loften er dette" ?

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by furu »

Målingen blir slagene dine. Tallene der betyr jo mer enn tallene på hodet.

Jeg må finne ut mer om dette.
Instagram @christianfuru
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by DuffyDuck »

"The adapters that manufacturers use dont actually change the loft at all, only the face angle. This has been proven. You cannot adjust them separately and no manufacturer tip can. By opening the face it will change the dynamic loft to be lower. So when you open the face you can get 11* of dynamic loft but your actual loft with a square face will still be whatever the original was(in this case 12*)

When you change the setting and then square up the face you'll get the new loft. This happens because you've changed the angle at which the shaft sits in the head. Of course you are not changing the physical loft of the head itself. If you have a 12 degree head, then the loft is 12 degrees. If you adjust it to 11 degrees, you still have a 12 degree driver, but with an effective loft of 11 degrees. Now if you take a swing with your 11 degree effective loft driver and have a negative angle of attack, that is when you will have a lower dynamic loft. I know it can get confusing, but the way in which these drivers work means you'll have the new effective loft once you put the face back to "square" since the adjustment will either open or close the face."

Hentet fra en diskusjon fra golfwrx. Ikke rart det går litt i surr.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by furu »

Det går fullstendig i surr. Jeg har lest mye i dag. Altfor mye. Jeg er veldig lite klokere.

Det virker å være en generell enighet om at loft kan endres. Hvordan det gjøres - om det er faktisk endring av loft eller kun åpning/lukking= dynamisk - er det mildt sagt litt krangling om.

Det er ikke enighet om at den er nøyaktig i forhold til merking på driveren. Stiller du den på 9.5 er den ikke nødvendigvis 9.5. Men dette er ikke overraskende. Toleransen innen produksjon er slik at det kun er Mizuno og Titleist som ligger innenfor svært små marginer. Det er uansett viktigst å vite at man stiller høyere eller lavere. Nøyaktig hvilken loft du har er ikke essensielt.

Det er null enighet om at man kan justere loft og face uavhengig. Jeg sliter med å forstå dette selv. Jeg må ha litt mer info før jeg definitivt avfeier alle metoder som tull. Noe så enkelt som at han i videoen ikke viser oss nærbilde av nøyaktig hvilken innstilling han gjør fører til at jeg blir skeptisk. Man vet aldri. Alle virker å ha en agenda.

En som virkelig har en agenda er Wishon. Genial med utstyr men er han ufeilbarlig? Er det mulig at noen har oppdaget noe han ikke kan en døyt om? Ja.


I år vil jeg nok ha null fokus på om justeringene faktisk gir den vinkelen de sier. Jeg skal se på endringene i ballbanen. Hva skjer på de forskjellige innstillingene. Blir det mulig å trekke konklusjoner etter å ha testet flere drivere fra mange merker? Hvor vanskelig er det å finne riktig innstilling for deg?
Instagram @christianfuru
Post Reply